Матеріали можна використати як окремі завдання для перевірки знань учнів, включивши їх в тести, чи для формування тематичних робіт . Таблиця, яку містить розробка, можна використовувати теж як форму перевірки знань учнів під час самостійних
Тема: Трудові права неповнолітніх
Мета:
Базові поняття й терміни: трудовий договір.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф: Труд создал человека... (Ф. Енгельс)
...охота – мати праці, праця все перемагає... ( Г. Сковорода)
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Учитель пропонує учням переглянути зображення і прокоментувати їх.
-Що зображено на фото? Що здається невірним на фото?
-Як людина реалізує своє право на працю? А підлітки?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
1. Законодавство про працю неповнолітніх.
2. Особливості праці неповнолітніх.
Розповідь учителя
Праця людини, її результати цінувалися і цінуються в суспільстві, визначали в ньому статус людини. Праця це забезпечення матеріальних і духовних потреб людини. На особливому рахунку знаходиться підростаюче покоління – підлітки. Згідно законодавства діти не можуть працювати нарівні з дорослими
1. Законодавство про працю неповнолітніх
Особи, які не досягли 18 років, користуються пільгами, стосовно певних умов праці. Учні шкіл можуть працювати у вільний від навчання час після досягнення ними 15-річного віку за згодою одного з батьків або особи, що їх замінює, за умови, при відсутності шкоди здоров'ю підлітка.
Проте допускається праця осіб, які досягли 14-річного віку, за дотримання умов, викладених у частині 3 ст. 188 Кодексу законів про працю:
¨ неповнолітні повинні бути учнями;
¨ виконувана робота не повинна завдавати шкоди здоров'ю і навчанню (тобто робота виконується у вільний від роботи час);
¨ має бути згода одного з батьків або осіб, які їх замінюють (опікунів).
Ті, хто не досягнув 18 років, приймають на роботу тільки після попереднього медичного огляду. Такий огляд мають проходити щороку, поки не виповниться 21 рік.
2. Особливості праці неповнолітніх
Неповнолітні, тобто особи, які не досягли вісімнадцяти років, у трудових правовідносинах прирівнюються у правах до повнолітніх, а в галузі охорони праці, робочого часу, відпусток та деяких інших умов праці користуються пільгами, установленими законодавством України. Для неповнолітніх установлені граничні норми підняття та переміщення вантажів: не можна піднімати вантаж масою понад 12 кг. Також заборонено працювати в нічну зміну, вихідні дні, за сумісництвом на важких небезпечних роботах
Законодавством установлено скорочений робочий час для неповнолітніх працівників: робота з таблицею
Вік, років |
Норми робочого часу під час канікул |
Норми робочого часу під час навчання |
15 |
24 год на тиждень |
12 год на тиждень |
16—18 |
36 год на тиждень |
18 год на тиждень |
Незважаючи на скорочений робочий час, заробітна виплачується у такому ж розмірі, як і дорослим працівникам, які працюють повний робочий день.
Щорічна основна відпустка для неповнолітніх (тривалістю 31 календарний день) надається у зручний для них час. Конкретна дата початку відпустки повинна бути відома неповнолітньому працівникові не пізніше ніж за два тижні до початку відпустки.
Виконайте завдання на картках.
-Що спільного у трьох випадках?
-Що відмінне? Який набір документів, що мають бути при влаштуванні на роботу?
|
Паспорт |
Свідоцтво про народження |
Трудова книжка. Медична книжка |
Документ про освіту або кваліфікацію |
Дозвіл батьків про вступ на роботу |
|
15-ти річний випускник 9 класу, який у перше влаштовується на роботу на час канікул |
|
|
|
|
|
|
40-річний вихователь, який перейшов на нове місце роботи |
|
|
|
|
|
|
17-ти річний випускник 11 класу, який вперше влаштовується на роботу офіціантом |
|
|
|
|
|
|
Вчитель: Отже, ми дізналися як законодавство регулює працю неповнолітніх.
Тепер давайте спробуємо застосувати здобуті знання на практиці.
Робота в спільному колі: (коло ідей)
Ситуація:
Двоє друзів-однокласників Микола та Іван, яким щойно виповнилося по чотирнадцять років, вирішили Людмила володимирівна погодилася взяти хлопців на роботу й запропонувала їм працювати 24 години на тиждень з оплатою праці за фактично відпрацьований час. Хлопці, бажаючи заробити більше грошей, вказали у своїх заявах, що хочуть працювати весь вільний від уроків час, навіть уночі.
Аналіз правової ситуації:
Кількість неповнолітніх, які бажають працевлаштуватись, значно перевищує кількість офіційних робочих місць. Це підштовхує молодь до пошуків роботи у офіційно неоформленому секторі економіки. Звичайно, влаштуватися на таку роботу простіше, скоріше за все, у вас є шанси знайти саме таку напівлегальну роботу. Але на такій роботі годі чекати виконання вимог законів, навряд чи буде забезпечено і охорону вашої праці, ніхто й не згадуватиме про пільги, що мають надаватися неповнолітнім. Крім того, є й небезпека взагалі залишитися ошуканим — адже ваші відносини ніде не зареєстровані, не закріплені юридично. Захистити вас у разі виникнення будь-яких проблем (вам не сплатили кошти чи сплатили набагато менше, ніж обіцяли, ви зазнали травми під час роботи тощо) буде важко або й взагалі неможливо. Тому кожен має замислитися, чи слід іти тим шляхом.
НАШІ ПОРАДИ
Аби застерегти себе від негативних наслідків пам’ятайте: (пам’ятка формату А3)
IV.Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
► Запитання для повторення й обговорення
VI. Підсумки уроку
Слово вчителя: Потрібно завжди пам'ятати, що права і гарантії в трудовій діяльності є лише однією її частиною, другою її складовою є обов'язки працівника, його добросовісна і чесна праця. (Можна надати слово учням для підведення підсумків уроку).
VII. Домашнє завдання