Урок. Творчість Е. Портер. Художні засоби розкриття образу Полліанни.

Про матеріал
Мета: сприяти глибшому розумінню учнями ролі художніх прийомів та засобів для розкриття образів героїв літературних творів, зокрема Полліанни; продовжувати удосконалювати навички роботи з підручником, аналізу великого за обсягом художнього твору; розвивати навички виразного читання, висловлення та обґрунтовування власних думок, міркувань з опорою на текст; виховувати найкращі моральні якості: неприйняття зла, вміння співпереживати, милосердя. Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, епіграфи, схема Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом
Перегляд файлу

 

Тема.         Художні засоби розкриття образу Полліанни

Мета:         сприяти глибшому розумінню учнями ролі художніх прийомів та засобів для розкриття образів героїв літературних творів, зокрема Полліанни; продовжувати удосконалювати навички роботи з підручником, аналізу великого за обсягом художнього твору; розвивати навички виразного читання, висловлення та обґрунтовування власних думок, міркувань з опорою на текст; виховувати найкращі моральні якості: неприйняття зла, вміння співпереживати, милосердя.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, епіграфи, схема

Тип уроку:      урок поглибленої роботи над текстом

                                            Епіграф:

                                           Любляча людина живе в люблячому світі.

                                          Вороже налаштована людина живе у ворожому світі».

                                      К.Кейс.

Якщо доля подає вам лимон,

 постарайтесь зробити із нього лимонад.

(Дейл Карнегі)

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань:

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Вправа «Люстерко».

Учням пропонується подивитися по черзі в люстерко і посміхнутися собі.

  1. Проблемне запитання.
    • Чи  може зміна зовнішності зробити людину щасливою?
    • А що тоді для цього потрібно?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. На виставці воскових фігур «Катастрофи людського тіла» були представлені експонати двох братів: один був цілісний і здоровий, а інший народився практично без тазу та ніг. Хлопчики росли, і коли перший почав займатися бігом, інший цю саму дистанцію проходив на руках, що у майбутньому дало змогу каліці жити повноцінним життям. Він став неперевершеним символом оптимізму, сили волі та шаленої любові до життя для всього американського народу. (Учні читають на дошці вираз англійською мовою, перекладають його. «Кожний день не може бути гарним, але щось гарне є у кожному дні»).

Тож сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором «Поліанна» Еліонор Портер  й прослідкуємо, як маленька героїня твору уміла радіти життю, розберемося в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство: Чи може людина змінити своє життя? Від чого залежить щастя людини? Від грошей, від положення в суспільстві, від оточуючих, чи від внутрішнього стану та самого бажання бути щасливим?

У  одному зі своїх листів Елеонор Портер пи­сала: «У кожної людини повинно бути попереду щось таке, що дає їй снагу жити. Ми всі повин­ні знайти свій смисл життя - великий він чи малий. Окрім того, кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям...». Це дивне світло, яке освітило життя маленького містечка, несла в собі героїня письменниці - Полліанна. Це світло протягом життя відкриваймо у собі й ми.

ІV. Оголошення теми та мети, епіграфів уроку

  + Робота з епіграфами.

  1. Як ви розумієте слова К.Кейса? Який світ, на вашу думку, можна назвати люблячим?
  2.  Чи не таким принципом керувалася дівчинка, коли пропонувала власну гру?     Розкажіть про історію гри, в чому її суть.
  3. Що для вас означає слово РАДІСТЬ? Скласти асоціативний ланцюжок.

 V.  Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1.Вікторина за романом «Поліанна»

  1. Чому міс Полі взяла до себе Поліанну? /з почуття обов’язку/
  2. Яка прикрість трапилася з містером Пендлтоном? /зламав ногу/
  3. Хто опікувався дівчиною після смерті її батька? /Жіноча рада/
  4. Як називалася гра, у яку навчив гратись дівчинку її тато? /гра у радість/
  5. Скільки разів у Святому Письмі Господь закликає радіти? /800/
  6. Хто допоміг переконати міс Полі запросити лікаря Чилтона? /Джиммі/.

 

2. Проблемні питання та проблемні ситуації.

  • Як ви думаєте, чому люди бувають злими?
  • Як, на ваш погляд, їм можна допомогти стати щасливими?
  •  «Просто дихати – ще не означає жити». Як ви розумієте ці слова Поліанни?

 

3. Стислий переказ вчителем розділів 19-27.

 

4. Виразне читання рубрики підручника «Коментарі» ст.. 216-217.

 

5. Виразне читання учнями уривків розділу 28 ст. 217-226.

 

6. Коментар учителя. А зараз ми попрацюємо над портретною характеристикою дівчинки. Важливо, що Полліанна змальована в повісті звичайною дівчинкою. Нічим особливим не вирізняється її портрет. Давайте зачитаємо, якою автор описує Поліанну.

(«Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось»).

Личко Поліанни нам нагадує сонечко, тож до вашої уваги інтерактивна гра «Сонечко».

  1. Інтерактивна гра «Сонечко».

http://gimnasia.kiev.ua/krutofist/img/32.jpg

(Учні визначають риси характеру Поліанни).

Давайте подумаємо, що слід розповісти, щоб дати повну характеристику героя?

 

 

 

  1. Робота зі схемою: «Художні засоби розкриття образу героя».

http://gimnasia.kiev.ua/krutofist/img/33.jpg

  1. Слово учителя:  Як ми бачимо, одним із засобів розкриття образу героя є ставлення інших персонажів до нього, то ж упізнайте, кому належать ці репліки, прокоментуйте їх.
  2.  Впізнай героя за реплікою.
    1. Ти й справді незвичайна дівчинка.(Джиммі Бін).
    2. Ви знаєте, якби на це була моя воля, я виписував би її – і продавав би в аптеці, як я виписую пігулки. (Лікар Чилтон).
    3. Можливо. Але як на мене, Поліанно, то ти краща за всі призми разом узяті. (Джон Пенделтон).
  3. Слово вчителя: «Ви не маєте бажання посміхатися?  Що ж , у такому разі можна вам запропонувати дві речі. По–перше, заставте себе посміхатися. Якщо ви на самоті, насвистуйте чи мурликайте яку-небуть мелодію або пісеньку. Чиніть так, наче ви уже були щасливі, і це приведе вас до щастя» (Дейл Карнегі).
  4. Постановка проблемного питання:  Чи «скористається порадою» Дейла Карнегі Полліанна, змінюючи відношення до життя жителів міста?

13.  Гра «Так чи ні»

Я висловлюватиму певну думку, а ви погоджуватиметеся чи заперечуватимете її, відновлюючи правильне судження.

  1. Міс Полі зустріла Поліану на вокзалі. (Ні, вона не захотіла її зустрічати, її зустріла Ненсі).
  2. У містечку не було дітей-ровесників, тому Поліанна спілкувалася з дорослими. (Так)
  3. Міс Полі взяла до себе хлопчика Джиммі Біна (Ні, його всиновив Джон Пендлтон).
  4. Поліанну збив автомобіль і вона не могла ходити.( Так)
  5. Таємниця Джона Пендлтона полягала в тому, що він кохав міс Полі. (Ні, він кохав матір Поліанни Дженні)
  6. Лікар Чилтон помирився з своєю коханою, нею виявилася міс Міллі. (Ні, це міс Полі. Вони взяли шлюб)
  7. Поліанну вдалося вилікувати і вона може ходити. (Так) 

 

14.Колективна робота. Визначення жанру та сюжету (і його складових) твору: довести, що твір Е. Портер «Полліанна» – роман.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

  1. Колективне складання схеми «Удавані негаразди та ліки від них».

Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.  

Заняття. Навчання . Щоденні турботи.  Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився. 

Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник! 

Самотність. Шукай причину в собі: гординя, відсутність комунікабельності. Люби людей!

  1. Саморефлексія «Ланцюжок радісних відкриттів».

 Кожен із учнів, передаючи крейду, записує на дошці відповідь на запитання «Чого я навчився у Полліанни?».

  1.  Рефлексія

Чи стане вам у пригоді в подальшому житті гра Поліанни?

                Сьогодні на уроці я дізнався (здивувався, відчув, уявив)…

VІІ. Мотивація оцінок

VІІІ. Домашнє завдання. 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 вересня 2019
Переглядів
1395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку