Урок тренінг з предмету «Техніка пошуку роботи»
Мета: привернути увагу учнів до питання важливості вибору майбутньої роботи, зробити акцент на важливості правильної постановки цілей, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє, розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей.
Урок тренінг з предмету «Техніка пошуку роботи»
(розробила Винокурова Катерина - викладач спецдисциплін, психолог)
Тема: Алгоритм пошуку роботи з використанням джерел вакансій.
Мета: привернути увагу учнів до питання важливості вибору майбутньої роботи, зробити акцент на важливості правильної постановки цілей, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості, нести особисту відповідальність за своє майбутнє, розвивати вміння планувати і досягати професійних цілей.
Урок проводиться в звичайному класі та спеціальної підготовки не потребує. Учні самостійно обирають місце за будь-яким столом.
Форма проведення: тренінг.
Хід заняття
І. Вступна частина.
У мене не було робочих днів і днів відпочинку.
Я просто робив і отримував від цього задоволення.
Томас Едісон
Вправа «Настрій»
Учням пропонується повернутись по черзі до свого сусіда справа привітатись та зробити комплімент.
Учитель. Дякую за таки гарні компліменти один одному та рада бачити вас на нашому занятті такими позитивними та доброзичливими.
Сьогодні ми з вами поринемо у світ вашої майбутньої роботи та гаслом нашого заняття будуть слова американського винахідника та підприємця Томаса Едісона. Чому так важливо виважено підійти до вибору професії або майбутньої роботи, бо як стверджують науковці більшість життя ми проводимо на роботі. І добре коли робота задовольняє наші потреби, приносить задоволення від процесу та результату. Коли ми працюючи досягаємо цілей в житті та відчуваємо себе реалізованими і отримуємо від цього задоволення, як казав великий винахідник.
Перше ніж розпочати тренінг пропоную встановити правила, щоб наша робота була якомога ефективнішою.
Орієнтовними сьогодні на тренінгу можуть бути наступні правила:
Тому пропоную вам перейти до роботи та на сьогоднішньому занятті прокачати себе, поринути у світ своїх бажань та можливостей. Всім плідної праці.
ІІ. Основна частина.
Спробуємо подивитись на проблему вибору роботи з іншого боку: якщо вірити психологу Климову, велике значення для вибору має думка старших членів сім'ї, друзів та вчителів. Але не забувайте, що єдиним критерієм вибору мають стати Ваші інтереси, тому, спираючись на думки інших, постарайтеся ухвалити незалежне рішення. Відверніться від емоцій і приймайте своє власне рішення так, ніби Ви єдина людина, яка несе за нього відповідальність.
Чітко структурувати етапи пошуку роботи необхідно для того, щоб усвідомлено, і послідовно долати всі труднощі, яких, як Ви, мабуть, вже здогадалися, буде чимало. Алгоритм пошуку роботи – це чітко структурований перелік послідовних кроків, кожен із яких наблизить Вас до мети.
Учні працюють на аркушах індивідуально
Крок 1 «Визначення мотивації»
Учитель розповідає, учні аналізують та записують на аркушах свої міркування.
Що таке мотивація, яку роль грає у пошуку роботи? Це питання зовсім не пусте, адже мотивація спонукає нас до дії. Якщо Ви хочете не помилитися у виборі своєї роботи, постарайтеся спершу визначити мотивацію, тобто те, що спонукає Вас до дії. Визначити, що є мотивуючим чинником не так просто, як здається. Тому постарайтеся докопатися до справжніх причин що змушують вас шукати роботу.
Запишіть на аркуші в 1 кроці свою мотивацію.
(Учні як правило вказують наступну мотивацію: працювати щоб заробити гроші; матеріально допомагати батькам; досягти визнання в житті; заробити на будинок чи автомобіль; батьки змушують працювати).
Проаналізувавши відповіді за бажанням, необхідно звернути увагу тих учнів в кого мотивація пов’язана з матеріальною складовою, щоб зазначили точну суму грошей.
Крок 2 «Критерії вибору»
Учитель розповідає, учні аналізують та записують на аркушах свої міркування.
Отже, Ви вирішили знайти роботу, і не просту, а правильну, тобто таку, від якої можна отримувати задоволення, не тільки моральне, а й матеріальне. Тепер визначимося із критеріями вибору.
А поки що складіть список вимог до обраної професії (або критеріїв оцінки); при цьому постарайтеся уявити, наскільки вона відповідатиме Вашим здібностям, життєвим цінностям та цілям. Це потрібно для того, щоб на підставі цих критеріїв зробити свій обґрунтований вибір. Критерії розташуйте в порядку зменшення їхньої значущості. Наприклад:
1. Висока зарплатня;
2. Можливість вільно розпоряджатися своїм часом, наприклад, забирати дитину з дитячого садка;
3. Гарний колектив;
4. Широке коло спілкування;
5. Потенціал професійного чи кар'єрного зростання;
6. Можливість їздити у відрядження за кордон і таке інше.
(Критерії можливо вивести на екран для більш жвавої роботи).
Аналізуємо відповіді за бажанням та корегуємо якщо потрібна допомога.
Учням що обирають високу зарплату необхідно зазначити суму.
Список критеріїв допоможе Вам вибрати правильний напрямок пошуку - поставити собі за мету і потім до неї прагнути, і головне, не погоджуватися на незадовільні варіанти.
Крок 3 «Визначення завдань та постановка мети»
Для цього пункту використовуйте створений список ознак «ідеальної» роботи (див. крок 2). Якщо розставити ознаки «ідеальної роботи» в порядку зменшення їхньої значущості, то перші три (фактори першої трійки) ознаки допоможуть нам визначити мету — що ж шукати?
Три правила постановки мети (розглядали на попередніх уроках).
Навчіться встановлювати правильну мету:
Крок 4 «Визначення кола пошуку»
Спробуємо уявити, ким Ви могли б працювати. Начебто, просте завдання, проте, впоратися з ним трохи складніше, ніж може здатися на перший погляд. Проблема полягає в тому, що коло професійних навичок, які Ви можете запропонувати роботодавцю, найчастіше обмежене. У той же час не можна упустити можливості, які відкриваються у суміжних галузях.
Для визначення кола пошуку зазначте джерела вакансій які ви будете використовувати.
В ході виконання вправи можливо використовувати свій аналіз вакансій (попередні уроки).
Крок 5 «Як я знайду роботу»
Перед Вами 4 кроки які Ви пройшли, аналіз ваших мрій та бажань, деякі з Вас вже бачать шляхи реалізацій своєї мети.
Учням пропонується передивитися свою роботу та сформовану мету (майбутню роботу) і записати її на окремому аркуші. Записавши, необхідно скласти аркуш так як тільки Вам подобається нібито Ви свою мрію ховаєте від інших.
Всі учні разом з учителем виходять у коридор та тримаючи складений аркуш в руках із закритими очима необхідно кинути у майбутнє. Та не розкриваючи очей віднайти в натовпі саме свою мету.
Після того як всі справились з пошуком, групою повертаємось в клас для аналізу.
ІІІ. Заключна частина.
Аналіз кроку 5.
Виконуючи вправу з пошуку своєї мети (майбутньої роботи) надайте відповіді на запитання:
Відповіді на запитання демонструють вашу поведінку у досягненні мети в житті.
Іноді ми мріємо про щось далеке або відкладаємо у «далеку скриню», на шляху здійснення мрії нам можуть допомагати сторонні люди пропонуючи допомогу або ми звертаємось до них. Як Ви склали свій аркуш з метою демонструє ваше відношення до мрії або обраної роботи.
Сьогодні Ви попрацювали зі своїм внутрішнім світом, бажаннями, мріями, сподіваннями та метою. А саме змогли наблизитись до майбутньої роботи. Якою вона повинна бути щоб Ви відчували задоволення.
Анкета зворотного зв’язку.
Головна проблема – інформаційна прірва між Вами та роботодавцем.
Ви не знаєте, де знаходиться людина, яка готова запропонувати гідну винагороду за Ваші сили та вміння, а вона не знає, де знаходиться потрібний їй працівник. Містом через уявну прірву має стати Ваше резюме, яке допоможе проінформувати широку професійну громадськість про Вашу появу на ринку праці.
Тому до зустрічі на наступному уроці де нас чекає цікава робота зі створення резюме за допомогою он-лайн конструктора.