Урок "Творчість Архілоха- засновника ямбічного жанру"+ Презентація

Про матеріал
Урок "Творчість Архілоха- засновника ямбічного жанру"+ презентація стане в нагоді для проведення уроку позакласного читання у 8 класі для поглиблення інформації про давньогрецьку лірику
Перегляд файлу

Тема: Творчість Архілоха-засновника ямбічного жанру

Мета:

Продовжити знайомство  з давньогрецькою лірикою, допомогти зрозуміти її філософську основу,  художніми особливостями та представниками. Зацікавити особистістю Архілоха; ознайомити з творчістю поета; вчити визначати віршовий розмір; поглиблювати знання про лірику як жанр літератури;

 

удосконалювати навички аналізу художнього тексту та порівняльного аналізу; творчу уяву, логічне та критичне  мислення учнів; розвивати увагу, вміння висловлювати власну думку; навички звязного мовлення, виразного читання;

 

виховувати критичне ставлення до вчинків людей, повагу до художнього слова,  культуру читання, усної відповіді, моральні цінності: почуття відповідальності, краси, цінності життя, патріотизму,  сприяти розширенню кругозору школярів.

 

Урок: комбінований

Обладнання: презентація, підручник

 

Хід уроку:

I. Оргмомент.

II.Актуалізація опорних знань:

На попередньому уроці ви познайомилися  жанрами давньогрецької лірики.

Давайте згадаємо, що таке  лірика? (слайд1) підручник, ст.67

Так виглядала ліра (слайд 2).

 

Які різновиди еллінської лірики ви знаєте, схематично спробуємо відобразити:

 (кластер «давньогрецька лірика», слайд 3).

 

Так виглядали музи, які надихали всіх цих поетів (слайд 4) –(знайомство з архітектурою Давньої Греції).

 

На попередньому уроці ви познайомилися з життям і творчістю Тіртея. (слайд 5 )

1. Бесіда:

Хто може визначити гасло життя Тіртея? З чим він повязує сенс свого життя? У якому творі ми це чітко можемо побачити? («Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну…»)

Щастя у свободі,  а свобода-у величі духу.

 

Слайд 6.

У чому сила поетичного слова Тіртея? (з біографії: зміг повести за собою воїв силою своєї поезії. У Давній Греції вже зрозуміли, що  сила ораторського слова цінувалася  не менше. ніж воїни. Для Вас корисне: треба вчитися гарно говорити – актуальність.

2. Евристична бесіда.

  • Який заклик ми чуємо у вірші Тіртея? Що він думає про людину?

(Автор - вірний син своєї вітчизни, закликає за­хищати її до переможного кінця. Тіртей прослав­ляє людину, яка здатна на самопожертву в ім'я батьківщини.)

  • Як ви розумієте слова: «добре вмирати тому»?

(Поет славить відважних, що полягли в перших лавах захисників рідної землі. Ці слова сповнені мужності, сміливості. Людина, яка їх написала, по­винна бути готовою вмерти заради визволення вітчизни. Недарма ж є перекази, що його слово сильніше від зброї. Так, воно пробуджує відвагу, любов до рідного краю.)

  • Яка головна думка вірша?

(Краще вмерти за вітчизну, ніж бути втікачем, а потім жебракувати по світу. Головне для воїна – чесно загинути в бою за батьківщину, захищаючи її до останнього подиху, ніж вкрити себе безслав’ям  боягуза)

  •  Що чекає втікача з поля бою?

(Лихо та злидні, безчестя, ганьба не тільки для нього, а й для всього його роду)

  • Чого навчає автор молодих воїнів? (Зачитати «О, юнаки..») Який прийом використовує автор у цьому рядку?
  •  Який фінал вірша?

(Оспівування краси й молодості. Гідним буде той юнак, який вірно служить вітчизні)

  • Які епітети використовує автор? Яка їх роль?

(Хоробрі бійці, родючі ниви, матір мила, батько старий, дітки дрібні, жінка смутна, лихо та злидні тяжкі.

Ці епітети, або слова-образи, яскравіше змальо­вують гірку долю боягузів.)

  • Які почуття викликав автор у воїнів під час битви?

(Пісня запалювала бойовий дух патріотів. Ніхто не бажав осоромлювати свій рід і безчестям вкри­вати своє лице. Кожний робив трагічний вибір, але правильний)

  • Які ще художні засоби можна знайти у вірші?

(У вірші є поодинокі метафори: лихо та злидні гнатимуть скрізь втікача, горе й зневага за ним підуть усюди слідом, духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте).

 

Висновки вчителя: молодці, ви добре підготували домашнє завдання, тепер ми можемо перейти до нового поета Давньої Греціі  Архілоха.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Тема нашого уроку звучить так:

 

Слайд 7 (тема, портрет, епіграф)

Епіграфом слугують слова самого Архіоха. Ми до них повернемося в процесі нашого знайомства з поетом. Підійміть, будь ласка руку, хто знайомий з цим автором, його творчістю, взагалі чув про нього до сьогодні? Таким чином,  у Вас сьогодні буде маленьке відкриття ще однієї сторінки великої книги літератури.

IV. Новий матеріал.

Як і про більшість античних авторів, про Архілоха відомо небагато.

1. Робота з підручником:

Я пропоную самостійно  прочитати статтю підручника с.70– це півсторінки, але після цього нас чекає наступний вид роботи.

2.Складання асоціативного куща, в подальшому який стане кластером (на дошці).

 3. Інформація вчителя:  До того, що є у підручнику, мені хочеться додати декілька «цікавинок», щоб ви більше дізналися про цього поета.(слайди 8-11). Слайд 12-батьківщина поета. Ви бачите, що захищав Архілох. До нас дійшов фрагмент рукопису поета (слайд 13).

 

Будь ласка, допрацюємо нашу схему (кластер), додавши інформації про автора, що ви дізналися.

 

4.Робота з текстами віршів:

Перед нами 4 поезії Архілоха, пропоную розподілитися на 3 групи – ряд- узяти по одній поезії,  проаналізувати за планом (Слайд 14):

  • визначити тему,  
  • головну думку,
  • до якої лірики належить,
  • художні засоби,

розмір (перевірка д/з, повторювали вдома), (Якщо треба, повторити віршовані розміри)- 5 хвилин, записи в зошиті.

Виразне читання поезії,  аналіз за планом:

 

«Серце, серце..» - звертання до серця та душі людини,

  • людина повинна бути стійкою в біді і в радості, повинна пізнати зміни в житті і гідно їх витримати,
  • філософська,
  • переважають дієслова, більше наказового способу, звучить як заклик до дії, персоніфікація (серце..позмагайся), риторичне звертання, антитеза, багато авторських тире-підкреслення думки, односкладні речення.
  • двоскладова стопа - хорей.

 

 «Всі шляхи богам відкриті…»- багато чого залежить від волі богів,

  • треба бути за будь-яких обставин людиною,
  • філософська,
  • антитеза, епітети, метафори, порівняння, інверсія, складні речення,
  • двоскладова стопа - хорей.

 

«В горі невтішному всі заніміли…»- звертання автора до друга Перікла з    утішанням;

  • у житті багато чого залежить від випадку й волі богів, але людина повинна бути стійкою та мужньою, щоб переносити горе і радість, які чергуються у житті.
  • Епітети — важка (скорбота), прекрасні (люди), нестерпна (туга), незламна (стійкість), слізливі (жінки). Порівняння — від болю та сліз наші серця мовби набрякли. Персоніфікація— лихо над нами простерлось; смуток довкола запав.

 

«Хліб мій на списі замішений…»-У цьому вірші втілився дух воїнського життя, де слово «спис» є ключовим. Перше вживання цього слова («хліб мій на списі замішаний») сприймається метафорично: він заробляв гроші («хліб»), наймаючись до когось на час бойових дій (де застосовував списа). А друге («вино я на списі маю») є реальним фактом, адже еллінські вояки на марші носили на списах вузлики з харчами, де було й вино. Безперервні бої виховують у ньому і філософське ставлення до життя, що уявляється йому продовженням битви. Поет радить завжди бути стійким і зносити удари долі. Крім того, поет уважає, що майбутнє людини залежить від долі і випадку. Ця поезія свідчить про небезпечну професію воїна. ДВОВІРШ- зараз дуже актуальний для сучасних поетів.

Висновок:

Що можна визначити спільного в поезіях  Архілоха? (філософське звучання. Він закликає мужньо витримувати удари долі, пам'ятати про ритм людського лиття, де удачі чергуються з лихом і злигоднями. Незаперечна для поета влада богів, проте він бачить головне  в силі духу. Прикметна у цьому сенсі елегія Архілоха на смерть його зятя, якогось Перікла, який загинув під час бурі на морі).

Повернемося до епіграфу уроку: засіб дали нам боги, стійкість незламну душі.

Як пов*язвні ці слова з життям і творчістю поета?

 

V. Закріплення  знань.

1. Ви тепер знайомі вже з двома представниками давньогрецької лірики. Як ви вважаєте, чому саме після Тіртея в підручнику розташований Архілох, а не хтось інший? (бо у них багато спільного).

Що ж у цих двох авторів  спільне в поезії?

 Я пропоную вам такий вид роботи:

 

 

 

кульгавий                                                                                     сильний

літній                                                патріоти                              молодий                                                                                 

не брав участі                                 добре володіють                  воїн                                                                  

у походах                                       мистецтвом слова                                                

 

 

Після оприлюднення відповідей заповнити діаграму ( допомога: слайд 15).

 

2. Слайд 16. «Чи корисним було для мене знайомство з творчістю Архілоха?» (Метод Пресс)

            1. я вважаю... (позиція).

            2. Тому, що... (пояснення).

            3. Приклад... (докази, аргументи).

            4. І тому... (висновок).

Рефлексія:

Складіть, будь ласка, сенкан за темою (алгоритм: слайд 17).

Свій варіант сенкана: слайд 18.

VII. Підсумки уроку.

VIII. Інформація про домашнє завдання (на вибір):

1.Дати відповідь на запитання: «Чи можна вважати поезію Архілоха філософською?»

2. Уявіть, що ви репортер, візьміть інтерв'ю у Архілоха.

3. Порівняйте 2 поезії Архілоха на вибір (спільне-відмінне).

4. Поміркуйте: ямб – жанр поезії  і ямб - розмір?

 

 

 

 

 

 
 

doc
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
1989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку