Урок вивчення нового матеріалу і формування нових знань з теми "Теорема Піфагора".
Урок геометрії у 8 класі
"Теорема Піфагора".
з досвіду роботи
вчителя математики КЗ «Дергачівського ліцею № 4»
Дєєва Олександра
Миколайовича
2024 р.
Тема уроку: Теорема Піфагора
Мета уроку: Познайомити учнів зі змістом і доведенням теореми Піфагора та наслідків з неї; показати застосування теореми при розв’язуванні задач. Розвивати логічне мислення школярів, формувати навики самооцінки, виховувати інтерес до історії математики.
Обладнання уроку: комп’ютер, дошка, презентація «Теорема Піфагора», Тип уроку: урок формування знань та умінь.
Очікувані результати:
засвоєння учнями теореми Піфагора і наслідки з неї;
вироблені уміння розв’язувати найпростіші задачі з теми;
викликаний інтерес до біографії Піфагора як легенди і джерела дискусії;
навчання учнів робити власні висновки.
План уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель: Світ, що нас оточує, - це світ геометрії. Тому запрошую вас до його пізнання і нехай сьогоднішній урок стане ще одним віконцем у дивовижний і цікавий математичний простір. Я надіюся на нашу співпрацю, свідоме засвоєння матеріалу уроку, зацікавленість до продовження роботи над мультимедійним проектом. Запишіть, будь-ласка, число, класна робота і тему уроку.
У кулачному бою на 58-й Олімпіаді, яка проходила в 548 році до н.е. брав участь один із давньогрецьких математиків. Переказують, що через малий зріст судді не хотіли допустити його до змагань.
- Можливо, - заперечив молодий вчений, - мій вигляд і не викликає у вас довір’я. Але я буду наносити удари з такою математичною точністю, що супротивникові стане жарко. Моя глибока віра в число – це моє життєве кредо.
І він додержав свого слова – став чемпіоном з цього виду спорту і утримував цей титул ще на кількох олімпіадах.
То ж нехай його слова: „ Тимчасова невдача краща від тимчасової удачі” стануть девізом уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь.
Вправа „Мозковий штурм”:
(1)
(2)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Додайте ліві та праві частини рівностей (1) та (2):
a2 + b2 = c . ac + c . bc; a2 + b2 = c(ac + bc). Але ac + bc = с. тому:
a2 + b2 = c2
це математичний запис теореми Піфагора:
У прямокутному трикутнику квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів.
Перегляд презентації «Теорема Піфагора» (учень, який підготував презентацію, демонструє її на всі комп’ютери мережі та коментує слайди.
Запитання. А як за теоремою Піфагора знайти гіпотенузу трикутника, якщо відомі його катети?
.
Запитання. А як за теоремою Піфагора знайти катет трикутника, якщо відомі його гіпотенуза і катет?
.
Наслідок: катети прямокутного трикутника менші за гіпотенузу.
Задача 1. За малюнком знайдіть гіпотенузу трикутника.
= 5
Задача 2. За малюнком знайдіть катет трикутника.
=8
Трикутники, у яких сторони пропорційні до чисел 3, 4, 5, називаються єгипетськими.
ІV. Первинне закріплення.
За малюнками знайдіть невідомі сторони прямокутних трикутників:
V. Розв’язування задач.
Задача 1. У рівнобедреному трикутнику АВС з основою АС = 16 см висота BH = 6 см. Знайдіть бічну сторону.
Задача 2. Сторони прямокутника 8 см і 15 см. Знайдіть його діагональ.
d = 17 см.
VІ. Тестування.
Комп’ютерний тест.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити теоретичний матеріал на с. 140-141. Розв’язати №№ 1(б), 2(а), 4 на с. 143.
Додаткові матеріали.
Історична довідка про Піфагора.
Піфагор – один із найбільш знаменитих учених за всю історію людства. Він був не лише вченим і засновником першої наукової школи. Ця унікальна людина була і засновником першої наукової школи. Ця унікальна людина була і „володарем душ”, і проповідником власної „піфагорської” етики, і великим філософом. Піфагор виховав у людства віру в могутність розуму, переконаність у можливості пізнання природи, впевненість у тому, що ключем до таємниці світопобудови є математика.
Історія теореми Піфагора.
Адже була відома у Вавілоні ще за 1500 років до народження Піфагора. Можливо, що тоді ще не знали її доведення, а співвідношення між гіпотенузою і катетами було встановлено дослідним шляхом на основі вимірів. Піфагор, очевидно, знайшов доведення цього співвідношення. Збереглася давня легенда, що на честь такого відкриття Піфагор приніс у жертву сто биків, хоча за іншими версіями вчений був непримиренним противником жертвування тварин, особливо великої рогатої худоби.
В різних джерелах теорему Піфагора називають „теорема нареченої”, „ослиний міст”, „Піфагорові штани”.
Математику та літературу іноді ставлять на протилежних полюсах людського знання. Проте мости між літературою й точними науками ніколи не розводилися, адже людський інтерес не можна відділити від емоцій, а „сухі” формули не ізольовані від гарячого „випромінювання” людських почуттів.
Сонет відомого німецького поета ХІХ століття Адельберта фон Шаміссо є прикладом гармонійного поєднання поезії з геометрією.
Як Істину відкрив – сіять їй вічно,
Вона нам – найнадійніша опора:
Так в древній теоремі Піфагора
Й донині бездоганно все й логічно.
1