Тема: Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні
Мета:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
- Доброго дня всім бажаю,
Мудрість, наснага лунає.
Сьогодні багато важливих справ!
Нумо всім братись до вправ.
Інтерактивна вправа «Зроби другу комплімент»
(Вчитель підходить до першого учня і говорить: «Ти мені подобаєшся, тому що ти дуже добрий», учень повертається до сусіда і продовжує комплімент: «Ти мені подобаєшся, бо ти серйозний» тощо).
ІІ . Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання Вправа «Інтерв’ю»
- Яку частину мови ми вивчили?
- Що таке іменник?
- Скільки відмінків має іменник ?
- Скільки родів має іменник?
-Учні, ви вже почули, що у нас сьогодні незвичайний урок. Це урок-мандрівка океаном рідної мови на кораблі знань.
По дорозі ми будемо заходити в різні порти, відвідувати острови, але нам будуть траплятися рифи й айсберги, які нам потрібно обійти й повернутися з мандрівки з новими знаннями та сувенірами(на партах в учнів картинки з різноманітними мушлями та камінцями для самооцінювання).
А кінцевою зупинкою буде «Бухта досягнень».
Наш корабель піднімає вітрила і перша зупинка «Острів каліграфії». Каліграфічний центр острова пропонує отримати пропуск на подальшу подорож.
-Щоб дізнатися, якою країною ми будемо подорожувати ви повинні правильно і охайно записати ці склади , використати правильні з’єднання і сформувати слова.
2. Хвилинка каліграфії
Мор фо л о ія гі при кме тни ик що дня).
(Морфологія, прикметник, щодня)
3. Постановка проблеми
Вчитель: - Друга наша зупинка- «Довідкове бюро ».
Учні зі словника тлумачать слова: «ознака», «прикмета».
Кажуть, що кожний предмет має багато ознак чи прикмет. У тлумачному словнику це пояснюється так: «Прикмета – характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось або про щось більш детально.» Давайте в цьому впевнимось. Відгадайте, що це? Це дерево. Воно має стовбур, гілля, листя. А називається воно…
А зараз інший опис:
Звичайно, це береза.
А допомогли нам зрозуміти і допомагають точно описувати предмет слова, що називають ознаки предмета – це частина мови прикметник.
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку
Вчитель: - Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.
Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Прикметник».
Ознайомлення учнів з правилом на сторінці 170.
- Використовуючи різні предмети, вивчаючи явища, ми не тільки ознайомлюємося з їх назвами. Нас не менш цікавлять їх ознаки, які дозволяють відрізнити один предмет чи явище від іншого. Наприклад, коли ми говоримо про фрукти, нас не тільки цікавлять їх різновиди: яблука, груші, сливи, але й те, які вони є: зрілі, соковиті, світлі, зелені та ін. Коли вивчаємо гори, моря, ріки, то важливо не лише ознайомитися з поняттями, а й пізнати ознаки цих предметів: гори високі, моря глибокі, річки повноводні. Як бачите, предмет і його ознаки тісно пов’язані між собою. Словосполучення прикметника з іменником дозволяє конкретніше назвати предмет чи явище.
Фізкультхвилинка
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Лінгвістична гра. Розшифрувати й записати прикметники. Підкреслити четверте «зайве».
А)иясн, еназел, овтаж, икшора;
синя, зелена, жовта, широка;
Б) аранг, кащар, ансаркерп, чужда;
гарна, краща, прекрасна, дужча;
2. Робота з підручником
Порт «Підручниковий»
Сторінка 78, вправа 171, прочитати текст і вставити пропущені прикметники з довідки.
Зупинка «Великий айсберг»
Підкресли ті прикметники, які найбільше підходять за змістом до загадки.
6. Я маленький ,я вухатий, сіренький та ще й волохатий. Я стрибаю, я тікаю, дуже куций хвостик маю. (заєць)
7. Серед перелічених слів віднайди та обведи кружечком ті, які є прикметниками. Ніжне, цікава, акуратний, червоні, солодкий,, кругле.
Колективна робота
Зупинка «Підводний риф»
-Підводний риф украв усі прикметники з вірша. Ваше завдання – повернути їх у вірш. Тільки так ми зможемо продовжити наш морський маршрут.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й … (весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні
Зима пухка і … (білосніжна).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й … (морозна).
А як насуне хмара сива
Зима по – своєму … (красива).
А вранці іній – от обнова !
Яка зима у нас … (казкова).
Голок од інею не видно
Тоді вона, звичайно, … (срібна).
Зима буває вередлива,
То часом добра, то … (сварлива).
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і … (сумна).
(Прикметники записані окремо).
Порт «Розвиток мовлення »
Гра «Розкажи про іменник за допомогою прикметників».
- Вчитель показує команді іменники. Командам пропонується підібрати до них якнайбільше прикметників, що характеризують іменник, щоб команда противник відгадала іменник.
Сніг – (чистий, пухнастий, білий, іскристий, сріблястий, чарівний, легкий, холодний, яскравий,..).
Зима – ( морозна. люта, біловолоса, білосніжна, кришталева,чарівна, незвичайна, казкова,..).
Сніжинка – (Білосніжна, пухнаста, чарівна, льодяна, срібляста, холодна, ..).
VІ. Підсумок уроку
1. Виставлення оцінок
Сьогодні ми з вами здійснили морську подорож океаном рідної мови на кораблі знань. Океан рідної мови охоче нагородить вас за ваші старання.
2. Гра «Закінчи речення»
3. Домашнє завдання
С. 79, впр. 173, скласти текс-опис вашої вишиванки, використовуючи прикметники.
VIII.«Бухта досягнень» . Самооцінювання.
2-3 сувеніри- 7 балів.
4 сувеніри -- 8 балів.
5 сувенірів----9 балів.
7 сувенірів----10 балів. 8 сувенірів---11 балів. 9 сувенірів---12 балів.