Урок-телепередача "Вулицями рідного міста" (узагальнення вивченого з теми "Дієприкметник як особлива форма дієслова")

Про матеріал
Конспект відкритого уроку-телепередачі "Вулицями рідного міста" на тему "Узагальнення вивченого з теми "Дієприкметник як особлива форма дієслова". У розробці використано краєзнавчий та мовний матеріал про Вінницю.
Перегляд файлу

Відкритий урок - телепередача "Вулицями рідного міста»

Тема: Узагальнення вивченого з теми

«Дієприкметник як особлива форма дієслова»

 

Метаузагальнити і систематизувати вивчений матеріал про дієприкметник як особливу форму дієслова»; удосконалити орфографічні та пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; уміти використовувати речення з дієприкметниковим зворотом в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати любов до рідного міста.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Форми та методи роботи: рольова гра, робота в групах, «Асоціативне гроно», «Мікрофон», «Очікування».

Обладнання: фотоілюстрації, презентація, роздатковий  матеріал, герб Вінниці, відеорепортаж.

 

 

ХІД УРОКУ 

Блакитний храм, як згадка про красу.

                                                                Гранітові заломи – наче рани.

                                                                          Люблю я Вінницю, зігріту, чарівну,

                                                         В анабіозі пахощ ікебани.

Сергій Негода

  1. Організаційна частина.

 

Емоційне налаштування на урок.

Сьогоднішній урок – незвичайний. Ми проведемо його у формі телепередачі. А для того, щоб увімкнути телевізор, нам потрібен  пульт. Кнопку якого кольору ви виберете?

Зелена кнопка означає, що тему ви засвоїли на високому рівні.

Жовта кнопка означає, що тема вам загалом зрозуміла, але необхідно ще над нею попрацювати.

Червона кнопка дає сигнал, що матеріал вам здається ще не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги.

 

      Як сумлінні журналісти, візьмімо ручки і запишімо  дату та тему нашого уроку.

 

 II. Оголошення теми та мети уроку.

         Телекомпанія «Дієприкметник»  працює в прямому ефірі. Ми  продовжуємо знайомство з Дієприкметниковою країною.

 

 

Інтерактивна вправа «Очікування»

  • Чого кожен із вас очікує від уроку?

 (Відповіді учнів)

  • Я очікую, що …( що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах).
  • Цей урок навчить мене… ( робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого…).
  • Я теж хочу висловити свої очікування щодо  уроку: ви повинні узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про дієприкметник як особливу форму дієслова»; удосконалити орфографічні та пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; уміти використовувати речення з дієприкметниковим зворотом в усному та писемному мовленні.

 

 

 А допоможе нам у цьому мовний матеріал – речення і тексти про наше рідне місто – Вінницю.

На сьогоднішньому уроці ви працюватимете в групах.

I група – «Журналісти»

II група – «Дослідники»

Епіграфом до нашого уроку я дібрала поетичні рядки нашого земляка, поета і педагога  Сергія Негоди. Прочитайте епіграф і знайдіть у ньому дієприкметник. Яку синтаксичну роль він виконує? (Зігріту – означення)

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Ознайомлення з розкладом телепередач.

1. «Актуальне інтерв’ю»

2. «Мальовнича Вінниця»

3. «Факти»

4. «Реклама»

5. «Асоціація»

6. «Будьмо здорові»

7. «Хто швидше?»

8. «Великі українці»

9. «Від А до Я»

10. «Битва екстрасенсів»

11. «Анонс на завтра»

 

 IV. Актуалізація опорних знань.

 

  1. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю». 

В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю».

 

 

Інтерв’ю в дієприкметника братиме ….

Завдання – дібрати дієприкметники, які починаються на літери слова «Дієприкметник».

Д - добудований

І – ініційований

Є – єднаючий

П - прикрашений

Р -  руйнуючий

И - індифікований

К - контрольований

М - молодіючий

Е - етнізований

Т - танцюючий

Н - написаний

И - індивідуалізований

К - кроплений

        На прямому зв'язку наш власний кореспондент Стасюк  Юлія. Вона з’ясує, як школярі вивчили теоретичний матеріал. 

 

Запитання:

  • Що таке  дієприкметник? (Дієприкметник – особлива форма дієслова, яка поєднує ознаки дієслова й прикметника та  відповідає на питання який? яка? яке? які?)
  • Що спільного у дієприкметника з прикметником? (Вказує на ознаку предмета, змінюється за родами, числами, відмінками ).
  •  Що спільного у дієприкметника з  дієсловом? (Вид, час, залежні слова)
  • Яку синтаксичну роль відіграє дієприкметник? (Означення і присудка)
  • Які дієприкметники називаються активними? (Називають ознаку предмета за дією, яку він сам виконує).
  • Наведіть приклад активного дієприкметника. (Квітнучий сад).
  • Які дієприкметники є пасивними? (Називають ознаку предмета за дією, яку виконує над ним інший предмет або за зворотною дією на самого себе)
  • Наведіть приклад пасивного дієприкметника. (Проспівана  пісня)
  • Що таке дієприкметниковий зворот? (Дієприкметник разом із залежними від нього словами)
  • Коли дієприкметниковий зворот  не відокремлюється в реченні? (Якщо він стоїть перед означуваним словом і не має обставинного відтінку й означуване слово – іменник)
  • Які дієприкметники та в якому часі вживаються дуже рідко? Навести приклади. (Активного стану теперішнього часу – танцююча дівчина)
  • Коли дієприкметник з НЕ пишеться окремо? Наведіть приклад. (Коли він виконує роль означення й має при собі  залежні слова, при протиставленні, якщо він виступає присудком).

 

Висновок. Респонденти  показали, що теоретичний матеріал засвоїли добре. Для телеканалу «Дієприкметник» журналіст Стасюк Юлія.

 

- Дякую нашому кореспонденту і тим, хто взяв участь в інтерв’ю.

 

V. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

 2. «Мальовнича Вінниця»  (робота в групах)

 

Наразі – програма «Мальовнича Вінниця».  Ми будемо працювати в групах.

На ваших партах лежать аркуші з реченнями. Завдання – знайти дієприкметники і визначити їх стан, вид і час.

I група

1. Водонапірна вежа, зведена в 1912 році за проектом Григорія Артинова, поєднувала функції пожежної каланчі й водогону.

2. Музей М.М.Коцюбинського, розташований серед багатоповерхівок, є своєрідним оазисом у центрі міста.

 

II група

1. Вінницький  музично – драматичний театр і. М.Садовського, збудований 1910 року, зараз очолює народна артистка України Таїсія Славінська.

2. У середмісті Вінниці розташована Європейська площа, де  вінничани та гості міста полюбляють  проводити свій вільний час.

 

Чи знайоме вам ім’я Григорія Артинова?  Хто це?

Група «Дослідники» працювала над випереджувальним завданням і зараз познайомить нас із цією постаттю.

 

Григорій Артинов  (1860 - 1919) — вінницький міський архітектор, цивільний інженер, генерал-лейтенант будівельної комісії на службі військового відомства.

Серед найважливіших споруд, збудованих за проектами Г. Артинова,  -   готель «Савой», міський театр, міська Дума, споруди водогону, жіноча гімназія, Вінницька синагога, Свято-Воскресенська церква.  Усього близько 100 споруд в місті та в повіті.

 

3.  «Факти»

Ми пишаємося тим, що за результатами III Всеукраїнського муніципального опитування нашу рідну Вінницю втретє визнано найкомфортнішим містом для проживання. До символіки міста належить великий і малий герби та прапор.

 

Ваше завдання – порахувати кількість дієприкметників, використаних у розповіді групи «Дослідники».

 

 

На малому гербі Вінниці, затвердженому 1993 р., зображений  у червоному полі срібний хрест, нижня частина якого розділена і переходить у два гачки, відвернені один вліво, другий вправо; під ним схрещені лезом назовні шаблі.

Щит обрамований декоративним картушем та увінчаний срібною міською короною з трьома вежками.

Пра́пор Ві́нниці  хоругва, на червоне тло якої нанесений  герб міста. Хоругва з трьох боків  має лиштву з білих рівнобічних трикутників.

(8 дієприкметників)

 

А чи знаєте ви, що означає слово «геральдика»?

Словникова робота

Геральдика - гербознавство, спеціальна історична дисципліна, що вивчає герби, кольорові емблеми, які належать особам, родам чи спільнотам; досліджує історію виникнення та розвиток гербової традиції, закони складання гербів та їх використання. 

 

4. «Реклама»

 

 

Усім відомо, що Вінницю називають містом фонтанів. Скориставшись  сюжетом наших  спецкореспондентів із групи «Журналісти»,  створіть рекламу візитівці нашого міста – фонтану «Рошен». Це має бути одне речення з дієприкметниковим зворотом.

 

(ПОСИЛАННЯ НА ВІДЕО)

 

Світломузичний фонтан та реконструйована набережна «Roshen» були відкриті 4 вересня 2011 року в місті Вінниці. Фонтан розташований у руслі річки Південний Буг й має довжину 140 метрів і висоту струменя до 60 м.

Це найбільший в Україні і в Європі плавучий фонтан. За оцінками експертів входить в десятку найкращих і видовищних фонтанів світу. Задля встановлення фонтану та проведення реконструкції набережної були проведені роботи по розчистці русла річки Південний Буг в обсязі 28000 м³ ґрунту.

Фонтан Roshen був збудований за кошти благодійного фонду Петра Порошенка. Загальна вартість проекту  - 37 млн. грн.

Використання лазерного проектора з екраном, що складається з водно-повітряної суміші,  розподіленої по всій довжині фонтану, дозволяє демонструвати  відео у форматі 3D.

 Для вас працювали Уварова Карина та Онищук Юлія.

 

(Перевірка речень, складених учнями).

Фонтан Roshen, збудований за кошти благодійного фонду Петра Порошенка, є візитівкою нашого міста.

Фонтан,  розташований у руслі річки Південний Буг, є найбільшим в Україні і в Європі.

 

 

5.  «Асоціація».

 

 

Завдання: підберіть 3 словосполучення (дієприкметник + іменник), з якими у вас асоціюється споруда Свято – Преображенського кафедрального собору. Укажіть Їх граматичні ознаки.

 

(Збудований храм, реконструйований собор, чаруюча краса, заворожуючий спокій, прикрашена будівля, незнищенна історія)

 

6. Рубрика «Будьмо здорові»  (Фізкультхвилинка) 

 

 

Вправа «Сплю і чую»

 Лежачи на парті із заплющеними очима, ви піднімаєте руку, якщо почуєте словосполучення з  пасивним дієприкметником.

 

Граючий тренер, проспівана пісня, зів’яле листя, міцніючий організм, усміхнена дівчинаскошений лан, дозрілий овоч, лежачий камінь, записаний вислів.

 

7. Програма  «Хто швидше?»  (Робота в парах)

 

 

Творче конструювання – побудувати речення з дієприкметниковими зворотами, використовуючи слова з довідки. Виконати морфологічний розбір виділених дієприкметників.

 

1.  Центральний міський парк ,… , є улюбленим місцем відпочинку вінничан.

2. Національний музей  М.І. Пирогова,… ,  належить до найважливіших об’єктів культурної спадщини України.

3. У центрі Вінниці можна обійняти монументальну власницю готелю «Франція», …

4. Будівля Вінницького обласного краєзнавчого музею розташована в частині міста, під якою проходять давні катакомби – підземні комунікації, …

 

Довідка: заснований у 1936 році, одягнену в металеве мереживо та парчу,  збудовані ченцями-капуцинами ,  відкритий 1947 року в колишній садибі вченого-хірурга.

 

Відповіді:

1.  Центральний міський парк , заснований у 1936 році,  є улюбленим місцем відпочинку вінничан.

2. Національний музей  М.І. Пирогова, відкритий 1947 року в колишній садибі вченого-хірурга, належить до найважливіших об’єктів культурної спадщини України.

3. У центрі Вінниці можна обійняти монументальну власницю готелю «Франція», одягнену в металеве мереживо та парчу.

4. Будівля Вінницького обласного краєзнавчого музею розташована в частині міста, під якою проходять давні катакомби – підземні комунікації, збудовані ченцями-капуцинами.

 

Відкритий – дієприкм., п.ф. – відкритий, пас. стан, мин. час, док. вид, ч. р., одн., Н.в., означення.

 

Одягнену - дієприкм., п.ф. – одягнений, пас. стан, мин. час, док. вид, ж. р., одн., З.в., означення.

 

8. «Великі українці» (розподільний диктант)

 

 

Випишіть у колонки словосполучення:

1) спочатку ті, у яких не пишеться разом;

2) потім ті, у яких не пишеться окремо. 

Ніким (не) полагоджений тин, (не) змащений віз, поле (не) зоране, (не) зв'язаний добре сніп, (не) вироблений ще характер, (не) згасаюче вогнище, хата (не) накрита, (не) впольований звір, (не) висохлий досі рукав, (не) зроблений як слід, (не) доплетений тин, (не) закінчена робота, (не) скопані ще грядки.

Ключ. 3 останніх букв останніх слів прочитаєте два слова, пропущені у вислові Т. Шевченка: „У нас нема... … за собою“.

Не пишеться разом

Не пишеться окремо

(не) змащений віз

(не) згасаюче вогнище

(не) впольований звір

(не) доплетений тин

(не) закінчена робота

Ніким (не) полагоджений тин

поле (не) зоране

(не) зв'язаний добре сніп

(не) вироблений ще характер

хата (не) накрита

(не) висохлий досі рукав

(не) зроблений як слід

(не) скопані ще грядки

(«У нас нема зерна неправди за собою»).

До речі, у самому серці Вінниці відкрито пам’ятник Т.Г.Шевченку, де він  зображений молодим, у віці 35 років, саме таким, яким він був, перебуваючи на Поділлі. 

9.  Рубрика «Від А до Я». 

 

 Зробити синтаксичний розбір речення.

 

1.  Вінницькі мури були призначені для захисту від  татар і запорожців.

 

 (Розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, ускладнене однорідними членами речення - додатками).

 

Який вид присудка?(Складений іменний).

 

2. Спасо – Преображенський   собор, зведений  у XVIII столітті,  побудували в  центрі міста.

 

(Розповідне, неокличне, просте, односкладне, поширене, ускладнене дієприкметниковим зворотом ).

 

Який вид присудка?(Простий дієслівний).

 

 

А на іншому каналі – захоплююче шоу «Битва екстрасенсів».

 

10. Програма «Битва екстрасенсів»

 -Екстрасенси - це люди з надзвичайними здібностями . Подивившись на річ, вони можуть розповісти,  хто її власник , а за фотокарткою надати інформацію про людину.

Учні нашого класу теж зараз побудуть екстрасенсами.

- Ваше завдання з одного погляду замінити сполучення з дієсловами на  словосполученнями з дієприкметниками.

  Наприклад: журнал, який одержали – одержаний журнал.

 

Група «Журналісти»

справи, які задумали задумані справи

вміння, які здобули – здобуті вміння

небо, яке полум’яніє – полум’яніюче небо

двір, який спорожнів – спорожнілий двір

лан, який засіяли – засіяний лан

 

Група «Дослідники»

сорт, який вивели – виведений сорт

деталі, які виточили – виточені деталі

струмок, який обмілів – обмілілий струмок

якості, які зростають – зростаючі якості

виставка, яку відкрили – відкрита виставка

 

VІ. Підсумок уроку.

 

До вашої уваги - пісня «Вінниця посміхається». У цьому відео знімається   випускниця нашої школи Очеретна Ірина.

 

https://www.youtube.com/watch?v=SCyElniCObU

 

Метод «Мікрофон»

 

  •            Чи справдилися ваші очікування?
  •            Які вправи були цікавими?
  •            Який матеріал ви хотіли б повторити на наступних уроках?
  •            З якими  новими словами ви сьогодні познайомились?

  Що нового дізналися про наше рідне місто?

  •            Що ви взяли з уроку для життя?

 

Отже, помандрувавши вулицями рідного міста, ми  повторили  раніше вивчені орфограми, закріпили знання з мовної теми. Сподіваюсь, що наш урок був пізнавальним для кожного з вас, і ви неодмінно  пишатиметеся  тим, що живете саме у Вінниці.

        

 VIІ. Домашнє завдання.

 

 12. «Анонс на завтра».

 


 

doc
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку