Тема. Староанглійська балада "Король Лір і його дочки". Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
Мета: поглибити знання учнів про жанр фольклорноъ балади,вічні образи в літературі, розвивати навички виразного читання, ідейно-художнього аналізу твору; виховувати почуття любові, шани до близьких, інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: текст балади, ілюстрації до твору "Король Лір" Шекспіра, фрагмент кінофільму.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2.Запитання на повторення.
- Дайте визначення фольклорної балади як жанру.
- Назвіть характерні особливості фольклорних балад
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Іван Франко зазначав, що староанглійські балади, авторами яких були мандрівні співці, хоч і розповідали про життя королів та феодальної знаті,але були просякнуті загальнолюдськими моральними цінностями (ідеями) і прищеплювали слухачам любов до батьків, патріотизм, доброчинність, милосердя, шляхетність. Одна із таких балада "Король Лір і його дочки", над якою будемо працювати впродовж уроку.
2. Творче завдання.
- Використовуючи літературознавчий довідник,доведіть, що "Король Лір" є фольклорною баладою.
3. Бесіда з елементами текстологічного аналізу.
- Чому Корделія не говорила батькові високих слів, не запевняла надміру його у тім, що іі любов до нього вічна і самовіддана?
- Де знайшла притулок скривджена батьком, королем Ліром, юна Корделія? Чи змінилося іі ставлення до нього? Чи похитнулося щире доччине почуття шаноби до батька?
- Чим закінчилася "безмежна" любов старших дочок до короля Ліра? Як "вшанували" вони його старість?
- Як допомогла Корделія скривдженому батькові? чим закінчилася ця сумна історія, про яку розповідає англійська балада?
- Які риси характеру притаманні Корделії? Знайдіть у тексті балади слова і словосполучення, котрі іі характеризують, і запишіть у зошит.
4. Словесне малювання.
Яким ви уявляєте короля Ліра, його дочок.
5. Інтерактивний прийом "Ти мені - я тобі".
6. Слово вчителя.
Король Лір посів гідне місце в галереї "вічних образів" світової культури і став загальнолюдським символом трагічної батьківської любові. Ця історія час від часу відроджується в різних видах мистецтва - літературі, живописі,опері,балеті.
7. Робота зі словником літературознавчих термінів.
Вічні образи - ті визначні художні образи, які, виникнувши за певних історичних обставин, мають велике загальнолюдське значення, продовжують зберігати пізнавальну, виховну і естетичну силу.
8. Перегляд фрагменту фільму "Король Лір".
(Завдання: який це композиційний елемент, доведіть свою думку ).
9. Розв'яжіть кросворд, і ви дізнаєтесь, хто з європейських драматургів написав трагедію за мотивом сюжету старовинної англійської балади "Король і його дочки".
По горизонталі:
1.Почуття, яке відчувають діти до своїх батьків. (Шаноба )
2. Означення,яке є художнім оздобленням до характеристики предмета. ( Епітет)
3. Почуття, яке охопило короля Ліра, коли він зрозумів, що скривдив Корделію. ( Каяття )
4. Старовинний документ, в якому були записані закони лицарського ордену. ( Статут )
5. Героїчний вчинок в ім'я Вітчизни. ( Подвиг )
6. Мета людського пізнання. ( Істина )
7. Ім'я старшої дочки короля Ліра. ( Регана )
Відповідь: Шекспір.
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
- Що нового для себе ви відкрили на уроці?
- Що вас найбільше вразило у вивченому на уроці творі?
- Який вислів, на ваш погляд, точніший: "Справедлива кара спіткала недалекоглядного короля Ліра" чи "Страшне лихо випало на долю нещасного старого Ліра "?
2. Узагальнююче слово вчителя.
Вірність почуттям, турбота про близьких, ствердження любові не словами, а справами - ось основа сімейного благополуччя. Зневага до рідних, то зневага до себе, до свого майбутнього.
Умійте любити і прощати, адже щастя рідних людей - запорука вашого щастя.
3. Оцінювання.
V. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум на тему: "Сповняти вірно довг дитячий" або намалювати ілюстрацію до балади "Король Лір і його дочки".