Пропонуються різні форми роботи на уроці: самостійна робота на етапі актуалізації знань учнів, а під час засвоєння нового матеріалу: евристичні бесіди, робота над поняттями, з текстом підручника, з картою атласу.
УРОК №8. ТРИПІЛЬСЬКА КУЛЬТУРА НА ЗЕМЛЯХ УКРАЇНИ 6 клас
ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ:археологічна культура, трипільська культура
НМЗУ:підручники, атласи, презентація.
ТУ: комбінований
Хід уроку:
І. Оргмомент. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
А.САМОСТІЙНА РОБОТА.
1. Який рік був раніше: а) 475 р. до н.е. ; б) 476 р. до н.е.; в) 477 р. до н.е.
2. Вавилонський цар Хаммурапі почав правити у 1792 р. до н.е., а індійський цар Ашока – у 268 р. до н.е.
а) хто з царів став правити раніше?
б) скільки років минуло між двома подіями?
3. Які теорії походження людини тобі відомі?
4. Знайди відповідність:
А. Еволюція 1.Особлива організація суспільства, створена для підтримки внутрішнього порядку та оборони від зовнішніх ворогів
Б. Стоянка 2. Складний, тривалий шлях розвитку живої природи, суспільства.
В. Цивілізація 3.Неукріплене поселення для проживання за доби кам’яного віку
Г. Держава 4. Країни та народи, яких об’єднує певний рівень економічного розвитку, духовна культура, традиції
5. Знайди відповідність:
А. Фетишизм 1. Віра в надприродні сили і поклоніння їм
Б. Тотемізм 2. Віра в надприродні властивості предметів
В. Релігія 3. Різна правила та заборони, що врегульовували життя людей
Г. Магія 4. Віра в спільне походження та кровну спорідненість між людиною та певним видом тварин чи рослин.
5. Дії чаклуна, через які він намагається досягти влади над явищами природи, іншими людьми.
6. Розташуй в хронологічній послідовності історичні періоди: енеоліт, мезоліт, неоліт,палеоліт
ВІДПОВІДІ:
1. В)477 р. до н.е. -1 б. 4.А-2 5. А-2 6. Палеоліт – мезоліт -
2. а) Хаммурапі 1 б. Б – 3 Б -4 неоліт - енеоліт
б)1524 р 1 б. В- 4 В -1 №4-6 – по 2 б.
3.теолог, еволюц,косм. – 1,5 б. Г -1 Г -5
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А. СЛАЙД 1.
1. Уявіть, що вам потрібно підготувати музейну експозицію. Розподіліть пам'ятки за призначенням. Свій вибір обґрунтуйте.- посуд, предмети культу
2. Про які тогочасні винаходи свідчать зображені пам'ятки? – кераміка, колесо, гончарний круг
3. Як, на вашу думку, можна витлумачити малюнки зростання колоса та зображення великої рогатої худоби на трипільському посуді? -землеробство, скотарство
4. Поміркуйте, які зміни відбулися в релігійних уявленнях людей у зв'язку з переходом до землеробства та скотарства. - культ родючості, матері, домашнього вогнища
Б. ПІДРУЧНИК
1. Як називається §7?
2. На які питання знайдемо відповідь?
СЛАЙД 2. ІV. Оголошення теми мети, очікуваних результатів.
СЛАЙД 3. А. ПЛАН.
СЛАЙД №4. Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.
§7
Принести кольорові олівці, робота з к/к, сенкани «Трипілля», «Трипільська культура»
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Археологічна культура
А.ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА.
1. Який спосіб життя вели первісні люди?
2. Що залишається після людей, коли вони пішли з насидженого місця?
3. Куди воно дівається?
4. Хто досліджує рештки життєдіяльності людей?
СЛАЙД № 5. Б.ПОНЯТТЯ.
Археологічна культура – спільність археологічних пам’яток, що належать до одного часу, певної території і мають місцеві особливості.
В.ОБГОВОРЕННЯ
1. Чому вчені не знають справжніх назв давніх народів? – не було письмових джерел, карт)
2.Господарство та побут трипільців.
А. ПІДРУЧНИК. §7, п.2. – читаємо ланцюжком
Б. КАРТА – атлас, с. 2(н.)
- алгоритм роботи з картою
1. Знайдіть на карті та назвіть основні райони трипільців на території України.
2. Поблизу яких річок вони мешкали?- Прут, Дністер, Пд Буг, Горинь, верхня течія Дніпра
СЛАЙД № 6-8 В.УЗАГАЛЬНЕННЯ:
1) трипільці вирощували ячмінь, овес, горох, льон – це…
2) трипільці розводили корів, волів, овець, кіз, свиней, пізніше – коней – це…
3) майже в кожному трипільському житлі археологи знаходять від 30 до 200 високохудожніх керамічних виробів – мисочок, глечиків, кубків – це…
3.Трипільське суспільство
А. ПІДРУЧНИК – Б, Вл. - §7, п.3
- помешкання трипільцівє
- племенна організація
- протоміста
- вірування та культи
ПУ: Чи маємо ми право називати Трипілля цивілізацією? (держава+міста+писемність), але дуже наблизилися до цивілізації.
Б. УЧИТЕЛЬ
Причини загибелі трипільської цивілізації:
VІ. Рефлексія.
А.Незакінчене речення.
На уроці я вперше почула…
Я знала і раніше…
На уроці мене вразило…
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІІІ. Домашнє завдання.
§7
Принести кольорові олівці, робота з к/к, сенкани «Трипілля», «Трипільська культура»
ЛІТЕРАТУРА:
Бандровський Ф., Власов В. Всесвітня історія. Історія України. –К.: Генеза, 2014.
Ладиченко Т., Камбалова Я., Терелицька Т. Викладання всесвітньої історії в 6 класі. Метод.посібник для вчителів. – К.: Аконіт, 2006.
Усі уроки до курсу «Всесвітня історія. Історія України. Інтегрований курс» 6 клас/Упоряд. Н.М.Морозова, Н.І.Харківська. – Х.: ВГ «Основа», 2006.
1