Урок на тему: "Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні"

Про матеріал
Урок з української мови на учнів 4 класу на тему :"Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні".
Перегляд файлу

Тема:   Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні

Мета:

  • дати учням початкове уявлення про прикметник, його функцію у мовленні;
  • вчити правильно ставити до прикметників, які виражають ознаку предмета;
  • розвивати мислення учнів;
  • виховувати у дітей культуру мовлення щодо вживання прикметників;

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

  

                                     Перебіг уроку

 

І. Організаційна частина

- Доброго дня всім бажаю,

Мудрість, наснага лунає.

Сьогодні багато важливих справ!

Нумо всім братись до вправ.

 

Інтерактивна вправа «Зроби другу комплімент»

(Вчитель підходить до першого учня і говорить: «Ти мені подобаєшся, тому що ти дуже добрий», учень повертається до сусіда і продовжує комплімент: «Ти мені подобаєшся, бо ти серйозний» тощо).

  •                   Діти, згадайте, до якої частини мови належать слова добрий, сміливий, гарний? Чому?

    ІІ .  Актуалізація опорних знань

 

1.Перевірка домашнього завдання Вправа «Інтерв’ю»

- Яку частину мови ми вивчили?

- Що таке іменник?

- Скільки відмінків має іменник ?

- Скільки родів має іменник?

   -Учні, ви вже почули, що у нас сьогодні незвичайний урок. Це урок-мандрівка океаном рідної мови на  кораблі знань.

       По дорозі ми будемо заходити в різні порти, відвідувати острови, але нам будуть траплятися рифи й айсберги, які нам потрібно обійти й повернутися з мандрівки з новими знаннями та сувенірами(на партах в учнів картинки з різноманітними мушлями та камінцями для самооцінювання).

      А кінцевою зупинкою буде «Бухта досягнень».

Наш корабель піднімає вітрила і перша зупинка «Острів каліграфії». Каліграфічний центр острова пропонує отримати пропуск на подальшу подорож.

 

     -Щоб дізнатися, якою країною ми будемо подорожувати ви повинні правильно і охайно записати ці склади , використати правильні з’єднання і сформувати слова.

2. Хвилинка каліграфії

   Мор   фо  л о  ія  гі  при  кме   тни  ик  що дня).

(Морфологія, прикметник, щодня)

 

3. Постановка проблеми

Вчитель: - Друга наша зупинка-  «Довідкове бюро ».

Учні зі словника тлумачать слова: «ознака», «прикмета».

  • Скласти зі словниковими словами по одному реченню. 

     Кажуть, що кожний предмет має багато ознак чи прикмет.  У  тлумачному словнику це пояснюється так: «Прикмета – характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось або про щось більш детально.» Давайте в цьому впевнимось.  Відгадайте, що це?  Це дерево. Воно має стовбур, гілля, листя. А називається воно… 

А зараз інший опис:

  • Це ніжне і красиве дерево. Воно має стрункий білокорий стовбур, тонке гілля, дрібненьке листя. А називається воно…

Звичайно, це береза.

     А допомогли нам зрозуміти і допомагають точно описувати предмет слова, що називають ознаки предмета – це частина мови прикметник.

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку

 Вчитель: - Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.

Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку –  «Прикметник».

 Ознайомлення учнів з правилом на сторінці 170.

 - Використовуючи різні предмети, вивчаючи явища, ми не тільки ознайомлюємося з їх назвами. Нас не менш цікавлять їх ознаки, які дозволяють відрізнити один предмет чи явище від іншого. Наприклад, коли ми говоримо про фрукти, нас не тільки цікавлять їх різновиди: яблука, груші, сливи, але й те, які вони є: зрілі, соковиті, світлі, зелені та ін. Коли вивчаємо гори, моря, ріки, то важливо не лише ознайомитися з поняттями, а й пізнати ознаки цих предметів: гори високі, моря глибокі, річки повноводні. Як бачите, предмет і його ознаки тісно пов’язані між собою. Словосполучення прикметника з іменником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище.

  Фізкультхвилинка

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Лінгвістична гра. Розшифрувати й записати прикметники. Підкреслити четверте «зайве».

А)иясн, еназел, овтаж, икшора;

синя, зелена, жовта, широка;

Б) аранг, кащар, ансаркерп, чужда;

гарна, краща, прекрасна, дужча;

2. Робота з підручником

Порт «Підручниковий»

Сторінка 78, вправа 171, прочитати текст і вставити пропущені прикметники з довідки.

  Зупинка «Великий айсберг»   

Підкресли ті прикметники, які найбільше підходять за змістом до загадки.

6. Я маленький ,я вухатий, сіренький та ще й волохатий. Я стрибаю, я тікаю, дуже куций хвостик маю. (заєць)

7. Серед перелічених слів віднайди та обведи кружечком ті, які є прикметниками. Ніжне, цікава, акуратний,  червоні, солодкий,, кругле.

Колективна робота

Зупинка «Підводний риф»

-Підводний риф украв усі прикметники з вірша. Ваше завдання  – повернути їх у вірш. Тільки так ми зможемо продовжити наш морський маршрут.

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така … (чудова).

Міста чистенькі, білі села –

Зима і радісна й … (весела).

Кружляють вальс сніжинки ніжні

Зима пухка і … (білосніжна).

Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна й … (морозна).

А як насуне хмара сива

Зима по – своєму … (красива).

А вранці іній – от обнова !

Яка зима у нас … (казкова).

Голок од інею не видно

Тоді вона, звичайно, … (срібна).

Зима буває вередлива,

То часом добра, то … (сварлива).

Яка ж зима? Яка вона?

Вона весела і … (сумна).

(Прикметники записані окремо).

 

Порт «Розвиток мовлення »

Гра «Розкажи про іменник за допомогою прикметників».

-​ Вчитель показує команді іменники. Командам пропонується підібрати до них якнайбільше прикметників, що характеризують іменник, щоб команда противник відгадала іменник.

Сніг – (чистий, пухнастий, білий, іскристий, сріблястий, чарівний, легкий, холодний, яскравий,..).

Зима – ( морозна. люта, біловолоса, білосніжна, кришталева,чарівна, незвичайна, казкова,..).

Сніжинка – (Білосніжна, пухнаста, чарівна, льодяна, срібляста, холодна, ..).

VІ. Підсумок уроку

1. Виставлення оцінок

Сьогодні ми з вами здійснили морську  подорож океаном рідної мови на  кораблі знань. Океан рідної мови охоче нагородить вас за ваші старання.

2. Гра «Закінчи речення»

  •                  На уроці я вчився…
  •                  Найбільше мені сподобалося…
  •                  Наступного уроку я хочу навчитися…

3. Домашнє завдання

С. 79, впр. 173, скласти текс-опис вашої вишиванки, використовуючи прикметники.

VIII.«Бухта досягнень» . Самооцінювання.

2-3  сувеніри- 7 балів.

4  сувеніри   -- 8 балів.

5  сувенірів----9 балів.

7 сувенірів----10 балів. 8 сувенірів---11 балів. 9 сувенірів---12 балів.

 

 

 

 

      

                

 

 

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку