У даному конспекті використано матеріали з української літератури (творчість Івана Франка),з народознавства (традиції та звичаї Гуцульщини), з географії (відомості про Карпати). Це урок-похід гуртів учнів за спеціальним маршрутом до вершини Говерли, під час якого учасники удосконалюють уміння правильно утворювати всі форми дієслів наказового способу. Нумо разом з нами в Карпати!
Творення й правопис дієслів наказового способу
Мета: поглибити знання учнів про способи дієслів; навчити утворювати всі форми наказового способу; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні; виховувати почуття гордості за красу й велич Карпат,за творчу спадщину славного талановитого письменника Івана Франка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування практичних умінь і навичок (урок- похід).
Обладнання: презентація «Способи дієслів», міні-проекти «Гуцул скаже,як зав’яже» , «Поговоримо по-гуцульськи», «Банош- душа гуцульська», роздатковий матеріал, підручник, портрет Івана Франка, повість «Захар Беркут».
Хід уроку
І.Оргмомент.
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація. (слайд 3)
У 2016 році в Україні відзначали 160 років від дня народження найпотужнішого інтелектуального генія, письменника, науковця, філософа, фольклориста, родина якого й він сам родом з передгір’я Карпат. Хто ж він, той славний син українського народу?
Українські Карпати
Гірські нескорені вершини, |
План-маршрут уроку (слайд4)
1. Гірські стежки орфографії
2. Бурхливі дієслівні потоки
3. Водоспади особових закінчень
4. Стрімкі скелі синтаксису
5. Прірва суржику
6. Полонини творчості
7. На Говерлу- до вершин майстерності
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Карпати відносно молоді гори,їм 10млн.років. Ззнаходяться на заході України, а ще в Румунії, Польщі, Чехії. Тягнуться двома хребтами. Підніматимемось на Говерлу,найвищу вершину українських Карпат -2060 м (Пікуй-1000м). (слайд 5-6)
Клас поділено на 3 групи- гурти. Щоб дійти до мети,слід працювати гуртом, простягнути руку допомоги один одному, бути надзвичайно уважним і спостережливим.
Представлення міні-проектів. Картки самооцінювання (наплічники)
1
1.Гірські плаї орфографії (слайд7)
Диктант-чарівник
Записати слова у дві колонки: І- з апострофом,ІІ-без апострофа:
в..яз, п..юре, м..ята, різьб..яр,реп..ях, бур..як, п..ята, інтер..єр,св..яткову, м..ясоруб, хр..яскіт.
Якщо правильно записані слова,то за останніми літерами складеться назва твору українського письменника
( “Захар Беркут”)
Коротке повідомлення про автора - Івана Франка.
У Карпатах тече багато річок: Дністер,Прут,Черемош,Тиса, Уж. Приваблюють красою озера Синевир (заповідник). І випадає багато опадів,що спричиняє повені (слайд 8-9)
2. Стрімкі дієслівні потоки (слайд10)
Виписати з речень дієслова , визначити їх спосіб. З якого твору подані уривки?
Як ще називають автора даного твору?
- А тепер, дiти, пiдведiть мене крихiточку! Я хотiв би ще перед вiдходом сказати дещо до громади, якiй я щиро служив весь свiй вiк. І гурт
Ми побiдили нашим громадським ладом, нашою згодою. Уважайте добре на се! І нiяка ворожа сила не побiдить вас. ІІ гурт
Нехай живе мiж ними пам'ять так, як жива iскра не гасне в попелi. Прийде пора, iскра розгориться новим огнем! ІІІ гурт
Представлення самостійної роботи в гуртах (слайд11-12)
ІV. Первинне осмислення нового матеріалу.(слайд13)
1. Робота з таблицями с. 70,74.
Потоки утворюють неймовірної краси водоспади (Шипіт) (слайд14)
2. Водоспади особових закінчень(слайд15-16)
А) Утворити всі можливі форми наказового способу дієслів, виділити закінчення: вилазити, берегти, шанувати
Б) Поставити дієслова в 2 особі однини:їсти, ходити, готувати, робити, працювати, вчитися, міркувати, жити, допомогти, врятувати, читати, радіти, піклуватися, любити, взяти.
V. Формування і вдосконалення навичок і вмінь.
Родзинкою Карпат вважають скелі Довбуша. (слайд17)
1. Стрімкі скелі синтаксису (слайд18)
Записати речення,дієслова в 1 особі множини. Синтаксичний розбір речень (біля дошки).
(Не/ руйнувати) краси карпатських лісів.
Стежину правди та відваги (віднайти).
І (не/ганьбити ) пам'яті наших прадідів.
Через ущелини, урвища і прірви ведуть мости (віадук– кам’яний міст у Ворохті). (слайд 19)
2. Прірва суржику (слайд 20)
Давайте зробимо- зробімо!!!
Культура мовлення (усно)
2
У Карпатах живе чудовий народ-гуцули. Їхні хати –то гражди, улюблені інструменти-трембіти, флояри, дримби. (слайд 21-22)
3. Привал- перепочинок. Зустріч з гуцулками. Виконання коломийок. І. Франко був збирачем українського фольклору.
Заспіваймо про край рідний,про рідні Карпати,
Та бо мені у Карпатах мило щебетати.
Зійшло сонце із-за гори та й на полонину.
Завітайте, добрі люди, до нас на гостину.
Закувала зозуленька, далеко ї чути.
Ми всі вільні українці- і так має бути!
VІ. Закріплення вивченого
Високо в горах на полонинах вівчарі випасають маржину, роблять бринзу. (слайд 23)
Полонини творчості (слайд 24-25)
І гурт. Записати 3 настанови Захара Беркута прийдешнім поколінням українці , використовуючи наказові дієслова.
ІІ гурт. Відновити прислів’я,визначити спосіб дієслова. Яке прислів’я можна вважати життєвим кредо Івана Франка?
…….. до гори, а гора горою.(говори)
Чесне діло ……… сміло! (роби)
…… гоп, поки не перескочиш.(не кажи)
Все …….., лиш мене …………….! (беріть…лишіть)
ІІІ гурт. Замінити інфінітиви в рецепті шанованого гуцулами й Іваном Франком баноша дієсловами наказового способу (2 особи множини) (слайд 26)
На 2 хороші порції баношу:
VІI. Підсумки уроку.
Назустріч ЗНО (слайд27-28)
Тестові завдання
1.У якому рядку правильно утворено форми наказового способу ?
а) ходімте,пишемо, читайте;
б) зроби,давайте підемо,боюся;
в) підносься, їж, хай росте.
2. У якому рядку всі слова-діалектизми?
А) ватра, пантрувати, мольфар;
б) плай, стежка, дорога;
в) сопілка, банош, гора.
3
Вершини майстерності- ми на Говерлі. (слайд 29)
VIIІ. Рефлексійно-оцінювальний етап. (слайд 30)
На уроці я
Іван Франко для мене…
ІХ .Домашнє завдання (слайд 31)
Вивчити с. 74 -75, повторити с. 68
Вправи 139 або 140
Міні- твір “Завітайте в Карпати” з дієсловами різних способів.
4
1 - А тепер, дiти, пiдведiть мене крихiточку! Я хотiв би ще перед вiдходом сказати дещо до громади, якiй я щиро служив весь свiй вiк. І гурт
Ми побiдили нашим громадським ладом, нашою згодою. Уважайте добре на се! І нiяка ворожа сила не побiдить вас. ІІ гурт
Нехай живе мiж ними пам'ять так, як жива iскра не гасне в попелi. Прийде пора, iскра розгориться новим огнем! ІІІ гурт
- А тепер, дiти, пiдведiть мене крихiточку! Я хотiв би ще перед вiдходом сказати дещо до громади, якiй я щиро служив весь свiй вiк. І гурт
Ми побiдили нашим громадським ладом, нашою згодою. Уважайте добре на се! І нiяка ворожа сила не побiдить вас. ІІ гурт
Нехай живе мiж ними пам'ять так, як жива iскра не гасне в попелi. Прийде пора, iскра розгориться новим огнем! ІІІ гурт
(Не/ руйнувати) краси карпатських лісів.
Стежину правди та відваги (віднайти).
І (не/ганьбити ) пам'яті наших прадідів.
ІІ гурт Відновити прислів'я,визначити спосіб дієслова
…….. до гори, а гора горою.
Чесне діло ……… сміло!
…… гоп, поки не перескочиш.
Все …….., лиш мене …………….!