Тема уроку. Творення прикметників. Перехід прикметників у іменники
Мета:
навчальна – повторити і поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням,ознайомити з основними способами їх творення , пояснити явище переходу прикметників у іменники; формувати вміння утворювати прикметники різними способами,правильно визначати спосіб творення, вдосконалювати вміння використовувати вивчені правила на практиці.
розвивальна – розвивати швидкість мислення,вміння логічно міркувати , увагу,кмітливість, пам`ять, уяву учнів
виховна - виховувати уважність і орфографічну пильність, високу культуру мовлення, самостійність у здобутті знань. Виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Методи і прийоми роботи – бесіда, інтерактивний метод запитань(гра), опитування, виконання вправ, робота з картками.
Обладнання уроку: підручник, картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Наша мова
Ніжна,мила,світанкова,
ясна,чиста,колискова,
мелодійна,дзвінкотюча,
дивна,радісна,співуча,
лагідна,жива,казкова,
красна,чарівна,шовкова,
найдорожча,добра,власна,
мудра,сонячна,прекрасна,
солов’їна,барвінкова,
українська наша мова.
Скласти сенкан про мову
- На які групи за значенням поділяються прикметники? (Учень. Прикметники поділяються на три групи: якісні, відносні, присвійні.)
- Прикметники якої групи мають ступені порівняння? (Учень. Ступені порівняння мають тільки якісні прикметники.)
- На які групи відмінювання поділяються прикметники? (Учень. Прикметники поділяються на дві групи відмінювання – тверду та м’яку )
- Які способи творення слів ви знаєте? (Учень. В українській мові існують такі способи творення слів: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний, складання слів, складання основ, перехід із однієї частини мови у іншу.)
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
«Творення прикметників. Перехід прикметників в іменники» (записана на дошці). Сьогодні ми з вами повторимо способи творення слів в українській мові, з’ясуємо якими способами творяться прикметники, вчитимемось визначати способи творення та утворювати прикметники різними способами, а також розвиватимемо ваші навички правильно вживати прикметники в усному і писемному мовленні.
Прикметники творяться такими способами: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, складання слів або основ слів. Давайте розглянемо таблицю «Способи творення прикметників», з якої можемо побачити, якими способами творяться якісні, відносні та присвійні прикметники.
Способи творення прикметників
Якісні |
Відносні |
Присвійні |
1. Префікси: недорогий, безіменний, прадавній, завеликий
2. Суфікси, що надають прикметникам нових відтінків у значенні: білявий, чорненький, злющий, здоровенний
3. Суфікси, що надають прикметникам нового значення: жилавий, зубастий, язикатий, холодний, колючий
|
1.Префікси: беззахисний, праісторичний, трансатлантичний
2. Суфікси –ськ-, -цьк-, -зьк-, -ан-(-ян-), -ов-, -ев-, -н-: батьківський, паризький, гречаний, дубовий, рожевий, срібний. 3. Префікси: не-, без-, над-, до- і суфікси –н-, -ов-, -альн-, -к-: невимовний, безмежний, понадстроковий |
1. Суфікси –ин-(-їн-) – для утворення прикметників від іменників І відміни та іменника мати: сестрин, Миколин, материн, Надіїн 2. Суфікси –ів-(-їв-), -ов-, -ев-(-єв-) для творення прикметників від іменників ІІ відміни: батьків, Петрове, Андріїв, Василева 3. Суфікси –ин-(-їн-), -н, -ач-(-яч-) для творення прикметників від назв тварин: левиний, котячий, солов’їний, а також з нульовим суфіксом: вовчий, заячий, ведмежий. |
Прикметники, як і іменники, творяться різними способами. Прикметники утворюються від іменників, дієслів, прислівників, числівників та інших прикметників суфіксальним, префіксальним, суфіксально-префіксальним способами та складанням основ або слів. Деякі прикметники не походять( не утворюються ) від інших частин мови. Вони називаються непохідними: мертвий,ясний,сухий,мокрий,легкий.
Прикметники можуть переходити в іменники. При цьому вони втрачають власні ознаки і набувають значення назв осіб. У реченні виконують роль підмета або додатка.
Наприклад: Черговий сьогодні добре виконав свої обов’язки. Хто не знає минулого,той не вартий майбутнього. Один мудрий сто немудрих навчить.
ІV. Закріплення вивченого. Формування умінь і навичок
Замінити кожне із словосполучень синонімічними, використовуючи прикметники. Поясніть спосіб їх творення.
Простір без повітря, охоплює весь народ, дуже великий, діє з південного сходу,дуже давній, говорить правду, перебуває при школі, любить волю, позбавлений спокою, з широкими плечима, білий з сріблястим, гітара з шістьма струнами , птах із сизими крилами , дитина п`яти років, людина яка любить труд.
Від поданих слів утворіть прикметники, визначте спосіб творення.
Зразок: зоря – зоряний.
Іскра, місто, ліс, сонце, красивий, будинок.
Від поданих слів утворіть якісні прикметники з різними смисловими відтінками у значенні, використовуючи суфікси –еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк- (-юсіньк-), -уват-, -ущ- (-ющ-), -енн-, -езн-, -елезн-. Складіть чотири речення з утвореними прикметниками (на вибір).
Зразок: старий – старенький, старесенький, старісінький, старуватий, старющий, старезний.
Білий, синій, молодий, круглий, короткий .
Утворіть відносні прикметники від власних назв за допомогою суфікса ськ-. Поясніть орфограми в прикметниках. Підкресліть букви, що позначають чергування приголосних.
Зразок: Галич- галицький.
Рига, Буг, Чехія, Львів, Прилуки, Збараж, Гадяч, Овруч, Париж, Острог, Золотоноша, Миколаїв, Крим.
.
Замінити словосполучення «іменник-іменник» на словосполучення «прикметник – іменник»
Телефон батька, твори Франка, хата Шевченка, сестра Андрія, халат лікаря зошит дочки, адреса Марії, ролики брата, клюв орла, голос солов’я, вуха кроля, голова гуски, хвіст миші.
Колективна перевірка виконання вправи.
Виписати тільки прикметники.
Один,одинак,одинокий,однаковий,одноманітний,перший,первісний.
Два,двоякий,подвійний,подвоїти,другорядний,двійка,двоє.
Скласти два речення з прикметниками.
Продовжити словосполучення
Багато- багаторічна рослина,босо -…,високо -…,військово-…,сто-…,
дерево -…,десяти….,само -…,вогне….,вузько -…,глибоко…,гостро-…,
своє-…,сонце-…
Картка 1
Утворіть прикметники від поданих сполук, виділіть способи словотворення.
Поза уроком, поза чергою, при садибі, при березі, між школами, од віку, над хмарою, жовтий і зелений, кислий і солодкий, блідий і рожевий.
Відповіді: позаурочний,позачерговий, присадибний, прибережний, міжшкільний, одвічний, надхмарний, жовто – зелений,кисло – солодкий, блідо – рожевий.
Картка 2
Утворіть прикметники від твірних основ іменників, що в дужках. Виділіть словотворчі суфікси і визначте спосіб творення.
(Весна) степ, (голос) жайворонок, (барви) квіти, (дух) аромат, (блакить) небо,
(шовк) травичка, (сонце) спів, (дзвін) мелодія, (пшениця) лани.
Відповідь: весняний степ, голосистий жайворонок, барвисті квіти, духмяний аромат, блакитне небо, шовкова травичка, сонячний спів,дзвінка мелодія, пшеничний лан
Записати прислів`я,вставляючи пропущені слова.
Навіть добре…може дати поганий плід. Весняний день… годує.
Прийшло….- будь мужній. Поганий …кращий від доброї сварки. Велика…починається з джерела,великі знання з книжки.
Слова для довідок : щастя,дерево,мир,одяг,горе,рік,річка.
V. Рефлексія.
Інтерактивний метод «Мікрофон»
- Що нового ви вивчили сьогодні на уроці?
- Опишіть способи творення прикметників.
- Порівняйте способи творення прикметників і іменників.
Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника с.173-174
Виконати вправу417,418.