Тема: Виготовлення композиції «Їжачки у лісі».
Мета: навчити дітей робити їжачків з пластиліну, з використанням насіння соняшника; розширити і уточнити уявлення дітей про життя їжаків; розвивати дрібну моторику рук; закріплювати вміння працювати з пластиліном, виготовляти тематичні композиції; коригувати образне мислення; виховувати охайність і наполегливість у роботі; турботливе ставлення до тварин.
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання: зразок готового виробу; пластилін, підкладні дощечки, стеки, серветки, композиція з природнього матеріалу «Лісова галявина», ілюстрації, відеозапис.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
(перевірка підготовки матеріалів та інструментів до уроку)
II. Нервово-психічна підготовка.
Давайте усмішки усім дарувати:
і друзям, сестричці, і мамі, і тату.
Хай радість злітає у небо, як птах,
і добрі слова у нас всіх на устах.
III. Актуалізація опорних знань.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда вчителя.
- Непомітно підкралась Царівна зима і захотіла подивитися, як тварини і пташки підготувалися до її приходу.
На горбочку, під берізкою, хтось копошиться в опалому листі. А щоб відгадати, хто там сховався, послухаємо загадку:
У кубельце листя носить.
Стріне нас-ховає носик,
Кожушок із голочок,
Хто, скажіть, це? (Їжачок)
- До нас у гості завітав Їжачок-хитрячок.
- Діти, а що ви знаєте про їжаків?
2. Презентація їжака.
- Їжачок приніс нам дуже цікаву розповідь про своїх друзів їжачків.
Слайд №1
Зовнішній вигляд
Звичайний їжак - тварина невеликих розмірів. Довжина його тіла складає 20-30 см, маса тіла - 700-800гр. Вуха відносно невеликі (зазвичай менше 3 см). Морда витягнута. Ніс у тварини гострий і постійно вологий.
На верхній щелепі у їжаків 20 дрібних гострих зубів, а на нижній - 16.
На лапах по 5 пальців з гострими кігтями. Задні кінцівки довші, ніж передні. Голки в звичайного їжака короткі, не більше 3 см.
Голки буро кольору, з темними поперечними смугами. Їжачок — це одна з тварин, яка віддає перевагу пасивному захисту від своїх природних ворогів за допомогою голок.
Слайд №2
Місця проживання
Звичайний їжак населяє найрізноманітніші місця проживання. Надає перевагу узліссям, переліскам, невеликим галявинам,біля річок. Він цілком може жити поряд з людиною. Звичайного їжака можна знайти у відкритих лісах, трав'янистих рівнинах, в чагарниках, піщаній місцевості і навіть в парках.
(Чагарник- те саме, що кущ, або зона, де переважно ростуть кущі)
Слайд №3
Спосіб життя
Звичайний їжак - це тварина, активна в нічний час доби. Не любить надовго йти зі свого будинку. День їжаки проводять у гнізді або інших укриттях. Гнізда будують у кущах, ямах, печерах, покинутих норах гризунів або в корінні дерев. Зазвичай гніздо займає в діаметрі 15-20 см, в ньому знаходиться підстилка із сухої трави або листя, моху. За допомогою довгих середніх пальців на ногах їжаки доглядають за своїми колючкам. У середньому, за рік міняється лише одна голка з трьох. Кожна голка зростає 12-18 місяців. У природі ці тварини живуть 3-5 років, в неволі можуть доживати до 8-10 років.
Як у багатьох нічних тварин, у їжака погано розвинений зір, зате вони мають гострий нюх і слух.
З настанням заморозків їжаки щільно закривають вхід в нору і впадають у зимову сплячку. Зазвичай така сплячка триває з жовтня по квітень. Під час сплячки температура тіла їжака падає до 2 градусів C.
Слайд №4
Харчування
Звичайний їжак - це всеїдна тварина. Основу її харчування складають дорослі комахи, гусениці, слимаки, іноді дощові черв'яки. З рослин може поїдати ягоди і фрукти.
(Слимаки, як равлики, тільки без великої черепашки)
Іноді їжак в неволі може з'їсти гадюку. На нього не діє її отрута і не діють багато інших видів отрути, таких як миш’як, опіум.
Мишей у природі їжаки добувають досить рідко і в невеликих кількостях.
Їжак поїдає деякі шкідливі комахи.
Слайд №5
Розмноження
Як правило, за рік самка приносить тільки один виводок. Народжує зазвичай 3-8 (частіше всього 4) дитинчат. Дитинчата народжуються голими, сліпими, з яскраво-рожевою шкірою, маса їх тіла всього 12 грам. Через кілька годин після народження у них з'являються білі й темні м'які голки. Повністю голковий покрив формується до 15 дів життя.
Слайд №6
Користь і шкода для людей
Звичайний їжак корисний знищенням шкідливих комах. У той же час їжак знищує пташенят і яйця дрібних птахів, що гніздяться на землі і цим приносить шкоду.
Їжак може бути переносником деяких захворювань. На них у великих кількостях водяться кліщі і блохи.
Дуже часто їжаків намагаються приручити, як домашніх вихованців. Моя думка, друзі, без крайньої необхідності (порятунок життя тварини) цього робити не варто. Їжачок — дика тварина і йому на волі краще.
3. Повідомлення теми і мети уроку.
- Наш Їжочок-хитрячок пропонує продовжити нам роботу з природнім матеріалом і зліпити такого гарненького їжачка. І наша лісова галявина поповниться новими мешканцями.
4. Розгляд зразка виробу.
- З чого зроблений наш їжак? (з пластиліну і соняшникового насіння.)
5. Зарядка для пальців рук . Гра з прищепками.
- Цього їжачка зможете зробити і ви, якщо ваші пальчики будуть вправні і слухняні. А для цього ми з вами їх трохи розігріємо. У нас їжачок загубив голки і йому немає чим себе захищати. Давайте повернемо їжачкові голки.
6. Технологія виготовлення виробу.
Розгляд і аналіз технологічної карти.
(Фото№1)
Спочатку розігріваємо пластилін теплом своїх долонь, а потім робимо кульку. (Фото№3)
Далі способом витягування зробимо носик нашому їжачкові (Фото№5)
7. Фізхвилинка.
- А зараз Їжачок-хитрячок нам пропонує трохи відпочити.
Їжачок ішов лісочком, (діти крокують на місці)
Вмить згорнувся він клубочком. (діти присідають і встають)
А лисичка проходила (знову крокують)
Й їжачка того не з’їла (розводять руками в сторони)
8. Повторення правил техніки безпеки і гігієни праці.
- Діти, наш Їжачок-хитрячок нагадує вам про правила техніки безпеки та культури праці.
9. Планування наступних трудових дій.
- Хто швидше і гарніше зробить їжачка, той може зробити йому грибочки або яблучка і покласти їх спинку їжачку, щоб було йому що їсти взимку.
- А для тих, хто буде старанно працювати – у Їжачки-хитрячка є подарунки.
10. Виконання їжачка учнями під коментар вчителя.
- А зараз візьміть пластилін, розігрійте його і скатайте кульку……
(Допомога слабким учням)
11. Словесне оцінювання виробів. Створення їжакової композиції.
V. Підсумок уроку.
- Ось і добігає наш урок до кінця.
- Що нового ви дізнались на уроці?
- Чим вкрита спинка їжачка?
- Для чого потрібні йому голки??
- Які частини тіла є їжака? (голова, тулуб, лапки)
- Що розташовано на голові? (вуха, очі, рот, ніс)
- Які лапки у тваринки? (маленькі)
- Чим вони харчуються? (це всеїдна тварина. Вона харчується комахами, гусениці, слимаки, іноді дощовими черв'яками, може поїдати ягоди і фрукти.)
- Як називаються дітки їжака? (їжачата)
Треба завжди пам’ятати
І дорослим, і малятам,
Що нема таких тварин,
І нема таких рослин
Поблизу і навкруги,
Влітку, взимку й будь-коли,
Непотрібних зовсім нам.
Всі рослини і тварини
Вкрай потрібні для людини!
VI. Прибирання робочих місць.