Конспект уроку «Я у світі»
Тема:« Роль сім`ї у моєму житті. Мій родовід».
Мета:ввести і пояснити значення понять «рід», «родина», «сім’я»; вчити складати родовідне дерево; сформувати модель моральних відносин у сім'ї ; донести до учнів, що клас – це одна сім`я, а Україна – Єдина країна; розвивати творчі здібності в учнів.
Обладнання:родинне дерево (формат А1), вирізаніучнями з кольорового картонувласні долоньки, аудіо запис пісень: Тетяна Піскарьова - "Сім'я", Ірина Федишин - "Батьки мої", вірш «Родина», фотоілюстрації.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Лиш дзвінок на урок продзвенить –
Стане кожен серйозним в ту мить,
Бо роботи багато у нас,
І активно працює весь клас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
( показую фотоілюстрації своєї родини , малюнки,колажі.)
-- Розгляньте фотоілюстрації та охарактеризуйте кожну з них.
-- Яку назву можна дати кожній з них, одним словом? ( Фото1 – родина, фото2 – сім’я).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогоднішня тема нашого уроку : « Роль сім`ї у моєму житті. Мій родовід».Оскільки, у нашому класі навчаються діти з усіх куточків України, то метою уроку буде сформувати модель моральних відносин у сім'ї ; доведемо, що клас – це одна сім`я, а Україна – Єдина країна. На уроцібудемо складали родовідне дерево своєї сім`ї та створювати родовідне дерево нашого класу, розмальовувати його, використовуючи теплі кольори осені . Будемо відмальовувати, вирізати та клеїти свої долоньки, показуючи, що ми одна сім`я і в різних ситуаціях подамо руку допомоги один одному.
IV. Вивчення нового матеріалу.
– У кожного з нас є найдорожчі нам люди. Хто це? Так, тато, мама, братик,
сестричка – це сім’я.У сім’ї можна бути таким, яким ти є насправді. Адже дуже часто в школі або серед друзів доводиться стежити за своєю думкою або розділяти чужі інтереси. А сім’я завжди любить тебе, навіть коли ти не ідеальний або в поганому настрої. Саме в родині вчать найголовнішого — бути гідним і відповідальним членом суспільства, розрізняти добро від зла, ділитися і допомагати іншим, поважати старших та берегти слабших і беззахисних. Все те, з чим доведеться увійти в доросле життя, дає сім’я — рідні люди.Отже, «Сім’я це місце де народжується життя і ніколи не згасає любов». (Аудіозапис: «Мої батьки»).
Рід – ряд поколінь,що походять від одного предка; усіродичі,рідні;родина,рідня.
Рідня – чиїсь родичі близькі чи далекі.
Родина – група людей,що складається з чоловіка,жінки,дітей та іншихблизьких родичів, які проживають разом.
Вірш
Родина — стовбур дерева міцного.
Це батько й мати, бабці й дідусі.
Тітки і дядечки всі до одного,
Ну, словом, родичі й близькі усі.
І є ще предки давні — це коріння,
Що глибоко у цій землі лежить.
А діти, діти — нове покоління,
Це пишне гілля, що увись летить.
Родинне дерево ось тут укоренилось,
На цій землі, у рідному краю.
Й новим гіллям так щедро розпустилось
Та має біографію свою.
Потрібно всім це дерево вивчати,
Бо ми господарі на цій святій землі.
Коріння роду треба добре знати,
Дітей навчати, поки ті малі.
Бо що то за людина без коріння?
Як перекотиполе, що летить…
Без роду-племені, його благословення
Не може праведно на цій землі прожить.
( За зразком діти створюють родовідне дерево своєї сім’ї)
Трава - низенька-низенька, присісти
Дерева - високі-високі. потягнутися
Вітер дерева колише, гойдає, нахили тулуба
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, помахати руками, як крилами
А учні тихенько за парти сідають
І родовід нашскладаєм.
(Аудіозапис: Ірина Федишин - "Батьки мої")
(інструкція створення родовідного дерева класу)
На форматі А1 (ватман)— діти малюють дерево. Вирізають його та розмальовують.На кольоровому картоні (вибраного за бажанням кожного учня) відмальовують свою долоньку та вирізають її. Кожен учень на своїй долонці пише прізвище, ім’я, дату народження та рідне місто. Виконавши дане завдання, готову долоньку – наклеюють на розмальоване ними дерево.
-- Створене вами родовідне дерево, показує, що наш клас – це одна сім’я і в різних ситуаціях подамо руку допомоги один одному.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
– Розгляньте малюнки і розкажіть про обов’язки членів сім’ї.
–Які доручення у сім’ї виконуєте ви?
– Придумайте і запишіть в зошит прислів’я про сім’ю.
– Читання прислів’їв.
Робота в групах
VІ. Підсумок уроку.
Гра «Продовж речення».
Дочка моєї мами – то ….моя сестра.
Найбільше ласкає свою дитину….мама.
Своїх онуків розуму навчає старенький ….дідусь.
Твою матусю донечкою зве твоя …бабуся.
Син мого дідуся - ….мій тато.
Дочка моєї бабусі – моя ….мама.
Тато мого тата- ….дідусь.
Онук чи онучка моєї бабусі - ….це я.
Отже, цей урок хочу закінчити чудовими словами:
«Міцна сім’я – міцна держава»
«Яка сім’я – такий і я»
«Родичі хоч і сваряться, та одне одного не цураються»
«Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько»
«Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу»