Урок - скарбничка знань з теми: "Тканини внутрішнього середовища"
Тип уроку : комбінований.
Міжпредметні зв'язки : медицина, хімія, історія.
Методи :
Словесні (бесіда, розповідь, пояснення, повідомлення).
Наочні (мультимедійні презинтації, зображення моделі крові в 3-D).
Практичні (робота з логічною схемою, Фіш-Боун, вирішення задач, робота опорним конспектом, дидактичними картками).
Прийоми:
Організаційні (розминка)
Логічні (порівняння, висновок).
Технічні ( дидактичні картки, задача, схеми).
Обладнання: ( Smart – дошка, підручники).
Урок - скарбничка знань з теми: «Тканини внутрішнього середовища.»
Мета: продовжувати формування встановлення зв’язків між будовою та функціями форменних елементів крові (еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів), знання про групи крові, переливання, про небезпеки, які загрожують реципієнтам при переливанні крові. Учні повинні знати : сутність процесу аглютинації та процесу переливання, небезпеку, яка може існувати внаслідок несумісності груп крові та Rh-крові. Учні повинні вміти : складати таблиці з відмінностей груп крові, створювати логічні схеми. Учні повинні сформувати уявлення: про історію переливання крові та відкриття груп крові; про існування небезпеки і зараження людини через неперевірену кров людини-донора. Основні поняття та терміни : еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, аглютиніни, аглютиногени ( антигени), донор, реципієнт, резус-фактор, резус-конфлікт.
Тип уроку : комбінований.
Міжпредметні зв’язки : медицина, хімія, історія.
Методи :
Словесні (бесіда, розповідь, пояснення, повідомлення).
Наочні (мультимедійні презинтації, зображення моделі крові в 3-D).
Практичні (робота з логічною схемою, Фіш-Боун, вирішення задач, робота опорним конспектом, дидактичними картками).
Прийоми:
Організаційні (розминка)
Логічні (порівняння, висновок).
Технічні ( дидактичні картки, задача, схеми).
Обладнання: ( Smart – дошка, підручники).
Хід уроку:
І – Розминка: робота з логічною схемою. Учні діляться на 3 групи і на аркуші А 4 доповнюють логічну схему заповнюючи порожні місця під стрілочками.
Тканини внутрішнього середовища
Лімфа Кров Тканина рідина
Плазма Формені елементи
Еритроцити Лейкоцити Тромбоцити
ІІ – Робота зі схемою Фіш – Боун.
ІІІ – Демонстрація моделі крові в 3-D зображенні. (Розповідь вчителя про склад крові, особливості будови формених елементів та їх функцій).
ІV – Проблемне питання: «Чому люди, які працюють на небезпечній роботі, мають нашивку із своєю групою крові?» (поняття про аглютинацію).
V – Історія відкриття груп крові. (Доповідає учень):
З давніх давен люди робили спроби застосувати переливання крові. Згадки про це є вже в Стародавньому Єгипті та Греції Кров входила до складу деяких лікувальних напоїв. Вважалось, що переливання крові від сміливих та відважних людей робить інших великодушними та хоробрими.Папа Римський Інокентій ṾḮḮḮ, пригнічений старістю, наказав влити собі кров від трьох юнаків. Результат був сумний: вмерли і юнаки, і Папа Перше вдале переливання крові від людини до людини відбулось в Лондоні у 1819 році.13 років поспіль лікар Вольф першу в Росії успішну операцію з переливання крові.Однак наступні спроби знов закінчились летально. В 1873 році було підраховано: всього на земній кулі до цього часу було проведено 247 переливань, з них 176 закінчилися смертю. Довгий час лікарі та вчені не знали причин цього, і тільки на початку 20-го сторіччя цю таємницю було розкрито. Чудовим успіхом було відкриття венського вченого Карла Ландштейнера. В 1900 році він дійшов висновку про існування трьох груп крові., а у 1907 році чеський вчений Ян Янський визначив четверту групу крові. В процесі дослідження було встановлено, що в крові 1 групи склеюються еритроцити всіх інших груп, але її власні еритроцити не склеюються в крові інших груп. Сироватка 4 групи не склеює еритроцити крові інших груп. В той же час еритроцити цієї групи склеюються сироватками крові 1,2,3 груп. Тобто, кров 4 групи має протилежні властивості щодо 1 групи крові. Проміжне положення займають кров 2 та 3 груп. Внаслідок цих спостережень було встановлено, що кров 1 групи можна переливати всім людям, тому людей з такою групою крові назвали універсальними донорами. Люди з 4 групою крові- універсальні реципієнти, так як вони приймають кров всіх трьох груп. Але їхня кров підходить лише людям з аналогічною групою.
VІ – Робота з дидактичними картками в групах (заповнити порожні місця в таблиці «Групи крові.»
VІІ – Рольова гра «Поліклініка доктора Хауса»:
- Учні в ролі інтернів шукають метод лікування пацієнта, який потрапив до лікарні із зневодненням. Кров для переливання відсутня. (Як врятувати пацієнта?)
- Рішення логічної задачі: Що станеться з еритроцитами, якщо їх помістити у розчини різної концентрації? (фізіологічний - 0,9% ; гіпотонічний -0,02%; гіпертонічний -2%).
- Один з учнів в ролі лікаря (доктора Хауса) визначає, хто може стати донором із бажаючих, що прийшли до нього на прийом запропонувавши свою кров в допомогу хворому, який потребує переливання крові (реципієнту). Лікарі можуть змінюватись стільки, скільки змінюються реципієнти.
- VІІІ – Цікавинка: Американські вчені у лабораторних умовах виростили з кількох ліній стовбурових клітин еритроцити. Нове досягнення підвищує шанси одержати універсальну кров, яку можна буде переливати будь-якій людині.
ІX – Резус – фактор (Фронтальна бесіда вчителя з учнями).
X – Процес зсідання крові (складання опорного конспекту у вигляді схеми.)
При пошкодженні стінки судини тромбоцити нагромаджуються в місці травми і руйнуються, виділяючи при цьому в плазму особливий фермент - тромбопластин. Під дією тромбопластину неактивний фермент плазми крові протромбін переходить в активну форму – тромбін. Розчинний білок фібриноген перетворюється у нерозчинний фібрин під дією йонів кальцію та тромбіну.
XІ – Висновок: складання схеми буквою Т (знавТдізнався).
Додатки
Тканини внутрішнього середовища
Тканини внутрішнього середовища
Групи крові |
Аглютиногени в еритроцитах |
Аглютиніни в плазмі |
І |
|
|
ІІ |
|
|
ІІІ |
|
|
ІV |
|
|
Групи крові |
Аглютиногени в еритроцитах |
Аглютиніни в плазмі |
І |
|
|
ІІ |
|
|
ІІІ |
|
|
ІV |
|
|
Групи крові |
Аглютиногени в еритроцитах |
Аглютиніни в плазмі |
І |
|
|
ІІ |
|
|
ІІІ |
|
|
ІV |
|
|
Знав Дізнався
Знала Дізналася