Урок. Трагедія Катерини – це трагедія суспільства ( за поемою Т.Шевченка «Катерина»)

Про матеріал

Методи і прийоми: слово вчителя, евристична бесіда, «Мікрофон», літературна вікторина «Шевченкіада», проблемне запитання, колективна робота, робота в малих групах, коментоване читання, тезування, складання схеми, індивідуальна робота на картках.

Перегляд файлу

1

 

Тема. Трагедія Катерини – це трагедія суспільства ( за поемою Т.Шевченка «Катерина»)

 

Мета: дослідити особливості тематики жіночої долі у твор­чості Кобзаря в кріпосній Україні; розкрити ідейно-художній зміст твору «Катерина», охарактеризува­ти образ головної героїні поеми; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічність у мисленні, творчу уяву; вміння виважено і ґрунтовно висловити власні думки, спостереження; виховувати повагу до укра­їнської жінки, риси чуйності, доброти, людяності, зневажливе ставлення до підступництва, зради.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійна дошка (портрет Т. Шевченка, текст твору та статті І. Дзюби «Кобзар», репродукція картини Т.Шевченка «Катерина»),  аудіозапис «Пісня про рушник», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Методи і прийоми: слово вчителя, евристична бесіда, «Мікрофон», літературна вікторина «Шевченкіада», проблемне запитання, колективна робота, робота в малих групах, коментоване читання, тезування, складання схеми, індивідуальна робота на картках.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Література вікторина «Шевченкіана» (завдання вікторини відображується на мультимедійній дошці. Учням слів вписати правильні відповіді у зошити)

1.В якій сім*ї народився Т.Шевченко:

а) багатих козаків;                б) міщанській;

в) кріпацькій;                        г) дворянській.

2. Укажіть рік виходу «Кобзаря» - першої поетичної збірки Т.Шевченка.
а) 1838 p.;                             в) 1840 p.;

Б) 1839 p.;                             г) 1841 р.

3. Яка з поезій Т.Шевченка дала назву одному з періодів його творчості?
а) «Великий льох»;

б) «Кавказ»;

в) «Ісаія. Глава 35»;

г) «Заповіт»;

д) «Три літа».

4.  Хто з письменників сказав про Т.Шевченка: «Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури?»
а) І. Франко;                     в) Є. Маланюк;
б) М. Коцюбинський;      г) М. Рильський

5. Укажіть рік викупу Т.Шевченка з кріпацтва.

а) 1840 р.;             в) 1838 р.;

б) 1841р.;              г) 1850 р.

 

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Звучить музика до пісні «Пісні про рушник»

Учитель.        Хоча б яку ти вибрав із доріг,

Хоча б яким ти пішов шляхами,

Та  через терни горя й бід

Ти повертаєшся до мами.

Спіши до неї крізь літа,

Шануй,  люби, не дай тужити,

Бо лиш вона – і рідна, і свята –

З тобою вічно буде жити.

    З давніх часів образ жінки – матері посідає найпочесніше місце в житті людини. Особливе  місце цей образ займає в творчості  Тараса Григоровича Шевченка. Постійна увага  поета до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, зносила тяжкі кари, постійно перебувала під гнітом родинним.

    Серед творів, в яких показана гірка жіноча  доля,  важливе місце посідає поема «Катерина» Т.Шевченка,  присвячена В.А.Жуковському.

Сьогодні ми будемо працювати над змістом твору Т.Шевченка «Катерина», спостерігати за образом головної героїні у поемі, завершуючи роботу над яким, маємо дати відповідь на проблемне питання, а також ознайомимося з літературно-критичною статтею І. Дзюби з огляду на твір і спробуємо створити власну оцінку прочитаному.

Проблемне питання:  «Чому образ знедоленої жінки був для Шевченка згустком болю?» (записане на дошці)

ІV. Сприйняття та засвоєння знань, умінь і навичок

 

  1. Метод «Мікрофон»

-   Пригадайте твори, в яких  Т.Шевченко змалював образ жінки – матері? (Серед них — поеми «Слепая», «Сова»,  « Катерина» , «Наймичка», «Відьма» та інші, повісті російською мовою —  «Капитанша», «Художник», «Музыкант»).

  • Чому так трепетно поет відносився до жінки?
  • В якому творі Шевченко згадує свою матір і сестер?
  • Як ви думаєте, що підштовхнуло поета до написання поеми «Катерина»?

(Постійна увага Т. Шевченка до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, зносила тяжкі кари, нерідко була змушена стати жертвою тваринної по­ хоті поміщиків і, крім того, постійно перебувала під гнітом родин­ ним.)

  • Яке враження на вас справила поема?

 

  1. Слово вчителя

Сьогодні ми спробуємо розкрити тему уроку через осмислення внутрішнього світу персонажів поеми «Катерина», який відображається в їх вчинках, діях, словах. Психологічні, портретні та мовні характеристики у творі такі, що їх носіїв не можна сплутати ні з ким іншим, вони – неповторні. Яким же бачив Шевченко образ жінки – матері?

 

  1. Опрацювання уривку статті І. Дзюби « Кобзар» ( текст на мультимедійній дошці)

-  Звернемо свою увагу на дошку і прочитаємо уровок літературно-критичної статті І.Дзюби  про поему «Катерина» Великого Кобзаря.

 

  1.         Підготовка учнів до сприймання статті:

3.1.1.Зясування питання «Чим викликана поява статті?»

3.1.2.  Як критик відгукнувся на виникнення «Кобзаря» Шевченка

 

3.2. Колективна робота над статтею:

 3. 2.1. Коментоване читання статті.

 3. 2. 2.  Тезування окремих висловлювань

  •               « Жіночий характер само ототожнення поета  має причину просту, глибоку і вічну: жіноче начало – начало самого життя. Мати – земля. Мати – батьківщина. Мати – Україна: мати своїх  дітей. А жіноча доля в Шевченка -  память про матір і сестер, невтолена потреба в родинному теплі, сирітство.  У світі кріпацтва насильництво й брутальне зло насамперед падали на жінку, дівчину.»
  •               « … владно на написання поеми «наштовхнуло»  саме життя, яке не скупилося на такі сюжети як в «Эде» Баратинського. Для Шевченка вони набирали набагато ширшого значення, оскільки асоціювалися з його переживанням долі України.»
  •               «Чужий», у цьому випадку москаль,відповідальності за дівочу честь не знав, вважав за доблесть звести якусь сільську красуню»
  •               Доля занапащеної Катерини символізує долю занапащеної України.

 

  1. 3. Робота в малих групах.
  1.  Огляд репродукції картини до твору «Катерина»
  2.  Складання схеми, обговорення її змісту.

 

 

«З хреста ніби знята»                                                                Багатостраждальна

Святий образ                                                                                      Безталанна

     Покритка                                                                             «Гордіше самої цариці»

                          Щаслива                                       Великомучениця

 

                                          Турботлива

       Оскільки жінки, за тодішніми звичаями, зобов’язані були постійно носити якийсь головний убір, виконувався обряд покриття: кілька шановних у селі жінок зби­ ралися і пов’язували («покривали») хусткою голову необачній дів­ чині. Звідси й глумлива назва — покритка.

4. Бесіда за прочитаним ( вчитель заздалегідь підготував критиків, читців, експертів та літературознавців серед учнів класу)

- Чому Т.Шевченко звернувся саме до долі жінки в творі?

-  Як ви гадаєте, чому у творі поет згадує свою матір і сестер? (Його рідну матір «ще молодую у могилу нужда та праця положила». Подруга його юнацьких літ, Оксана Коваленко, стала жертвою кріпосницького ладу. Рідні сестри поета поневірялись на панщині. Про них завжди турбувався поет, допомагав їм чим міг. Добре знав він, що не­ легко живеться братам, але сестрам — ще гірше.)

4.1. Виступи критиків:

  Визначення жанру, теми, ідеї , основної думки та проблематики твору в орієнтації на статтю І.Дзюби

 Тема: зображення трагедії селянки-покритки, зумовлену та­ ким суспільним ладом, при якому пани могли безкарно знуща­ тися з трудящих.

Ідея: висловлення глибокого співчуття до жінки-покритки і водночас, засудження жорстокості, підступності, бездушності панів, які глумилися над кріпаками .

Основна думка: а) Шануйтеся ж, любі, в недобру годину. / Щоб не довелося москаля шукать. б) Через нещасливу долю своєї героїні Т. Шевченко розкриває соціальне коріння трагічної матері-покритки в тогочасному суспільстві й висловлює гнівний протест не лише проти кон­ сервативного побуту, забобонів і передсудів недобрих людей, а й проти існуючого ладу.

 Жанр: реалістична ліро-епічна соціально-побутова поема.

 Проблематика: • любов і страждання; • батьки і діти; • моральні закони

тогочасного суспільства, їх порушення; • честь і безвідповідальність; • крах ілюзій.    

 

4.2. Виступи читців (Читання й аналіз окремих частин поеми):

  • Зачитування вступу поеми та коментування першого розділу поеми.

- Хто такі москалі?

-Чому автор застерігає молодих дівчат?

- В чому виявилася трагедія Катерини?

  • Тяжкий шлях Катерини в Московщину (розказують, зачитують уривки з  поеми).

Мати-покритка, скільки їй стало сил, захищає своє дитя від жорстокого і ворожого світу. Але всі і все — односельці, батьки, кохана людина, сама феодальна дійсність — повстали проти неї як матері. Саме в цьому трагедія Катерини. У кожній деталі образу героїні розкривається якась сторона його, як цілого, і навпаки — сукупність усіх деталей дає ціль­ ний образ страдниці, жертви панської розпусти. Загибель героїні — не випадкова. Вона стала жертвою роз­ пусти панів. Самогубство Катерини — причина соціальна.

 

4.3. Експерти: (питання до учнів)

  • Чому так сталося, що батьки змушені вигнати Катерину з дому?
  • Які почуття переживає Катерина?
  • Що ви думаєте?
  • Чи можна осуджувати батьків Катерини?

4.4. Літературознавці:

 Пояснюють мотиви автора щиро співчувати героїні та її сину, осудження пана-офіцера і тогочасні умови , які принижують поневолених людей . Дають відповідь на проблемне запитання, визначене на початку уроку.

 

4.5.Підсумки аналізу поеми  (здійснюють експерти)

  • Чим вразила поема?
  • Чи можна назвати Катерину – страдницею? Яка вона? (на думку учнів)
  • Як  у даний період держава турбується про матерів – одиночок?
  • Яке ставлення автора до героїні поеми? Як висловлюється щодо цього літературний критик І.Дзюба?

 

 

4.5.1.Тестове опитування  (усно)

 

1)«Катерину» Т. Шевченко присвятив:

 а) своїм сестрам; б) всім дівчатам;

 в) В. Жуковському; г) Якову де Бальмену

2) Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не: а) цуралися будь-якої роботи по господарству; б) ігнорували народних звичаїв та обрядів; в) лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями.

3. Через що милий залишив Катерину? Бо:

 а) на цьому наполягали батьки дівчини;

 б) люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу не­ славу дівчини;

 в) москаль вирушив у похід до Туреччини;

 г вона йому набридла.

4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці?

а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця.

5. У чому виявилася самовпевненість дівчини?

 а) неповторності власної краси; б) можливості гарно співати і танцювати; в) вихованні своєї дитини; г) обізнаності народних прикмет. Розділ ІІ 6. З приводу чого зажурилися батьки Катерини? а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г) непорозумінням із сусідами?

7. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором.

а) «Виховуй свою дитину як знаєш»; б) «Іди шукай у Москві свекрухи»; в) «Не з’являйся більше на мої очі»; г) «Живи як знаєш серед люду чужого».

8. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одно­ часно:

а) розмірковує над долею байстря; б) клопочеться про власний імідж; в) хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй.

9. Кого стосується дана характеристика:

«Дала, кажуть, брове­ нята, / Та не дала долі!»

а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана.

 

V. Підсумок уроку

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності

VII. Домашнє завдання

  1. Написати есе на тему: « Літературні  погляди І.Дзюби на можливі джерела виникнення поеми   «Катерина».
  2. Індивідуальна робота на картках (вибираю окремих учнів)

Картка № 1

  • Висловіть позицію Т. Шевченка щодо трагічної долі Катерини? Яку думку висловив щодо цього І.Дзюба?  Відповідь обґрунтуйте.

Картка № 2

  • Вмотивуйте, чи можна вважати героїню дівчиною з аморальною поведінкою. Висловлюючись, наведіть переконливі аргументи.

 

 

docx
Додано
3 січня 2019
Переглядів
4076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку