На уроці пропонуються різноманітні види роботи: актуалізуюча бесіда, евристична бесіда, читання ланцюжком за методикою "крапельки дощу", робота з історичною картою, ілюстраціями. Учні мають побачити, що події всесвітньої історії тісно пов'язані з подіями історії України.
УРОК № 34. ВЕЛИКА ГРЕЦЬКА КОЛОНІЗАЦІЯ 6 клас
ПІСЛЯ УРОКУ УЧНІ ЗМОЖУТЬ:
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: ВГК, колонія, метрополія
НМЗУ: підручники, атласи, презентація
ТУ: урок засвоєння знань та набуття умінь, навичок
Хід уроку:
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
А.ПЕРЕВІРКА Д/З - №2, С. 143 + СЛАЙДИ №1-4.
ДЕМОС – в перекладі – народ – простолюд, вільне населення Греції, яке володіло громадянськими правами.
АРИСТОКРАТІЯ – влада аристократів – представників знатних, заможних родин
ПОЛІС – община громадян, колектив землеробів та скотарів, які разом живуть і разом захищають свою землю.
ТИРАН – вождь, який встановлював одноосібну владу, поваливши силою зброї попередню владу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Малюнки – с. 144 + ??? до них
СЛАЙД № 5 - ІV. Оголошення теми мети, очікуваних результатів.
§29: 1. На які питання будемо шукати відповіді?
СЛАЙД № 6 - А. ПЛАН.
1. Причини на основні напрямки ВГК.
2. Грецькі міста-колонії в Північному Причорномор’ї та Криму.
3. Значення ВГК.
СЛАЙД № 7 - Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.
§29, творче завдання* на с. 147; взяти кольорові олівці.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Причини на основні напрямки ВГК
А. БЕСІДА + АТЛАС – с.7
1. Які території були заселені греками на поч.. І тис. до н.е.? – Мессенія, Лаконіка, Арголіда, Крит
2. Що таке колонія? – місто, створене переселенцями - с. 79
3. Ким і коли була створена перша колонія на берегах Середземного моря? – фінікійці, м.Карфаген, ІХ ст. до н.е.
4. Чим займалися греки, чи вони могли торгувати? – вино, маслинова олія, вовняні тканини, зброя, кераміка
Б. УЧИТЕЛЬ: кожне місто-поліс займало невелику територію. Це , як правило, гірська долина, де знаходилося місто, а навкруги – с/г поля, виноградники, маслинові гаї і маленькі поселення. Обійти ці території можна було за декілька годин. Афінська і Спартанська держави були великими грецькими державами, але й вони були значно меншими, ніж СДЄ чи Вавилон. Так, Аттику можна було пересікти пішки від моря до моря менше, ніж за 2 дні.
СЛАЙД № 8 - В. БАСНЯ ГЕСІОДА «ПРО СОЛОВ’Я ТА ЯСТРУБА»
Одного разу яструб схопив солов’я, пронизавши його своїми кігтями, піднявся яструб високо в небо. Запищав соловей, а яструб звернувся до нього з такою промовою: «що ти, нещасний, пищиш? Я ж набагато сильніший від тебе. Як ти не співай, а я понесу тебе, куди мені завгодно. Я тобою можу пообідати, а можу відпустити на волю»
В-1. БЕСІДА:
Г. РОЛЬОВА ГРА:
Визначити, що примушувало греків кидати батьківщину і переселятися в далекі, невідомі землі.
АВТОР : уявіть, що ви опинилися у місті Коринф. Тут зібралося декілька сотень від'їзджаючих. Вони знайомляться, питають одне одного про причини мандрівки.
1-Й СЕЛЯНИН: Я - бідний селянин. У нашій долині ніхто краще мене не міг орати землю. Але моє поле високо в горах, а землі в долині захопила знать. Скільки не працюй, а з злиднів не вибратися. Часто голодуємо. Може, на чужині знайду своє щастя...
2-Й СЕЛЯНИН: а у мене справи гірші, ніж твої. Як поставили мені борговий камінь, загубив я і спокій, і сон. День працюєш, а всю ніч крутишся і думаєш : не стати б рабом-боржником. Вирішив я залишити і свою ділянку, і рідне селище. Кажуть, за морем є країни, де землі вдосталь, вона родючіша, ніж на берегах Нілу.
АВТОР: Підходять два гарно одягнених грека.
СЕЛЯНИ: хто ви такі? Не схоже, щоб голод чи борги гнали вас з дому.
ТОРГОВЦІ:
АВТОР: підходять 2 брати-ремісники.
РЕМІСНИКИ:
АВТОР: один з присутніх похмуро мовчав і не вступав в розмову. «Хто ти? - запитали його, - по одежі і вигляду ти належиш до знаті. Що примусило тебе приєднатися до нас?»
АРИСТОКРАТ; ви не помиляєтеся. Я з давнього знатного роду. Я був правителем. Але одного разу я був вимушений кинути дім, повний коштовностей і рабів. Відданий слуга сповістив, що в місті спалахнуло повстання демосу, багато знатних людей було вбито.
АВТОР : так спілкувалися ці різні люди.
Г-1: ОБГОВОРЕННЯ:
1. Хто і по яким причинам залишав Грецію?
- голодний бідний народ;
- люди, що стали вигнанцями;
- купці, що бажали разбагатіти
Д. ПІДРУЧНИК:
СЛАЙД № 9 - Опрацювавши 2а.в. на с. 144, визначте причини ВГК:
Е. КАРТА – с.145 підручника або атлас – с.8
1. Алгоритм роботи з картою
2. Як позначено грецькі колонії?
3. Де вони розташовані?
Ж. СХЕМА + СЛАЙД № 10.
Що таке колонізація? – заселення та освоєння вільної території – с. 79
2. Грецькі міста-колонії в Північному Причорномор’ї та Криму.
А.ПІДРУЧНИК - §29, п.2 – «крапельки дощу»
Б. ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА:
1. Чому грецькі колонії виникали саме на берегах Середземного та Чорного морів?
2. Чому греки захоплювали землі в зручних бухтах, в гирлах річок?
3. Чому греки прагли встановити дружні стосунки з місцевими племенами?
МАЛЮНОК – с. 145 + ??? до нього
4. Чим могли займатися греки в колоніях?
КАРТА: знайти грецькі колонії, що виникли на території України. Де саме вони розташовані?
5. Чи є взаємозв’язок між термінами «колонія» і «метрополія»?
6. Що нового ви узнали з даного пункту §29?
3. Значення ВГК.
А. ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА: + СЛАЙД № 11
1. ВГК сприяла підвищенню рівня життя демосу.
2. ВГК призвела до розвитку кораблебудування та мореплавства.
3. ВГК сприяла розвитку грецької культури.
4. ВГК призвела до впливу більш розвиненої грецької культури на культурний розвиток інших народів.
VІ. Рефлексія.
А. ТЕРМІНИ
Поясни значення : колонія, метрополія, колонізація.
Б. БЕСІДА:
1. Чи був урок корисним?
2. Що узнали нового?
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
СЛАЙД № 12 - VІІІ. Домашнє завдання.
§29, творче завдання* на с. 147; взяти кольорові олівці.
ЛІТЕРАТУРА:
Бандровський Ф., Власов В. Всесвітня історія. Історія України. –К.: Генеза, 2014.
Ладиченко Т., Камбалова Я., Терелицька Т. Викладання всесвітньої історії в 6 класі. Метод.посібник для вчителів. – К.: Аконіт, 2006.
Усі уроки до курсу «Всесвітня історія. Історія України. Інтегрований курс» 6 клас/Упоряд. Н.М.Морозова, Н.І.Харківська. – Х.: ВГ «Основа», 2006.
1