Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників; формувати навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання; виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.
Урок-тренінг на тему: «Правопис прислівників»
Мета: ознайомити учнів з правилами написання прислівників; формувати навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання; виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.
Учні повинні знати: правила написання прислівників через дефіс, разом та окремо.
Учні повинні вміти: знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх за допомогою правил.
Обладнання: різнокольоровий папір, клей, кольорові стікери, маркери, папір формату А4.
ПЛАН ТРЕНІНГУ
Стартові завдання – 10хв.
Робота в групах – 15хв.
Зворотній зв’язок – 10хв.
Підсумок(прощання) – 5хв.
ХІД ТРЕНІНГУ-УРОКУ
І. Вступна частина
1.Організаційний момент
2. Оголошення теми та мети уроку (звернути увагу на епіграф уроку)
3.Ім»я уроку (запис в зошитах)
4. Мотивація навчальної діяльності
Мовна задача
Чому в реченні «Одягнутися по-зимовому» слово по-зимовому пишеться через дефіс, а в реченні «Гуляти по зимовому лісу» - окремо?
У першому реченні до цього слова можна поставити питання як одягнутися?, тобто це прислівник, а в другому реченні слово відповідає на питання по якому лісу? Це прикметник.
Висновок: слід розрізняти однозвучні прислівники і прикметники, займенники, числівники з прийменником.
5. Актуалізація опорних знань (асоціативний кущ).
6.Знайомство (представити себе, використовуючи прислівники).
7.Правила (бути уважними, бути толерантними, вислуховувати один одного, не користуватися мобільним телефоном…)
8. Очікування (написання на різнокольорових квіточках та прикріплення навколо кошика)
ІІ. Основна частина.
1. Робота в групах (робота з підручником)
1 група опрацьовує матеріал «Написання прислівників через дефіс»
2 група – «Написання прислівників разом»
3 група – «Написання прислівників окремо»
Кожна група складає схему розповіді, презентації
2. Практична робота.
2.1. Кожна група готує словниковий диктант для інших груп
2.2. Дібрати до прислівників доречні фразеологізми
Несподівано (як з-під землі, як з неба впасти, як сніг на голову).
Ніколи (доки рак на горі свисне, як на долоні волосся виросте, не бачити як свого носа, побачити як власні вуха).
Мало (як кіт наплакав).
2.3. Розподілити слова у три стовпчики:
По(перше), рано(вранці), в(волю), (хтозна)де, в(розсип), віч(на)віч,
ледь(ледь),по(різно),в(останнє),як(небудь),вряди(годи),до(вподоби),в(далині), в(тридорога),що(найкраще)
3.Закріплення навчального матеріалу
Гра «Так чи Ні»
1.У ролі частки НІ виступає у фразеологічних зворотах і пишеться окремо ні туди ні сюди, ні так ні сяк(так).
2.Коли прислівник починається префіксом аби, наприклад, неабияк, він пишеться із НЕ окремо(ні,разом).
3.Після префікса по- у прислівниках з суфіксами –є, -и, -ому, -ему пишеться дефіс (так).
4.Коли у прислівниках є суфікси –небудь, -таки, - от, -то, або префікси будь-, казна-, хтозна-, то такі прислівники пишуться окремо (ні,через дефіс).
5.Коли прислівники утворені способом складання слів , однакових чи близьких за змістом ,наприклад, ледве-ледве, віч-на-віч, вони пишуться окремо (ні,через дефіс).
6.Прислівники, утворені за допомогою префіксів прийменникового походження (набік,зараз,униз), та якщо в слові є суфікси –о,-є, -и, -ки, -у, -ю, -а, -я (напевно, вгорі), вони пишуться разом (так).
7. Прислівники ,утворені за допомогою злиття основ слів (горілиць, праворуч, мимохіть), пишуться разом (так).
8. Прислівники ДЕНЬ У ДЕНЬ , РАЗ У РАЗ, ЧАС ВІД ЧАСУ, БЕЗ КРАЮ, ПО ПРАВДІ та інші ,які відрізняються від іменників з прийменниками питаннями, потрібно запам’ятати і вони пишуться через дефіс (ні,окремо)
Гра «Пригадай прислів’я «
Закінчити прислів’я, обґрунтувати написання прислівників.
Готуй сани влітку, а…(воза взимку).
Скрізь добре,а…(вдома найкраще).
Всього буває…(на віку).
…і горобець багатий.(Восени)
Бережи одежу знову,а…(здоров’я змолоду).
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Завершення( зібрати квіти до кошика). Чи справдились очікування? Пояснити.
2. Прощання (скринька побажань)