Урок-тренінг "Вчимося товаришувати"

Про матеріал
Навчити учнів розпізнавати ознаки дружніх стосунів, ознайомити з правилами товаришування і способами знайомств; розкрити поняття «товариськість» і «дружба»; формувати уміння подобатися, співпереживати, проявляти живий інтерес до оточення; розвивати почуття взаємодопомоги, поваги, довіри, доброзичливості і симпатії; викликати бажання бути справжнім другом та підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками; виховувати товариськість.
Перегляд файлу

                                        Клусовська Наталія Миколаївна,

учитель початкових   класів Суходільської філії ,

спеціаліст вищої квалафікаційної категорії

Урок-тренінг

(«Вчимося жити разом».  Інтегрований курс «Я досліджую світ».1 клас)

Тема:  «Вчимося товаришувати»

Мета: навчити учнів розпізнавати ознаки дружніх стосунів, ознайомити з правилами товаришування і способами знайомств; розкрити поняття «товариськість» і «дружба»; формувати уміння подобатися, співпереживати, проявляти живий інтерес до оточення; розвивати почуття взаємодопомоги, поваги,  довіри, доброзичливості і симпатії; викликати бажання бути справжнім другом та  підтримувати доброзичливі стосунки з однокласниками; виховувати товариськість.

Обладнання і матеріали: класна дошка і кольорова крейда;  фліпчарт і фломастери; ноутбук; сюжетні картинки; роздатковий та  ілюстративний матеріал; аркуші паперу; олівці або фломастери.

Тип уроку: урок – тренінг.

Місце проведення: класна кімната, в якій  стільці стоять по колу.

Хід уроку-тренінгу

-         І. Вступна частина            

  1.               Вправа «Привітання»               

 Мета: створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в колективі.

-         Доброго дня! Я рада бачити кожного з вас і сподіваюся на творчу і плідну роботу. Для початку давайте привітаємося і всі станемо в коло. Вітатися будемо наступним чином. Один із дітей простягає руку сусідові зліва, вітається й потискує руку. А ліву руку подає сусідові праворуч. Цей наступний учасник, потискуючи вільну руку cусіда, іншою рукою вітає третього і так далі. Утворюється коло, в якому діти тримаються за руки. По команді голосно говорять один одному «Привіт!».

  1.               Вправа «Посміхнись у колі»

Мета: формування позитивного настрою на спільну роботу.

Сонечко сяє.          (Діти підносять руки вверх, пальчиками відтворюючи

                                мерехтіння.)

Сопілочка грає.     (Імітують гру на сопілці.)

Річка тече.              (Роблять хвилясті рухи руками. )

Веслами загрібаємо. (Робимо коло плечима.)

Радо всіх зустрічаємо. (Розводять руки в сторони.)

- Давайте візьмемося за руки  і передамо тепло своїх долонь один одному. Сідаємо на стільчики (килимок).

-         Сьогодні на уроці ми будемо

Не просто слухати, а чути.

Не просто відповідати , а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

  1.               Вправа «Інтерв′ю»

 Мета: познайомитися, зав’язати контакти; показати учасникам тренінгу яким цінним для  команди або групи є людина.

(На дошці  розміщений плакат зі словами по центру: 1  клас -  ПРОСТО  КЛАС!)             

1)Учасники розподіляються на  пари.

2) Вони малюють на папері обриси руки партнера , записують його ім’я  і дізнаються : вік, друзі, улюблене заняття,  щось особисте, очікування від тренінгу.

3) Кожен представляє учасникам свого партнера. Долоньку прикріплює на плакат навколо нпису: 1  клас -  ПРОСТО  КЛАС!

- От ми отримали такий яскравий портрет нашого класу.

  1.            Вправа «Зворотний зв'язок»

-         Про що ми говорили на попередньому уроці?

-         На попередньому уроці  ми говорили про…

-         Я зрозумів (ла) … .

(Вислуховую відповіді бажаючих, підводжу підсумок)

  1.            Повторення правил тренінгу

Мета: прийняти правила тренінгу, щоб забезпечити порядок, досягнення мети  та результативність.

– Зберіть пазл і прочитайте правила тренінгу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

  1. Повідомлення теми і завдань тренінгу. Проблемне питання

- Сьогодні ми поговоримо про тих, з ким вам подобається гратися і спілкуватися. Як ви думаєте, про кого? (Відповіді дітей)

- Так, сьогодні ми поговоримо про  ваших друзів та  визначимо, що ж означає «дружити», «товаришувати», що можна робити разом із друзями, як правильно спілкуватися, і тому тема нашого уроку  «Вчимося товаришувати» .

2. Вправа «Мій друг і я»

Мета: познайомити учасників  тренінгу зі своїми друзями.

(Діти по черзі називають ім′я свого друга і його кращу рису характеру.)

- Мого друга (подругу) звати (ім’я).  Він (вона) ….

Учасники тренінгу говорять:

- (Ім′я) , ти - супер!

3. Міні-лекція

-  Кожна людина підчас свого життя знаходить або втрачає  друга. Дружба приносить багато радості, але іноді і смуток. Дружні стосунки постійно змінюються в залежності від того як ми ростемо і змінюємося самі. Друзів не буває багато, хоча відносини можуть бути добрими та теплими зі всіма однокласниками, лише не багатьом ми довіряємо свої проблеми і переживання. Щоб мати друзів серед хлопчиків і дівчаток, вам треба вчитися товаришувати. Зараз я вам прочитаю віршика про дівчинку, а ви мені скажете, чи вміє вона товаришувати».

   Марія Пригара  «Тихенька дівчинка»

Чого це на мене так сердяться в школі?

 Та я ж не чіпаю нікого ніколи.

 Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

А з цього виходить одне тільки лихо.

 Оце я сказала — така в мене звичка,

— Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.

Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,

Та ще й черевички на човники схожі.

 Що в Тані волосся нечесане досі,

Що очі в Мар’янки маленькі та косі,

Що в зошиті в Лесі самі тільки плями:

 Напевне, бруднючими пише руками.

Я ж правду кажу їм... І що тут такого?

 Тож я не чіпаю ніколи нікого.

Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,

 І чом вони сердяться всі — невідомо!

4.  Вправа «Запитую – відповідай»

- Чому у цієї дівчинки немає друзів? (тому що вона всіх ображає, обзиває, принижує людську гідність)

-  Як ви розумієте прислів’я: «Гостре словечко коле сердечко», «Лагідне слово залізні двері відчиняє».

Підсумок:  «З тими, хто ображає інших, ніхто не хоче дружити».

     Тлумачення слова «дружба» (тлумачний словник)

- Діти, слово «дружба» має своє лексичне значення. Як пояснюється це слово, дізнаємось із тлумачного словника.

 Дружбаце взаємна приязнь, спільні інтереси, взаємодопомога, солідарність, підтримка, доброта.

  1.               Руханка    "Атоми - Молекули" 

Мета: зняття напруги, створення дружньої обстановки. 
Діти - "атоми" - вільно рухаються по кімнаті під музику. За сигналом ведучого  «атоми об'єднуються в молекули» по 2, потім по 3 і т.д. В кінці вправи об'єднується весь клас.

  1.               Перегляд відеоролика «Пісня  про дружбу»

Мета: визначити, якими мають бути справжні друзі.

(http://autta.org.ua/ua/materials/material/Pesenka-pro-druzhbu/ )

- Що має робити справжній друг?

Підсумок: «Щоб бути справжнім другом, потрібно підтримувати один одного». 

  1.               Вправа «Квітка дружби»                                          

Мета: визначити правила товаришування

     Допоможу другу

     Поділюся з другом іграшками 

     Назву друга ласкавим ім’ям

     Не буду сміятися, якщо друг помилився

     Не ламатиму іграшки друга

     Посміхнуся другу

     Вступлюся за друга

Коли всі пелюстки  прикріплені, підсумовуємо правила товаришування:

-  ніколи не принижуй товариша, не висміюй його;

-  завжди пропонуй свою допомогу,  не обговорюй товариша за його спиною;

- завжди привітно посміхайся при зустрічі;

-  стався до нього з повагою.

Підсумок: «Треба поводитися з друзями так, як хочеш,  щоб вони поводилися з тобою». 

  1.            Вправа  «Так» чи «Ні»

- А тепер виконаємо вправу  «Так» чи «Ні».

Коли вам краще жити, коли сміються діти? (так)

А чи тоді, як всі кричать і їм не можна ради дать? (ні)

Бабусі допоміг хлопчина, він, діти, добра є дитина? (так)

Тепер скажіть усі мені, у сварці добре жити? (ні)

А як немає забіяк, тоді усім прекрасно? (так)

А як серця у всіх ясні, то вам погано, діти? (ні)

Співає хлопчик гарно так! А вам подобається? (так)

А як обличчя всі пісні, похмурі, злі, вам добре? (ні)

Реве і трощить все чудак, це теж погано, діти? (так)

Тоді іще скажіть мені, як діти б'ються, добре? (ні)

Звичайно краще в мирі жити і з усіма дітьми дружити,

Щоб всі веселими були, у мирі й злагоді жили.

  1.               Руханка Ти мені подобаєшся тим…

Мета:  зняти напргу, порухатися, розім′яти м′язи.

Учасники стають у коло. Тренер  кидає м’яч одному з учасників, кажучи водночас: «Мені в тобі подобається…» і називає вподобане якість (кілька якостей). Учасник, який отримав м’яч, кидає його іншій людині й називає сподобалися йому якості.  М’яч повинен побувати у всіх учасників.

10. Вправа  «Добре – погано». Робота в групах

-                    Розкладіть слова з конвертів на дві купки: на одну слова, що є позитивними рисами характеру, хорошими вчинками, а на іншу ті, що є негативними рисами характеру чи поганими вчинками.

(У конвертах знаходяться такі слова: доброта, радість, ненависть, турбота, злість, ворожість, співчуття, милосердя, гордість, чуйність, допомога, повага, підтримка, зрадливість, самолюбство, тактовність, ввічливість, заздрість, довіра, підлість, жадібність, байдужість, справедливість, взаєморозуміння, вірність, людяність.)

-                    Всі погані риси характеру, вчинки скиньте в торбинку, зав’яжемо  її і забудемо про них. А добрі нехай залишаються на волі, ховати їх не будемо, нехай вони живуть серед нас і зміцнюють нашу дружбу.

  1.        Вправа  «Сердечко для учнів класу»

Роздаю дітям вирізані з кольорового  паперу сердечка.

-         У кожного з вас є паперове сердечко. Зараз ці сердечка порожні, але

ви можете заповнити їх тим, що зробить кожну дитину нашого класу щасливішою.

-         Запишіть або намалюйте на своєму сердечку те, що ви можете зробити для неї (привітатися, подарувати квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися разом мультики тощо).

( Пропоную дітям по черзі вийти до дошки і зачитати те, що вони написали. Допомагаю  прикріпити сердечка до дошки навколо плакату «1  клас -  ПРОСТО  КЛАС!).

  1. Криголам «Друг»

Д – добрий, дорогий, доброзичливий

Р – радісний, розумний, розсудливий

У – уважний, урівноважений, усміхнений

Г – гарний, головний у житті

  1. Руханка «Квадрат»

Мета:  відпочити, зміти вид діяльності, поліпшити настрій, відчути «дружнє плече».

А тепер подивимся, чи зможете ви грати і при цьому виконувати всі рухи разом, дружно. На підлозі ви бачите накреслений квадрат . (Квадрат накреслюється до початку тренінгу). Прошу всіх піднятися з стільців і вишикуватися квадратом, так, щоб було зайнято весь простір усередині квадрата, станьте  якомога тісніше. Молодці! Я буду віддавати команди, а квадрат їх виконує, намагаючись не збільшити займану ним площу. І так, готові!

     Квадрат пішов вліво.

     Квадрат йде вправо.

     Квадрат сідає.

     Квадрат з криками  намагається сісти.

     Квадрат стрибає.

-         У вас добре вийшло. Весело, з запалом. Я за вами спостерігала і зрозуміла, що ви підтримуєте один одного. Це чудово. Адже справжні друзі завжди так і роблять.

  1. Робота в групах. Аналіз ситуацій.  (Ілюстративний матеріал)   

   Мета: стимулювати активність учнів,  виробляти навички творчого, критичного мислення.

 Матеріали: картки із зображенням різних  ситуацій.

     Висновок: Отже, справжній друг справедливий,  чемний, чесний, добрий,   безкорисливий.

15. Вправа «Снігова куля»

- Ніхто з нас не хоче бути самотніми. Ми всі хочемо мати друзів. А від кого це залежить ми дізнаємось, виконавши інтерактивну вправу.

-Я живу в «будиночку дружби» і хочу, щоб зі мною був…  Сашу. Саша, я буду вірним, уважним чесним другом. Будеш зі мною дружити? Ось нас уже двоє. Давай запросимо до нашого будиночка …Вову. Вова, ми будемо вірними, уважними, чесними. Вправа продовжується, поки всі учні класу не об’єднаються)

Висновок: чи є у нас друзі і які вони залежить від нас самих!

ІІІ. Заключна частина

  1. Вправа «Імпульс». Зворотній зв’язок

-         Пригадайте, що робили на цьому тренінгу?

-         Продовжте фразу «Сьогодні на уроці-тренінгу я дізнався про…..»

-         Що найбільше запам’яталося?

-         Що сподобалося?

  1. Гра «Чарівні окуляри»

-                        Хто отримує «чарівні окуляри»  говорить приємні, лагідні слова всім присутнім.

3. Підсумкове слово вчителя

- Добре, коли у людини є надійний друг, але пам’ятайте, якщо ви хочете мати надійного, доброго, щирого, чесного друга, то і самі повинні бути такими.

- Пам’ятайте: з гарним товаришем легше у біді, веселіше в радощах. Будьте завжди ввічливими з товаришем, допомагайте йому, виручайте, коли це потрібно.

Ось і тренінгу кінець. Хто працював, той молодець.

Усі  ж ви плідно працювали , знання міцні  здобували.

Скажу наприкінці, що усі ви – молодці!

  1. Прощання

Діти стоять у колі. Учитель простягає руку долонею догори.

-                     Я даю вам свою руку дружби. Будемо дружити?

-                     Так!

Діти долоньками вниз складають свої руки одна на одну.

Усі разом говорять: «Ми у класі друзі всі!»

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

     Література

  1. Розробки уроків - тренінгів з формування соціальних навичок «Вчимося жити разом»  для 1-4 класів. Матеріали для вчителя. Київ6. 2016 - 106 с.
  2. Тренінгові заняття з курсу «Культура добросусідства» .
  3. Т.В.Воронцова, С.В.Пономаренко та інші. Підручник. Я досліджую світ:К. «Алатон» - 2018.
  4. Інструктивно – методичні матеріали щодо впровадження превентивного проекту «Вчимося жити разом»

 

 

     Посилання

http://autta.org.ua/ua/materials/material/

               https://www.google.com/url
               www.gurt.org.ua › articles
               naurok.com.ua  
               llt.multycourse.com.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ілюстративний матеріал до роботи в групах. Аналіз ситуацій. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до вправи «Добре – погано»

доброта  радість  ненависть  турбота злість  ворожість  співчуття милосердя гордість  чуйність  допомога  повага  підтримка  зрадливість  самолюбство тактовність  ввічливість  заздрість  довіра  підлість  жадібність байдужість справедливість взаєморозуміння  вірність людяність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 листопада 2023
Переглядів
389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку