Урок: "Тема Різдва у творах Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» і М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті."

Про матеріал
Українська література. 6 клас. Урок – змагання: "Тема Різдва у творах Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» і М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті."
Перегляд файлу

Відкритий урок на тему: Тема Різдва у творах Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» і М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті.

Клас: 6

 

Тема: Тема Різдва у творах Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» і М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Роль фантастики в повісті.

 

Мета уроку:  : поглибити знання учнів про жанр оповідання;  показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах оповідання М.Гоголя і  Ч.Діккенса;  проаналізувати особливості образної системи творів;

учити характеризувати героїв, порівнювати твори М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» і Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, переказу, аналізу тексту, уважність, формувати читацьку культуру учнів; формувати гуманістичні ідеали-совісті, справедливості, милосердя.

 

Очікувані результати: учень (учениця) знає зміст творів « Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса і «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя,і може відтворити основні події твору; визначає роль фантастики у творі, аргументує свою думку, виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); висловлює власне враження від прочитаного.

 

Обладнання: підручник, тексти творів, портрети письменників, ілюстрації за повістю, комп’ютер (для презентації).

 

Тип уроку: урок – змагання, застосування знань, умінь, навичок.

 

Епіграф: Ці радісні дні – дні милосердя, доброти

всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли

люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають

одне одному серця і бачать у своїх ближніх – навіть

у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі.

Ч.Діккенс

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент (1 хв.)

1. Слово вчителя.

Пролунав дзвінок

Починається урок

Будемо працювати старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у 6 класі

Діти просто молодці! (пауза)

            Любі, діти, у наш клас

         Завітали люди щирі

         Привітайте в добрий час

         Гостей посмішкою й миром.

2. Привітання дітей

            Ми вам раді, гості добрі

         І вітаєм щиро вас

         Та запрошуєм ласкаво

         На урок у 6 клас.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

         Здійснюється в ході уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань . Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку. Застосування знань, умінь, навичок.

   На попередніх уроках ми вивчали біографію і творчість Ч. Діккенса і М. Гоголя, аналізували текст твору, визначали головних героїв повісті. Отож, давайте трішки пограємо і повторимо вивчений матеріал. ( Клас поділений на три команди).

 

 

Перший конкурс  «Літературна гра «Перевір знання тексту»

 

І команда

  1. Яким було ім’я головного героя Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»? ( Ібенезер)
  2. Ким працював Скрудж? (власником контори)
  3. Яка головна риса характеру Скруджа? (скнарість)
  4. Хто кожного Різдва безуспішно запрошував до себе в гості Скруджа? ( племінник Фред)
  5. Як звали службовця в конторі Скруджа? (Боб Кретчит)
  6. Ким по спорідненості припадала відьма Солоха ковалю Вакулі?(мати)
  7. Ким за професією був Вакула з повісті «Ніч перед Різдвом»? (коваль)
  8. Назвіть «транспортний засіб» коваля Вакули при польоті в Петербург.( чорт)
  9. Як звуть батька Оксани в повісті Гоголя «Ніч перед Різдвом»?( козак Чуб)
  10. Що чорт сховав у кишеню? (місяць)

ІІ команда

 

  1. Як жила сім’я службовця ? (бідно , але дружно)
  2. Хто був іскрою Божою в родині Кретчитів?( крихітка Том)
  3. Що найбільше любив у дитинстві малий Ібенезер? ( читати книги)
  4. Кого зі своєї родини любив школяр Скрудж найбільше? ( маленьку сестричку Фен)
  5. Як реагували знайомі Скруджа на те, що його не стало, коли він разом із Духом побував в майбутньому? ( Раділи)
  6. За чим відправився Вакула до цариці? ( за черевичками)
  7. Чим пригощав Вакулу Пацюк? (варениками)
  8.  Напередодні якого свята відбуваються події в повісті «Ніч перед Різдвом»? (Напередодні Різдва)
  9.  Ім'я диканської відьми? (Солоха)
  10.   Куди Солоха ховала своїх гостей? (У мішки)

 

ІІІ команда

 

  1. Скільки духів навідали Скруджа напередодні Різдва? ( Три)
  2. У кого Скрудж уперше за доросле життя щасливо провів Різдво? ( У племінника)
  3. Який дух першим  з’явився до Скруджа ? ( дух Марлі)
  4. Звідки починаються мандри Скруджа? ( з кімнати Скруджа)
  5. До кого за порадою, як дістати Оксані черевички, звернувся Вакула? ( до Пацюка)
  6.  Ім'я дівчини, яку кохав Вакула? (Оксана)
  7.  Що пообіцяла Оксана Вакулі, коли той дістане їй черевички? (Вийти заміж)
  8.  Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)
  9.  На кого могла перетворюватися Солоха? ( на відьму)
  10.  З ким Вакула прийшов до палацу? ( із запорожцями)

 

Другий конкурс «Відновити послідовність подій у творі Ч. Діккенса       « Різдвяна пісня в прозі».

 

На дошці розміщено ілюстрації до твору Ч. Діккенса « Різдвяна пісня в прозі». Команда , яка перемогла у 1 турі відновлює послідовність подій.

 

C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01448.JPG

 

Третій конкурс  «Різдвяна подорож Скруджа»

 

Командам роздаються маршрутні листи, на якихтреба скласти схеми – маршрути подорожей Скруджа у минуле, теперішнє і майбутнє.

 

C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01451.JPG       C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01452.JPG

 

 

 

Четвертий конкурс « Реальне і фантастичне»

      Слово вчителя

 -  Повість М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» і Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»  приваблює читачів цікавим сюжетом, описом незвичайних казково-містичних подій. Як саме фантастичні елементи та реальні події  переплітаються у цих творах, ми з вами зараз дізнаємось. 

 

        ( Кожна команда складає  таблицю.)

 

«Різдвяна пісня в прозі»

Реальне

Фантастичне

 

 

«Ніч перед Різдвом»

Реальне

Фантастичне

 

 

 

 

П’ятий конкурс «Відновити послідовність подій у творі М. Гоголя

       «Ніч перед Різдвом».

На дошці розміщено ілюстрації до твору М. Гоголя  «Ніч перед Різдвом».

 Команда , яка перемогла у 4 турі відновлює послідовність подій.

 

C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01456.JPG        C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01458.JPG

 

Шостий конкурс « Літературне лото»

На окремих папірцях написано слово – предмет. Треба відправити цей предмет у певний твір і пояснити , що він означає.

 

(Ковпак, свічка, смолоскип, індичка, вогнегасник, черевички,вареники, нагайка, місяць і зірки,дзеркало,ланцюги).

 

C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01459.JPG                        C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01461.JPG

 

 

         

Сьомий конкурс «Цитатна характеристика героів»

 

Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта, Оксани й Солохи.

Сміливість, хитрість, розум, підступність, боягузтво, богобоязливість. Слабкість, вірність, скромність, мстивість.

Вакула

Чорт

Сміливість, розум, богобоязливість, вірність, скромність

Боягузтво, хитрість, підступність, мстивість, слабкість

Мінливість, гордість, хитрість, себелюбство, користолюбство, гостинність, непостійність.

Оксана

Солоха

Мінливість, гордість, себелюбство

Непостійність, хитрість, користолюбство, гостинність

 

 

Підсумок уроку.

Визначається команда – переможець.

- Давайте  тепер з'ясуємо навіщо елементи фантастики використав у творі М. Гоголь і Ч.Діккенс? ( Щоб створити атмосферу казки, дива. Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача. Адже Різдво – це мрія, казка, віра в добро, справедливість, навіть нечиста сила набуває позитивних рис. Отже, повість Гоголя і Діккенса   допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв, вчить нас бути добрими, милосердними, щедрими).

- У мене для вас є різдвяні побажання, і якщо ви вірите в дива, вони обов’язково виповняться.( Кожен учень витягує з торбинки папірець з побажанням).

 

 

C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01462.JPG     C:\Users\I am\Desktop\урок\фото\DSC01466.JPG

 

docx
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
3184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку