Вчитель-логопед Лучанінова Л.В.
Конспект заняття
Заняття 1
Тема: Слово.
Мета: Засвоєння поняття «слово» як частини речення, його лексичного значення. Практичне засвоєння слів, які означають живі та неживі предмети. Розвиток зорової уваги та пам’яті .
Обладнання: Картинки із зображенням тварин, та неживих предметів, предмети які знаходяться в кабінеті вчителя-логопеда.
Хід заняття:
Вчитель-логопед знайомить учнів із кабінетом , говорить хто і де буде сидіти під час занять, пояснює цілі логопедичних занять
Вчитель-логопед називає речення із двох слів:Діти насипали.Потім задає питання: Про кого це речення? (Про дітей). Що ви дізналися про дітей? (Діти насипали. ) А ви знаєте, що діти насипали?(Ні.) Додамо ще слово в речення: Діти насипали корм. Що тепер ми дізнались?( Що діти насипали корм.) А ви знаєте, кому діти насипали корм ( Ні.) Додамо іще слово: Діти насипали корм пташкам. Що тепер ви дізналися? ( Що діти насипали корм пташкам.) Іще додамо одне слово: Взимку діти насипали корм пташкам. Що на цей раз ми дізналися ?( Що діти насипали корм пташкам взимку.) Ми додавали в речення по одному слову і кожного разу дізнавалися все більше і більше. Чим більше слів у реченні, тим більше ми дізнаємося.
А тепер дайте мені відповідь: Із чого складається речення? (Із слів.) Для того, щоб навчитися будувати повні речення , потрібно знати багато різних слів. Цим ми будемо займатися сьогодні на занятті.
Вчитель-логопед пропонує учням згадати, які звуки ми чуємо від кози, кішки , ворони і т.д. Діти відтворюють звуконаслідування. Вчитель-логопед запитує, чи зрозумілий їм зміст цього звуконаслідування? Потім називає слова : гуляти, писати, пити. А тепер вам зрозуміло , що я сказала? (Зрозуміло.) В першому випадку я назвала збіг звуків , тому це було незрозуміло, а в іншому випадку ви почули слова і зрозуміли їх, тому, що кожне слово має певне значення.
Різниця слів і буквосполучень.
ГРА « Визнач слово» Учням роздаються картинки, із зображенням різних предметів, наприклад кота, собаки, лопати. Логопед вперемішку називає слова і відповідні їм по структурі буквосполучення. Почувши слово ( наприклад кіт, тос, лопата, кутава і т. д.) учні повинні підняти відповідну картинку і пояснити , чому на слово кіт вони підняли картинку, а на слово тос – не підняли. (кіт- це слово , а тос – це не слово, а набір звуків.)
Слова , які означають предмети.
Вчитель-логопед вказує на предмети які знаходяться в кабінетіта задає питання: що це? Учні повинні відповісти одним словом,( наприклад: шафа, стілець, лампа, і т. д.)
Питання учням:
Хто задавав питання? ( Ви)
Хто відповідав? (Ми )
Як я запитувала? (Що це?)
Вчитель-логопед уточнює: Що це? – питання.
Яке питання я задавала? (Що це?)
Питання що це ? ставимо до слів які означають предмети.
Слова, які означають живі та неживі предмети.
Вчитель-логопед прикріплює на дошку в перший ряд картинки із зображенням неживих предметів. В другий ряд- із зображенням живих. Потім логопед ставить запитання до малюнків першого ряду: що це? Учні повинні відповісти одним словом:: стіл, місяць , молоток і т. д.
До малюнків другого ряду: хто це? (Коза , кіт, собака, миша і т. д.)
Запитання для учнів:
Яке питання я задала спочатку? (Що це?)
Яке наступне питання я задала? (Хто це?)
Чому до одних предметів я ставила питання що?, а до інших хто? (Тому ,що одні предмети неживі ,а інші живі.)
До яких предметів ми ставимо питання що? ( До неживих)
До яких предметів ми ставимо питання хто? (До живих)
До слів, які означають неживі предмети, ставимо питання що? До слів , які означають живі предмети, ставимо питання хто?
Диференціація слів, які означають живі та неживі предмети.
Вчитель-логопед прикріплює хаотично на дошку малюнки із зображенням живих та неживих предметів, та пропонує учням розкласти їх на дві групи: в одну- зображення неживих предметів, в іншу – живих, та поставити відповідні питання.
Вчитель-логопед пропонує учням роздивитися малюнки, на яких забражено живі та неживі предмети, запам’ятати їх , назвати спочатку тільки ті на яких зображено живі, а потім неживі предмети. Наприклад, пропонуються малюнки з забраженням дятла, м’яча, стола. ( Кількість малюнків в ряду поступово збільшується.)
Вчитель-логопед . Сьогодні на занятті ви дізналися , що слова можуть означати різні предмети.
Потім задає питання учням: Які предмети можуть означати слова? (Живі та неживі) Які питання ми навчились ставити до слів – предметів? (Хто? Що?)
До яких слів-предметів ставимо питання Хто? До яких- Що?
Потім учні самостійно розповідають , що вони дізналися на цьому занятті.