Урок. Тема. Правила вживання знака м’якшення .

Про матеріал

Розробка уроку для 5 класу з української мови. Тема. Правила вживання знака м'якшення. Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу ( урок- подорож). Обладнання: таблиця «Правила вживання знака м'якшення», мультімідійна дошка або проектор.

Перегляд файлу

 

 

Тема. Правила вживання  знака мякшення .

 

Мета уроку:

навчальна - закріпити  знання, вміння, навички  правопису слів із знаком мякшення .

розвивальна - розвивати логічне мислення, уяву, мовлення.

виховна - сприяти вихованню любові і поваги до рідної мови, художнього слова.

 

Обладнання: таблиця «Правила вживання знака мякшення».

 

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу ( урок – подорож ).

 

 Знати: правила написання слів із знаком мякшення.

 Вміти: правильно писати слова із знаком мякшення.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

    Діти, основним завданням нашого уроку є закріплення правопису слів із знаком м’якшення, яке ми проведемо під час цікавої  мандрівки у казку.

На нас чекають пригоди і, можливо, небезпека, пов’язана з грамотністю.

 

ІІІ. Актуалізація опорних  знань

 

Слово вчителя. Введення в гру

Увага! Увага!

Трапилась непередбачувана пригода.

Не за морями глибокими, не за горами високими, а в мовознавчій державі жив-поживав цар Мякий знак. Гордо  походжав він перед своєю  родиною. А коли збереться все сімейство на нараду, то його величність вихваляється:

 

Я один в сімї такий,

Кажуть, надто вже м’який.

Хоч мовчун, та не дивак,

В слові я – не зайвий знак.

 

   І кожен повинен був визнавати важливість його величності.

  Нам пора вирушати в мандрівку до царя. Але потрібно добре засвоїти  паролі-правила царя Мякого знака і виконати всі його завдання.

Запис теми уроку.

 

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

Таблиця «Правила вживання мякого знака»

 

Ь пишеться

Ь не пишеться

  1. Після м’яких д,т,з,с,ц,н,л у кінці слова та складу: мідь,гість, вісь, сіль, олень
  2.  Після м’яких приголосних у середині складу перед о: 

1. Після б,п,в,м,ф : голуб,насип, вісім,верф

2. У дієсловах на –ться:

Вибачається, умивається

2. Після букв ж,ч,ш,щ: ріж,річ,вишня

3. Після л , що позначає мякий приголосний, який стоїть перед іншим мяким приголосним: їдальня, пальці

3. Після букви р : базар,кобзар,писар

4. У буквосполученнях –льк-, -льч-, -льц-, -ньк-, -ньч-, -ньц-:лялька-ляльці-ляльчин, ненька-неньці-неньчин

4. Після н,л у буквосполученнях –лк-, -лч-, -лц-, –нк-, -нч-, –нц- : Наталка-Наталчин – Наталці, хустинка – хустинці

 

5. Слова-винятки : тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати, женьшень, Маньчжурія.

 

 (на дошці) «Де Ти З’їСи Ці ЛиНи?» або «Де СоНЦе ЗоЛоТе?»

1.Отже, діти, ми перебуваємо в царстві Мякого знака.                             

 Щоб потрапити туди, слід спочатку подолати Трясовину фонетичної транскрипції. А з неї не так-то й легко вийти.

Дієслова на –ть, -ться вимовляються так: здається (здайец:а)(на дошці)

 

Завдання: подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм. (Картки)

[ тманий ], [лвівский] , [зустрінуц] , [повілно] , [сома ], [бородба], [лох], [сіл] , [старесенкий], [колоровий], [міл’йон].

 

2. Перший бар’єр ви здолали: переправились через Трясовину і опинились в Орфографічному чагарнику. Щоб вийти з нього, нам треба виконати завдання.

Вправа №  399(усно), 400(письмово). (Учні зачитують ланцюжком відповіді).

 

 3.Ми вже здолали майже половину шляху. Ось перед нами Пустеля помилок - страшна, безводна і жорстока.

Знак м’якшення пишуть у сполученнях –льц, льч, ньч, ньц, - які походять від –льк, ньк. Доньці бо донька, голці бо голка.(на дошці).

 Вправи 401(усно), 402(письмово).

 

 

 

4. На нашому хляху знову перешкоди! Щоб довести королю м’якому знаку, що ми гідні гості у його королівстві, потрібно виконати наступне завдання:

Запишіть у зошити «Тематичний ланцюжок» (словниковий диктант).

Один учень пише на дошці. Записати слова під диктовку, підкреслити орфограму та пояснити вживання знака м’якшення. (Учні зачитують по черзі, ланцюжком).(Учні оцінюють диктант сусіда по парті).

 

Швець, гість, станьте, дзьоб, льон, трьох,

близький, вузький, волинський,  ковзкий, баский, батенько, гарненький, малесенький, пральня, читальня, рибалці,

сміється, ходить, конферансьє, Гальці.

 

5. Невгамовний м’який знак вирішив зіграти з нами у гру«Спіймай слово». Інструкція: учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово зі знаком м’якшення.

Маленький, найменший, козацький, вітерець, вінця, бджілці, різьбяр, няньчити, спальня, Наталчин, сьогодні, тьмяний, радість, сміх, камінчик, робиться.

 

6. Ми майже підкорили короля!!! Залишилося подолати таємничу кімнату, у якій м’якій знак розставив пастки.(картка)

 

 Визначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропусків пи­шемо знак м’якшення.

1) Т..охкати, брен..кіт, корист..ю, спал..ня, промін..чик, Натал..чин.

2) Різ..бяр, с..міх, тонен..кий, Малан..ці, на сосонц..і.

3) Л..онокомбінат, пасивніс..ть, по-француз..кому, с..тільки.

4) Їдал..ня, д..оготь, бурул..ці, підносит..ся.

 

 

 

V. Підсумок уроку.

 

- Ось і закінчилась наша подорож. Я думаю, що вона принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Всі перешкоди ви подолали успішно. Сподіваюся, що знання, здобуті під час  вивчення теми, будуть міцними і допоможуть вам долати не лише уявні, а й реальні перешкоди.

Метод „Мікрофон”

- Що ви розкажете про сьогоднішню подорож  удома?

 

 

VI. Домашнє завдання.Опрацювати с.189-192, виконати вправу №404 на с.192.

 

docx
Додано
14 червня 2018
Переглядів
1455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку