Повторення теми «Транспорт речовин. Виділення та терморегуляція»
Мета:
-
навчальна – узагальнити знання учнів про особливості обміну речовин та енергії, повторити основну термінологію, розкрити зв’язки з дихальною, травною, кровоносною та сечовидільною системою, повторити процеси сечоутворення, будову та функції шкіри та її залоз і похідних, навчитися розпізнавати хвороби сечовидільної системи та шкіри та закріпити навички надання першої допомоги при опіках та обмороженнях;
-
виховна – виховувати бажання вивчати навчальний предмет, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, усвідомлення того, що набуті знання можуть бути корисними у подальшому житті, виховання в учнів навичок здорового способу життя та правил особистої гігієни;
-
розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо.
Обладнання: методичні картки, роздатковий матеріал, таблиці.
Методи: розповідь, бесіда, рольова гра.
Тип уроку: урок узагальнення знань і вмінь.
Хід уроку
-
Організаційний момент
На дошці написано вислови:
-
Потрібно їсти, щоб жити, а не жити, щоб їсти
(Сократ)
-
Ваша їжа – це ваше здоров’я
(Вислів лікарів)
-
Більша частина хвороб наших – це справа наших власних рук
(Жан Жак Руссо)
-
Єдина краса, яку я знаю – це здоров’я
(Г.Гейне)
-
Сталість внутрішнього середовища – неодмінна умова вільного й незалежного життя організму
(К. Бернар)
-
Шкіра – це орган, за станом якого можна визначити здоров’я і навіть життєву історію людини
(Вільгельм Вінтерніц)
-
Шкіра – дзеркало здоров’я
(Народна мудрість)
-
Розминка:
Учитель пропонує учням поміркувати над висловами і пояснити їх суть.
-
Учитель: людський організм – відкрита саморегулююча система, яка працює чітко і злагоджено, як годинниковий механізм. Пропоную вам пригадати вивчене і провести невеличкий консиліум лікарів.
-
Узагальнення і систематизація знань
-
Міні-консиліум лікарів. Учні перебувають у ролі лікаря тої чи іншої спеціальності і у вигляді короткої доповіді розповідають про певну систему органів і основні захворювання. Використовуються біологічні таблиці, схеми тощо.
-
Гастролог – будова та функції органів травлення, типові захворювання, їх профілактика;
-
Пульмонолог – будова та функції органів дихання, типові захворювання, їх профілактика;
-
Кардіолог – будова та функції кровоносної системи, захворювання серця та судин, їх профілактика;
-
Нефролог – будова та функції органів виділення, типові захворювання, їх профілактика;
-
Дерматолог – будова та функції шкіри, захворювання шкіри та їх профілактика.
Учитель: а зараз проведемо міні-екзамен і перевіримо рівень ваших медичних знань та знання термінології.
-
Самостійна робота з роздатковим матеріалом (див. додаток).
Учні отримують картки з завданнями (кросворди, логічні вправи тощо) і намагаються їх якнайшвидше розв’язати.
Учитель: а тепер від теорії перейдемо до практики. Побачимо, наскільки ви кваліфіковані медики!
-
Робота з картотекою хворих (методичними картками)
Учні у довільному порядку отримують картки з номерами. Потім учитель в по черзі називає номер і зачитує симптоми хвороби, а учень, в якого є картка з вказаним номером, підводиться з місця й відповідає. Якщо він не може відповісти на запитання, то або передає картку бажаючому, або здає її учителю. В кінці проводиться підрахунок карток. Той, у кого їх більше, і є переможцем.
Запитання:
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: кривавий пронос, підвищення температури, болі в животі. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Амебна дизентерія)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: жовтуватий пронос, схожий на відварений рис, болі в животі, інтоксикація, загальне зневоднення організму. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Холера)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: біль у верхній частині живота, час від часу супроводжується блювотою з домішками крові. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Виразка шлунка)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: гострий біль праворуч унизу живота, підвищення температури, озноб, нудота та блювота. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Апендицит)
-
До лікарні привезли хворого з ознаками інтоксикації, підвищеною температурою та шлунково-кишковими розладами. Перед цим він споживав консерви домашнього приготування. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Ботулізм)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: біль у горлі, кволість, нудота, блювота, підвищення температури. Сеча темніє, кал знебарвлюється, з’являються ознаки жовтяниці. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Хвороба Боткіна, або вірусний гепатит)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: висока температура, кашель, задуха, біль у боку. Хворий недавно переніс «на ногах» бронхіт. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Пневмонія, або запалення легенів)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: болісний кашель, незначне підвищення температури, нічна пітливість, в’ялість та втрата апетиту. Хворий вів антисанітарний образ життя і погано харчувався. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Туберкульоз легенів)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: висока температура, нежить, ломота у тілі, сльозотеча і кашель. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Грип)
-
До поліклініки звернувся пацієнт зі скаргами на напади ядухи, сльозотечу і різь в очах, висипи, кашель, закладеність носа, але застуди у нього нема. Зі слів пацієнта, такі симптоми у нього регулярні, а особливо загострюються навесні. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Алергія з бронхіальною астмою)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: кашель з виділенням мокротиння, хрипи у грудях, температура. Хворий нещодавно переніс застуду. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Бронхіт)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: болі в серці, що віддають у ліву частину тулуба, шиї, руки. Хворий відчуває задишку, напад страху, вкривається холодним потом та блідне. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Інфаркт міокарда)
-
До лікарні привезли хворого з такими симптомами: параліч, втрата свідомості, гостре порушення мозкового кровообігу. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Інсульт)
-
На прийомі у лікаря пацієнт скаржиться на погане самопочуття, тонометр показує підвищений артеріальний тиск. Зі слів пацієнта, таке у нього трапляється часто. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Гіпертонія, або артеріальна гіпертензія)
-
Хворий скаржиться на часте та болісне сечовипускання, підвищення температури, болі у попереку в області нирок, загальне знедужання. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Нефрит – запальний процес у нирках)
-
На прийомі у лікаря пацієнт скаржиться на часті позиви до сечовипускання, під час якого відчувається біль, свербіж, печія. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Цистит)
-
У дитини спостерігається сильний свербіж голови, можна помітити на волосинах гниди. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Педикульоз)
-
У дитини спостерігається сильний свербіж шкіри, особливо між пальцями, висипи, почервоніння, від частого розчісування на шкірі з’являються гнійники й кірка. Встановіть діагноз і запропонуйте методи лікування.
(Короста)
Учитель: іноді трапляється так, що доводиться надавати невідкладну медичну допомогу. Нумо, перевіримо ваші навички МНСників!
-
Невідкладна медична допомога.
Учні демонструють навички надання першої медичної допомоги під час кровотеч, опіків, обморожень, сонячного та теплового удару.
-
Підведення підсумків уроку
-
Підведення підсумків, виставляння оцінок.
-
Здача письмових робіт, рефератів на перевірку.
-
Доведіть, що організм людини – цілісна саморегулююча система. Завдяки чому це досягається?
-
Домашнє завдання
Повторити розділ, підготуватися до контрольної роботи
Запитання:
По горизонталі:
-
Біологічно-активні речовини ендокринних залоз.
-
Рух крові по кровоносній системі.
-
Захисна система організму, несприйнятливість до хвороб.
-
Науковий синонім терміну «обмін речовин».
-
Виділення поту.
-
Зворотне поглинання рідини у канальцях нефрону.
-
Науковий синонім терміну «розщеплення речовин».
-
Науковий синонім терміну «синтез речовин».
-
Обмін з навколишнім середовищем киснем і вуглекислим газом, що відбувається у легенях.
По вертикалі:
-
Перенесення розчину речовин крізь стінку за рахунок різниці тисків.
-
Процес переміщення і перетворення часточок їжі у травній системі.
-
Процес поглинання кисню й виділення вуглекислого газу.
Запитання:
-
Органи чи тканини, що мають протоки і виділяють секрет.
-
Залози шкіри, що виділяють шкірне сало.
-
Видозмінені потові залози для вигодовування немовлят.
-
Залози, що здійснюють терморегуляцію.
-
Вони рухають волосся.
-
Речовина, що відкладається про запас у сальнику, а також надає пружності і об’єму молочним залозам.
-
Орган, що покриває тіло людини.
-
Мікроскопічні кровоносні судини шкіри.
-
Зовнішній шар шкіри.
-
Другий шар шкіри (власне шкіра).
-
Окрема одиниця волосяного покриву на голові.