Урок "Тема Різдва в творах Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та Н.В.Гоголя „Ніч перед Різдвом”

Про матеріал
Це інтегрований урок для зарубіжної літератури та англійської мови на матеріалі творів Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та М.В.Гоголя „Ніч перед Різдвом”.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Тема Різдва в творах Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та Н.В.Гоголя „Ніч перед Різдвом”

 

Цілі та завдання: узагальнити знання учнів за творами Чарльза Діккенса

                              «Різдвяна пісня у прозі» та Н.В.Гоголя „Ніч перед Різдвом”;

                               розвивати пізнавальні та артистичні здібності дітей;  

                               виховувати  неприйняття байдужості та жорстокості,

                               викликати  бажання робити добро;

To develop pupils” listening, speaking and writing skills, to    teach pupils”  to analyze what they have  watched, compare the facts, make conclusions, to develop pupils”  interest to traditions and customs of Great Britain and to teach them to respect the culture of British people.

 

Обладнання: портрети Ч.Діккенса та Н.В.Гоголя, виставки творів письменників,  дитячі ілюстрації до творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»та Н,В.Гоголя „Ніч перед Різдвом”, електронна презентація „Життя та творчість Ч.Діккенса та М.Гоголя”.

 

      

      I will honor Christmas in my heart

      And try to  keep it  all the year.

                Charles Dickens

                                             Перед Гоголем повинно благоговіти, як перед  

                                            людиною, обдарованою найглибшим розумом

                                                         і найбільшою любов'ю до людей .

                                               Гоголь – істинний знавець серця людського  

                                                                                                  Т. Г.Шевченко

 

                                                   Хід уроку

 

І Організаційний момент.

 

ІІ Оголошення теми та мети уроку, їх мотивація.

 

Учитель. Сьогодні ми узагальнемо знання ,отримані за творами Ч.Дікенса та М.Гоголя, порівняємо святкування Різдва в повісті „Різдвяна пісня у прозі” та „Ніч перед Різдвом”,згадаємо героїв цих творів.

 

ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1.Слово вчителя.

 

     «Усі дорослі були спочатку дітьми, тільки мало хто з них про пам’ятає», - писав відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері. Чарльз Діккенс не забував своє дитинство ніколи. І хоча воно було невеселим, письменник стверджував, що дитинство – прекрасне.

      Життя і творчість М. В. Гоголя яскравий приклад, нащадкам, любові до історії і культури українського народу.Багато місць на Україні пов’язано з перебуванням російського письменника.Вони – наша національна святиня.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Як свідчать спогади сучасників лише в дорозі він захоплювався, відчував натхнення і приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви і Петербурга, Рима і Парижа, Гамбурга та Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому, з України, сюди завжди повертався думкою і душею. Навіть прихід у світ майбутнього письменника пов’язаний із дорогою. Є легенда, за якою Микола Гоголь народився прямо у степу на повозі, яка застряла в березневих коліях. Мабуть, у цьому є сенс, бо, майже не все життя письменник провів у дорозі. У нього ніколи не булосвоєї сім’ї, тому Гоголь був дуже відданий своїм батькам і сестрам.

         Нагадають нам про життя і творчість Ч.Дікенса та М.Гоголя  наші  Літературознавці .

 

2. Повідомлення учнів.

 

1 .Literary critic .At the beginning of  the nineteenth century   Dickens family lived in Portsmouth. John Dickens was a clerk at an office, he could not boast of neither wealth nor noble born. At first the family lived in abundance. The man had a cheerful disposition, loved the theater, but he was frivolous. He borrowed money but not returned them. Elizabeth Dickens was a housewife and was trying to give love to all children.  There were eight children in the family.

 

2 Літературознавець.Особливою любовю Гоголя були оспівані  Великі  Сорочинці, Диканька, Миргород, Василівка-Яновщина...

Н.В.Гоголь народився в містечку Великі Сорочинці Миргородского уезда Полтавської губернії в сім`ї поміщика. Назвали Миколою в честь чудотворной іконы святогоМиколая, яка зберігалася в церкві села Діканька.

..У небагатий маєток батька – село Василівку-Яновщину (нині Гоголеве), де минуло дитинство майбутнього письменника, привезли маленького Миколу з Великих Сорочинців через кілька тижнів після народження. Потім він приїздив сюди на канікули, відвідував рідні місця, коли був уже визначним письменником. З Василівкою пов’язані перші світосприймання Гоголя, – тут він вперше почув казки, перекази, чудові українські пісні, усе те, що хвилювало і назавжди припало йому до серця. Крім Миколи, у Василя та Марії Гоголів було п’ятеро дітей - син Іван (1810 - 1819), доньки Марія (1811 - 1844), Анна (1821 - 1893), Єлизавета (1823 - 1864), Ольга (1825 - 1907). Батьки Гоголя уважались поміщиками середньої руки й мали 1000 десятин землі та 400 душ кріпаків-селян.

 

1. literary Critic.  Charles Dickens was born in 1812 in Portsmouth.In 1821 the family went to London ,and little Charles left behind him the happiest years of his childhood. His father was in money difficulties ,and the family became poorer and poorer .The boy had to give up his studies. His father was imprisoned for debt, and the whole family had to go and live with him in the prison because they had nowhere else to live. When his father came out of prison, Charles was sent to school for some time. Soon he got work as a clerk. Then he learned stenography and became a reporter in Parliament.

 

2 Літературознавець. Жизнь Гоголя была интереснее. Он имел возможность учиться. В 1818-19 Гоголь вместе с братом Иваном обучался в Полтавском уездном училище, а затем, в 1820-1821, брал уроки у полтавского учителя Гавриила Сорочинского, проживая у него на квартире. В мае 1821 поступил в гимназию высших наук в Нежине. Здесь он занимается живописью, участвует в спектаклях — как художник-декоратор и как актер, причем с особенным успехом исполняет комические роли. Пробует себя и в различных литературных жанрах (стихотворения, трагедии, пишет историческую поэму, повесть).

Окончив гимназию в 1828 г., Гоголь едет в Петербург. Испытывая денежные затруднения, безуспешно хлопоча о месте работы , Гоголь делает первые литературные пробы,но они были неудачними.

  • С 1829 г. ему удается определиться на службу в Министерство внутренних дел, служит в департаменте уделов (вначале писцом, потом помощником столоначальника). Пребывание в канцеляриях вызвало у Гоголя глубокое разочарование в "службе государственной", но зато снабдило богатым материалом для будущих произведений.
  • В этот период выходят в свет "Вечера на хуторе близ Диканьки" (1831-1832). Они вызвали почти всеобщее восхищение. А произведения „Тарас Бульба”,”Ревизор” увеличили известность писателя.
  • 12 лет Гоголь прожил за границей: Германия, Франция (Париж), Италия (Рим),Россия.Но любов’ю его всегда оставалась Украина.

 

 

1 literary Critic. In the age of 24 Charles Dickens published his first book .He bought the house in London .Dickens created a lot of works here .He has become famous and popular . He remained kind and sympathetic, helpful and generous. That is why his works have a happy ending.

 

4.Виставка творів Ч.Діккенса і М.В.Гоголя

 

Учитель. Перед вами виставка книг, які написали Ч.Діккенс. і М.В.Гоголь. Звичайно, ця виставка – не повний звіт про творчість письменників. Тут лише найвідоміші твори.

5.Listening

Listen and complete the words of the song.

 

Stocking Song on Christmas Eve

         Welcome……! heel and toe,

         Here we wait thee in a row

         Come, good …… ,we beg,

         Fill us tightly ,foot and leg.

 

         Fill us quickly ere you go,-

         Fill us till we overflow,

         …….! And leave us more

         Heaped in piles upon the floor.

 

         Little feet that ran all day

        Twitch in dreams of ……play,

         Little feet that jumped at will

         Lie all pink and white and still.

 

        See us, how we lightly swing,

        Here us, how we try to sing,

        Welcome ………!Heel and toe,

        Come and fill us ere you go!

 

Key: Christmas , Santa Claus, That’s the way., merry, Welcome Christmas!

 

6. Бесіда .

  -  Темою творів Діккенса І Гоголя-є Різдво. Чи однаково показано воно у

       творах?

    - Який твір  більш веселий, а який сумний і чому?

     ( Твір Діккенса сумний, бо викривальний,розповідає про тяжке життя бідних людей. А твір Гоголя більш веселий, бо розповідає про національні традиції українців, фантастичних героїв та події.)

 

7. Словникова робота.

 

 Учитель. За жанром твори Диккенса і Гоголя- повісті.

Твір „Різдвяна пісня у прозі”-повість –памфлет. Але автор називає її „пісня”.Чому?

Робота з термінами:

Памфлет – твір публіцистичного характеру, що викриває чи засуджує

   певні суспільні вади, закликає до вирішення їх.

 

Повість  середній за обсягом прозовий твір про важливий період із життя

   героя.

Пісня    це віршований ліричний твір, що складається зі строф

  (ритмічно завершених частин твору).

 

8.Vocabulary revision.

 

Teacher: Guess the meaning of the words:

 1.The day when Christians celebrate the birth of Christ (CHRISTMAS)                  

 2. A religious building for Christians –CHURCH

 3.A special card that people send to friends and relatives at Christmas (Christmas

    card)
  4.Things used for decorating –DECORATION
  5.A Christian song that people sing at Christmas (Christmas Carol)
  6.A large bird eaten as food -TURKEY
  7.The day before Christmas day – Christmas Eve

 

9. Бесіда з учнями.

 

1.У чому ж полягає особливість композиції «Різдвяної пісні у прозі»?

 

2. Чому автор назвав повість «Різдвяною піснею у прозі»?

 (Можливо, тому, що саме на Різдво з героєм сталася якась

 важлива подія. Характер персонажа змінився.)

 

3. А чому «пісня у прозі»?

 (Різдво – це день народження Сина Божого. Це – свято, гідне

 оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще  

 співати, ніж говорити.У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра  буденна проза. Можливо, саме тому, що на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість.Пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини.)

 

4.Як побудовано твір?

 (Твір складається з п’яти частин, розділів, які автор називає

 строфами.)

 

5. Як ви вважаєте, чому автор називає розділи строфами? Чи пов’язано це з  назвою твору?

 (Так, те, що розділи названі строфами, пов’язано з назвою твору.

 Пісня – це віршований ліричний твір, що складається із строф.)

 

6.Як ви думаєте, чому Діккенс вважав, що його різдвяна повість матиме більшу силу і вплив, ніж викривальний памфлет?

 (Під час Різдва всі мріють про щастя й радість;усі вірять у дива

 й готові здійснювати їх самі. Діккенс був упевнений, що його повість

 змусить побачити біди інших людей і допомогти їм.)

 

10. Робота з текстом твору.

 

Учитель. Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку:у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення.

 У своїй повісті Ч.Діккенс прославляє всезагальну любов, всепрощення,

терпимість, примирення та співчуття.

 

 

Бесіда за прочитаним.

  • Де відбуваються події твору „Різдвяна пісня у прозі”?
  • Що ви можете сказати про головного героя твору – Скруджа?
  • Чому Скрудж не звертав увагу на те, що навіть собаки сліпих ховалися від нього?
  • Як ви розумієте такі рядки: «Він зневажав усіх людей. Втішався, коли робив людям зле…»?
  • Де перебуває Скрудж напередодні Різдва?
  • Як він ставиться до свого службовця?
  • Прочитайте діалог Скруджа з племінником. Охарактеризуйте ставлення до Різдва племінника та Скруджа.
  • Що приносить людині Різдво? З чиїми поглядами на свято Різдва збігаються погляди автора?
  • На що (кого) замахнувся Скрудж у своїй бездушності?
  • Чому Скрудж не відразу пішов додому?
  • Хто такий Марлей,  З якою метою привид Марлея відвідав Скруджа?

 

  • Які привиди з`явилися Скруджу і що вони йому показали?

 

  • Where  did we meet the  characters of  “Christmas  Carol ”

 

  • What  can you tell about  the main character Scrooge?

 

  • Why  didn”t Scrooge pay  attention  to the  fact that even the  blind dog  was hiding from him?

 

  • How do  you  understand these lines: “He despised all humans.

 

  • Where is Scrooge on   Christmas eve?

 

  • Why didn”t Scrooge  immediately go  home?

 

  • Who is Marleah? Why did he visit Scrooge?

 

 

 Учитель. Марлеєва тінь не тільки налякала Скруджа, але дала йому можливість стати на шлях змін. У нього є ще шанс урятувати душу від вічних страждань, повернутися до християнських цінностей.

 

11.Рольова гра

 

We have invited the pupils from English school.

They are going to tell you about Christmas traditions in Great Britain

1.In Britain one of the favourite traditions during Christmas time is carol singing. Acarol is nativity song that is sung by children and adults alike.

2.The tradition of carol singing dates back to the 13th century. According to the tradition,  they were originally in the memory of the angels who sang Gloria in Excelsis Deo on the night when Christ was born. At the beginning only the church priests and choristers used to sing. Although the church service was in Latin these nativity songs were sung in English.

3.Carol singing became quite popular in the 19th century. Groups of singers used to go from house to house singing carols. Most of them sung today were composed then such as O Come All Ye Faithful or The First Noel.

 

12.Інсценування уривку з повісті „Різдвяна пісня у прозі”.

 

13. Розгляд і коментар дитячих малюнків до твору „Різдвяна пісня у прозі”.

 

 14. Фрагмент з фільму „Ніч перед Різдвом”.

 

15.Розгляд і коментар малюнків до твору Гоголя „Ніч перед Різдвом”.

 

 -  Кого з героїв ви змалювали? Які основні риси цих героїв ви відобразили в своїх малюнках?

16. Як побудовано сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»?Назвіть основні сюжетні лінії.

( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша – лінія чорта, друга – лінія залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани. А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)

17. Яка основна думка повісті „Ніч перед Різдвом”?

( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.))

18.Вікторина.

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другий, що заглянув у гості до Солохи. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)                                                                  

19.  Гра „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав: "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".

Тому, я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

  • Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі. ..(Чорт).
  • ".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана).
  • Чуб говорив " сухорлявому, високому, в короткому кожусі, мужикові з бородою, що обросла."(Кум).
  • „... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна ні погана собою ”(Солоха).
  • „... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” (Дяк).

20. Бесіда.

-  Які елементи казки зустрічаються в повісті?

1) Чорт вкрав місяць;

2) Вакула літає на чорті.

- Яке українське релігійне свято описує Гоголь?

Відповідь: Різдво.

- Про які обряди ви дізналися?

Відповідь:  Колядування.

21.Інсценування уривку з повісті „Ніч перед Різдвом”.

 Учитель. Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

- Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають? (Усе прекрасне твориться на землі. Тут повинна торжествувати справедливість. Саме тут ми бачимо перемогу земного людського початку.)

Учитель. Скоро ми всі будемо святкувати Різдво. Розкажіть про це свято, як його святкують у ваших родинах?

(Розповіді учнів.)

Christmas traditions in Ukraine

 1.Christmas season is the most festive time of the year in Ukraine. Students and pupils usually have a 2 week’s vacation , which begins just before the New Year and ends almost in the middle of January. Although no one knows exactly when Jesus was born , the people in Ukraine celebrate his birthday on the 7th of January.

2.Christmas Day is probably the most exciting day of the year for most Ukrainian children. They know that they will get present , just as they do on their birthdays , but on Christmas Day most of them will also see what their brothers and sisters have received. Children also have the pleasure of giving presents , which is often as satisfying as receiving them.
                                                

Різдво – найкраще свято для Діккенса і Гоголя.

 

Давайте повернемося до епіграфа уроку

1. Чи згодні ви з тим, що вся діяльність Ч. Діккенса спрямована на    милосердя та співчуття?

2. А що для вас означає слово «милосердя»?

Учитель. Я бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними.

 

ІY. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.


Teacher:decorate the Cristmas tree
-a  red ball-you like the lesson very much
-a blue ball-you like the lesson
-a green ball-you don’t like the lesson


 

 

 

doc
Додано
2 червня 2019
Переглядів
2302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку