Розробка уроку "Типи обставин за значенням"

Про матеріал

Мета :

  • поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, навчити розрізняти типи обставин за значенням;
  • розвивати уміння використовувати види обставин в усному та писемному мовленні;
  • виховувати за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу повагу до історії мови.
Перегляд файлу

1

 

 

 

Тема уроку : «Типи обставин за значенням»

Мета  :

  •  поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, навчити розрізняти типи обставин за значенням;
  • розвивати  уміння використовувати види обставин в усному та писемному мовленні;
  • виховувати за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу повагу до історії мови.

Обладнання : схеми, таблиці, дидактичний матеріал.

Тип уроку :  комбінований.

Хід  уроку

  1. Організація класу
  2. Актуалізація опорних знань.
  1. Словниковий диктант.

Пишеться, шістнадцять,  списав, з-під, вдень, з-над, влітку, завдання, речення.

  1. Гра «Склади слово»

 

о

к

д

а

о

т

д

н

я

е

з

н

ч

н

о

а

с

т

б

о

в

н

и

 

  •     Назви чого відгадали?
  •     На які питання відповідає додаток ?
  •     А означення ?
  •     Обставини ?
  1.  Бесіда
  • Яке свято відзначає Україна 9 листопада ?
  •  Чому саме в цей день ?
  1. Записати речення, підкреслити обставини.

Дев’ятого листопада наша країна відзначає День української писемності. Саме в цей день у церквах відбувається відправа пам’яті преподобного Нестора Літописця.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Прочитати речення без обставин.
  • Що змінилося ?
  • Для чого потрібні обставини в цих реченнях ?
  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
  1. Повідомлення теми й  мети уроку.
  2. Опрацювання таблиці «Типи обставин за значенням» ( підручник с.119)
    •     На які питання відповідають :

обставини мети, допустові, способу, дії, часу, місця, міри і ступеня. причини, умови ?

 

  1. Бесіда.
  • Які типи обставин використані в записаних реченнях ?  На які питання вони відповідають ?

 

обставина часу

Визначає ( коли ?)

дев’ятого листопада

 

обставина часу

Відбувається ( коли ?)

саме в цей день

 

обставина місця

Відбувається (де ?)

у церквах

 

  •  Які ще види  обставин існують ?
  1.  Робота з плакатом « Повість минулих літ»
    •            Кого зображено на плакаті ?
    •            Чому Нестора називають Літописцем ?
    •            Складіть речення по малюнку, використовуючи обставини

                 обставина місця

(Із глибини віків долітає до нас голос Нестора Літописця.)

 

  1.  Робота з картками

 1-е завдання – 1-2 речення (самостійно) , 3, 4 (колективно ) – синтаксичний розбір.

 

                                                                         обставина часу

Нестор жив у другій половині одинадцятого-на початку дванадцятого століття. 

Був пострижений у ченці в Печерському монастирі.

                                                           обст. місця

Опис його життя вперше  з’являється у виданні тисяча шістсот шістдесят першого року.

                                                         обст. мети              обст. місця

Був пострижений у ченці в Печерському монастирі

(Розповідне неокличне, просте, односкладне, поширене, неускладнене)

Він належав до молодшого покоління монастирської братії

2-е завдання – (самостійно) .

                                                                                              Обст. сп.дії                                                      обст. місця                                                                             обст. часу

Добре діло твори сміло. Доброму скрізь добре. Добро довго пам’ятається.

                                              обст. місця                                                                                                           Обст. сп.дії                                                    обст.причини       

Правда і в морі не втоне. Кривда людська боком вилазить. Від щастя не вмирають.

 

  1. Підсумок уроку. Оцінювання
    •     Яка тема уроку ?
    •     Про що дізналися ?
  2. Домашнє завдання.

Ст. 119 табл. вивчити , впр. 169 – на 9 б. На 10-12 б.  3-4 речення синтаксичний розбір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 березня 2018
Переглядів
568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку