Конспект комбінованого уроку в 5 класі на тему: «Спрощення в групах приголосних». Складений до підручника:
Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.
Урок української мови в 5-му класі
Тема. Спрощення в групах приголосних.
Мета: надати знання учнями про спрощення приголосних; розвивати орфографічні та орфоепічні вміння; виховувати повагу до рідної мови.
Тип уроку: комбінований.
Підручник. Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями:
Запишіть фонетичну транскрипцію слів:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.
Оберіть правильний варіант, поясніть свій вибір.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Для полегшення вимови в групах приголосних відбувається спрощення (один із звуків випадає), яке передається і на письмі:
-ждн- -жн-: тиждень + н = тижневий
-здн- -зн-: проїзд + н = проїзний
-стл- -сл-: щастя + л = щасливий
-стн- -сн-: совість + н = совісний
-скн- -сн-: блиск + н = блиснути
-зкн- -зн-: бризк+ н = бризнути
Винятки: кістлявий, хвастливий, пестливий, зап’ястний, хворостняк, шістнадцять; слова іншомовного походження (лише у вимові: студентський, туристський); числівники від 6 (лише у вимові: шістсот).
Запишіть правильно слово, підкресліть і поясніть орфограми.
Обласний, шістдесят, захисний, сонце, баластний, чесний, зап’ястний, форпостний, зловісний, хворостняк, проїзний, хвастливий, радісний, шістнадцять.
Зап’ястний, хвастливий, пестливий, кістлявий, шістнадцять, хворостняк, контрастний, баластний, туристський.
Вправа 318, С. 133.
Розгадайте ребуси: вість − вісник, піст − пісний, якість − якісний.
V. Узагальнення й систематизація знань.
Ненаголошені в коренях слів: берега, глипнула, приземливсь, вечеря, лелека, отетеріла, зелена, позеленіла, сердешна.
Спрощення в групах приголосних: жаліслива.
VІ. Підсумки уроку.
Бесіда за питаннями:
VІІ. Домашнє завдання. § 34 (вивч. прав.), впр. 319, С. 133 (виписати слова зі спрощенням, добираючи з дужок правильний варіант).
[1]Уподібнення за глухістю (легко, вогко, кігті, нігті, дьогтю).
Уподібнення за дзвінкістю (глух. + дзв. = дзв.: боротьба [бородʹба́], анекдот [анеиґдо́т], рюкзак [рʹуґза́к]).
Уподібнення за м’якістю (д, т, з, с, ц, л, н, д̑з, в: свято [сʹв’а́то], цвях [цʹв’а́х]).
Уподібнення за місцем і способом творення (шипл. + свист. = свист.; свист. + шипл. = шипл.: милуєшся [миелу́йисʹ:а], сміється [сʹм’ійе́цʹ:а], книжці [кни́зʹцʹі], зжати [ж:а́ти]).