Урок "Традиційні типи вузлових ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток». Інструктаж з техніки безпеки"

Про матеріал
План уроку містить перелік видів стародавніх ляльок, а також матеріали з яких їх виготовляли. Розроблено інструкційну картку для виготовлення ляльки "Пеленашка"
Перегляд файлу

Тема уроку: Традиційні типи вузлових ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток». Інструктаж з техніки безпеки.

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів з технологією виготовлення вузлової ляльки, навчити виконувати ляльку;
  • виховна: виховувати повагу до оберегу українського народу;
  • розвиваюча: сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів.

Обладнання, матеріали, інструменти: тканина білого кольору(25 х 25), кольорова тканина (15 х 15), нитки білого кольору бавовняні № 30, тканина для покривальця (50 х 50), вата чи поролон, стрічка шириною 5 мм довжиною 20 см, ножиці.

Дидактичне забезпечення: зображення народних ляльок з різних матеріалів, інструкційна картка «Виготовлення вузлової ляльки».

Об’єкт праці: лялька з ниток

Тип уроку: комбінований

Література: : підручник «Трудове навчання 5 клас» ( для дівчат ) автори: ( Ходзицька І.Ю., Павич Н.М., Горобець О.В., Безносюк О.І).

План уроку

  1.                Організаційна частина (2 хв.).
  2.                Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (3 хв.).
  3.                Повідомлення теми, мети та завдань уроку (3 хв.).
  4.                Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (1 хв.).
  5.                Вивчення нового матеріалу(8 хв.).
  6.                Закріплення вивченого матеріалу(2 хв.).
  7.                Практична робота (23 хв.).
  8.                Заключна частина(3 хв.).

Хід уроку

1. Організаційна частина

- перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).

- призначення чергових (за графіком).

- перевірка наявності спецодягу (фартуха та косинки).

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (бесіда)

Загадки:

1. Біжить свинка, срібна спинка, а хвіст конопляний. (Голка з ниткою)

2. Рівне поле полотняне, рівно ткане, чисто пране. (Тканина)

3. Є у голочки подружка,

Що прив’язана до вушка.

Слід у слід за нею ходить,

Візеруночки виводить. (Нитка)

4. Два кінця, два кільця, а посередині цвях.

3. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

Сьогодні ви навчитеся виготовляти ляльку «пеленашку». Ця іграшка може бути оберегом для всієї родини. А ще в багатьох з вас є маленькі сестрички, тож ви можете зробити подарунок для них.

4. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Запишіть в зошити тему сьогоднішнього уроку – «Традиційні типи вузлових ляльок. Практична робота «Виготовлення ляльки з ниток». Інструктаж з ТБ.»

Мета уроку – навчитися виконувати вузлову ляльку.

Завдання уроку: зробити ляльку.

5. Вивчення нового матеріалу (розповідь)

План викладу матеріалу

1. .Історія ляльки - мотанки.

2. Вузлова лялька. Короткі відомості.

1. Старовинні ляльки вперше було знайдено на території Чернігівської області. Це були фігурки пташок і собаки, виготовлені з кісток мамонта, що мали символічне значення. Люди вірили, що в цих фігурках велика сила схована. Така лялька була посередником між світом живих і мертвих. Стародавні іграшки виготовлялись переважно з матеріалів, що зустрічались в природі: з каменю, з дерева, трави. Однак є знахідки ляльок, зроблених з тканини.

Дослідник Марко Грушевський (1865 – 1938 р.р.) зазначав, що в Україні ганчір’яні ляльки були популярні серед дівчат. Навіть після одруження молодиці везли із собою ляльки, які ховали у скринях.

2. Вузлова лялька – нащадок ляльки – божества, що символізувала Рожаницю, богиню-заступницю жіночої долі, хранительку плодючості, що їй поклонялися за давньослов’янських і трипільських часів. Сьогодні така лялька більш відома як мотанка.

Спосіб творення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання. Голка використовується дуже рідко.

Існують такі види іграшок:

Пеленашка- лялька, яку клали у колиску новонародженій дитині, для захисту від злих духів.

Бажанниця – лялька-подружка, котрій розповідали потаємні бажання.

Берегиня – береже сім’ю від зла, має бути з грудьми.

Зерновушка – наповнена зерном, символізує добробут та багатство родини.

Нерозлучники – ляльки, що символізують щасливе подружнє життя, робляться для вічного кохання, це хлопчик та дівчинка із зшитими ручками.

Куватка - лялька, яку прикріплювали над колискою дитини, для захисту від злих духів.

Доля – лялька, що виготовляли на щасливе життя.

Десятиручка – заговорюють кожну ручку на допомогу господині по господарству.

Існувало три типи ляльок:

• немовля;

• баба;

• молода дівчина.

Ми будемо виготовляти немовля.

6. Закріплення вивченого матеріалу (бесіда)

1. Де знайшли перші ляльки ?

2. З яких матеріалів виготовлялися мотанки раніше?

3.Яким способом створюється вузлова лялька?

7. Практична робота

7.1. Зміст завдань

1. Перевірити інструменти, пристосування, обладнання, матеріали до роботи.

2. Уважно розглянути інструкційну картку.

3. Поетапно виконувати роботу.

4. Провести самоконтроль якості виробу.

7.2. Вступний інструктаж (роз’яснення)

Завдання уроку: виконати ляльку з ниток. На партах лежать матеріали та інструменти, які знадобляться для роботи. Нам знадобляться такі інструменти та матеріали: тканина білого кольору (25 х 25), кольорова тканина (15 х 15), нитки білого кольору бавовняні № 30, тканина для покривальця (50 х 50), вата чи поролон, стрічка шириною 5 мм довжиною 20 см, ножиці. Також, зверніть увагу, на партах розміщені інструкційні картки «Виготовлення вузлової ляльки». Давайте їх розглянемо.

 

Інструкційна карта

«Виготовлення вузлової ляльки»

№ п/п

Послідовність виконання

Зображення

Інструменти, матеріали, обладнання.

1.

Беремо полотно розміром 25х25 см. Всередіну кладемо, скручений  в кружельце  поролон, вату чи шмати тканини. Обмотуємо знизу, роблячи «голову»

Тканина білого кольору, нитка, ножиці.

2.

Беремо полотно розміром 15х15 см. Згинаємо один кут. Робимо хустку.

Тканина кольорова.

3.

Одягаємо хустку на голівку, обмотуємо знизу.

Кольорова тканина, нитка, ножиці.

4.

Підгортаємо залишки тканини, міцно обмотуємо, утворюємо постать.

 

 

5.

Загортаємо ляльку в клапоть - простирадло. Перев’язуємо її стрічечкою.

Кукла - мотанка Пеленашка. Мастер класс

Тканина на покривальце. Стрічка.

6.

Лялька готова. Зовнішнім виглядом нагадує немовля. Від цього і назва «Пеленашка»

 

Прийоми: демонстрація та роз’яснення.

Правила техніки безпеки під час роботи:

  • робочий інструмент і матеріал розкладати у встановленому місці, в зручному і безпечному для користування порядку.
  • тримайте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте захаращення його інструментами, відходами і сміттям;
  • будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;
  • не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;
  • положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;
  • у разі поганого самопочуття або травмування потрібно припинити роботу, сповістить про це педагога.

Вимоги безпеки при роботі з ножицями:

- кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;

- стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;

- передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами;

- не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

Норма часу (на виконання практичного завдання 23 хв.).

Норма виробітку: завдання вважається виконаним, якщо лялька закінчена, охайно оформлені кінці ниток, тканина гарно викладена.

Якщо нитки витягнуті, кінці ниток не сховані, тканина не гарно укладена – завдання виконано не вірно.

7.3. Самостійна робота учнів (обходи).

Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.

Другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.

Третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.

Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.

 Поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.

7.4. Заключний інструктаж:

- короткий аналіз виконаної роботи;

- акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).

8. Заключна частина:

Рефлексія:

1. Чи сподобався вам урок?

2. Чи всі завдання вдалося виконати?

3. Що залишилося незрозумілим?

Аналіз кращих робіт учнів.

Мотивація оцінок.

Контроль за прибиранням робочих місць.

Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: що повторити, вивчити, мати з собою ).

На наступний урок взяти: шкарпетки – 2 шт: кольорову та капронову тілесного кольору, наповнювач (синтепон або вату), нитки в колір шкарпеток, бісер (для очей) – 2 шт., голку, ножиці, мило або крейду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 грудня 2020
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку