Урок з української мови для учнів 2 класу
Тема. Урок-турнір «Мовознавець»
Мета. Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми: «Звуки. Букви. Слово». Розвивати уміння працювати в команді. Виховувати позитивне ставлення до рідної мови.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку. Привітання.
Руку дай мені скоріше,
Посміхайся веселіше,
Розпочнемо ми турнір.
Виграють усі, повір!
Тож часу тепер не гаємо
І турнір наш починаємо.
ІІ. Мотивація учнів до уроку.
- Сьогодні нас чекає цікавий і зовсім незвичайний урок. Ви будете
змагатися, наче відважні лицарі у турнірі. Але на відміну від
лицарів вам не знадобляться шпаги та мечі. Для цього
змагання вам потрібні: розум, знання та кмітливість.
Підготовча частина. Інструктування:
- Для того, щоб розпочати наш турнір, спершу необхідно поділитися на команди. Кожен з вас отримає картку-завдання. Потрібно назвати, що у вас зображено і знайти стіл із категорією, до якої відноситься ваше зображення. (Утворилися команди: «Чотирилапики» та «Крилаті»).
Проводиться обговорення правил роботи в групі.
- Отже, можемо розпочинати.
ІІІ. Основна частина. Ознайомлення із завданнями турніру.
- У кожної команди є кошик, який буде наповнюватися
квіточками, за виконані вами завдання. Вкінці побачимо чий кошик буде повніший,їх кількість
підрахуємо і визначимо команду, яка перемогла.
Конкурс 1 «Веселий старт».
- Завдання 1 конкурсу – спільно придумати девіз для вашої
команди, обрати капітана та оформити емблему команди.
Конкурс 2 ««Розминка»».
- Я задаю запитання по черзі кожній команді. Команда суперника може відповідати, якщо команда, якій задавали запитання не відповіла вірно.
Питання:
1. Яка буква не позначає жодного звука, а тільки
пом’якшує попередній? (Ь)
2.Які букви завжди позначає 2 звуки? (Щ та Ї)
3. Назвіть букву, яка завжди позначає приголосний м’який звук? (Й)
4. Які букви можуть позначати 1 або 2 звуки? (я,ю,є)
5. Які слова переносити не можна? (односкладові, двоскладові, якщо один зі складів містить одну букву )
6. Продовжте речення. Кількість складів у слові можна визначити, порахувавши звуки ...(голосні)
7. Скільки наголошених складів у слові?(1) А ненаголошених? (різна кількість)
8. Які бувають речення? (розповідні, питальні і спонукальні)
9. Які слова відповідають на питання що? (назви предметів)
10. Які слова відповідають на питання хто? (назви людей та тварин)
- Молодці! Обидві команди чудово справилися з завданням.
Конкурс 3 «Нумо, ротик, не зівай! Ділить слова допомагай!».
- Наступне завдання – визначити кількість складів у словах. На ваших столах є картки зі словами і відповідними до них зображеннями. Вам потрібно уважно прочитати слово і поділити його на склади. Якщо це слово двоскладове – то залиште його на столі, а якщо трискладове – то візьміть до рук.
Слова: лялька, хлопчик, намисто, озеро, м’ячик, ведмедик, тарілка, ручка,
береза, жолудь, казка, олівець, ящик, апельсин, лінійка, тюльпан.
В цьому завданні за кожну правильну відповідь команда отримує квіточку.
Фізкультхвилинка « Встало сонце»
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти:
Встали — сіли, встали — сіли.
Бачте, як розвеселили!
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю припрошати.
Нумо разом, нумо всі
Потанцюймо по росі.
Конкурс 4 «Яблунька і м’ячик »
З кожним раундом завдання стають важчими. Саме це завдання потребує від вас неабиякої кмітливості. Зліва на яблуньці записати – слова із знаком м’якшення, справа на м’ячику – слова з апострофом, а посередині, де сірий силует обох цих фігур – слова які і з апострофом і зі знаком м’якшення. За підібрані слова з апострофом і м’яким знаком по дві квіточки.
Конкурс 5 «Шифрувальник».
Потрібно розшифровувати слова, читаючи букви у порядку зростання цифр. Спробуйте розшифрувати це слово.
л к і о с а р е е б з
(лісок) (береза)
Коли ваша команда справиться із цим завданням візьміться всі
за руки і підніміть їх вгору. За моїм сигналом вся команда вимовляє це речення.
Конкурс 6 «Хто? Що?»
Команді «Чотирилапики» – скласти вежу з цеглинок тих кольорів, на яких
написані слова що відповідають на питання хто?
Команді «Крилаті» – скласти вежу з цеглинок тих кольорів, на яких
написані слова що відповідають на питання що?
Конкурс 7 «Народна скарбниця».
Потрібно з частинок утворити прислів’я:
Весна днем красна, вродить рясно.
Сій вчасно – а на хліб пісна.
Птах радіє весні, а осінь – плодами.
Весна красна квітками, а дитя матері.
3. Підсумок уроку. Рефлексія
- Отже, турнір підійшов до завершення. Ви вміло справилися з усіма завданнями, адже дружно працювали у командах. На сьогоднішньому уроці ви показали свої знання, які здобули на попередніх уроках. Тепер можемо поглянути у якої команди кошик з квітами повніший. Вітаємо переможців!
Запрошую учасників цієї команди до «Експрес - інтерв’ю ». Розкажіть іншим, що допомогло вам здобути перемогу? Висловіть побажання групі суперників.
V. Домашнє завдання
Скласти вірш про українську мову.
1