Урок «Творення і правопис складноскорочених слів»""

Про матеріал

Урок побудовано у формі змагання, які допомагають поглибити знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова; розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; збагачувати словниковий запас учнів; відпрацьовувати навики роботи в групі.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку-змагання

з української мови в 6 класі

«Творення і правопис складноскорочених слів»

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української

мови

Дудова Л.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: 
- навчальна: поглибити знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова;  - розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань;

- розвивальна: розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; відпрацьовувати навики роботи в групі;
- виховна: виховувати інтерес до української мови, української символіки.
Тип уроку: практичне застосування знань, вмінь та навичок.

Форма уроку: гра-змагання.


ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент. Привітання.

Сію дитині
В серденьку ласку.
Сійся-родися,
Ніжне “будь ласка”,
Вдячне “спасибі”,
“Вибач” тремтливе, -
Слово у серці –
Як зернятко в ниві.
“Доброго ранку!”,
“Світлої днини!” –
Щедро даруй ти
Людям дитино!
Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.
 


 

II.  Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  • Колективне визначення мети та завдань уроку. Прийом «Незакінчене речення».
  • На попередньому уроці ми вивчали… (складні слова).
  • Сьогодні нам треба пригадати… (які слова називаються складними).
  • Вміти пояснити… (як вони утворюються).
  • Вміти розбирати… (їх за будовою).
  • Вміти їх… (утворювати та вживати у своєму мовленні).
  • Отже, на цьому уроці ми ще раз повторимо та закріпимо свої знання про правопис складних слів та вміння їх утворювати. Запишіть тему уроку.

ІІІ. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими

1. Якщо складноскорочені слова називають одиничні установи, то їх пишемо з великої літери: Херсоноблгаз, Укрдніпроенерго.

2. Якщо складноскорочені слова є загальними назвами, то їх пишемо з малої

літери, наприклад: медколедж, завгосп, начсклад, зоопарк.

3. Складноскорочені слова, утворені з початкових (ініціальних) букв, пишемо великими літерами: КЄТ (Комісія європейських товариств), РУВС (районне управління внутрішніх справ), УМВБ (Українська міжбанківська валютна біржа).

4. Скорочення змішаної форми (сполучення ініціальної абревіатури з усіченою частиною слова) пишемо разом тоді, коли воно при читанні вимовляється як одне слово: санбат.

5. Разом пишемо складноскорочені назви, які є частковими скороченнями всіх складових компонентів (універсам) чи поєднанням скорочень та повних слів (медінститут).

 

ІУ. Закріплення практичних вмінь та навичок, роботи в групі.

  • Інструктаж з виконання завдань. Умови проведення гри-змагання.
  • Чи любите ви грати? А грати з користю?
  • Тому проведемо зараз мовні змагання, які , сподіваюсь, будуть для вас корисними.
  • Спочатку об’єднаємося в дві команди, кожна з яких обере собі капітана та придумає назву.
  • Протягом уроку ви повинні зібрати за допомогою прямокутників жовтого та синього кольору український прапор.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Для цього вам потрібно отримати завдання, виконати його в зошитах та на дошці. Команда отримує обидві картки, якщо впоралася швидше і виконала все правильно. Капітани обирають завдання для своїх команд та розподіляють ролі у групі. На місцях працюють всі, біля

дошки – один представник.

  • Отже, починаємо мовні змагання.
  • Візитка команд.

 

І тур: теоретичний.

Завдання для команд:

  1. Дайте визначення поняття «Складні слова».
  2. Що таке абревіація?

 

ІІ тур: словотворчий.

Від наведених словосполучень утворіть складноскорочені слова.

1. Головний бухгалтер, автобусний вокзал, засоби масової інформації, атомна електрична станція, Українська академія аграрних наук

2. Дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція, Українська повстанська армія, завідуючий гаражем.

 

ІІІ тур: творчий.

Утворити якомога більше слів зі словами іншомовного походження:

  1. Фото-, авто-.
  2. Кіно-, мото-.

 

ІУ тур: орфографічний.

Утворіть нові слова від поданих слів, замінивши їх одним словом.

  1. Північ, схід; жовтий і гарячий; подібний до шовку; возити воду,сніг білий.
  2. Ліс і степ; глухий і німий; західні слов’яни; возити молоко, ходить всюди.

 

У тур: корекційний.

Виправте помилки у творенні та правописі складних слів:

  1. Житєздатний, півкиєва, фото-альбом, ДАі.
  2. Смітєзбірник, свинєпас, півяблука, ООн.

 

УІ тур: мовленнєвий.

Напишіть міні-твір на тему «Золота осінь», використовуючи  в ньому якомога більше складних слів на позначення предметів та їх ознак.

Оголошення результатів змагань, команди-переможця.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

  • Подумати й дати відповіді на запитання:
  • Як творять складноскорочені слова?
  • Як пишемо складноскорочені слова, якщо вони називають одиничні установи?
  • Як пишемо складноскорочені слова, якщо вони є загальними назвами?
  • У чому особливості правопису складноскорочених слів, утворених з початкових (ініціальних) букв?

VІ.  Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

  • «Закінчіть речення».
  1. Словотвір вивчає… (творення слів)
  2. Складними називаються слова, які… (мають декілька основ).
  3. Для творення складних слів використовуються сполучні… (о,е).
  4. Після твердого приголосного першої основи при творення складного слова використовуємо сполучний…(о).
  5. Після м’якого приголосного першої основи вживається сполучний…(е).
  6. Якщо складне слово означає відтінок кольору, то його пишемо … (через дефіс).
  7. Слово жовто(гарячий) пишемо… (разом).
  8. Якщо складні слова утворені від залежних слів, вони пишуться… (разом).
  9. Слово м'ясо-молочний пишеться…(через дефіс).
  10.                      Скорочення від загальних назв пишуться…(з малої букви).
  11.                      Слово тихо-тихо утворене способом …(повторення слова).
  12.                      Сполучні о,е називають ще… (інтерфіксами).
  • Рефлексія
     - Проаналізуйте свої знання з теми «Словотвір. Орфографія», закінчивши речення.
    - Вивчаючи цю тему, я дізнався ...
    - Я навчився ...
    - Тепер я можу ...
    - Незрозумілим для мене залишилось ...
    - Я вважаю, що у групі…

 

VІІ. Домашнє завдання (на вибір). 

  • Виконайте будь-яку вправу з підручника § 11.
  • Випишіть з підручника географії чи біології п’ять речень зі складноскороченими словами.
  • Складіть тестові завдання на правопис складних слів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошко Галина
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
9615
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку