Тема. Слова, протилежні за значенням. Дослідження мовних явищ. Вимова і правопис слова чернетка.
Мета. Ознайомити учнів зі словами протилежними за значенням; навчати добирати слова, протилежні за значенням; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, пам’ять; виховувати почуття взаємодопомоги, партнерства.
Засоби навчання. Картки для роботи в групах, тлумачні словники, картинки з ребусами.
Тип уроку. Комбінований.
Перебіг уроку
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
Вправа «Бажаю тобі»
Учні обводять а аркуші паперу свою долоньку. На кожному пальчику пишуть побажання другові. Обмінюються листочками.
ІІ. Основна частина.
Розгадати ребус.
Чернетка
Робота з тлумачним словником.
Чернетка - Чорновий текст, рукопис. Зошит, призначений для чорнового варіанту.
Записати у зошиті об’єднань букв Чч ет ер тка чернетка
Розгадати ребус.
Чистовик
Робота з тлумачним словником.
Чистовик - чистовий варіант рукопису. Зошит, призначений для чистового варіанту.
-Поміркуйте, слова чернетка і чистовик протилежні за значенням?
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
-Прочитайте слова.
Радісний – сумний
Холодний – теплий
Ніч – день
Ходити – сидіти
-Чи є ці слова протилежні за значенням?
Отже, в українській мові є слова, які мають протилежне значення. Такі слова потрібні для того, щоб порівнювати предмети, явища, події. Такі слова роблять нашу мову багатою, красивою.
Фізкультхвилинка
І група
Добрати протилежні за значення слова.
Темно - …
Великий - …
Сміється - …
Сонце - …
ІІ група
Прочитати прислів’я та вибрати протилежні за значення м слова.
Багатий ходить до бідного літом, а бідний до багатого взимі.
День довгий, а вік короткий.
Добре говорить, а зле творить.
Знаєш — кажи; не знаєш — мовчи.
ІІІ група
Прочитати речення. Добрати зі слів із довідки протилежні за значенням слова.
Взимку на вулиці …, а влітку … .
Поранити …, загоїти … .
Жираф …, а їжак …
Мама сказала мені купити … хліб, а я принесла … .
Слова для довідки: легко-важко, свіжий-черствий, великий-малий, холодно-тепло).
ІІІ. Заключна частина.
Рефлексія.
Вправа «Оплеки»
Плесніть у долоні, якщо ви погоджуєтесь зі мною.
-На уроці розгадували кросворди.
-Ознайомились зі словами протилежними значеннями.
-На уроці було цікаво.
У своєму мовленні я буду вживати протилежні за значенням слова.