Конспект комбінованого уроку в 5 класі на тему: «Правопис апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом». Складений до підручника:
Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.
Урок української мови в 5-му класі
Тема. Правопис апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом.
Мета: поглибити знання учнів про вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з цією орфограмою в текстах; розвивати пам’ять, увагу; виховувати повагу до української мови.
Тип уроку: комбінований.
Підручник. Єрмоленко С. Я. Українська мова : підруч. для 5 класу ЗНЗ / С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова. − К. : Грамота, 2013. − 295 с.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Фронтальне опитування (правопис йо, ьо).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
Жив та був малий Апостроф.
У житті йому непросто.
Потребує порятунку,
Бо не має він притулку.
Де, скажіть, малюк живе?
В Алфавіті? Ні! Ніде!..
І Апостроф за хвилину
Розпитав про все людину.
А людина малюку
Відповідь дала таку:
«Не журись, малюче, так.
Просто ти − друкарський знак.
Мусиш бути у словах −
Вим’я, м’ясо і реп’ях,
М’яз, прислів’я, м’яч, під’їзд,
В’юн, м’якуш, бар’єр та з’їзд,
Кип’яток, п’ятак, ім’я.
Ось вона − твоя сім’я.
То й живи у тих словах.
Кожне слово − дім твій, дах».
В. Черняєва
IV. Основний зміст уроку.
1. Ознайомлення з новим матеріалом.
Пояснення вчителя.
Робота з підручником (С. 157).
Бесіда за питаннями:
2. Виконання вправ на закріплення.
Словниковий диктант
Буряк, зоря, духмяний, священик, цвяховий, Лук’ян, мавпячий, зв’язківець, зв’ялений, обв’язатися, від’їздити, возз’єднання, роз’яснення, в’їзний, зав’язь, двох’ярусний, під’юджувати, дит’ясла, черв’як, п’янкий, торф’яний, м’ята, свято, пів’ящика, пів’яблука.
Впр. 401, С. 159 − 160.
Об’їхав я багато країв. Гарних, дивних, цікавих. Тепер у місті живу. Та враз я згадав хлоп’ячі забави на батьківському подвір’ї. Почув трав’яний дух. Дух, де в’ється моя Рось. Задзвеніли мені солов’ї, кропив’янки, очеретянки, заворкотіли голуб’ята. Запахли в рідному саду ряст, рум’янок, п’ятиперстень. І м’ята. Холодна, кучерява.
V. Узагальнення й систематизація знань.
Гра «Спіймай слово».
Інструкція: учні плещуть у долоні, коли вчитель називає слово з апострофом.
Святослав, м’яч, Лук’ян, під’язичний, морквяний, буряк, хлоп’я, зоря, пам’ять, мавпячий, черв’як, духмяний, різдвяний, пом’якшити.
VI. Підсумки уроку.
VII. Домашнє завдання. § 43 (вивч. прав.), вик. впр. 404, С. 160.