Урок «Транспорт речовин. Виділення та терморегуляція»

Про матеріал
Повторення теми «Транспорт речовин. Виділення та терморегуляція» Мета: навчальна – узагальнити знання учнів про особливості обміну речовин та енергії, повторити основну термінологію, розкрити зв’язки з дихальною, травною, кровоносною та сечовидільною системою, повторити процеси сечоутворення, будову та функції шкіри та її залоз і похідних, навчитися розпізнавати хвороби сечовидільної системи та шкіри та закріпити навички надання першої допомоги при опіках та обмороженнях; виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті, виховання в учнів навичок здорового способу життя та правил особистої гігієни; розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо. Обладнання: методичні картки, роздатковий матеріал, таблиці. Методи: розповідь, бесіда, рольова гра. Тип уроку: урок узагальнення знань і вмінь.
Перегляд файлу

Повторення теми «Транспорт речовин. Виділення та терморегуляція»

Мета:

  • навчальна – узагальнити знання учнів про особливості обміну речовин та енергії, повторити основну термінологію, розкрити зв’язки з дихальною, травною, кровоносною та сечовидільною системою, повторити процеси сечоутворення, будову та функції шкіри та її залоз і похідних, навчитися розпізнавати хвороби сечовидільної системи та шкіри та закріпити навички надання першої допомоги при опіках та обмороженнях;
  • виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті, виховання в учнів навичок здорового способу життя та правил особистої гігієни;
  • розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.

Обладнання: методичні картки, роздатковий матеріал, таблиці.

Методи: розповідь, бесіда, рольова гра.

Тип уроку: урок узагальнення знань і вмінь.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

На дошці написано вислови:

  • Потрібно їсти, щоб жити, а не жити, щоб їсти

(Сократ)

  • Ваша їжа – це ваше здоров’я

(Вислів лікарів)

  • Більша частина хвороб наших – це справа наших власних рук

(Жан Жак Руссо)

  • Єдина краса, яку я знаю – це здоров’я

(Г.Гейне)

  • Сталість внутрішнього середовища – неодмінна умова вільного й незалежного життя організму

(К. Бернар)

  • Шкіра – це орган, за станом якого можна визначити здоров’я і навіть життєву історію людини

(Вільгельм Вінтерніц)

  • Шкіра – дзеркало здоров’я

(Народна мудрість)

  1. Розминка:

Учитель пропонує учням поміркувати над висловами і пояснити їх суть.

  1. Учитель: людський організм – відкрита саморегулююча система, яка працює чітко і злагоджено, як годинниковий механізм. Пропоную вам пригадати вивчене і провести невеличкий консиліум лікарів.
  1. Узагальнення і систематизація знань
  1. Міні-консиліум лікарів. Учні перебувають у ролі лікаря тої чи іншої спеціальності і у вигляді короткої доповіді розповідають про певну систему органів і основні захворювання. Використовуються біологічні таблиці, схеми тощо.
  1. Гастролог – будова та функції органів травлення, типові захворювання, їх профілактика;
  2. Пульмонолог – будова та функції органів дихання, типові захворювання, їх профілактика;
  3. Кардіолог – будова та функції кровоносної системи, захворювання серця та судин, їх профілактика;
  4. Нефролог – будова та функції органів виділення, типові захворювання, їх профілактика;
  5. Дерматолог – будова та функції шкіри, захворювання шкіри та їх профілактика.

Учитель: а зараз проведемо міні-екзамен і перевіримо рівень ваших медичних знань та знання термінології.

  1. Самостійна робота з роздатковим матеріалом (див. додаток).

Учні отримують картки з завданнями (кросворди, логічні вправи тощо) і намагаються їх якнайшвидше розв’язати.

Учитель: а тепер від теорії перейдемо до практики. Побачимо, наскільки ви кваліфіковані медики!

  1. Робота з картотекою хворих (методичними картками)

Учні у довільному порядку отримують картки з номерами. Потім учитель в по черзі називає номер і зачитує симптоми хвороби, а учень, в якого є картка з вказаним номером, підводиться з місця й відповідає. Якщо він не може відповісти на запитання, то або передає картку бажаючому, або здає її учителю. В кінці проводиться підрахунок карток. Той, у кого їх більше, і є переможцем.

Запитання:

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: кривавий пронос, підвищення температури, болі в животі. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Амебна дизентерія)

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: жовтуватий пронос, схожий на відварений рис, болі в животі, інтоксикація, загальне зневоднення організму. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Холера)


  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: біль у верхній частині живота, час від часу супроводжується блювотою з домішками крові. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Виразка шлунка)

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: гострий біль праворуч унизу живота, підвищення температури, озноб, нудота та блювота. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Апендицит)

  1. До лікарні привезли хворого з ознаками інтоксикації, підвищеною температурою та шлунково-кишковими розладами. Перед цим він споживав консерви домашнього приготування. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Ботулізм)

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: біль у горлі, кволість, нудота, блювота, підвищення температури. Сеча темніє, кал знебарвлюється, з’являються ознаки жовтяниці.  Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Хвороба Боткіна, або вірусний гепатит)

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: висока температура, кашель, задуха, біль у боку. Хворий недавно переніс «на ногах» бронхіт. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Пневмонія, або запалення легенів)

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: болісний кашель, незначне підвищення температури, нічна пітливість, в’ялість та втрата апетиту. Хворий вів антисанітарний образ життя і погано харчувався. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Туберкульоз легенів)

 

 

 

  1. До лікарні привезли хворого з такими симптомами: висока температура, нежить, ломота у тілі, сльозотеча і кашель. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Грип)

  1.  До поліклініки звернувся пацієнт зі скаргами на напади ядухи, сльозотечу і різь в очах, висипи, кашель, закладеність носа, але застуди у нього нема. Зі слів пацієнта, такі симптоми у нього регулярні, а особливо загострюються навесні. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Алергія з бронхіальною астмою)

  1.  До лікарні привезли хворого з такими симптомами: кашель з виділенням мокротиння, хрипи у грудях, температура. Хворий нещодавно переніс застуду. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Бронхіт)

  1.  До лікарні привезли хворого з такими симптомами: болі в серці, що віддають у ліву частину тулуба, шиї, руки. Хворий відчуває задишку, напад страху, вкривається холодним потом та блідне. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Інфаркт міокарда)

  1.  До лікарні привезли хворого з такими симптомами: параліч, втрата свідомості, гостре порушення мозкового кровообігу. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Інсульт)

  1.  На прийомі у лікаря пацієнт скаржиться на погане самопочуття, тонометр показує підвищений артеріальний тиск. Зі слів пацієнта, таке у нього трапляється часто. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Гіпертонія, або артеріальна гіпертензія)

 

  1.  Хворий скаржиться на часте та болісне сечовипускання, підвищення температури, болі у попереку в області нирок, загальне знедужання. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Нефрит – запальний процес у нирках)

  1.  На прийомі у лікаря пацієнт скаржиться на часті позиви до сечовипускання, під час якого відчувається біль, свербіж, печія. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Цистит)

  1.  У дитини спостерігається сильний свербіж голови, можна помітити на волосинах гниди. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Педикульоз)

  1.  У дитини спостерігається сильний свербіж шкіри, особливо між пальцями, висипи, почервоніння, від частого розчісування на шкірі з’являються гнійники й кірка. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.

(Короста)

Учитель: іноді трапляється так, що доводиться надавати невідкладну медичну допомогу. Нумо, перевіримо ваші навички МНСників!

  1. Невідкладна медична допомога.

Учні демонструють навички надання першої медичної допомоги під час кровотеч, опіків, обморожень, сонячного та теплового удару.

  1. Підведення підсумків уроку
  1. Підведення підсумків, виставляння оцінок.
  2. Здача письмових робіт, рефератів на перевірку.
  3. Доведіть, що організм людини – цілісна саморегулююча система. Завдяки чому це досягається?
  1. Домашнє завдання

Повторити розділ, підготуватися до контрольної роботи

 


Запитання:

По горизонталі:

  1. Біологічно-активні речовини ендокринних залоз.
  2. Рух крові по кровоносній системі.
  3. Захисна система організму, несприйнятливість до хвороб.
  4. Науковий синонім терміну «обмін речовин».
  5. Виділення поту.
  6. Зворотне поглинання рідини у канальцях нефрону.
  7. Науковий синонім терміну «розщеплення речовин».
  8. Науковий синонім терміну «синтез речовин».
  9. Обмін з навколишнім середовищем киснем і вуглекислим газом, що відбувається у легенях.

По вертикалі:

  1.  Перенесення розчину речовин крізь стінку за рахунок різниці тисків.
  2.  Процес переміщення і перетворення часточок їжі у травній системі.
  3.  Процес поглинання кисню й виділення вуглекислого газу.


Запитання:

  1. Органи чи тканини, що мають протоки і виділяють секрет.
  2. Залози шкіри, що виділяють шкірне сало.
  3. Видозмінені потові залози для вигодовування немовлят.
  4. Залози, що здійснюють терморегуляцію.
  5. Вони рухають волосся.
  6. Речовина, що відкладається про запас у сальнику, а також надає пружності і об’єму молочним залозам.
  7. Орган, що покриває тіло людини.
  8. Мікроскопічні кровоносні судини шкіри.
  9. Зовнішній шар шкіри.
  10.  Другий шар шкіри (власне шкіра).
  11.  Окрема одиниця волосяного покриву на голові.




docx
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
1400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку