Урок "Тренувальні вправи щодо використання прикметників у мовленні. Практичні словотворчі вправи."

Про матеріал
Уточнювати, поповнювати і закріплювати знання учнів про прикметники як частину мови; формувати вміння вирізняти прикметники серед інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному і писемному мовленні. Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок. Вид уроку: урок-тренінг.
Перегляд файлу

 

Урок з української мови

4 клас

Тема. Тренувальні вправи щодо використання прикметників у мовленні. Практичні словотворчі вправи.

Мета: уточнювати, поповнювати і закріплювати знання учнів про прикметники як частину мови; формувати вміння вирізняти прикметники серед інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному і писемному мовленні; формувати навички каліграфічного письма; розвивати образне мислення, пізнавальну активність, увагу, пам'ять, уміння робити висновки, порівнювати; виховувати культуру мовлення, любов до природи, вміння слухати товариша, толерантно вести діалог.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Вид уроку: урок-тренінг.

Форми роботи: метод «Мозковий штурм», метод «Дебати», гра «Хто більше», творче завдання «Сонячні промінці», вправа «Наші очікування», вправа «Незакінчене речення», робота в парах, робота в групі. 

Обладнання: мультимедійна презентація, плакат «Наші очікування, картки на кожного учня для виконання завдання «Сонячні промінці».

 

Хід уроку

 

І. Вступна частина.

1. Зворотний зв'язок.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

- Чудова Країна Прикметників!

- А що ми знаємо про прикметник?

Гра «Хто більше». Діти записують прикметники про зимовий ранок, а потім по черзі називають їх.

- Складіть речення з будь-яким прикметником. Прочитайте.

- Прочитайте речення без прикметників. Яке речення вам сподобалось більше? Чому?

- Яку роль виконують прикметники у нашому мовленні? (Характеризують предмети, називаючи їхні ознаки чи прикмети. Завдяки прикметникам наше мовлення стає багатшим, мелодійним, чарівним, лагідним і ніжним.)

2. Нагадування правил.

- Ми маємо правила, які домовились виконувати. Дотримання якого правила вам найбільше до вподоби і чому? Починайте свою відповідь так: «Мені найбільше подобається правило…, тому що…».

3. Виявлення очікувань. Учні пишуть на сніжинках, що вони хочуть отримати від уроку і прикріплюють їх на плакат «Наші очікування».

ІІ. Основна частина.

1.Оголошення теми та завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ми виконуватимемо тренувальні вправи щодо використання прикметників у мовленні, займатимемося словотвірною діяльністю, а також протягом уроку уточнюватимемо знання про прикметник.

2. Оцінка свого емоційного стану. Метод «Дебати». Робота в групах. Об’єднання в 2 групи:

перша група «Сніжинки»: доводять, що сьогодні гарний ранок, використовуючи прикметники (ранок чудовий, чисте, прозоре повітря, яскраве сонечко, білий , пухнастий сніжок, гарний настрій);

друга група «Льодинки»: доводять, що ранок не сподобався,   використовуючи прикметники (сніг глибокий, тому не зовсім зручно йти, сніг холодний, сильний мороз, ми замерзли,холодна погода викликала сумний настрій);

Презентація роботи в групах.

- Від чого залежать ваші твердження? (твердження залежать від настрою).

- Про який настрій говорила перша група?

- Про який настрій говорила друга група?

- Яка частина мови допомогла вам повніше висловити свої думки?

- Оцініть, будь ласка, свій емоційний стан на початку уроку.

3. Творче завдання «Сонячні промінці».

- Уздовж «сонячних промінців» запишіть прикметники, що починаються літерами В, Д, Р, Н, С. Визначити рід прикметників, з одним прикметником запишіть речення.

4. Руханка.

5. Метод «Мозковий штурм».

- Як називаються слова, близькі за значенням?

- Для чого потрібні нам синоніми?

- Як називаються слова, протилежні за значенням?

- Для чого вони необхідні?

    а) добирання синонімів до прикметників: холодний, веселий.

6. Гра «Навпаки». 

Є гра така цікава,

Називається вона "Навпаки".

Я вимовляю слово: високий,

А ти протилежне: ...

Я далі продовжу: широкий,

У відповідь скажеш:...

Тоді я промовлю: повільний,

А ти заперечиш:...

Я слово загадую: сильний,

А ти пригадаєш:...

Звертаюсь до хлопців, дівчаток:

Хто виграє, той молодець!

Скажу на прощання: початок,

Й почую від них я: кінець!

7. Робота в групах. Об’єднання в 3 групи за назвами природних явищ взимку: «Хурделиця», «Завірюха», «Заметіль».

Визначити значення прикметників.

перша група: золотий день, золота прикраса, золоті руки, золота пшениця, золота вдача;

друга група: великий хлопець, великий розумник, велика подія, великий день;

третя група: добра справа, добра страва, добрий день, добра людина.

Презентація роботи в групі.

  • Які це слова? (Це багатозначні слова).

-    Які слова називаються багатозначними?

  • В яких значеннях вони використовуються?

ІІІ. Заключна частина.

1.Підведення підсумків.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, власна, добра,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська мова!

  • Слів якої частини мови у вірші найбільше?
  • Давайте відкинемо всі прикметники, що буде?
  • Тож яке значення мають прикметники у нашому мовленні?

2. Зворотний зв'язок. Виконання тестів.

1. Прикметник як частина мови означає:

а) назву предмета; б) ознаку предмета;

2. У реченні прикметники зв’язані:

а) з дієсловом; б) з іменником.

3. Прикметник змінюються:

а) за родами; б) за числами.

4. До поданих іменників добери прикметники. Визнач рід.

Криниця (яка?)…

Дзеркало (яке?)…

3. Вправа «Незакінчене речення».

4. Прощання.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Дуже хотілося б, щоб, вийшовши з уроку, ви не тільки запам’ятали,що прикметник указує на ознаку предмету, а й серцем відчули красу рідного слова й зрозуміли, що потрібно вивчати й берегти рідну мову як чисте джерело нашої Батьківщини.

5. Домашнє завдання. Скласти відгук про сьогоднішній урок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 травня 2019
Переглядів
1940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку