Урок у 5 класі на тему: «Спрощення в групах приголосних».

Про матеріал

Конспект комбінованого уроку в 5 класі на тему: «Спрощення в групах приголосних». Складений до підручника:

Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.

Перегляд файлу

Урок української мови в 5-му класі

Тема. Спрощення в групах приголосних.

Мета: надати знання учнями про спрощення приголосних; розвивати орфографічні та орфоепічні вміння; виховувати повагу до рідної мови.

Тип уроку: комбінований.

Підручник. Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями:

  • Як вимовляються приголосні звуки в українській мові?
  • Що таке уподібнення[1]?
  • За яких умов відбувається уподібнення?
  • Що потрібно зробити для правильного написання слова з уподібненими приголосними?

Запишіть фонетичну транскрипцію слів:

  • селянський [сеилʹа́нʹсʹкией]
  • свічці [сʹв’і́цʹ:і]
  • грип [гри́п]
  • гриб [гри́б]
  • дьогтю [дʹо́хтʹу]

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.

Оберіть правильний варіант, поясніть свій вибір.

  • Хочеш бути щасливим / щастливим, то не будь лінивим.
  • Де слова масні / маслні, там пироги пісні / пістні.
  • Учитися ніколи не пізно / піздно.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  • Слово вчителя.

Для полегшення вимови в групах приголосних відбувається спрощення (один із звуків випадає), яке передається і на письмі:

-ждн-          -жн-: тиждень + н = тижневий

-здн-            -зн-: проїзд + н = проїзний

-стл-            -сл-: щастя + л = щасливий

тн-            -сн-: совість + н = совісний

-скн-            -сн-: блиск + н = блиснути

-зкн-            -зн-: бризк+ н = бризнути

Винятки: кістлявий, хвастливий, пестливий, зап’ястний, хворостняк, шістнадцять; слова іншомовного походження (лише у вимові: студентський, туристський); числівники від 6 (лише у вимові: шістсот).

  • Робота з підручником (С. 131).
  • Вправа 1.

Запишіть правильно слово, підкресліть і поясніть орфограми.

Обласний, шістдесят, захисний, сонце, баластний, чесний, зап’ястний, форпостний, зловісний, хворостняк, проїзний, хвастливий, радісний, шістнадцять.

  • Вправа 320, С. 134.

Зап’ястний, хвастливий, пестливий, кістлявий, шістнадцять, хворостняк, контрастний, баластний, туристський.

  • Перепочинок.

Вправа 318, С. 133.

Розгадайте ребуси: вість   вісник, піст  пісний, якість − якісний.

V. Узагальнення й систематизація знань.

  • Вправа 316, С. 132.

Ненаголошені в коренях слів: берега, глипнула, приземливсь, вечеря, лелека, отетеріла, зелена, позеленіла, сердешна.

Спрощення в групах приголосних: жаліслива.

VІ. Підсумки уроку.

Бесіда за питаннями:

  • Що таке спрощення?
  • Назвіть групи приголосних, у яких найчастіше у вимові й на письмі відбувається спрощення.
  • У яких словах спрощення відбувається лише у вимові?

VІІ. Домашнє завдання. § 34 (вивч. прав.), впр. 319, С. 133 (виписати слова зі спрощенням, добираючи з дужок правильний варіант).


[1]Уподібнення за глухістю (легко, вогко, кігті, нігті, дьогтю).

Уподібнення за дзвінкістю (глух. + дзв. = дзв.: боротьба [бородʹба́], анекдот [анеиґдо́т], рюкзак [рʹуґза́к]).

Уподібнення за м’якістю (д, т, з, с, ц, л, н, д̑з, в: свято [сʹв’а́то], цвях [цʹв’а́х]).

Уподібнення за місцем і способом творення (шипл. + свист. = свист.; свист. + шипл. = шипл.: милуєшся [миелу́йисʹ:а], сміється [сʹм’ійе́цʹ:а], книжці [кни́зʹцʹі], зжати [ж:а́ти]).

docx
Додано
9 травня 2018
Переглядів
2127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку