Конспект уроку української літератури на тему "Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козацтва (Микола Гоголь "Тарас Бульба")".
Мета. Навчити учнів аналізувати образ Тараса Бульби в повісті, визначати збірний образ доблесного запорожця; розвивати навички компаративного аналізу героя, усне зв'язне мовлення; виховувати патріотичні почуття, формування гуманістичної позиції.
Тема. Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорозького козацтва
Мета. Навчити учнів аналізувати образ Тараса Бульби в повісті, визначати збірний образ доблесного запорожця; розвивати навички компаративного аналізу героя, усне зв язне мовлення; виховувати патріотичні почуття, формування гуманістичної позиції.
Тип. Комбінований.
Обладнання: презентація «Тарас Бульба», аудіозапис.
Епіграф: Тарас Бульба … любив свою рідну Україну
І нічого не знав вищого і прекрза відважне козацтво, тому він відчував і те, і інше у кожній краплині своєї крові (В. Бєлінський)
Хід уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Неповторна, цінна.
Урок для мене – щирість,
І щось нове, нетлінне.
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
«І між тими вісьмома полками найдобріший з усіх був один полк, і полк той очолював Тарас Бульба. Все давало йому перевагу перед іншими: і похилий вік, і досвідченість, і вміння керувати своїм військом, і найсильніша за все ненависть до ворогів… Тільки вогонь та шибеницю призначала сива голова його, і поради його на військовій раді дихали тільки самим нищенням
Відомо, яка в руській землі війна, піднята за віру: нема сили дужчої – як віра. Непоборна й грізна вона, як нерукотворна скеля серед буряного, вічно мінливого моря. З самої середини морського дна підносить вона до небес непролазні свої стіни,Ю вся створена з одного цілого, суцільного каменя. Звідусіль видно її , і дивиться вона просто у вічі біжучим хвилям. І горе кораблеві, що напливе на неї! На тріски розлітаються безсилі його снасті, тоне й трощиться вщент усе, що є на них, і жалібний крик тих, хто гине, лунає у враженому повітрі»
Такий головний герой повісті в бою. Що ж то за людина – Тарас, котрий залишив по собі слід в Україні? І який слід він залишив? Отже, у центрі нашої уваги – образ Тараса Бульби. А ключем до розуміння цього героя – стануть слова епіграфу. Заради чого жив Тарас? Як він жив? Ці питання будемо розглядати протягом уроку.
«У повісті М. Гоголь розкриває історичні умови, що сформували суворий і могутній характер Тараса з його впертістю і відвагою, з його грубою відвертістю і нездоланною ненавистю до ворогів України. Образ головного героя вийшов найбільш завері повним. Бульба – герой, Бульба – людина з залізним характером, залізною волею: в описах подвигів його кровної помсти автор підносить до ліризму і водночас стає драматиком ліричного ступеня»(В. Бєлінський.)
Тарас
Сміливий, мужній,
Навчає, захищає, віддає,
Захисник рідної землі
Патріот
ІМ. Сприйняття навчального матеріалу.
Тарас. А повернись-но, сину! Ото кумедний ти який! Що це на вас за попівські підрясники? І отак усі ходять в академії? (Сини повертиються і збираються йти).
Тарас. Стійте. Стійте. Дайте мені роздивитись вас гарненько. Які ж довгі на вас свитки! Оце свитки! Таких свиток ще на світі небуло. А побіжи котрий-небудь із вас! Я подивлюся чи не гупнеться він на землю, заплутавшись у поли.
Остап. Не смійся, не смійся, батьку!
Тарас. Дивись ти, який пишний! А чого ж би й не сміятися?
Остап. Та так, хоч ти й мені батько, а як будеш сміятися, то їй-богу одлупцюю!
Тарас. Ах ти, такий-сякий сину. Як, батька? (відступає два кроки назад).
Остап. Та хоч і батька. За кривду й не подивлюся й не поступлюся ні перед ким.
Тарас. Як же ти хочеш зо мною битися? Хіба навкулачки?
Остап. Та вже як доведеться.
Тарас. Ну давай навкулачки. (Засукавши рукава).Подивлюсь я що за людина ти в кулаці!
Мати. Дивіться, добрі люди, здурів старий! Зовсім з їхав з глузду! Діти приїхали додому,Більш
більш року їх не бачили , а він задумав не знати що: навкулачки битись!
Тарас. Та він славно б ється! Їй-богу, добре! Добрий буде козак!(Обіймаються)Ну здорово, синку, отак лупцюй кожного. (до Андрыя)А ти, бельбасе, чого стоїш і руки опустив? Чого ж ти, собачий сину не лупцюєш мене?
Мати. Ото ще вигадав що. (обіймає Андрія). І спаде ж на думку отаке, щоб дитина рідна била батька. Та чи й до того тепер?Дитя молоде, проїхало таку путь, стомилося… Йому б тепер відпочити та попоїсти чого-небудь, а він примушує його битися!
Тарас. Е, та ти мазунчик, як я бачу. Не слухай синку матері, вона баба, вона нічого не знає. Які вам пестощі! А бачиш ось цю шаблю?Ось ваша мати. То все дурниці, чим набивають голови ваші, і академія, і всі ті книжки, букварі та філософія, усе це казна-що – я плював на це все!... А от краще я вас на тому таки тижні виряджу на Запоріжжя. От де наука, то наука! Там вам школа, там тільки наберешся розуму.
V.Підсумок уроку.
1. Презентація учня «Тарас Бульба»
VІ. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум»Тарас – історична постать, чи домисел Гоголя?»; скласти порівняльну таблицю «Остап - Андрій»; дібрати цитатний матеріал до образів синів Тараса.