Урок. Тема: "Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль."

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему:"Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль."
Перегляд файлу

клас 6

Тема: Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: повторити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти виявленню зацікавленості, розширенню знань з морфології; формувати вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль; розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних висловленнях; виховувати почуття патріотизму, позитивне ставлення до рідної мови, культури

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент. Налаштування класу на роботу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація знань і умінь.

 

Вибіркова робота. Моя найкраща в світі сторона! Чарівна , неповторна Україна! Для мене в цілім світі ти одна і рідна, й мила , назавжди єдина ! 
-Знайдіть іменники. 
-На які запитання вони відповідають?

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

Що ви очікуєте, від вивчення теми «Іменник»? 
- Що нового хочете дізнатися? 
- Навіщо нам потрібні відомості про частину мови – іменник?

Вибірковий диктант.  Виписати іменники, ставлячи кожен у називному відмінку однини (у початковій формі). Визначити рід кожного з іменників.

Не вчи орла літати, а рибу плавати. Знати сокола по польоту, а молодця з постави.  Горобців боятись – проса не сіяти. Немає сороки, щоб від свого язика не страждала.

Навчальний диктант.  Іменники підкреслити. Пояснити лексичне й граматичне значення виділених іменників. Визначити їх рід, число, відмінок.

  1. Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. У колядках ця пташка  віщує господареві добробут, а сім’ї обіцяє благополуччя та щастя.  Ластів’їне гнідечко  під стріхою вважалось за добру прикмету. Зруйнувати його – великий гріх. На обличчі винного з’явиться невивідне ластовиння. Ластівка може й помститися. Вона літатиме до корови й псуватиме молоко.
  2.  Розглянути таблицю.

Що означає?

На які питання відповідає?

Які має морфологічні ознаки?

Яку синтаксичну роль виконує?

Предмет

Хто? Що?

Загальні й власні назви, істоти і неістоти, рід, відміна, число, відмінок

Підмет, присудок та інші члени речення

 

 

Слово вчителя

До речі, назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником.

Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

Іменники поділяються на дві групи: назви істот і назви неістот. Іменники – назви істот відповідають на питання хто? кого? кому? тощо, а іменники – назви неістот відповідають на питання що? чого? чому? чим? і т.д.

Категорія істот і неістот охоплює іменники з конкретним значенням.

До назв істот належать назви людей і тварин (шестикласник, соловейко, матуся), решта іменників є назвами неістот.

Граматичне поняття істот не цілком збігається з уявленням про живе у природі. Так, назви сукупності осіб (гурт, загін, натовп), назви мікроорганізмів ( бактерія, мікроб) у граматиці належать до неістот. Навпаки, до назв істот відносять різні міфологічні назви (чорт, відьма, Перун), назви померлих (небіжчик, покійник).

 

Розподільно-словниковий диктант

Записати іменники у два стовпчики: а) назви істот, б) назви неістот. Свій вибір обґрунтувати.

Вовк, дівчина, книга, стіл, мікроб, домовик, теля, клас, товариш, олівець, вірус, робітник, кішка, чорт, гурт, небіжчик.

Істоти - вовк, дівчина,  домовик, теля, товариш, робітник, кішка, чорт, небіжчик.

Неістоти - книга, стіл, мікроб, клас, олівець, вірус, гурт.

Висновок:

До назв істот належать іменники, що називають осіб , тварин, міфологічні образи.

Робота над деформованим реченням
- Із слів кожного рядка складіть речення. Поставте іменники в потрібному відмінку. Запишіть у зошиті.
1) Земля, сніжок, на, падав, легкий;
2) двір, хуртовина, кучугури, сніг, у, намела, шкільному;
3) школа, до, школярі, з, прийшли, лопатами;
4) працювали, весело, вони, повітря, на, свіжому.
 

V. Підсумок уроку.

1. Метод "Мікрофон".

-               Яку тему ми сьогодні опрацювали?

-               Що досліджували?

-               Що нового про іменник ви дізналися на уроці?

-               Які морфологічні ознаки має іменник?

-               Яку синтаксичну роль виконує в реченні?

-               Як відрізнити іменники – назви істот від неістот?


Домашнє завдання 
1.Підготувати лінгвістичне повідомлення на тему «Іменник як частина мови» (усно) 

 

docx
Додано
24 березня 2019
Переглядів
2002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку