Урок "Тріумф грецької культури" урок історії 6 клас

Про матеріал

ТЕМА: ТРІУМФ ГРЕЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ

МЕТА: Розглянути досягнення грецької науки, літератури, мистецтва; визначити особливості формування культури Стародавньої Греції, розширити кругозір учнів. Розвивати творчі здібності учнів та навички самостійної дослідницької роботи; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати матеріал та спілкуватися з аудиторією. Викликати зацікавленість до вивчення історії світової культури, формувати всебічно розвинену особистість.

ТИП УРОКУ: урок оволодіння новими знаннями, вміннями, навиками.

ФОРМА УРОКУ: урок –конференція – уявна подорож у часі.

ОБЛАДНАННЯ: карта Стародавньої Греції, ілюстративний матеріал, мікрофон, книжкова виставка.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

Учні знають:

пам'ятки культури Давньої Греції;

особливості формування культури Стародавньої Греції;

Розуміють:

внесок античної цивілізації в історію людства

Уміють:

готувати повідомлення для огляду пам'яток культури давніх Греції (у формі рольової гри);

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда:

  • Розкрийте значення поняття «культура».
  • Які будівлі прикрасили Афіни в «золоту добу» цієї держави?
  • Доведіть, що й незаможні громадяни в Афінах користувалися досягненнями культури.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Розповідь вчителя.

На формування культури кожного народу впливає низка факторів: природні умова, рівень культури господарства, звичаї та традиції, сусідство інших народів. Саме тому культура кожного народу самобутня й неповторна. Але, мабуть, тільки Стародавня Греція досягла такого розквіту науки, мистецтва, архітектури, що не тільки вплинув на культурний розвиток сусідніх народів, але й через тисячоліття продовжує дивувати людство.

У 5-4 ст. до н.е. грецька культура досягла найвищого розвитку. У ній яскраво відбилися розквіт рабовласницької демократії, звичаї, погляди, пристрасті вільних еллінів. Грецьке мистецтво того часу прийнято називати класичним, тобто зразковим. Сьогодні ми з вами зібрались на учнівську конференцію. На неї прибули юні філософи, юні вчені, юні літератори і театрознавці. Але конференція наша буде незвичайною, тому що ми з вами здійснимо подорож у часі і перенесемось під сонце стародавньої Еллади, щоб познайомитись з видатними досягненнями давньогрецької культури.

ІУ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИКІВ

ПЛАН

  • 1.Особливості формування грецької культури.

Але перш, ніж ми розпочнемо нашу мандрівку, давайте подумаємо, що спричинило розвиток грецької культури та якими були особливості її формування. Чому саме Стародавня Греція досягла такого високого рівня культури?

  • Мозковий штурм» ( Всі припущення учнів записую на дошці)

Щоб перевірити правильність ваших припущень звернемось до підручника. Визначте фактори, що вплинули на формування грецької культури. Результати роботи повинні мати такий вигляд:

  • Використання праці рабів дало можливість вільному населенню займатися наукою, творчістю.
  • Давньогрецька міфологія була основою для розвитку культури.
  • Завдяки демократії вільні греки брали участь не лише в управлінні державою, а й у створенні культурних цінностей.
  • 2.Досягнення грецької науки, розвиток філософії та літератури, ораторське мистецтво.
  • Учнівська конференція.

Вчитель: Під час нашої подорожі по Стародавній Греції ми познайомимося з неосяжною скарбницею грецької науки, філософії, літератури. Ми побачимо, де зосереджувались центри науки, назвемо імена найвидатніших вчених Греції. Перед вами лежать «маршрутні листи» - таблиці, які ви будете заповнювати протягом нашої подорожі. Вони стануть вашим звітом про мандрівку. Отож, ми вирушаємо. Як ви думаєте, який вид транспорту нам доцільно обрати? Звичайно, морський корабель. Це не найшвидший вид транспорту, але він має певні переваги – ми побуваємо у багатьох місцях Греції та довідаємось про славні діяння її вчених, філософів, письменників.

  • Ім'я діяча культури
  • Галузь культури. Досягнення
    • А) Розвиток філософії.

    Вчитель. Познайомившись з науковими знаннями народів стародавнього Сходу, грецькі вчені прагнули знайти головні закономірності розвитку природи. У Греції розвинулась наука «філософія» - світогляд, система ідей, поглядів на світ і на місце людини в ньому.

    Робота над формуванням поняття «філософія» Запис в зошити.

    Повідомлення учнів.

    ДЕМОКРІТ

    Учений Демокріт намагався дослідити явища природи, пояснити їх значення. Він глибоко вивчав природу, познайомився з науковими знаннями багатьох народів. Він висловив геніальну думку, що весь світ складається з атомів – найдрібніших частинок. Він заперечував існування в людей безсмертної душі, а виникнення релігії пояснював безпорадністю і страхом стародавніх людей перед грізними явищами природи. Учення Демокріта, яке руйнувало віру в бога і в безсмертя душі, викликало страшне озлоблення в прихильників релігії. Вони не могли спростувати його твори, а його послідовників страчували, батожили й ув'язнювали, позбавляли громадянства. Демокріт займався фізикою, математикою, фізіологією, медициною, теорією музики і поезією.

    ГЕРАКЛІТ

    Учений Геракліт вважав, що все в світі перебуває у безперервному русі, розвитку, зміненні. Тому він і писав: «Не можна двічі увійти у воду однієї й тієї ж самої річки». Греки намагалися зрозуміти першопричину світу і природних явищ – землетрусів, блискавки. Дощу. Вони вважали, що такими першопричинами могли бути вогонь, вода, повітря. У природі існують закони вищі і від людей, і від богів. Коли великий філософ Сократ почав учити, що богів не існує, суд засудив його на смерть. Сократ спокійно, як і належить філософові, попрощався з життям і випив отруту в присутності своїх учнів.

    СОКРАТ, ПЛАТОН, АРИСТОТЕЛЬ

    Найвидатнішими філософами в Афінах 5-4 ст. до н.е. були Сократ, Платон, Аристотель. Сократ зовсім не записував своїх думок? Про вчення Сократа не дійшло жодного рядка. Але про вчення Сократа написав його кращий учень - філософ Платон. Він викладав у гаю, що був присвячений знаменитому героєві Академу. Тому школа Платона дістала назву «Академія». Це слово збереглося й понині. Так стали називати вищі навчальні заклади. Учнем Платона був Аристотель. Пояснюючи свій предмет, він мав звичку прогулюватися, а учні йшли за ним. Якщо учень не встигав за вчителем, відставав, то пропускав пояснення. Звідси походить сучасний вислів – «відставати або встигати в навчанні». Аристотелю належать слова: «Коли вчишся, не оглядайся назад на того, хто відстав». Про навчання він казав так: «Коріння його гірке, зате плід солодкий». Коли його запитали, яка різниця між людиною освіченою і неосвіченою, він відповів: « Як між живою і мертвою». Аристотель був учителем великого полководця стародавнього світу Александра Македонського.

    ДІОГЕН

    Серед філософів особливо уславився Діоген своєю зневагою до загальноприйнятих правил життя. Він був бідний і жив у піфосі (бочці) посеред головного майдану міста. Незважаючи на ці дивацтва, греки любили його за мудрість. Прийшов до Діогена великий завойовник Александр Македонський. Він зупинився перед бочкою і сказав: « Я- цар, проси чого ти хочеш, я виконаю будь - яке твоє прохання». Діоген відповів: «Моє прохання просте. Відійди і не затуляй мені сонце». Вдень, коли яскраво світило сонце, Діоген розгулював вулицями міста із засвіченим ліхтарем. Коли його запитали, що він робить, він відповів: «Шукаю людину». Діоген мав на увазі, що людей багато, а справжніх – добрих, розумних – мало.

    Б) Вчитель. У Стародавній Греції розвивались різні науки, але одна наука вперше зародилась у цій країні, це історія. Подумайте, чому історична наука виникла в Греції. Якими історичними подіями греки особливо пишалися? Чому?

    Повідомлення учнів

    ГЕРОДОТ

    У 5-4 ст. до н.е. грек Геродот, родом з міста Галікарнас, написав знамениту «Історію греко - пеських воєн» у 9 книгах. На початку своєї праці автор пише: «Геродот з Галікарнасу зібрав і записав ці відомості, щоб минулі події з плином часу не прийшли в забуття і великі та подиву гідні діяння, як еллінів, так і варварів не залишилися у безвісті». Геродот хотів зберегти для нащадків пам'ять про перемоги греків над персами. Тому він і написав цю книгу. Збираючи матеріал для неї, Геродот об'їхав багато країн. Він побував у Єгипті, Межиріччі, відвідав багато грецьких островів. В місті Мілеті йому показали географічну карту, вирізану з міді вченим Гекатеєм. На карті була зображена суша у вигляді правильного круга, який з усіх боків омиє океан. Мандрівник довго й уважно розглядав цю карту і в нього зародився сумнів: невже й справді Земля така кругла, ненач6 накреслена циркулем?

    Побував Геродот і в Скіфії. Чорне море(Понт Евксинський) справило на нього незабутні враження. Він назвав його найкрасивішим з усіх морів. Кілька місяців жив Геродот у місті Ольвії. Звідси він здійснював поїздки по країні і залишив нам відомості про життя та звички скіфів. Мандрівника, який звик до теплого клімату Середземномор'я, здивував клімат Скіфії з її суворими зимами.

    Вчитель: Не мають рівних досягнення грецьких математиків. Вони заклали основи математичної науки в цілому. Або грецькі медики! Їх імена також не забуті.

    Повідомлення учнів про Фалеса, Піфагора, Архімеда.

    А.Шаміссо. Німецький письменник-романтик

    Піфагор

    Пребудет вечной истина, как скоро

    Ее познает слабый человек!

    И ныне теорема Пифагора

    Верна, как и его далекий век.

    Обильно было жертвоприношенье

    Богам от Пифагора - сто быков

    Он отдал на закланье и сожженье

    За света луч, пришедший с облаков.

    Поэтому всегда с тех самых пор,

    Чуть истина рождается на свет,

    Быки ревут, ее почуя, вслед,

    Они не в силах свету помешать,

    А могут лишь, закрыв глаза дрожать

    От страха, что вселил в них Пифагор.

    АРХІМЕД

    Жив у Сіракузах, на острові Сицилія. Теоретичними дослідженнями у математиці він почав займатися досить пізно – у віці понад 40 років. Всі його математичні роботи вражають поєднанням оригінальної думки, майстерною технікою обчислень та суворістю доказів. Стародавній письменник Плутарх так сказав про математичні відкриття Піфагора: « В усій геометрії немає теорем більш складних та більш глибоких, аніж теореми Архімеда». Математик та інженер, механік і астроном, практик і теоретик, він заклав перший камінь в фундамент сучасної математичної фізики, він був попередником сучасного математичного аналізу.

    АРХІМЕД(інсценування)

    Не руште, не руште його кругів!

    Не руште кругів Архімеда!

    Один завойовник з римлян-ворогів

    Заводить з ученим бесіду:

    -Для чого борониш дурницю таку?-

    Запитує він, сміється,-

    -Рахунки ведеш на сипучім піску,

    Пісок зберегти не вдається.

    Замовк, а вчений йому відповів:

    -Послухайте мудрість в отвіті,

    Бо мудрість живе і в сипучім піску,

    А дурість вмирає в граніті.

    -Ти, бачу я, майстер красивих слів,-

    Солдат завершив бесіду,

    -Старий, я не рушу твоїх кругів,-

    Сказав і убив Архімеда.

    Історія мчить вперед, і вперед,

    Одні у неї турботи:

    На вогнищах вже Архімеди горять

    І сходять на ешафоти…

    Вони, Архімеди, цеглини кладуть

    І світла у них дорога…

    І знову над світом, як завжди, звучить:

    -Не руште кругів Архімеда!

    Повідомлення учня про Гіппократа

    ГІППОКРАТ

    Був сучасником і послідовником Демокріта.З а вченням Гіппократа, лікар повинен не виганяти хворобу з людини, а допомагати організмові переборювати її. Праці Гіппократа і його учнів про правильне харчування, ліки та операції були великим внеском у розвиток медицини. І до сьогодні лікарі, розпочинаючи свою професійну діяльність, присягають клятвою Гіппократа, головна думка якої: «Не зашкодь хворому.»

    В) Вчитель. І до Перікла, а особливо з часів Перікла греки дуже високо цінували ораторське мистецтво. В чому його суть?

    Повідомлення учнів про грецьких ораторів Демосфена, Лікурга, Гіперіда.

    Г) Вчитель. Ми захопились з вами науками, не вистачило б ще декількох уроків, щоб більш докладно поговорити про вчених греції. Життя і діяльність кожного з них – це предмет для праці вчених. І можливо, хтось із вас у майбутньому зробить таку працю сенсом свого життя. Але куди поспішають афіняни? Чому швидко спорожніли вулиці міста? Може щось трапилось? На щастя,нічого страшного не відбувається. Просто в афінському театрі Діоніса – вистава. Афінянин, який поважає себе не пропустить таку подію. Заглянемо й ми сюди. Це дасть можливість нам познайомитись не лише з самим театром, але й з його видатними авторами. Недаремно театр називали «школою для дорослих», а театральні вистави були улюбленим видовищем стародавніх греків. У перекладі з грецької слово театр означає «Місце для видовищ». В Афінах театр було влаштовано на схилах акрополя. Це був один з найбільших театрів Еллади – на 17 тисяч глядачів. Знизу вгору по схилу на півколом підіймалися місця для глядачів. Вони називалися амфітеатром. Внизу влаштовували круглий майданчик, на якому виступали актори, стояв хор. Майданчик називався орхестрою. Збоку біля оркестри, трохи на підвищенні будували приміщення, яке називалося скене (звідси наше слово «сцена»). На скене вішали декорації та за ним перевдягалися актори. П'єси були веселі і сумні. Веселі, жартівливі називалися комедіями, а сумні, серйозні – трагедіями. Для того щоб театр могли відвідувати навіть бідняки. Держава давала їм на це гроші.

    Повідомлення учениці.

    В оркестрі шикувався хор, який складався з 15-24(у комедіях) чоловік. Хор співав і виражав своє ставлення до героїв п'єси та їх вчинків. Взагалі грецька театральна вистава нагадувала сучасну оперу(трагедія) або мюзикл(комедія). В п'єсі грало три актори крім хору. Жіночі партії(ролі) виконували чоловіки. Актори були в театральних костюмах. Обличчя вони закривали череп'яними масками, що виражали різні почуття: радість, горе, гнів, благання. Розмальовані маски було добре видно глядачам навіть з дальніх рядів театру. Щоб здаватися вищими актори взували на ноги сандалїї на дуже товстій підошві. Такі сандалїї називалися котурнами. Сюжети п'єси були, як правило. Міфологічні.

    На виставах глядачі бурхливо виражали своє ставлення до гри акторів оплесками, криками, а якщо не подобалося – свистом.

    Повідомлення учнів про Есхіла, Софокла, Еврипіда, Аристофана.

    Вчитель. Отже, ми познайомились з наукою та літературою Стародавньої Греції. Але настав час залишати гостинні Афіни, а разом – і Грецію. Ми дізналися не про всі скарби грецької культури. Ми ще повернемося сюди, щоб познайомитись з пам'ятниками архітектури, скульптури, мистецтва, побувати на олімпійських іграх Стародавньої Еллади.

    У. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ. НАВИКІВ

    Вчитель. Підготуйте ваші маршрутні листи та давайте перевіримо ваші знання, одержані під час нашої подорожі – конференції.

    ТЕСТУВАННЯ

    (дати однозначну відповідь «так» чи «ні»)

    1.Геродот – батько історії.

    2.Софокл написав трагедію «перси».

    3. Аристофан – автор трагедій,

    4. Арістотель – учень Платона.

    5. Демосфен – відомий грецький оратор.

    6. Сократ – відкрив у афінах академію.

    7. геродот написав «Історію греко- перських воєн».

    8. Піфагор заснував медичну школу.

    9. Гіппократ був лікарем.

    10. Фалес належав до списку семи мудреців.

    11. Піфагор і Фалес – математики.

    12. Арістотель вів бесіду з учнями, прогулюючись алеями саду.

    Перевіряємо тестування шляхом взаємоперевірки. Вірні відповіді вивішуємо перед учнями на дошці.

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    12

    +

    -

    -

    +

    +

    -

    +

    -

    +

    +

    +

    +

    Оцінювання роботи учнів на уроці

    УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Відповідний текст підручника, творче завдання: дізнатися про походження і значення власних імен, повторити архітектуру Афін.

    Перегляд файлу

    ТЕМА: ТРІУМФ ГРЕЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ

    МЕТА: Розглянути досягнення грецької науки, літератури, мистецтва; визначити особливості формування культури Стародавньої Греції, розширити кругозір учнів. Розвивати творчі здібності учнів та навички самостійної дослідницької роботи; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати матеріал та спілкуватися з аудиторією. Викликати зацікавленість до вивчення історії світової культури, формувати всебічно розвинену особистість.

    ТИП УРОКУ: урок оволодіння новими знаннями, вміннями, навиками.

    ФОРМА УРОКУ: урок –конференція – уявна подорож у часі.

    ОБЛАДНАННЯ: карта Стародавньої Греції, ілюстративний матеріал, мікрофон, книжкова виставка.

    ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

    Учні знають:

    пам’ятки культури Давньої Греції;

    особливості формування культури Стародавньої Греції;

    Розуміють:

    внесок античної цивілізації в історію людства

    Уміють:

    готувати повідомлення для огляду пам’яток культури давніх Греції  (у формі рольової гри);

     

    ХІД УРОКУ

    І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

    ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

    Бесіда:

    • Розкрийте значення поняття «культура».
    • Які будівлі прикрасили Афіни в «золоту добу» цієї держави?
    • Доведіть, що й незаможні громадяни в Афінах користувалися досягненнями культури.

    ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

    Розповідь вчителя.

     На формування культури кожного народу впливає низка факторів: природні умова, рівень культури господарства, звичаї та традиції, сусідство інших народів. Саме тому культура кожного народу самобутня й неповторна. Але, мабуть, тільки  Стародавня  Греція досягла такого розквіту науки, мистецтва, архітектури, що не тільки вплинув на культурний розвиток сусідніх народів, але й через тисячоліття продовжує дивувати людство.

     У  5-4 ст. до н.е. грецька культура досягла найвищого  розвитку. У ній яскраво відбилися розквіт рабовласницької демократії, звичаї, погляди, пристрасті вільних еллінів. Грецьке мистецтво того часу прийнято називати  класичним, тобто зразковим. Сьогодні ми з вами зібрались на учнівську конференцію. На неї прибули юні філософи, юні вчені, юні літератори і театрознавці. Але конференція наша буде незвичайною, тому що ми з вами здійснимо подорож у часі і перенесемось під сонце стародавньої Еллади, щоб познайомитись з видатними досягненнями давньогрецької культури.

    ІУ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИКІВ

    ПЛАН

    1. Особливості формування грецької культури.

    Але перш, ніж ми розпочнемо нашу мандрівку, давайте подумаємо, що спричинило розвиток грецької культури та якими були особливості її формування. Чому саме Стародавня Греція досягла такого високого рівня культури?

    • «Мозковий штурм» ( Всі припущення учнів записую на дошці)

    Щоб перевірити правильність ваших припущень звернемось до підручника. Визначте фактори, що вплинули на формування грецької культури. Результати роботи повинні мати такий вигляд:

    • Використання праці рабів дало можливість вільному населенню займатися наукою, творчістю.
    • Давньогрецька міфологія була основою для розвитку культури.
    • Завдяки демократії вільні греки брали участь не лише в управлінні державою, а й у створенні культурних цінностей.
    1. Досягнення грецької науки, розвиток філософії та літератури, ораторське мистецтво.

    Учнівська конференція.

    Вчитель: Під час нашої подорожі по Стародавній Греції ми познайомимося з неосяжною скарбницею грецької науки, філософії, літератури. Ми побачимо, де зосереджувались центри науки, назвемо імена найвидатніших вчених Греції.  Перед вами лежать «маршрутні листи» - таблиці, які ви будете заповнювати протягом нашої подорожі. Вони стануть вашим звітом про мандрівку. Отож, ми вирушаємо. Як ви думаєте, який вид транспорту нам доцільно обрати? Звичайно, морський корабель. Це не найшвидший вид транспорту, але він має певні переваги – ми побуваємо у багатьох місцях Греції та довідаємось про славні діяння її вчених, філософів, письменників.

    Ім’я діяча культури

    Галузь культури. Досягнення

     

     

    А) Розвиток філософії.

    Вчитель. Познайомившись з науковими знаннями народів  стародавнього Сходу, грецькі вчені прагнули знайти головні закономірності розвитку природи. У Греції розвинулась наука «філософія» - світогляд, система ідей, поглядів на світ  і на місце людини в ньому.

    Робота над формуванням поняття «філософія» Запис в зошити.

    Повідомлення учнів.

    ДЕМОКРІТ

    Учений  Демокріт  намагався дослідити явища природи, пояснити їх значення. Він глибоко вивчав природу, познайомився з науковими знаннями багатьох народів. Він висловив геніальну думку, що весь світ складається з атомів – найдрібніших частинок. Він заперечував існування в людей безсмертної душі, а виникнення релігії пояснював безпорадністю і страхом стародавніх людей перед грізними явищами природи. Учення Демокріта, яке руйнувало віру в бога і в безсмертя душі, викликало страшне озлоблення в прихильників релігії. Вони не могли спростувати його твори, а його послідовників страчували, батожили й ув’язнювали, позбавляли громадянства.  Демокріт  займався фізикою, математикою, фізіологією, медициною, теорією музики і поезією.

    ГЕРАКЛІТ

    Учений Геракліт вважав, що все в світі перебуває у безперервному русі, розвитку, зміненні. Тому він і писав: «Не можна двічі увійти у воду однієї й тієї ж самої річки». Греки намагалися зрозуміти першопричину світу і природних явищ – землетрусів, блискавки. Дощу. Вони вважали, що такими першопричинами могли бути вогонь, вода, повітря. У природі існують закони вищі і від людей, і від богів. Коли великий філософ Сократ почав учити, що богів не існує, суд засудив його на смерть. Сократ спокійно, як і належить філософові, попрощався з життям і випив отруту в присутності своїх учнів.

    СОКРАТ, ПЛАТОН, АРИСТОТЕЛЬ

    Найвидатнішими філософами в Афінах 5-4 ст. до н.е. були Сократ, Платон, Аристотель. Сократ зовсім не записував своїх думок? Про вчення Сократа  не дійшло жодного рядка. Але про вчення  Сократа написав його  кращий  учень -  філософ Платон. Він викладав у гаю, що був присвячений знаменитому героєві Академу. Тому школа Платона дістала назву «Академія». Це слово збереглося й понині. Так стали називати вищі навчальні заклади. Учнем Платона був Аристотель. Пояснюючи свій предмет, він мав звичку прогулюватися, а учні йшли за ним. Якщо учень не встигав за вчителем, відставав, то пропускав пояснення. Звідси походить сучасний вислів – «відставати або встигати в навчанні». Аристотелю належать слова: «Коли вчишся, не оглядайся назад на того, хто відстав». Про навчання він казав так: «Коріння його гірке, зате плід солодкий». Коли його запитали, яка різниця між людиною освіченою і неосвіченою, він відповів: « Як між живою і мертвою».  Аристотель був учителем великого полководця стародавнього світу Александра Македонського.

    ДІОГЕН

    Серед філософів особливо уславився Діоген своєю зневагою до загальноприйнятих правил життя. Він був бідний і жив у піфосі (бочці) посеред головного майдану міста. Незважаючи на ці дивацтва, греки любили його за мудрість. Прийшов до Діогена великий завойовник Александр Македонський. Він зупинився перед бочкою і сказав: « Я- цар, проси чого ти хочеш, я виконаю будь - яке твоє прохання». Діоген відповів: «Моє прохання просте. Відійди і не затуляй мені сонце». Вдень, коли яскраво світило сонце, Діоген розгулював вулицями міста із засвіченим ліхтарем. Коли його запитали, що він робить, він відповів: «Шукаю людину». Діоген мав на увазі, що людей багато, а справжніх – добрих, розумних – мало.

    Б) Вчитель. У Стародавній Греції розвивались різні науки, але одна наука вперше зародилась у цій країні, це історія. Подумайте, чому історична наука виникла в Греції. Якими історичними подіями греки особливо пишалися? Чому?

    Повідомлення учнів

    ГЕРОДОТ

    У 5-4 ст. до н.е. грек Геродот, родом з міста Галікарнас, написав знамениту «Історію греко - пеських воєн» у 9 книгах. На початку своєї праці автор пише: «Геродот з Галікарнасу зібрав і записав ці відомості, щоб минулі події з плином часу не прийшли в забуття і великі та подиву гідні  діяння, як еллінів, так і варварів не залишилися у безвісті». Геродот хотів зберегти для нащадків пам’ять про перемоги греків над персами. Тому він і написав цю книгу. Збираючи матеріал для неї, Геродот об’їхав багато країн. Він побував у Єгипті, Межиріччі, відвідав багато грецьких островів. В місті Мілеті йому показали географічну карту, вирізану з міді вченим Гекатеєм. На карті була зображена суша у вигляді правильного круга, який з усіх боків омиє океан. Мандрівник довго й уважно розглядав цю карту і в нього зародився сумнів: невже й справді Земля така кругла, ненач6 накреслена циркулем?

     Побував Геродот і в Скіфії. Чорне море(Понт Евксинський) справило на нього незабутні враження. Він назвав його найкрасивішим з усіх морів. Кілька місяців жив Геродот у місті Ольвії. Звідси він здійснював поїздки по країні і залишив нам відомості про життя та звички скіфів. Мандрівника, який звик до теплого клімату Середземномор’я, здивував клімат Скіфії з її суворими зимами.

     Вчитель: Не мають рівних досягнення грецьких математиків. Вони заклали основи математичної науки в цілому. Або грецькі медики! Їх імена також не забуті.

     Повідомлення учнів про Фалеса, Піфагора, Архімеда.

    А.Шаміссо. Німецький письменник-романтик

    Піфагор

    Пребудет вечной истина, как скоро

    Ее познает слабый человек!

    И ныне теорема Пифагора

    Верна, как и его далекий век.

     

    Обильно было жертвоприношенье

    Богам от Пифагора - сто быков

    Он отдал на закланье и сожженье

    За света луч, пришедший с облаков.

     

    Поэтому всегда с тех самых пор,

    Чуть истина рождается на свет,

    Быки ревут, ее почуя, вслед,

     

    Они не в силах свету помешать,

    А могут лишь, закрыв глаза дрожать

    От страха, что вселил в них Пифагор.

    АРХІМЕД

    Жив у Сіракузах, на острові Сицилія. Теоретичними дослідженнями у математиці він почав займатися досить пізно – у віці понад 40 років. Всі його математичні роботи вражають поєднанням оригінальної думки, майстерною технікою обчислень та суворістю доказів. Стародавній письменник Плутарх так сказав про математичні відкриття Піфагора: « В усій геометрії немає теорем більш складних та більш глибоких, аніж теореми Архімеда». Математик та інженер, механік і астроном, практик і теоретик, він заклав перший камінь в фундамент сучасної математичної фізики, він був попередником сучасного математичного аналізу.

    АРХІМЕД(інсценування)

    Не руште, не руште його кругів!

    Не руште кругів Архімеда!

    Один завойовник з римлян-ворогів

    Заводить з ученим бесіду:

    • Для чого борониш дурницю таку?-

    Запитує він, сміється,-

    • Рахунки ведеш на сипучім піску,

    Пісок зберегти не вдається.

    Замовк, а вчений йому відповів:

    • Послухайте мудрість в отвіті,

    Бо мудрість живе і в сипучім піску,

    А дурість вмирає в граніті.

    • Ти, бачу я, майстер красивих слів,-

    Солдат завершив бесіду,

    • Старий, я не рушу твоїх кругів,-

    Сказав і убив Архімеда.

    Історія мчить вперед, і вперед,

    Одні у неї турботи:

    На вогнищах вже Архімеди горять

    І сходять на ешафоти…

    Вони, Архімеди, цеглини кладуть

    І світла у них дорога…

    І знову над світом, як завжди, звучить:

    • Не руште кругів Архімеда!

     

    Повідомлення учня про Гіппократа

    ГІППОКРАТ

    Був сучасником і послідовником Демокріта.З а вченням Гіппократа, лікар повинен не виганяти хворобу з людини, а допомагати організмові переборювати її. Праці Гіппократа  і його учнів про правильне харчування, ліки та операції були великим внеском у розвиток медицини. І до сьогодні лікарі, розпочинаючи свою професійну діяльність, присягають клятвою Гіппократа, головна думка якої: «Не зашкодь хворому.»

    В) Вчитель. І до Перікла, а особливо з часів Перікла греки дуже високо цінували ораторське мистецтво. В чому його суть?

    Повідомлення учнів про грецьких ораторів Демосфена, Лікурга, Гіперіда.

    Г) Вчитель. Ми захопились з вами науками, не вистачило б ще декількох уроків, щоб більш докладно поговорити про вчених греції. Життя і діяльність кожного з них – це предмет для праці вчених. І можливо, хтось із вас у майбутньому зробить таку працю сенсом свого життя. Але куди поспішають афіняни? Чому швидко спорожніли вулиці міста? Може щось трапилось? На щастя,нічого страшного не відбувається. Просто в афінському театрі Діоніса – вистава. Афінянин, який поважає себе не пропустить таку подію. Заглянемо й ми сюди. Це дасть можливість нам познайомитись не лише з самим театром, але й з його видатними авторами. Недаремно театр називали «школою для дорослих», а театральні вистави були улюбленим видовищем стародавніх греків. У перекладі з грецької слово театр означає «Місце для видовищ». В Афінах театр було влаштовано на схилах акрополя. Це був один з найбільших театрів Еллади – на 17 тисяч глядачів.  Знизу вгору по схилу на півколом підіймалися місця для глядачів. Вони називалися амфітеатром. Внизу влаштовували круглий майданчик,  на якому виступали актори, стояв хор. Майданчик називався орхестрою. Збоку біля оркестри, трохи на підвищенні  будували приміщення, яке називалося скене (звідси наше слово «сцена»). На скене вішали декорації та  за ним  перевдягалися актори. П’єси були веселі і сумні. Веселі, жартівливі називалися комедіями, а сумні, серйозні – трагедіями. Для того щоб театр могли відвідувати навіть бідняки. Держава давала їм на це гроші.

    Повідомлення учениці.

    В оркестрі шикувався хор, який складався з 15-24(у комедіях) чоловік. Хор співав і виражав своє ставлення до героїв п’єси та їх вчинків. Взагалі грецька театральна вистава нагадувала сучасну оперу(трагедія) або мюзикл(комедія). В п’єсі грало три актори крім хору. Жіночі партії(ролі) виконували чоловіки. Актори були в театральних костюмах. Обличчя вони закривали череп’яними масками, що виражали різні почуття: радість, горе, гнів, благання. Розмальовані маски було добре видно глядачам навіть з дальніх рядів театру. Щоб здаватися вищими актори взували на ноги сандалїї на дуже товстій підошві. Такі сандалїї називалися котурнами. Сюжети п’єси були, як правило. Міфологічні.

    На виставах глядачі бурхливо виражали своє ставлення до гри акторів оплесками, криками, а якщо не подобалося – свистом.

    Повідомлення учнів про Есхіла, Софокла, Еврипіда, Аристофана.

    Вчитель. Отже, ми познайомились з наукою та літературою Стародавньої Греції. Але настав час залишати гостинні Афіни, а разом – і Грецію. Ми дізналися не про всі скарби грецької культури. Ми ще повернемося сюди, щоб познайомитись з пам’ятниками архітектури, скульптури, мистецтва, побувати на олімпійських іграх Стародавньої Еллади.

    У. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ. НАВИКІВ

    Вчитель. Підготуйте ваші маршрутні листи та давайте перевіримо ваші знання, одержані під час нашої подорожі – конференції.

    ТЕСТУВАННЯ

     (дати однозначну відповідь «так» чи «ні»)

    1.Геродот – батько історії.

    2.Софокл написав трагедію «перси».

    3. Аристофан – автор трагедій,

    4. Арістотель – учень Платона.

    5. Демосфен – відомий грецький оратор.

    6. Сократ – відкрив у афінах академію.

    7. геродот написав «Історію греко- перських воєн».

    8. Піфагор заснував медичну школу.

    9. Гіппократ був лікарем.

    10. Фалес належав до списку семи мудреців.

    11. Піфагор і Фалес – математики.

    12. Арістотель вів бесіду з учнями, прогулюючись алеями саду.

    Перевіряємо тестування шляхом взаємоперевірки. Вірні відповіді вивішуємо перед учнями на дошці. 

    1          

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    12

    +

    -

    -

    +

    +

    -

    +

    -

    +

    +

    +

    +

     

    Оцінювання роботи учнів на уроці

    УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Відповідний текст підручника, творче завдання: дізнатися про походження і значення власних імен, повторити архітектуру Афін.

     

     

     

    doc
    Додано
    11 січня 2018
    Переглядів
    10262
    Оцінка розробки
    Відгуки відсутні
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку