Урок №29 5-А(21.10.20)
Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова
Мета: розкрити поняття кореня як значущої частини слова, учити розрізняти форми слова та спільнокореневі слова, добирати спільнокореневі слова й утворювати форми слова, розкрити багатозначність слова «корінь»; розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати поданий мовний матеріал; виховувати любов до природи
. Формування ключових компетентностей:
- Уміння вчитися впродовж життя (уміння: поповнювати словниковий запас; здійснювати самооцінювання).
- Спілкування державною мовою (уміння: висловлювати думки, погляди, конструювати речення й тексти).
Обладнання та ТЗН: мультимедійна презентація, картки з різнорівневими завданнями, роздатковий матеріал
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Розумова розминка. Фронтальне опитування
● Що таке значущі частини слова?
● Що таке основа слова? Які значущі частини входять до її складу?
● Яке значення слова виражає основа? Що таке ЛЗ?
● Що таке закінчення? Яке значення слова воно виражає? Що таке ГЗ слова?
● Якими можуть бути закінчення? Наведіть приклади.
● Що таке незмінні слова? Які слова до них належать? Наведіть приклади.
● Чим незмінні слова відрізняються від слів з нульовим закінченням?
2. Перевірка вправи 122, с. 57 або робота з картками (різнорівневі завдання)
3. Зачитування речень з незмінними словами (за бажанням)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Розподільна робота
► Запишіть слова в три колонки а) із звуковим закінченням; б) з нульовим закінченням; в) без закінчення (незмінні).
Удень, осінній, ліс, туманний, прохолодно, жовтень, дерев’яний, приходити, восени, розмалювати.
► Поясніть орфограми в словах удень, осінній, туманний, жовтень, дерев’яний, розмалювати.
2. Проблемне питання
► Погляньте, будь ласка, на графічне зображення, подане на слайді. Чи можете ви сказати, що воно означає? Що вам відомо з початкових класів про значущі частини слова?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Ми з’ясували, що будову слова ви вивчали ще в початковій школі. Сьогодні ми поглиблюватимемо наші знання. Як бачимо, це тема навіть не одного навчального року. А відомості про будову слова стануть вам у нагоді під час підготовки до випускних іспитів за курс основної школи. Ця тема є справді важливою. Тому будьмо уважними й старанно працюймо!
V. Оголошення теми й мети уроку (запис теми в робочі зошити)
VІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь учителя. Навчально-асоціативний текст
Уявіть, що ми з вами опинилися на лісовій галявині. Яка вона різнокольорова, яскрава! Осінь-чарівниця все розмалювала по-своєму. Посередині росте дерево. Воно так само святково вбране в жовтогаряче й червоне листя. А давайте пригадаємо, яким воно було влітку. (Відповіді учнів) Давайте поміркуємо, яка частина дерева не змінилася. (Корінь)
Отже, корінь слова – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє загальне лексичне значення: осінь, осінній, восени, по-осінньому.
А в кого або в чого ще може бути корінь? Яким є слово корінь? (Багатозначне)
Слова зі спільним коренем, але з різним лексичними значеннями називають спільнокореневими.
Потрібно розрізняти спільнокореневі слова і форми слова. Форми слова мають одну й ту саму основу, але різні закінчення й різняться між собою лише граматичними значеннями.
2. Проблемне питання
► З’ясуйте, у якому стовпчику записано спільнокореневі слова, а в якому форми слова. Свою думку доведіть.
Осінь Осінь
Осінній осені
Восени осінню
► Запишіть слова першого стовпчика. Визначте в них корені.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Четверте зайве»
► З кожної колонки випишіть «зайве» слово. Поясніть свій вибір.
А) Син, синочок, синій, синівський.
Б) Сова, совеня, совок, совиний.
В) Літак, літо, літати, приліт.
Г) Бережок, бережливий, бережливість, бережно.
Фізкультхвилинка
2. Вправа 137, с. 61
3. Розподільний диктат (коментоване письмо)
► Запишіть у два стовпчики: в перший – форми слів, у другий – спільнокореневі слова.
Вода – водяний, води, водолаз, водичка, воді, підводник.
Квітка – квіткою, квітувати, квіточка, квітці, квітник, квітку.
Літо – літній, літу, літечко, літом, улітку, літа.
4. Вправа
► Згрупуйте спільнокореневі слова, позначте в них корінь.
Лісний, воля, поселення, вільний, ліс, неволити, село, лісовик, сільський, лісництво, молодість, оселя.
5. Кодований диктант (робота в парах: взаємоперевірка)
► Запишіть номери слів, у яких корінь стоїть на початку слова.
1. Сад
2. Зацвітає
3. Квіти
4. Посадити
5. Квітник
6. Писати
7. Напис
8. Садовий
9. Побачити
10. Росток
Відповідь: 1, 3, 5, 6, 8, 10.
VІІІ. Підсумки уроку. Рефлексія
Інтерактивний прийом «Продовжи речення»
● Корінь слова – це …
● Спільнокореневі слова – це …
● Форми слова мають …
● На уроці мені найбільше сподобалось …
IX. Мотивація оцінок
Х. Домашнє завдання
Обов’язкове: С. 59 – вивчити правила, с. 61, виконати впр. 135, 138.
За бажанням: утворити 3 ланцюжки спільнокореневих слів.
Поставте подані в дужках слова в потрібній формі. Визначте в них основу та закінчення.
У (кожній) слова є своя історія. Одні слова прийшли до нас, як прийнято казати, з (молоко) матері. Інші (слово) входили в нашу повсякденність з вуст (односельці), засвоювалися в міру (наш) змужніння.
До цих слів належить і слово «берегиня». Берегиня – це (наш) оселя. Це все, що ми приберегли від своїх (батьки) та (дідусі), все, чим ми збагатилися й освятилися. (з кн. «Берегиня» В. Скуратівського)
Поставте подані в дужках слова в потрібній формі. Визначте в них основу та закінчення.
У (кожній) слова є своя історія. Одні слова прийшли до нас, як прийнято казати, з (молоко) матері. Інші (слово) входили в нашу повсякденність з вуст (односельці), засвоювалися в міру (наш) змужніння.
До цих слів належить і слово «берегиня». Берегиня – це (наш) оселя. Це все, що ми приберегли від своїх (батьки) та (дідусі), все, чим ми збагатилися й освятилися. (з кн. «Берегиня» В. Скуратівського)
Поставте подані в дужках слова в потрібній формі. Визначте в них основу та закінчення.
У (кожній) слова є своя історія. Одні слова прийшли до нас, як прийнято казати, з (молоко) матері. Інші (слово) входили в нашу повсякденність з вуст (односельці), засвоювалися в міру (наш) змужніння.
До цих слів належить і слово «берегиня». Берегиня – це (наш) оселя. Це все, що ми приберегли від своїх (батьки) та (дідусі), все, чим ми збагатилися й освятилися. (з кн. «Берегиня» В. Скуратівського)
Запишіть в першу колонку змінні слова, в другу – незмінні. Позначте в словах основу слова та закінчення.
Весна, дерева, осінь, далеко, вікна, поні, сухо, тесляр, розбити, шимпанзе, прихід, зустріч.
Запишіть в першу колонку змінні слова, в другу – незмінні. Позначте в словах основу слова та закінчення.
Весна, дерева, осінь, далеко, вікна, поні, сухо, тесляр, розбити, шимпанзе, прихід, зустріч.
Запишіть в першу колонку змінні слова, в другу – незмінні. Позначте в словах основу слова та закінчення.
Весна, дерева, осінь, далеко, вікна, поні, сухо, тесляр, розбити, шимпанзе, прихід, зустріч.
Запишіть в першу колонку змінні слова, в другу – незмінні. Позначте в словах основу слова та закінчення.
Весна, дерева, осінь, далеко, вікна, поні, сухо, тесляр, розбити, шимпанзе, прихід, зустріч.
Запишіть в першу колонку змінні слова, в другу – незмінні. Позначте в словах основу слова та закінчення.
Весна, дерева, осінь, далеко, вікна, поні, сухо, тесляр, розбити, шимпанзе, прихід, зустріч.
Запишіть в першу колонку змінні слова, в другу – незмінні. Позначте в словах основу слова та закінчення.
Весна, дерева, осінь, далеко, вікна, поні, сухо, тесляр, розбити, шимпанзе, прихід, зустріч.