Тема. Художні засоби розкриття образу Полліанни
Мета: сприяти глибшому розумінню учнями ролі художніх прийомів та засобів для розкриття образів героїв літературних творів, зокрема Полліанни; продовжувати удосконалювати навички роботи з підручником, аналізу великого за обсягом художнього твору; розвивати навички виразного читання, висловлення та обґрунтовування власних думок, міркувань з опорою на текст; виховувати найкращі моральні якості: неприйняття зла, вміння співпереживати, милосердя.
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, епіграфи, схема
Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом
Епіграф:
Любляча людина живе в люблячому світі.
Вороже налаштована людина живе у ворожому світі».
К.Кейс.
Якщо доля подає вам лимон,
постарайтесь зробити із нього лимонад.
(Дейл Карнегі)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Учням пропонується подивитися по черзі в люстерко і посміхнутися собі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. На виставці воскових фігур «Катастрофи людського тіла» були представлені експонати двох братів: один був цілісний і здоровий, а інший народився практично без тазу та ніг. Хлопчики росли, і коли перший почав займатися бігом, інший цю саму дистанцію проходив на руках, що у майбутньому дало змогу каліці жити повноцінним життям. Він став неперевершеним символом оптимізму, сили волі та шаленої любові до життя для всього американського народу. (Учні читають на дошці вираз англійською мовою, перекладають його. «Кожний день не може бути гарним, але щось гарне є у кожному дні»).
Тож сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над твором «Поліанна» Еліонор Портер й прослідкуємо, як маленька героїня твору уміла радіти життю, розберемося в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство: Чи може людина змінити своє життя? Від чого залежить щастя людини? Від грошей, від положення в суспільстві, від оточуючих, чи від внутрішнього стану та самого бажання бути щасливим?
У одному зі своїх листів Елеонор Портер писала: «У кожної людини повинно бути попереду щось таке, що дає їй снагу жити. Ми всі повинні знайти свій смисл життя - великий він чи малий. Окрім того, кожний несе в собі добре світло, треба тільки вміти відкрити свою душу і подарувати це світло людям...». Це дивне світло, яке освітило життя маленького містечка, несла в собі героїня письменниці - Полліанна. Це світло протягом життя відкриваймо у собі й ми.
ІV. Оголошення теми та мети, епіграфів уроку
+ Робота з епіграфами.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1.Вікторина за романом «Поліанна»
2. Проблемні питання та проблемні ситуації.
3. Стислий переказ вчителем розділів 19-27.
4. Виразне читання рубрики підручника «Коментарі» ст.. 216-217.
5. Виразне читання учнями уривків розділу 28 ст. 217-226.
6. Коментар учителя. А зараз ми попрацюємо над портретною характеристикою дівчинки. Важливо, що Полліанна змальована в повісті звичайною дівчинкою. Нічим особливим не вирізняється її портрет. Давайте зачитаємо, якою автор описує Поліанну.
(«Худорлява дівчинка в сукенці у червону клітинку, брилику із двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталося то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось»).
Личко Поліанни нам нагадує сонечко, тож до вашої уваги інтерактивна гра «Сонечко».
(Учні визначають риси характеру Поліанни).
Давайте подумаємо, що слід розповісти, щоб дати повну характеристику героя?
13. Гра «Так чи ні»
Я висловлюватиму певну думку, а ви погоджуватиметеся чи заперечуватимете її, відновлюючи правильне судження.
14.Колективна робота. Визначення жанру та сюжету (і його складових) твору: довести, що твір Е. Портер «Полліанна» – роман.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.
Заняття. Навчання . Щоденні турботи. Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.
Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник!
Самотність. Шукай причину в собі: гординя, відсутність комунікабельності. Люби людей!
Кожен із учнів, передаючи крейду, записує на дошці відповідь на запитання «Чого я навчився у Полліанни?».
Чи стане вам у пригоді в подальшому житті гра Поліанни?
Сьогодні на уроці я дізнався (здивувався, відчув, уявив)…
VІІ. Мотивація оцінок
VІІІ. Домашнє завдання.