Урок-тренінг. Особливо стала корисною саме така форма організації роботи п'ятикласників для формування таких рис їх особистості, як оптимізм, стійкість, психологічна мобільність. Така методика здоров'язберігаюча і вона допомагає дитині отримувати знання шляхом пошуку і конструювання, що особливо важливо для сучасної дитини.
5 клас Зарубіжна література _______________
ТЕМА: Ідея радості життя та відкриття світу за романом Е. Портер «Полліанна»
МЕТА( формувати компетентності):
предметні (продовжити знайомство з розділами роману, проаналізувати образ головної героїні, розкрити сутність психологічних понять «почуття радості», «характер»;)
ключові ( УМІННЯ ВЧИТИСЯ: розвивати навички аналізу художнього твору, позитивного мислення, стимулювати розвиток творчих здібностей учнів,КОМУНІКАТИВНІ: навички працювати в групах, висловлювати свою думку ІНФОРМАЦІЙНІ: розвивати вміння характеризувати героїв
ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ: виховувати оптимізм, доброзичливість, товариськість, готовність допомогти іншим.
ТИП УРОКУ: урок формування вмінь та навичок
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: малювання, психологія
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: урок – тренінг
ОБЛАДНАННЯ: підручники, матеріали для тренінгових вправ, фарби, «чарівні кристалики»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
(діти сидять у колі)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети уроку
*Вступне слово вчителя
До Радості (ода)
Радість – всесвіту пружина,
Радість – творчості душа,
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Радість квіти розвиває
І розгін дає сонцям,
Їх простори пориває,
Невідомі мудрецям. (Ф. Шиллер)
Такі слова взяті за основу для гімну Євросоюзу. Це свідчить про те, що розвиток світової цивілізації спрямований на досягнення людиною щастя, гармонії та радості в житті. Учитимемося радості в Полліанни.
*Еврістична бесіда
*Тренінгова вправа «Привітай сусіда»
- Привітайте сусіда справа, продовживши фразу на листівці: «Мені подобається в тобі твоя(твій)……( дарують листівку з таким написом).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда за запитаннями
2.Творче завдання
- А що таке радість? Як би ви пояснили?
Пропоную вам збудувати гірлянду асоціацій до цього слова.
Вправа «Гірлянда асоціацій»
(проводиться в групах з опорою на індивідуальні особливості учнів сприймати інформацію.)
Для аудіалів – скласти сенкан на тему радість.
Для візуалів – намалювати радість
Для кінестетиків – створити квітку радості (пелюстки заготовлені зазлегідь)
Можливі результати:
РАДІСТЬ
Радість
Щира, відкрита
Підбадьорює, лікує, допомагає
Завжди є місце у житті
Квітка радості Щастя
Малюнок райдуги, салюту, феєрверку…
Вчитель: всі ваші асоціації наче ілюструють визначення із психологічного словника: радість – це позитивне емоційне переживання, яке відчуває людина в ситуаціях, коли задоволені її потреби. Відчувати радість на святі, радість від зустрічі з давнім другом, радіти подарунку, гарній оцінці, чудовій погоді – це закономірно і природно для будь – якої людини. А от знайти радість, не втратити сили духу, коли ти самотній, поряд немає друзів, коли трапилося горе, коли хворієш під силу не кожному.
ІV. Формування вмінь та навичок
1. Гра «Маска»
Вчитель: героїня роману Е. Портер зуміла не тільки подолати власні негаразди, а й допомогла іншим жителям містечка. Давайте пригадаємо, з ким зустрілася Поліанна.
ЗАВДАННЯ: розкажіть про мешканців містечка від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.
Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі).
Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі).
У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон).
Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).
Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити в себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Полліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).
Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)
2. Вправа «Знайди відповідності»
Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?
Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.
1.Містер Пендлтон (Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим,став привітним і співчутливим, знайшов сенс життя і родину)
2.Місіс Сноу (Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла для себе корисне заняття – вязання речей для інших)
3.Міс Поллі(Стала чуйною, привітною, люблячою тіткою, щасливою заміжньою жінкою)
4.Ненсі( Полюбила своє імя)
5. Священник Пол Форд (зрозумів, які проповіді треба читати людям, щоб припинити їх сварки, плітки,егоїстичну поведінку, щоб навчити робити добро)
6. Лікар Чилтон (Знайшов своє сімейне щастя)
Висновок: Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?
Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому?
3. Малювання кольорограми « Полліанна»
На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір.
4. Тренінгова вправа «Ранок і настрій» ( перегляд відеоролика «Сонячний ранок» )
Наш настрій не може так залежати від погоди.
Якщо ситуацію не можна змінити, змініть своє ставлення до неї.
5. Фізкультпауза-руханка «Трамвайчик»
6. «Гра в радість» (робота в групах) О О О
Багато людей також хочуть навчитися грати в цю гру.
Пропоную одній групі загадати іншим нерадісну ситуацію, а решта груп знайде, чому в цій ситуації можна порадіти.
Тренінгова вправа «Яка радість»
Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.
Завдання: продовжіть речення.
Висновок: Психологи говорять, що в нашому житті має значення не те, що з нами відбувається, а те, як ми до нього ставимося. Позитивне мислення не заперечує проблем, але воно додає внутрішніх сил для їхнього подолання.
7.Інтерактивна вправа «Сонечко» ООО
Ми вже знаємо, що на настрій впливає погода. А ще настрій залежить від людей. Що поряд з нами. Якщо поряд людина схожа на сонечко з яскравими променями, то маємо гарний настрій, хочеться підхопитися і бігти назустріч радощам нового дня. У ваших кольорограмах переважали оранжевий, жовтий кольори, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка.
Пропоную побудувати «сонечко характеру» головної героїні роману, і, можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Полліанні вдалося так позитивно вплинути на жителів містечка.
З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на промінчику і прикріпіть до диска.
Вчитель: Характер – це сукупність рис людини, які проявляються у відносинах з людьми, у ставленні її до речей, до справи, яку виконує, у ставленні до самого себе. Даючи характеристику людині ми можемо говорити про позитивні чи негативні риси; про домінуючі, основні, які проявляються часто або постійно (такі риси називються стрижневими), чи про ситуативні риси характеру. Оцінюючи характер людини, ми, в першу чергу, повинні звертати увагу на її вчинки В характері людини проявляється її індивідуальність, неповторність, унікальність.
Висновок: Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)
8. «Радій життю». Перегляд кадрів з репортажами про молодих людей-інвалідів, які люблять життя.
Тренінгова вправа «Кольорові рамки» О О О
Коли ми дивимося на світ, то використовуємо своєрідні різнокольорові «радісні рамки», які є нічим іншим, як нашими думками. Спробуйте побачити, які «радісні рамки» використали герої переглянутих відеороликів ( тобто знайшли щось позитивне ) в таких тяжких життєвих випробуваннях.
V. Саморефлексія учнів
Вправа «Намисто Поліанни»
Завдання: учням пропонується взяти «кристалик» (його можна зробити з кольорового паперу, з намистинок, використати підвіски старої люстри) і, прикріпивши його на зазлегідь підготовлену стрічку, пригадати найрадіснішу подію, найщасливішу мить останнього тижня, дня.
(Наприклад, у мене розквітла квітка – я цього довго чекала; кішка народила кошенят; отримав подарунок; весело провів вечір з батьками; переміг у грі, пересадили на першу парту…)
Висновок: Вправа показала, що доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.
В житті завжди є радості моменти!
Відкритим будь, і їх не пропусти.
А щоб життя тобі всміхалось,
Йому частіше посміхайся ти!
VІ. Домашнє завдання: складіть рецепт радості і щасливого життя ( від самотності, ластовиння, малого зросту, невдалого імені, зрадливого друга, несподіваного подарунка і т.п.)
ІV. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивний прийом «Мішень»
Учні на зображеній на дошці мішені позначають точність «влучення в душу» ідей уроку: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідеї уроку зачепили душу учнів за живе.