Урок у 5 класі "Корінь слова"

Про матеріал
Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення та поглиблення). Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті. Мета: (формувати компетентності): Предметні компетентності:  вміння розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту;  вміння визначати значущі частини слова;  вміння правильно писати букви (великі та малі), пунктуаційні знаки;  здатність правильно озвучувати написане; знання правил вимови слів;  вміння спілкуватися;  здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; володіння прийомами самостійного здобуття нових знань. Ключові компетентності:  спілкування державною мовою – використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;  уміння вчитися впродовж життя – постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати рефлексію;  соціальні та громадянські компетентності – співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.
Перегляд файлу

Дата

Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення та поглиблення). Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті.

Мета: (формувати компетентності):

Предметні компетентності:

      вміння розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту;

      вміння визначати значущі частини слова;

      вміння правильно писати букви (великі та малі), пунктуаційні знаки;

      здатність правильно озвучувати написане; знання правил вимови слів;

      вміння спілкуватися;

      здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; володіння прийомами самостійного здобуття нових знань.

Ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою – використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
  • уміння вчитися впродовж життя – постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати рефлексію;
  • соціальні та громадянські компетентності – співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.

Цілі уроку (очікувані результати):

учень розрізняє форму слова та спільнокореневі слова;

учень добирає спільнокореневі слова й утворює форми слова, виділяє їх із тексту;

учень розуміє багатство виражальних засобів української мови; важливість удосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу словами різної будови

учень уміє порівнювати, аналізувати й узагальнювати поданий мовний  матеріал.

НЛ – 1 (екологічна безпека і сталий розвиток);

          2 (громадянська відповідальність);

          3 (здоров’я і безпека)

          4 (підприємливість і фінансова грамотність

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація, картки з різнорівневими завданнями, роздатковий матеріал, підручник

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація знань учнів:

Увага, гра «Світлофор» (якщо ви вважаєте , що це правда, то підніміть картку зеленого кольору , якщо це неправда – червону)

  1.      Основа слова – це частина слова із закінченням ( ні, без закінчення)
  2.      Суфікс – значуща частина слова , що стоїть після кореня (так)
  3.      За допомогою кореня утворюються нові слова (ні)
  4.      Префікс – частина слова, що стоїть після кореня (Ні)
  5.      Морфема – найменша частина слова, що має певне значення (так)
  6.      Наука, яка вивчає морфеми називається морфемікою (так)

 

-          Отже, над яким розділом мовознавства ми працюємо ? («Будова слова»)

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів. 

Ми з’ясували, що будову слова ви вивчали ще в початковій школі. Сьогодні ми поглиблюватимемо наші знання. Отже, ми продовжимо подорожувати дивовижною країною мовознавства.  Першим приходить до нас слово із материнською колисковою піснею.

  Хто першим співає дитині колискову? (Мама) Людині, чия любов не знає меж, хто найбільше нас любить – мамі – присвячуємо ми сьогодні урок. Перші слова – від мами. Перші пісні – від мами. Мама всьому початок. І всі найніжніші слова теж для мами. Прослухайте поезію  Володимира  Гринька «Мама».

 

 Ще в колисці немовля Слово «мама» вимовля.

Найдорожче в світі слово

Так звучить у рідній мові:

Мати, Матінка, Матуся,

Мама, Мамонька, Мамуся!

 Називаю тебе я, Рідна ненечко моя!

- Якими словами  називає  ліричний герой  маму?  -Я кими словами називаєте ви маму? - Що спільного в цих словах? Визначимо  тему уроку.

Оголошення теми й мети уроку (запис теми в робочі зошити)

1. Розумова розминка. Фронтальне опитування

● Що таке значущі частини слова?

● Що таке основа слова? Які значущі частини входять до її складу?

● Що таке закінчення? Якими можуть бути закінчення? Наведіть приклади.

● Що таке незмінні слова? Які слова до них належать? Наведіть приклади.

 

► Погляньте, будь ласка, на зображення. Чи можете ви сказати, що воно означає? Що вам відомо з початкових класів про значущі частини слова?

 

C:\Users\Натали\Desktop\001.jpg

 

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Розповідь учителя. Навчально-асоціативний текст

Уявіть, що ми з вами опинилися на лісовій галявині. Яка вона різнокольорова, яскрава! Осінь-чарівниця все розмалювала по-своєму. Посередині росте дерево. Воно так само святково вбране в жовтогаряче й червоне листя. А давайте пригадаємо, яким воно було влітку. (Відповіді учнів) Давайте поміркуємо, яка частина дерева не змінилася. (Корінь)

Отже, корінь слова – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє загальне лексичне значення: осінь, осінній, восени, по-осінньому.

А в кого або в чого ще може бути корінь? Яким є слово корінь? (Багатозначне)

Слова зі спільним коренем, але з різним лексичними значеннями називають спільнокореневими.

Потрібно розрізняти спільнокореневі слова і форми слова. Форми слова мають одну й ту саму основу, але різні закінчення й різняться між собою лише граматичними значеннями.

 Проблемне питання

► З’ясуйте, у якому стовпчику записано спільнокореневі слова, а в якому форми слова. Свою думку доведіть.

Осінь                                       Осінь

Осінній                                   осені

Восени                                    осінню

► Запишіть слова першого стовпчика. Визначте в них корені.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Четверте зайве»

 З кожної колонки випишіть «зайве» слово. Поясніть свій вибір.

А) Син, синочок, синій, синівський.

Б) Сова, совеня, совок, совиний.

В) Літак, літо, літати, приліт.

Г) Бережок, бережливий, бережливість, бережно.

Фізкультхвилинка

2. Розподільний диктант (коментоване письмо). Запишіть у два стовпчики: в перший – форми слів, у другий – спільнокореневі слова.

Вода – водяний, води, водолаз, водичка, воді, підводник.

Квітка – квіткою, квітувати, квіточка, квітці, квітник, квітку.

3. Згрупуйте спільнокореневі слова, позначте в них корінь.

Лісний, воля, поселення, вільний, ліс, неволити, село, лісовик, сільський, лісництво, молодість, оселя.

4. Кодований диктант (робота в парах: взаємоперевірка)

 Запишіть номери слів, у яких корінь стоїть на початку слова.

1. Сад

2. Зацвітає

3. Квіти

4. Посадити

5. Квітник

6. Писати

7. Напис

8. Садовий

9. Побачити

10. Росток

Відповідь: 1, 3, 5, 6, 8, 10.

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія

Інтерактивний прийом «Продовжи речення»

● Корінь слова – це …

● Спільнокореневі слова – це …

● Форми слова мають …

● На уроці мені найбільше сподобалось …

VIII. Домашнє завдання

С. 59 – вивчити правила, с. 61, виконати впр. 135.

За бажанням: утворити 3 ланцюжки спільнокореневих слів.

 

Використані джерела:

 

 

1. Корінь слова. Електронний ресурс. – Режим доступу :

https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-spilnokorenevi-slova-formi-slova-204849.html

2. Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова. Електронний ресурс. – Режим доступу :

https://naurok.com.ua/urok-z-ukra-nsko-movi-dlya-5-klasu-korin-slova-208203.html

3. Українська мова. 5 клас. : підруч. для закл. загальн. серед. освіти / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. – 2-ге вид., доопрац. – Київ : Генеза, 2018. – 208 с. «Освіта»,2018.


C:\Users\Натали\Desktop\001.jpg

docx
Додав(-ла)
Царук Наталія
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку