Урок . Тема "Засвоєння поняття "Слово"

Про матеріал
Конспект заняття з попередження дисграфії та виправленню усного та писемного мовлення.
Перегляд файлу

                                                                                    Вчитель-логопед Лучанінова Л.В.

                               Конспект заняття

                           Заняття  1

Тема: Слово.

Мета: Засвоєння поняття «слово» як частини  речення, його лексичного значення. Практичне засвоєння слів, які означають живі та неживі  предмети. Розвиток зорової уваги та пам’яті .

Обладнання: Картинки із зображенням тварин, та неживих предметів, предмети які знаходяться в кабінеті вчителя-логопеда.

Хід заняття:

  1. Організаційний момент.

Вчитель-логопед знайомить учнів із кабінетом , говорить хто і де буде сидіти під час занять, пояснює цілі логопедичних занять

  1. Робота з реченням.

Вчитель-логопед називає речення із двох слів:Діти насипали.Потім задає питання: Про кого це речення? (Про дітей). Що ви дізналися  про дітей? (Діти насипали. ) А ви знаєте, що діти насипали?(Ні.) Додамо  ще слово в  речення:  Діти насипали корм. Що тепер ми дізнались?( Що діти насипали корм.) А ви знаєте, кому діти насипали корм ( Ні.) Додамо  іще слово: Діти насипали корм пташкам. Що тепер ви дізналися? ( Що діти насипали корм пташкам.) Іще додамо одне слово: Взимку діти насипали корм пташкам.  Що  на цей раз  ми  дізналися ?( Що діти насипали корм пташкам взимку.) Ми додавали в речення по одному слову і кожного разу дізнавалися  все більше і більше. Чим більше слів у  реченні, тим більше ми дізнаємося.

   А тепер  дайте мені відповідь: Із чого складається речення? (Із слів.) Для того, щоб навчитися будувати повні речення , потрібно знати багато різних слів. Цим ми будемо займатися сьогодні на занятті.

  1. Робота зі словом.

Вчитель-логопед пропонує учням згадати, які звуки ми чуємо від кози, кішки , ворони і т.д.  Діти відтворюють звуконаслідування. Вчитель-логопед запитує, чи зрозумілий їм зміст  цього звуконаслідування?   Потім називає слова : гуляти, писати, пити. А тепер вам зрозуміло , що я сказала? (Зрозуміло.) В першому випадку я назвала збіг звуків , тому це було незрозуміло, а в іншому випадку ви почули слова і зрозуміли їх, тому, що кожне слово має певне значення.

    Різниця слів і буквосполучень.

ГРА « Визнач слово» Учням роздаються картинки, із зображенням різних предметів, наприклад кота, собаки, лопати. Логопед вперемішку називає слова і відповідні їм по структурі буквосполучення. Почувши слово ( наприклад  кіт, тос, лопата, кутава і т. д.) учні повинні  підняти відповідну картинку і пояснити , чому на слово кіт вони підняли картинку, а на слово тос – не підняли. (кіт- це слово , а тос – це не слово, а набір звуків.)

   Слова , які означають предмети.

Вчитель-логопед вказує на предмети які знаходяться в кабінетіта задає питання: що це? Учні повинні відповісти одним словом,( наприклад: шафа, стілець, лампа, і т. д.)

    Питання учням:

Хто задавав питання? ( Ви)

Хто відповідав? (Ми )

Як я запитувала? (Що це?)

  Вчитель-логопед  уточнює: Що це? – питання.

Яке питання  я задавала? (Що це?)

Питання  що це ? ставимо до слів які означають предмети.

       Слова, які означають живі та неживі предмети.

      Вчитель-логопед прикріплює на  дошку в перший ряд картинки  із  зображенням неживих предметів. В другий ряд- із зображенням живих. Потім  логопед ставить запитання до малюнків першого ряду: що це?  Учні повинні відповісти  одним словом:: стіл, місяць , молоток і т. д.

До малюнків другого ряду: хто це? (Коза , кіт, собака, миша і т. д.)

  Запитання для учнів:

Яке питання я задала спочатку? (Що це?)

Яке  наступне питання я задала? (Хто це?)

Чому до одних предметів я ставила питання  що?, а до інших хто? (Тому ,що одні предмети неживі ,а інші живі.)

До яких предметів ми ставимо питання що? ( До неживих)

До яких предметів ми ставимо питання хто? (До живих)

До слів,  які означають неживі предмети,  ставимо питання  що?  До слів , які означають живі предмети, ставимо питання  хто?

  Диференціація слів, які означають живі та неживі предмети.

Вчитель-логопед   прикріплює хаотично на дошку малюнки із зображенням живих та неживих предметів, та пропонує учням розкласти їх на дві групи: в одну- зображення  неживих предметів, в іншу – живих, та поставити відповідні питання.

  1. Вправи для зорової уваги та пам’яті.

 Вчитель-логопед  пропонує учням роздивитися малюнки, на яких  забражено  живі та неживі предмети, запам’ятати їх , назвати спочатку тільки ті на яких зображено живі, а потім  неживі предмети. Наприклад, пропонуються  малюнки з забраженням  дятла, м’яча, стола. ( Кількість малюнків в ряду поступово збільшується.)

  1. Підсумок заняття.

Вчитель-логопед . Сьогодні на занятті ви дізналися , що слова можуть означати різні предмети.

Потім задає питання учням: Які предмети можуть означати слова? (Живі та неживі) Які питання  ми навчились ставити до слів – предметів? (Хто? Що?)

   До яких слів-предметів ставимо питання Хто? До яких- Що?

Потім учні самостійно розповідають , що вони дізналися на цьому занятті.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
1221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку