Я досліджую світ 3 клас
Тема: «Тварини. Різноманітність тварин.»
Мета: -розширити поняття звірі, птахи, комахи; сформувати елементарні поняття риби, земноводні, плазуни; вміння розрізняти тварин цих груп;
- формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву;
- виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності, любов до природи.
Обладнання: малюнки тварин, відео « Різноманітність тварин», фізхвилинка, кросворд, прислів,я і прикмети про тварин, фото з домашніми улюбленцями, Тото тварин «Хто зайвий».
Тип уроку : узагальнення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не просто слухати, а чути,
Не просто думати, а міркувати.
І жодної хвилини не втрачати.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
1. Робота «Синоптиків».
- Яка зараз пора року? Який місяць? Які суттєві ознаки цього місяця?
- Яке небо? Чи є хмари? Чи сонячно? Яка погода була протягом останніх днів? Які зміни відбулися в живій природі?
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку
Щоб дізнатися над якою темою ми будемо продовжувати працювати сьогодні, я пропоную вам розгадати кросворд.
Розгадування кросворда
1. Швидко скрізь вона літає,
Безліч мошок поїдає,
Під дахом гніздо будує,
Тільки в нас не зимує.
2. Влітку гуляє, а взимку спочиває.
3. Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
4. І своє дитя не забула, і чужих нагодувала.
5. Хвостик, як ниточка,само як калиточка,
а очі як насінинки.
6. На подвір’ї ходить птах
І співає по складах.
7. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
А як вийде полювати,
Бережись, мишва хвостата.
|
л |
а |
с |
т |
і |
в |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
в |
е |
д |
м |
і |
д |
ь |
б |
і |
л |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
к |
о |
р |
о |
в |
а |
|
|
|
|
|
|
м |
и |
ш |
а |
|
|
|
|
п |
і |
в |
е |
н |
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
и |
с |
и |
ц |
я |
|
|
Отже сьогодні ми детальніше познайомимося із царством тварин, знайдемо їх спільні ознаки. З давніх-давен люди вірили в богів – покровителів всього живого на Землі. Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин –Фауна. Тому і стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною. На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів тварин, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.
2. Перегляд відео « Різноманітність тварин»
https://www.youtube.com/watch?v=8uxBxfyhxcM
Обговорення відео:
Що вже було відомо? Звідки? Що нового дізналися? Що здивувало і захотілося перевірити? Як це можна зробити?
Якщо у дітей не виникло запитань, вчитель може сам поставити питання:
Чи справді укус павука тарантула смертельно отруйний?
Інформація для вчителя: (джерело: науково – пізнавальний журнал Пізнавайка): «Сам тарантул навряд нападає на людину. Але до цього його можуть змусити дії самої людини, наприклад, якщо та випадково зачепить павука, останній в якості самозахисту може вкусити.
Укус тарантула для здорової людини не є небезпечним, винятком можуть бути діти і люди з алергічними реакціями, в таких випадках обов’язково необхідно звертатися за професійною медичною допомогою.
Симптоми укусу тарантула та їх наслідки можуть виглядати таким чином:
В першу чергу необхідно промити ранку антибактеріальним милом та обробити антисептиком. Потім охолодити місце укусу з допомогою грілки з льодом і прийняти антигістамінні засоби. Пити багато рідини, але ні в якому разі не алкоголь, і звичайно ж звернутися за професійною медичною допомогою»
ІV. Опрацювання нового матеріалу
Робота в малих групах
- Мандруємо у царство тварин. Тварин різних видів вчені об’єднали в групи за істотними ознаками. Їх поділяють на такі групи: комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі.
Працювати ми будемо в групах. А тепер ми дізнаємосьпро кожну групу тварин більше.
У кожній групі дітей є зоолог, який підготував цікавинки із життя тварин своєї групи. Читач, прочитає віршик, який ви складете з окремих рядків. Всі учасники повинні скласти невеличку розповідь про запропоновану групу тварин, виділити їх основні ознаки тварин так, щоб всі здогадалися про кого йдеться. Координатор керує роботою своєї групи. Розповідь будуєте за таким планом:
1. Назва тварин.
2. Чим вкрито тіло.
3. Особливості зовнішньої будови.
1 група
У цих тварин тіло вкрито шерстю. Вони вигодовують своїх малят молоком. Це звірі. Вкрите шерстю тіло й вигодовування малят молоком – це істотні ознаки звірів.
- Яких звірів ви знаєте? А ви знаєте, що у середині лютого ведмедиця народжує в барлозі одне, двох малят.
Діти переглядають фото тварин і називають їх. Назвіть тварин, яких ви побачили.
На малюнках зображені: рись, лось, олень, козуля, куниця, кабан, ведмідь, білка, хом’як, бобер.
Цікаво знати.
- А чи знаєте ви, що тварини можуть попереджати про зміни в погоді.
- Жаби квакають на дощ.
- Свиня рохкає, хоч і сита, - на мороз.
- Пес на снігу згортається калачиком – на мороз.
- Кіт шкрябає підлогу – на вітер, завірюху.
- Кінь лягає на землю – перед снігопадом.
Читання вірша
Любіть звірів маленьких і великих,
В далекім лісі, поруч у селі
Любіть усіх – приручених і диких –
ми з ними не самотні на Землі. (О. Пчілка)
2 група
Тіло цих тварин вкрито пір’ям. У них є голова, крила, дві ноги, хвіст. Тіло, вкрите пір’ям – істотна ознака птахів.
Кожен птах будує свою оселю, яка зветься гніздом. Гніздечка бувають різні. Для деяких птахів людина майструє будиночки сама, запрошуючи крилатих друзів жити поряд.
– Яких птахів ви знаєте?
Цікаво знати.
А ви знаєте, що: найвищій птах в Україні – сірий журавель. Зріст його досягає 1 метра 20 см. Птахи – дуже працелюбні тварини. Шпак працює на добу 17 годин, ластівка – 18 годин, стриж – 20 годин.
- Пропоную перевірити ваші знання про птахів за допомогою вікторини.
Вікторина
1. Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
2. У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
3. Який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)
4. У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
5. Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
6. Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, бо він знищує шкідників дерев)
7. Які птахи прилітають до нас з настанням зими? (Снігурі, омелюхи)
8. Який птах будує собі гніздо з риб'ячих кісток? (Зимородок)
9. Який птах будує собі гніздо за допомогою слини? (Синиця-ремес)
10. Назвіть рідкісних птахів нашого краю. (Зимородок, трач, лелека чорна, куріпка сіра)
11. Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)
Народ скаже, як зав'яже.
А хто пам'ятає прислів'я, приказки, прикмети про птахів?
Горобець маленький, а серце має. Восени і горобець багатий.
Ластівка день починає, а соловей закінчує.
Регулярне кування зозулі віщує теплу погоду.
Перед сніговицею галки та ворони голосно кричать.
Якщо синиці, сороки, сойки влітку рано вмощуються на ночівлю, слід чекати холодної осені.
Гуска стоїть на одній нозі чи ховає голову під крило - на холод.
Якщо в морозяний день заспіває півень – потеплішає.
Гра "Чия це пісня"
- Пропоную пограти у гру "Чия це пісня".
Чик-чирик - горобець
Кар-кар - ворона
Ф'ю, ф'ю - синиця
Кльо-кльо - шишкар
Ку-ку - зозуля
Тьох-тьох - соловей
Угу-угу - сова.
3 група
Світ цих тварин дуже різноманітний. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають. У них шість ніг. Це їхня істотна ознака.
– Що це за тварини? Назвіть їх, відгадавши загадку:
Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик.
Є шість ніг без копит, крила має і літає.
Летить – виє, сяде – землю риє. (Жук.)
Комах дуже багато, їх можна зустріти всюди: у лісі, на луках, у полі, в садку, на городі. Живуть вони і в озерах, ставках, навіть у калюжах. До комах відносять метеликів, жуків, мурашок, бабок, коників, джмелів. Більшість з них мають красиве забарвлення. Їхня істотна ознака - шість ніг. Розрізняйте корисних комах (бджоли, мурахи) і комах-шкідників, які завдають шкоди господарству.
У бджіл - п'ять очей, три допоміжні — рецептори, завдяки їм вони легко визначають час доби і повертаються у свій вулик о певній годині. Мешканці одного мурашника знищують за один день понад 20 000 комах.
Цікаво знати.
- А ви знаєте що, найсильніша тварина - не тигр, не лев, не слон, А жук – гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла.
Розгляньте малюнки і назвіть метеликів, яких ви побачили.
– Шовкопряд, мертва голова, махаон, кропивниця, совка, бабка, голуб’янка.
– Прочитайте вірш.
На траві й квітках росинка,
Шелестіння й гомін гілки,
Щебетання й гомін пташки,
Скрип жука, гудіння бджілки… (Я. Щоголів.)
– Чому павуків не відносять до групи комах? (Технологія „ Мікрофон”)
Комахи мають шість лапок, у павуків вісім лап.
4 група
На території України трапляються жаби різних видів. Біля водойм живуть тритони. Жаби і тритони - це земноводні. Тіло земноводних вкрите м'якою, вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем. Вони не можуть довго перебувати під водою, тому частину життя земноводні проводять на суходолі, а частину - у воді. Головна ознака цієї групи тварин – життя у воді та на землі. Звідти назва групи – земноводні.
Даремно дехто боїться ропухи, а хлопці, буває, поспішають її скривдити. Ропуха — дуже ненажерлива тварина, вона поїдає безліч усяких комах, слимаків — шкідників овочевих і плодових рослин.
Звернемось до підручника з природознавства с. 135.
Яких земноводних ви побачили?
На малюнку зображені жаби, тритони.
Цікаво знати.
– А ви знаєте, що на території України живуть такі земноводні: ропуха, жаба озерна, жаба трав’яна, жаба ставкова, тритон.
Прудка жаба може стрибати до двох метрів у довжину і близько метра у висоту. А мешкає рекордсменка у листяних лісах Закарпаття.
5 група
– Ці тварини мають продовгувате тіло, вкрите лускою, живуть у воді. (Риби)
Прочитайте вірш
Люблю я заглядати в плесо,
Очима досягати дна.
Там щука блисняє, мов лезо,
І погляд мій перетина. ( Д. Павличко).
Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді. Дихають киснем, розчиненим у воді. Риби різнобарвні, мають добрий слух, вони прикрашають наше життя. Їх використовують у промисловості.
– Яких риб ви знаєте?
У наших водоймах водяться окуні, коропи, лящі, щуки, соми, краснопірки.
- Давайте розглянмо малюнки. Назвіть риб, яких ви побачили.
Лин, бичок, камбала, форель, судак, окунь, сом, короп, бичок.
- Яка з цих риб живе в прісних водоймах, а яка в солоних?
Цікаво знати.
– Цікаво, що найбільшою рибою, яка живе у прісних водоймах України, вважається сом. У два роки сом досягає довжини 50-60 сантиметрів, а у 25 років важить 110 кілограмів і має довжину тіла понад 3 метри.
- Є риба ананас, яка може виходити на сушу і навіть лазити по деревах.
6 група
Страхітливі, на першіий погляд, ці тварини ніколи першими не зачеплять людину. Черепахи, ящірки, змії, крокодили - це тварини, яких називають плазунами. На суходолі вони рухаються "плазуючи", тобто тягнуть своє тіло по землі.
Тіло плазунів вкрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослися і утворили міцний панцир. Цим вони відрізняються від інших тварин.
Плазуни знищують багато шкідливих комах і мишей.
Цікаво знати.
Сітчастий пітон - найдовша з усіх змій. Довжина окремих особин досягає 10м.
– Назвіть плазунів, яких визнаєте.
- Розгляньте малюнки. Назвіть плазунів, яких ви побачили.
На малюнку зображені змії, крокодили,черепаха.
Як можна назвати їх одним словом?
Назвіть плазунів, яких ви побачили.
На малюнку зображені змії, крокодили,черепаха.
Як можна назвати їх одним словом?
Читання вірша:
Ящірки зелені гріються на сонечку,
Стережуть комах.
І сіренький вужик виповз з очерету,
І весела бабка кружляє, наче птах. (Ю. Грицик).
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого
„ Мозковий штурм” (робота в парах)
– Доведіть, що черепаха – плазун, хоча її тіло вкрите не лусочками, а панциром.
– Доведіть, що їжак, вкритий голками, належить до групи звірів.
Групова робота
1.Позмагайтеся, хто більше назве тварин кожної групи.
І група ІІ група ІІІ група
Звірі риби птахи
2.Доведіть, що
І група. ІІ група ІІІ група
Коза, кит – звірі. Сонечко, муха – це комахи. Карась, сом – це риби.
3. Гра «Хто зайвий»
1.Собака, білка, корова, ящірка.
2. Бджола, капустянка, карась, муха
3.Щука, плітка, вовк, окунь.
4.Ластівка, папуга, коник, лелека.
VІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
-З якою темою ми ознайомились на уроці?
-Що нового дізналися на уроці?
- Зараз перевіримо якими уважними ви були погравши в гру «Правда – неправда».
Гра «Правда – неправда».
Якщо чують правдиву інформацію- хлопають в долоні, неправду- тупотять ногами.
- Які твердження викликали у вас сумніви в достовірності? Як можна це перевірити? (звернутися до джерел-довідників, пізнавальних журналів, інтернету)
– Чи правдиве твердження, що півень не може себе назвати птахом? (Запитання на логіку і увагу).
- Сам не може, бо не говорить, а ми можемо – бо тіло вкрите пір’ям і має крила.
– Чи зможемо ми жити без тварин? Чому? Аргументуйте свою думку.
Нехай любов до тварин, спілкування з ними – стане вашою природною потребою.
Збіг урок, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Бажаю вам, дітки, щоб ви жили у злагоді з усим, що вас оточує.
Дякую вам за роботу на уроці!