Авторська розробка
«Використання елементів геометрії на уроках математики»
Тема. Точка. Пряма лінія.
Мета: розширити та доповнити знання учнів (з життєвого досвіду)
про поняття «точка», «пряма»; навчити їх креслити пряму лінію; розвивати просторову уяву та логічне мислення, виховувати охайність , бажання отримувати нові знання.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
- розрізняти поняття «крапка», «точка»;
- позначати точку на площині;
-бачити пряму лінію в навколишньому середовищі;
- вміти креслити пряму лінію.
Методи: словесні, наглядні, практичні, інтерактивні.
Прийоми: колективна робота, індивідуальна робота, робота в групах, «Танграм», гра «Увага!»,демонстрація слайдів.
Обладнання: слайди мультимедійної презентації, картки із зображенням різних фігур, завдання на картках (ст.2«Система вправ до уроків геометрії»), лінійки, олівці, аркуші паперу.
Тип уроку : комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу
Сядем тихо ми за парти, –
Ми не будем більше грати!
Будем логіку включати
І уважно все вивчати.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми з вами вирушаємо в далеку цікаву подорож у дуже цікаву країну. Її немає на карті, але є у цій країні чудові міста, а в містах – незвичайні вулиці. Називається ця країна – ГЕОМЕТРІЯ. А щоб ми не заблукали в цій далекій країні, супроводжувати нас буде дуже важлива фігура. Зараз ви з нею познайомитесь. Та спочатку вам потрібно показати свою спостережливість та здогадливість.
Гра «Увага!»
(Показую малюнок , але через три секунди ховаю його. Хто уважний , той встигає роздивитися і замалювати собі в зошит). (додаток)
(Перевірку діти роблять,зіставляючи намальоване в зошиті зі зразком. За кожну правильно намальовану фігуру учень отримує 1 бал. Загальна кількість набраних балів підраховується і записується на полях. На наступних уроках учні мають можливість порівняти кількість набраних балів та зробити висновок про підвищення або зниження рівня уваги).
Горобчик летів у гніздечко і загубив малесенькі зернятка.
Намалюйте ці зернятка в зошиті. Що ви будете малювати? (не крапки)
Кожна точка , як і кожен із нас , має власне ім'я . Але це тільки одна буква: точка О, точка К, тощо. Точка в країні Геометрії найважливіша. Чому? Щоб з'ясувати це, намалюйте ще дві точки, ось так:
. . . і ще раз … … …
(демонструю на дошці)
Дайте їм імена.
З'єднайте ці точки.
-Що ви отримали? Чим вони відрізняються?
(Перша – крива, а друга пряма)
-Чи можна поставити поруч ще точку? Скільки точок можна ще поставити на лінії?
Отже, ми отримали лінії. І перша лінія, і друга складаються з точок. Будь-де на лінії можна поставити точку. Зробіть це.
ІІІ. Ознайомлення з прямою лінією.
Намалюйте в зошиті лінію від руки, без лінійки. Яка вона у вас вийшла?
А як провести лінію, щоб вона була рівною?
За допомогою лінійки.(демонструю)
Ця лінія називається прямою.
Проведіть в зошиті пряму за допомогою лінійки.
Щоб краще познайомитися і подружитися з прямою, ми вивчимо про неї віршик.
Без початку, без кінця
Лінія пряма оця.
Скільки нею не іти-
До краєчка не дійти.
Фізкультхвилинка
Офтальмологічна пауза.
ІV. Ознайомлення з прямими, що перетинаються.
Завдання 1
А зараз завдання буде складнішим: спочатку позначте точку, проведіть через неї пряму, а потім через цю саму точку – ще одну пряму.
У цій точці лінії перетинаються.
V. Демонстрація слайдів. (4,5додаток)
VІ. Хвилинка-цікавинка.(слайд 6 додаток)
VІІ. Розвиток розумових здібностей учнів.Гра «Навпаки»
Учитель говорить початок речення, діти закінчують.
Якщо восени холодніше , ніж влітку, значить , влітку …
Якщо Наталка живе ближче від школи , ніж Миколка, значить Миколка живе …
Якщо Оленка вища за Василька, значить василько …
VІІІ. Рефлексія.
(Завдання «Система вправ до уроків геометрії»)
ІX. Закріплення.
Згадайте, де ви бачили лінії на вулиці?
Наведіть приклади прямих ліній.
Візьміть аркуш паперу неправильної форми. Як можна отримати на ньому пряму лінію без лінійки і олівця?
ІX. Підсумок уроку.
Що цікавого ви сьогодні дізналися?