Тема уроку «Стан парфюмерно - косметичної промисловості України»
План
Подача нового матеріалу
1. Парфумерно - косметичний ринок в Україні та Європі. Українські виробники парфюмерно-косметичної продукції
В Україні ще й досі майже половина споживачів купують парфумерно і косметичну продукцію через дрібну роздрібну мережу та на ринках, однак намітилася позитивна тенденція у зростанні довіри до цивілізованих роздрібних мереж. Так у 2015 році цей вид торгівлі (супермаркети, універмаги і універсами, аптеки, спеціалізовані мережі й прямий продаж) вперше перевищив відкриті ринки. Об'єм продажу через офіційні точки склав більше 54%. Ця картина пояснюється й тим, що в Україні спостерігається зростання цивілізованого рітейлу на 30%. Формат спеціалізованих мереж лідирує серед каналів продажу парфумерної і косметичної продукції, його об'єм складає близько 19%. Загальний обсяг продажу парфюмерно-косметичної продукції в Україні в 2016 р. за попереднім даними перевищив 2 млрд. грн. Найбільшою популярністю в українських споживачів користувались продукти таких категорій як, декоративна косметика, засоби для догляду за волоссям, та шкірою. І якщо високі обсяги двох останніх сегментів можна пояснити тим, що це є продукти щоденного вживання, то причиною великих обсягів продажу декоративної косметики можна пояснити любов українок до засобів макіяжу. Найменшу частку в обсягах займають дезодоранти те депілятори. Слід зазначити, що структура споживання парфумерно-косметичних товарів в Україні та Європі дещо відрізняється.
Так близько 25% загального обсягу в країнах Європейського Союзу складають засоби особистої гігієни (засоби для миття та гоління, дезодоранти та депілятори), ще приблизно дві чверті від загального обсягу продаж складають засоби для догляду за волоссям (25%) та засоби для догляду за шкірою (23%). Парфумерна продукція складає 15% і на останньому місці продаж декоративної косметики - 12%.
Ринок парфумерно-косметичних товарів України на теперішній час є одним з найбільших після традиційних лідерів за обсягами продажу — ринків алкоголю, тютюну, продуктів харчування.
Парфумерія і косметика складають особливу групу непродовольчих товарів, виконуючи різноманітні функції: вони задовольняють духовні та естетичні потреби людини, мають лікувально-гігієнічне призначення, впливають на самопочуття, зовнішній вигляд людини. Це товари повсякденного вжитку, без яких важко уявити сучасне і повноцінне життя людей.
Слово „парфумерія” має походження від латинського parfume, що означає "димитись, випарюватись, видихати приємний запах”. Одними з перших парфумів були "димні парфуми ” — ароматний дим від паління гілок мірти.
Сучасні парфумерні вироби у більшості є спиртовими, спиртового - водними або водно-спиртовими розчинами багатокомпонентних сумішей запашних речовин і настоїв із приємним запахом. Деякі види парфумерних виробів мають вигляд порошку, крему, помади, паперу, курильних паличок, свічок тощо.
Головне призначення парфумерії - це створення приємного запаху для ароматизації тіла, одягу, побутових предметів, приміщень. Крім того, деякі засоби використовують як гігієнічні та освіжні.
Якість запаху є головною властивістю парфумерної продукції, від якої залежить і ціна товару, і його конкурентоспроможність, та, зрештою, попит споживачів та рівень реалізації на ринку. Сприйняття запаху людиною — досить складне і неоднозначне явище. Воно таке ж багатогранне, як і сприйняття музики, живопису. Вплив запаху на людину має суб’єктивний характер, однак відома безліч запахів, які сприятливо впливають на людину, що дозволило створити цілу лікувальну систему — аромотерапію. Усе це свідчить про важливість парфумерних товарів і особливе значення їх у задоволенні потреб людини.
Найбільшу частку асортименту парфумерних товарів складають рідкі вироби, які за змістом парфумерної композиції (запашних речовин) і за призначенням поділяються на парфуми «екстра» (вміст запашних речовин не менше 15 %), парфуми (вміст запашних речовин не менше 10 %), туалетні води (не менше 6 %), одеколон «екстра» (не менше 4 %), одеколони (не менше 1,5 %), запашні води (не менше 1 %). Парфуми і туалетні води використовуються як засоби для ароматизації; одеколони — як гігієнічні, освіжні та ароматизуючи засоби; запашні води - як освіжні та гігієнічні (ГОСТ 17237 - 93).
Крім цих головних видів, до асортименту парфумерних товарів входять: ефірні масла (трояндове, лавандове, шавлієве та ін.), що застосовуються для ароматизації одягу, білизни, тіла та інших цілей; засоби для ароматизації приміщень і повітря, для ванн, (різні дезодоранти, освіжувачі повітря, курильні свічки та ін.); парфумерно-косметичні набори, парфумерні набори (включають декілька виробів одного або різних найменувань у єдиному стильовому оформленні).
На споживчому ринку асортимент парфумерних виробів поділяють за місцем виробництва (парфуми французькі, арабські, московські, львівські тощо); за призначенням (туалетна вода для жінок або чоловіків, парфуми вечірні або денні, дитяча парфумерія); за консистенцією (парфуми рідкі, сухі, тверді, парфуми-крем); за характером упаковки (в аерозольній упаковці, з пульверизатором або звичайні); за матеріалом споживчої тари (флакон скляний, порцеляновий); за найменуваннями, місткістю флакону і деякими іншими ознаками.
Слово косметика (від cosmetike) означає "майстерність прикрашати”. Використання косметичних засобів походить з глибокої давнини. З незапам’ятних часів у всіх народів широко застосовувались різні природні речовини для прикрашання обличчя і тіла, у релігійних обрядах, чарівництві, магії тощо. Сучасне поняття косметики значно ширше: косметикою називають і засоби догляду за шкірою, волоссям, за ротовою порожниною і зубами, засоби для запобігання передчасному старінню шкіри, для виведення багатьох дефектів шкіри, для профілактики деяких захворювань та ін.
Косметичні товари мають свої особливості, які належать тільки цій товарній групі. Головні вимоги до них - нешкідливість для людини, тому що вони безпосередньо контактують із тілом людини, вбираються шкірою. Вони повинні чинити сприятливий вплив на стан шкіри, волосся, зовнішній вигляд людини, її настрій. У різні періоди життя людини косметика вирішує різні завдання, тому методи використання і склад косметичних препаратів також різні. У першій половині життя людини головне місце посідають питання гігієни і профілактики, у другій - запобігання передчасному старінню, тобто лікувальні функції.
За загальним призначенням косметику розподіляють на гігієнічну, лікувально-профілактичну, декоративну, театральну (професійну) і лікувальну (медичну).
Гігієнічна і лікувально-профілактична косметика призначається для захисту шкіри, волосся, зубів від шкідливого впливу зовнішнього середовища та мікробної дії, а також для утримання їх у здоровому стані. Це найбільш широка група косметики. У сучасному асортименті досить важко відмежувати чисто гігієнічні або лікувально-профілактичні вироби. Більшість косметичних препаратів володіють обома групами властивостей, але з переваженням однієї з них. Так, у дитячій косметиці переважають гігієнічні властивості, а в кремах для дорослих - лікувально-профілактичні.
Декоративна косметика також має широкий асортимент, який постійно розширюється, оновлюється під впливом напрямів моди.
Асортимент косметичних товарів значно ширший і більш різноманітний за призначенням, ніж парфумерні товари: засоби для догляду за шкірою (креми — для догляду за шкірою обличчя; за шкірою рук; для шкіри ніг; дитячі; окремого призначення; інші засоби для шкіри); засоби для догляду за волоссям (фарби для волосся; засоби для миття волосся - мило, шампуні; засоби для зачісок; засоби для укріплення волосся? інші засоби); засоби для догляду за зубами і ротовою порожниною (зубні пасти, порошки, еліксири, дезодоранти); засоби для гоління і після гоління (креми для гоління; креми після гоління; лосьйони; інші засоби); декоративна косметика (фарби для брів, вій, вік; пудра; рум’яна; лак для нігтів); різні інші засоби (гліцерин; вазелін; засоби від комах; інше).
Усередині груп асортимент підрозділяється за цільовим призначенням, видам, особливостями застосування (крем нічний, денний), складом (крем на жировій основі, водоемульсійний), характером дії (крем зволожувальний, відбілювальний), консистенцією, найменуванням, типом упаковки, матеріалом споживчої тари, масою упаковки. Деякі види косметики класифікують за кольором - лаки для нігтів, фарби для волосся, пудра та ін.
Асортимент косметичних товарів і їх функціональне призначення Классіфікація косметичних товарів:
Ассортимент засобів по догляду за шкірою включає: гігієнічні (очищаючі), косметичні, захисні, лікувально-профілактичні;та спеціальні засоби.
Очистка шкіри полягає у видаленні забруднень і відділенні верхнього рогового шару.
До групи гігієнічних (очищуючих) засобів відносяться: скраби (для глибокого очищення), креми та маски очищають (для видалення забруднень з поверхні шкіри), лосьон і тоніки, пінки для вмивання, піни для ванн, гелі для душу, рідкі і туалетне мило .
До косметичних засобів (для надання красивого виду шкірі шляхом догляду - зволоження, харчування) з урахуванням їх цільового використання відносяться:
До захисних засобів відносяться:
Лікувально-профілактичні засоби (володіють профілактичною, заспокійливою функцією, рекомендуються при підвищеному потовиділенні, вугрової висипки, лупи і т. д.):
дезодоранти, антиперспіранти;
Спеціальние засоби: креми для масажу, депиляції, відбілюючі креми і т. д.
Ассортимент засобів для догляду за волоссям та шкірою голови, які по функціональним призначенням поділяються на наступні групи:
1) засоби по догляду за шкірою голови - креми, бальзами, маски, масла (живлять, стимулюють обмінні процеси в шкірі голови), а також лосьйони (тонізуючі, регулюючі функції сальних залоз);
2) засоби для миття голови і догляду за волоссям, в залежності від типу волосся і статевих ознак - шамп уні, кондиціонери, бальзами, ополіскувачі;
3) засоби для фарбування волосся:
4) засоби для знебарвлення волосся - фарби для блондування (освітлення) і мелірування волосся (фарбування тонкими пасмами);
5) засоби для укладання волосся і збереження зачіски (призначені для укладання, моделювання, збільшення об’єму, фіксації зачіски) - муси, пінки, гелі, воски, спреї, лакі.
Ассортімент декоративної косметики поділяють на засоби для обличчя, декоративну косметику для губ, засоби для очей і декоративні засоби для нігтів. Макіяж допомагає підкреслити красу жіночого обличчя, надати йому індивідуальність і приховати дрібні недоліки. Сучасні засоби декоративної косметики дозволяють швидко усунути незначні дефекти зовнішності жінки і зробити її привабливою.
До засобів для обличчя (призначені для того, щоб зробити шкіру обличчя гладкою, рівною, приховати дрібні недоліки) відносяться:
До декоративної косметики для губ відносяться:
Засоби для очей включають в себе:
Декоратівние засоби для нігтів включають в себе:
В Україні, яка має сьогодні досить багату сировинну базу для парфумерії і косметики та розвинену промисловість, значне промислове виробництво розпочалося в двадцятих роках минулого століття. У 1927 р. розпочав свою діяльність парфумерно-косметичний комбінат у м. Миколаєві. Зараз нараховується близько 10 великих і відомих протягом багатьох років підприємств, які спеціалізуються на випуску парфумерно-косметичної продукції. Серед них найбільш значні: "Алые паруса” (м. Миколаїв), "Ефект” (м. Харків), "Червона гвоздика ” (м. Львів), "Крымская роза” (м. Сімферополь), Золотоніський комбінат (м. Золотоноша) та ін. Продукція цих підприємств складає основу вітчизняної парфумерії і косметики на внутрішньому ринку. У радянський період ці виробники мали досить широкий асортимент. Так, лідер української парфумерно-косметичної галузі "Алые паруса” постачав на споживчий ринок близько двохсот найменувань товарів, харківський «Ефект» - 134 найменування, з яких 40 % складала парфумерія і 60 % — косметичні вироби. Але протягом останніх років позиції відомих підприємств значно змінились.")
Так, ВАТ "Алые паруса” внаслідок вирішування складних організаційних і юридично-правових питань значно зменшило обсяги випуску продукції, скоротило асортимент. Але це підприємство, як і раніше, залишається фактично єдиним виробником, що пропонує споживачам майже весь асортимент парфумерно-косметичних товарів, хоча і в дуже скороченому варіанті. Українським споживачам відомі парфуми з Миколаєва, які мають теплі, соковиті аромати квітково-фантазійного напрямку, найкращими серед них є "Ніка”, "Бригантина", "Цветок солнца”, "Единственной” та ін. За власними рецептами виготовляються одеколони "Лунный камень”, "Злегантный”, у співпраці з французькими парфумерами - "Консул”, "Командор”. Незважаючи на труднощі фахівці Торговельного будинку "Алые паруса” з успіхом працюють над створенням нових ароматів, покращенням зовнішнього вигляду виробів. Упаковка продукції стала елегантніше, традиційні кольори художників - червоний, жовтий, білий, зелений.
Друге місце за обсягом випуску і широтою асортименту серед вітчизняних виробників посідає Харківське ЗАТ "Ефект’. Воно також виробляє багато видів парфумерної і косметичної продукції: парфуми, одеколони, креми, зубні пасти, мило тощо. Велика увага приділяється покращенню художньо-декоративного оформлення продукції, рекламі, випуску продукції екстра-класу, серій різноманітних виробів.
Львівський парфумерно-косметичний комбінат "Росо” менше відомий в Україні, але його продукція - парфуми і одеколони — за відгуками фахівців за якістю виходить на перше місце серед вітчизняних підприємств.
ВАТ "Золотоніська парфумерно-косметична фабрика” спеціалізується на виробництві масових сортів одеколонів і запашної води. Асортимент продукції нараховує близько двох десятків найменувань і запахів одеколонів, які користуються попитом у малозабезпеченого споживача. Серед інших відомих підприємств України слід відзначити комбінат "Кримська роза”, що виробляє парфуми, парфумерні набори, натуральні ефірні масла (трояндове, лавандове). Продукція підприємства має, як правило, квіткові аромати, пов’язані з Кримом найменування, сувенірне оформлення.
Останніми роками в Україні з’явилося чимало молодих фірм, виробничих підприємств з випуску парфумерно-косметичних товарів. Але більшість з них спеціалізуються на одній групі або одному виді товарів. Найчастіше це засоби з догляду за волоссям - шампуні і фарби. Випуск товарів, які користуються досить великим попитом споживачів, вже освоїли АТ ВНДІ Хімпроект, СП "Супермаш”, виробничо-торговельна фірма "Екмі”, ЗАТ фабрика "Колбі”, підприємство "Альта-Колор”, виробнича фірма "Перлина”, фірма "Вельта-Кос-метика”, СП ТОВ "Пірана” (м. Харків ), ТОВ "Авалон” (м. Сімферополь), ТОВ "Парфум-холдинг” (м. Київ), фірми "Злата”, "Росо” та ін. Серед них розгорнулась конкурентна боротьба на українському споживчому ринку. Тому деякі з перелічених фірм розширюють свій асортимент.
2. Європейський вибір та реформування законодавства України у сфері технічного регулювання
Важливим моментом в приведенні українського законодавства у відповідність з зобов'язаннями України щодо Угоди про партнерство і співробітництво з ЄС є прийняття та запровадження міжнародних стандартів та сертифікаційних процедур у відповідність до міжнародної практики.
Одним з етапів реформування є впровадження європейських директив. Редакція технічного регламенту з підтвердження відповідності щодо безпеки косметичної продукції, яка розроблена Укрметртестстандартом максимально наближена до розділів та вимог відповідної директиви.
Дія регламенту розповсюджується на косметичні продукти, під якими розуміють будь1яку речовину чи препарат, призначений для нанесення безпосередньо на різні частини людського тіла або на зуби та слизову оболонку ротової порожнини з єдиною чи головною метою їх очищення, надання приємного запаху, зміни їх зовнішності та/або корекції запаху тіла та/або їх захисту або збереження в хорошому стані.
3. Вимоги щодо запезпечення безпеки парфумерно - косметичних продуктів
Уведення косметичних продуктів в обіг на ринку дозволяється в разі встановлення їх безпеки для життя та здоров'я споживачів за умови використання за призначенням. Органи виконавчої влади повинні застосовувати всі необхідні заходи для забезпечення того, щоб в обігу на ринку були тільки ті косметичні продукти, які відповідають встановленим вимогам. Будь-яке рішення органів виконавчої влади, що приймається на виконання вимог і таке, що стосується обмеження введення косметичного продукту в обіг, повинно супроводжуватися обґрунтуванням його причин та доводитися до відома зацікавлених сторін з одночасним повідомленням про заходи захисту, передбачені законодавством Косметичні продукти, які вводяться в обіг на ринку України, не повинні заподіювати шкоди здоров'ю людини та її життю, за умови додержання нормальних умов застосування або умов, які можна розумно передбачити. При цьому треба ураховувати зокрема: зовнішній вигляд продукту, зміст етикетки, будь-які інструкції щодо використання та утилізації, а також всі інші вказівки чи відомості, надані виробником, або уповноваженою ним особою резидентом України, або особою, яка відповідає за введення косметичного продукту в обіг. В будь-якому випадку, наявність вищезазначених попереджень не звільнює згаданих осіб від виконання інших вимог, передбачених регламентом.
4. Вимоги до упаковки та маркування парфумерії і косметики
Косметичні вироби повинні відповідати наступним вимогам:
Маркування косметичних товарів повинно відповідати вимогам нормативних документів -- стандартів і технічних умов (ГОСТ Р 51391-99 «Виробу парфюмерно-косметичні. Інформація для споживачів. Загальні вимоги» і ін.). Особливості маркування окремих видів косметичних засобів викладені у відповідних ТУ. Маркування (рис. 17) може бути нанесене на етикетку або безпосередньо на корпус баночки, коробочки, пенала, флакона, пакету.
На продукції іноземного виробництва, що надходить до продажу, на тарі та упаковці є наступні відомості:
а) назва або позначення, а також місцезнаходження або юридична адреса виробника або особи, яка ввела косметичний продукт в обіг, а також назва країни походження косметичного продукту. Ці відомості можуть наводитися у вигляді абревіатур, за умови, що такі абревіатури дозволяють легко ідентифікувати виробника.
б) номінальний, на момент пакування, вміст у вигляді маси чи об'єму. Виключення становлять наступні випадки: упаковки, які містять менше 5 грамів або 5 мілілітрів косметичного продукту; безкоштовні зразки та упаковки для разового використання.
в) мінімальний термін придатності, позначений словами "бажано використати до..." з наступним зазначенням або дати, або місця на упаковці, де ця дата знаходиться. Мінімальний термін придатності 1 термін, протягом якого косметичний продукт, за виконання умов зберігання, продовжує виконувати свою первинну функцію.
Термін придатності косметичних товарів:
Але при використанні нових, більш якісно их консервантів термін придатності збільшується, тому у виробництві косметичних засобів склалася практика встановлення терміну придатності самим виробником, який виходить з рецептури засобу.
г) особливі застережні заходи при використанні косметичного продукту.
д) номер партії виробника або інша інформація, яка дозволяє ідентифікувати продукт.
е) призначення продукту, якщо воно не є очевидним,
ж) перелік інгредієнтів у порядку зменшення їх масової частки на момент виготовлення продукту.
Цьому переліку повинен передувати заголовок "Інгредієнти". При цьому інгредієнтами не повинні вважатися: домішки, які містяться у використаній сировині; додаткові технічні компоненти, які використовувалися у підготовці, але відсутні у складі кінцевого продукту; речовини, які використовувалися у суворо необхідних кількостях як розчинники або носії парфумерних або ароматичних композицій.
Вид тари визначається діючими нормативними документами
Рідкі косметичні засоби можуть бути упаковані в скляні флакони.
Густі косметичні вироби (креми, зубну пасту, грим, засіб для зміцнення волосся, шампуні, фарби для волосся) розфасовують в металеві і пластмасові туби. Останні можуть бути з дозуючими пристроями сприяючими і кращого збереження вмісту. Вазелін, жирні рум'яна можуть бути упаковані в пластмасові або металеві баночки, при цьому поверхню вмісту в них закривають парафінованим або пергаментним папером. Баночки заповнюють по самі вінця, без порожнеч.
Порошкоподібні косметичні вироби (зубний порошок, пудру, рум'яна і ін.) упаковують в картонні, металеві або пластмасові коробки різної форми і ємкості; губну помаду, туш для вій, косметичні олівці, грим і т.п. -- в пластмасові або металеві пенали. У упаковку вкладаються (не завжди) аплікатори, щіточки і т.п.
Металеві туби з косметичною продукцією повинні мати внутрішнє антикорозійне покриття, заповнюватися без порожнеч вм'ятини не допускаються.
Хну, басму, пробників кремів, шампунів пакують в пакети із дубльованих полімерних плівок.
Найбільш поширеною упаковкою косметичних товарів в даний час є пластмасова. Для цих цілей застосовуються поліетилен, поліпропілен, полістирол, амінопласти (тільки лише для ковпачків). Полівінілхлорид, який недавно широко використовувався, зараз вважається неприйнятним для упаковки із-за токсичності в процесі переробки і утилізації.
Пластмасова тара перспективна, тому що пластмаси легко формуються в посудини різної місткості і контурів, можуть бути забарвлені в світлі і яскраві кольори, тара легка, економічно вигідна, удароміцна, хімічно нейтральна до багатьох компонентів косметичних засобів.
Найзручнішою і прогресивнішою формою упаковки багатьох косметичних засобів є полімерні флакони з насосом, який може бути знімним (накручується замість кришки), або незнімним -- являється частиною| флакона. Невитягуваний залишок таких упаковках складає не більше 6-8% від маси засобу. Конструкція флаконів дозволяє повністю виключити попадання мікроорганізмів всередину флакона і практично не вводити до складу консервантів.
Для рідкої косметики використовується і аерозольна упаковка, яка при температурі до 50°С повинна бути міцною і герметичною.
Косметичні вироби повинні транспортуватися і зберігатися в приміщенні при температурі не нижче +5°С і не вище +18°С, відносної вологості повітря 55 - 70%. При температурі нижче +5°С парфумерні рідини мутніють, в емульсійних кремах викристалізовується вода, що приводить їх до повного руйнування. При температурі вище норми і зберіганні товару поблизу опалювальних приладів можливий випар парфумерних рідин, розрідження, витікання, зміна кольору.
При підвищеній вологості етикетки на флаконах відклеюються, пакування набухає, пліснявіє, в результаті чого втрачається товарний вигляд.
Шампуні і піномийні засоби повинні виготовлятися у відповідності з вимогами стандарту (ДСТУ 3030-95 Шампуні і піномийні засоби. Технічні умови) по технічним інструкціям і рецептурам, у визначеному та затвердженому порядку. Їх треба готувати за рецептурами погодженими з Міністерством охорони здоров'я та технічними регламентами.
Сировина та матеріали, які застосовують для виготовлення шампунів, повинні відповідати вимогам діючих стандартів або технічних документів, які затверджені в зазначеному порядку.
ДСТУ 4093-2002 - цей стандарт поширюється на лосьйони косметичні, лосьйони тоніки і тоніки для догляду за шкірою у вигляді розчину чи рідкої емульсії та встановлює вимоги до лосьйонів та методів їх випробовування. Стандарт придатний для цілей сертифікації.
Відбір проб проводиться згідно ГОСТ 29188.0. об'єм об'єднаної проби лосьйонів повинен бути не менше ніж 500 см3. приймання лосьйонів проводить підприємство виробник. Лосьйони приймають партіями, партія - продукція однієї назви, отримана за одним транспортним документом. Для перевірки відповідності лосьйонів вимогам цього стандарту виконують приймально - здавальне та періодичне випробування. Лосьйони зберігають у щільно закритій тарі на відстані не менше 1 м від нагрівальних приладів за температури не нижче від 5 до 25С в критих складських приміщеннях, осторонь від джерел сонячного проміння.
ГОСТ 28767-90. Вироби декоративної косметики на жировій основі. Загальні технічні умови. Цей стандарт розповсюджується на декоративні вироби на жировій основі (губні помади, блиск для губ, тіні для повік, інші вироби), які представляють собою суміш синтетичних і натуральних продуктів, біологічно активних продуктів з додаванням барвників.
Декоративні вироби на жировій основі повинні виготовлятися у відповідності до вимог діючого стандарту по технічній документації, рецептурам і технічним регламентам при виконанні санітарних норм та правил.
Партією на підприємстві вважають кількість продукції одного виду і найменування, вироблену однією зміною, призначене до одночасної здачі, приймання або огляду і оформлене одним документом про якість.