Відкритий урок на тему: Тема Різдва у творах Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» і М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті.
Клас: 6
Тема: Тема Різдва у творах Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» і М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті.
Мета уроку: : поглибити знання учнів про жанр оповідання; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах оповідання М.Гоголя і Ч.Діккенса; проаналізувати особливості образної системи творів;
учити характеризувати героїв, порівнювати твори М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» і Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, переказу, аналізу тексту, уважність, формувати читацьку культуру учнів; формувати гуманістичні ідеали-совісті, справедливості, милосердя.
Очікувані результати: учень (учениця) знає зміст творів « Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса і «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя,і може відтворити основні події твору; визначає роль фантастики у творі, аргументує свою думку, виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного.
Обладнання: підручник, тексти творів, портрети письменників, ілюстрації за повістю, комп’ютер (для презентації).
Тип уроку: урок – змагання, застосування знань, умінь, навичок.
Епіграф: Ці радісні дні – дні милосердя, доброти
всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли
люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають
одне одному серця і бачать у своїх ближніх – навіть
у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі.
Ч.Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв.)
1. Слово вчителя.
Пролунав дзвінок
Починається урок
Будемо працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у 6 класі
Діти просто молодці! (пауза)
Любі, діти, у наш клас
Завітали люди щирі
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
2. Привітання дітей
Ми вам раді, гості добрі
І вітаєм щиро вас
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 6 клас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Здійснюється в ході уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань . Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку. Застосування знань, умінь, навичок.
На попередніх уроках ми вивчали біографію і творчість Ч. Діккенса і М. Гоголя, аналізували текст твору, визначали головних героїв повісті. Отож, давайте трішки пограємо і повторимо вивчений матеріал. ( Клас поділений на три команди).
Перший конкурс «Літературна гра «Перевір знання тексту»
І команда
ІІ команда
ІІІ команда
Другий конкурс «Відновити послідовність подій у творі Ч. Діккенса « Різдвяна пісня в прозі».
На дошці розміщено ілюстрації до твору Ч. Діккенса « Різдвяна пісня в прозі». Команда , яка перемогла у 1 турі відновлює послідовність подій.
Третій конкурс «Різдвяна подорож Скруджа»
Командам роздаються маршрутні листи, на якихтреба скласти схеми – маршрути подорожей Скруджа у минуле, теперішнє і майбутнє.
Четвертий конкурс « Реальне і фантастичне»
Слово вчителя
- Повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» і Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» приваблює читачів цікавим сюжетом, описом незвичайних казково-містичних подій. Як саме фантастичні елементи та реальні події переплітаються у цих творах, ми з вами зараз дізнаємось.
( Кожна команда складає таблицю.)
«Різдвяна пісня в прозі» |
|
Реальне |
Фантастичне |
|
|
«Ніч перед Різдвом» |
|
Реальне |
Фантастичне |
|
|
П’ятий конкурс «Відновити послідовність подій у творі М. Гоголя
«Ніч перед Різдвом».
На дошці розміщено ілюстрації до твору М. Гоголя «Ніч перед Різдвом».
Команда , яка перемогла у 4 турі відновлює послідовність подій.
Шостий конкурс « Літературне лото»
На окремих папірцях написано слово – предмет. Треба відправити цей предмет у певний твір і пояснити , що він означає.
(Ковпак, свічка, смолоскип, індичка, вогнегасник, черевички,вареники, нагайка, місяць і зірки,дзеркало,ланцюги).
Сьомий конкурс «Цитатна характеристика героів»
Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта, Оксани й Солохи.
Сміливість, хитрість, розум, підступність, боягузтво, богобоязливість. Слабкість, вірність, скромність, мстивість.
Вакула |
Чорт |
Сміливість, розум, богобоязливість, вірність, скромність |
Боягузтво, хитрість, підступність, мстивість, слабкість |
Мінливість, гордість, хитрість, себелюбство, користолюбство, гостинність, непостійність.
Оксана |
Солоха |
Мінливість, гордість, себелюбство |
Непостійність, хитрість, користолюбство, гостинність |
Підсумок уроку.
Визначається команда – переможець.
- Давайте тепер з'ясуємо навіщо елементи фантастики використав у творі М. Гоголь і Ч.Діккенс? ( Щоб створити атмосферу казки, дива. Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача. Адже Різдво – це мрія, казка, віра в добро, справедливість, навіть нечиста сила набуває позитивних рис. Отже, повість Гоголя і Діккенса допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв, вчить нас бути добрими, милосердними, щедрими).
- У мене для вас є різдвяні побажання, і якщо ви вірите в дива, вони обов’язково виповняться.( Кожен учень витягує з торбинки папірець з побажанням).