Мета: поглибити знання учнів про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати почуття поваги та гордості за досягнення наших співвітчизників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Це вам, сучасники й нащадки,
Все вам належить, не комусь…
П.ДорошкоУрок № 9
Тема. Творення і правопис дієслів умовного способу
Мета: поглибити знання учнів про способи творення й особливості правопису дієслів умовного способу; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати почуття поваги та гордості за досягнення наших співвітчизників.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Це вам, сучасники й нащадки,
Все вам належить, не комусь…
П.Дорошко
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Дослідження тексту
Родинний спогад
Іван Світличний був первістком у молодого сільського подружжя. Під час голоду 1932-1933 років Іванові було 3 роки. Батьки не дали йому померти. Батько помер би, якби його не взяв до себе в місто Луганськ мамин брат.
2.Вибірковий диктант
З-поміж дієслів виписати ті, що вжиті у формі умовного способу.
Збагнув би, поселив, сядь, хай працює, взяла б, днювали, обідати, зрозумів би, нехай пишуть, приїдьте, присвоїв, покращила. прориваються, сідатиме, утворіть, чіплявся б, випік, палахкотів би, заміси.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Робота в групах
Виписати дієслова умовного способу. Пояснити спосіб їх творення.
Якби мені черевики, то пішла б я на музики. Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив. Ах, коли б вистачило мені сили й часу, написав би я роман про визволення Західної України, про возз’єднання наших народів. Я працював би день і ніч хоч сто років і ніколи б не знав ні втоми, ні нудьги, і ніколи б не докучала мені робота. Я міг би довго жити і творити багато лише на основі добра, на основі позитивних стимуляторів.
2.Дослідження – відновлення
Списати уривки з віршів, розкриваючи дужки. Виділити закінчення дієслів умовного способу. Визначити число і рід дієслів умовного способу.
З’ясувати особливості вживання частки б(би).
Заздрю я бджолі найбільше в світі.
Коли (б,би) так навчився працювати –
Скільки міг (б,би) правди назбирати
У життя,
На буйнім його цвіті.
П.Воронько
3. Творча робота
Утворити від поданих дієслів форму умовного способу. Змінити ці дієслова за родами і числами.
Хотіти, працювати, доторкнутися, повірити, написати.
Використовуючи утворені дієслова умовного способу, дати відповіді на запитання: що було б, якщо зникли б твори відомих майстрів слова?
4.Завдання для кмітливих
1.Назвати 3 дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду ІІ відміни твердої групи.
2.Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду ІІ відміни твердої групи на означення професії будівельника?
3.Яке дієслово, що має префікс,у наказовому способі в 2-ій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?
Ключ: Біг, віз, ніс. Штукатур. Злий.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
VІІ. Домашнє завдання
1.Виписати з творів українських поетів 3 уривки, в яких вживаються дієслова у формі умовного способу (Д.Павличко « Якби я втратив очі, Україно…»).
2. З творів Т.Шевченка виписати 3 речення з дієсловами умовного способу.