клас 6
Тема: Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти виявленню зацікавленості, розширенню знань з морфології; формувати вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних висловленнях; виховувати почуття патріотизму, позитивне ставлення до рідної мови, культури
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент. Налаштування класу на роботу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація знань і умінь.
Вибіркова робота. Моя найкраща в світі сторона! Чарівна , неповторна Україна! Для мене в цілім світі ти одна і рідна, й мила , назавжди єдина !
-Знайдіть іменники.
-На які запитання вони відповідають?
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Що ви очікуєте, від вивчення теми «Іменник»?
- Що нового хочете дізнатися?
- Навіщо нам потрібні відомості про частину мови – іменник?
Вибірковий диктант. Виписати іменники, ставлячи кожен у називному відмінку однини (у початковій формі). Визначити рід кожного з іменників.
Не вчи орла літати, а рибу плавати. Знати сокола по польоту, а молодця з постави. Горобців боятись – проса не сіяти. Немає сороки, щоб від свого язика не страждала.
Навчальний диктант. Іменники підкреслити. Пояснити лексичне й граматичне значення виділених іменників. Визначити їх рід, число, відмінок.
Що означає? |
На які питання відповідає? |
Які має морфологічні ознаки? |
Яку синтаксичну роль виконує? |
Предмет |
Хто? Що? |
Загальні й власні назви, істоти і неістоти, рід, відміна, число, відмінок |
Підмет, присудок та інші члени речення |
Слово вчителя
До речі, назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником.
Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
Іменники поділяються на дві групи: назви істот і назви неістот. Іменники – назви істот відповідають на питання хто? кого? кому? тощо, а іменники – назви неістот відповідають на питання що? чого? чому? чим? і т.д.
Категорія істот і неістот охоплює іменники з конкретним значенням.
До назв істот належать назви людей і тварин (шестикласник, соловейко, матуся), решта іменників є назвами неістот.
Граматичне поняття істот не цілком збігається з уявленням про живе у природі. Так, назви сукупності осіб (гурт, загін, натовп), назви мікроорганізмів ( бактерія, мікроб) у граматиці належать до неістот. Навпаки, до назв істот відносять різні міфологічні назви (чорт, відьма, Перун), назви померлих (небіжчик, покійник).
Розподільно-словниковий диктант
Записати іменники у два стовпчики: а) назви істот, б) назви неістот. Свій вибір обґрунтувати.
Вовк, дівчина, книга, стіл, мікроб, домовик, теля, клас, товариш, олівець, вірус, робітник, кішка, чорт, гурт, небіжчик.
Істоти - вовк, дівчина, домовик, теля, товариш, робітник, кішка, чорт, небіжчик.
Неістоти - книга, стіл, мікроб, клас, олівець, вірус, гурт.
Висновок:
До назв істот належать іменники, що називають осіб , тварин, міфологічні образи.
Робота над деформованим реченням
- Із слів кожного рядка складіть речення. Поставте іменники в потрібному відмінку. Запишіть у зошиті.
1) Земля, сніжок, на, падав, легкий;
2) двір, хуртовина, кучугури, сніг, у, намела, шкільному;
3) школа, до, школярі, з, прийшли, лопатами;
4) працювали, весело, вони, повітря, на, свіжому.
V. Підсумок уроку.
1. Метод "Мікрофон".
- Яку тему ми сьогодні опрацювали?
- Що досліджували?
- Що нового про іменник ви дізналися на уроці?
- Які морфологічні ознаки має іменник?
- Яку синтаксичну роль виконує в реченні?
- Як відрізнити іменники – назви істот від неістот?
Домашнє завдання
1.Підготувати лінгвістичне повідомлення на тему «Іменник як частина мови» (усно)