7 клас
Тема уроку: Дієприслівниковий зворот. Коми при одиничному дієприслівнику і дієприслівниковому звороті.
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям дієприслівникового зворота; формувати вміння знаходити дієприслівникові звороти в реченнях, визначати їх синтаксичну роль та розставляти розділові знаки; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, почуття необхідності вивчати рідну мову.
Обладнання: підручник Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова, 7 клас, картки для групової роботи
Хід уроку:
Підібрати і ввести дієприслівники у речення замість трьох крапок. Пояснити
вислови.
До роботи ………., а до танців ……….. .
……… діло, гуляй сміло.
……….., не плач, а ……….. , не радій.
………., з лісу дров не наносиш.
Довідка: згубивши, знайшовши, зробивши, сидячи, плачучи, скачучи.
Вихід на нову тему (3 хв)
Я щодня наполегливо працюю, пам’ятаючи про заповітну мрію.
Знайдіть дієприслівник у реченні. Яку синтаксичну роль він виконує? Записати речення, згадати головні та другорядні члени речення. Як підкреслити частину речення після коми?
Дієприслівниковий зворот.
Згадайте мету уроку. Що уже зроблено?
Фізкультхвилинка. Чи у кожного є мрія? (2 хв)
Зараз я хочу, щоб ви подумали про свою мрію. Заплющуємо очі, уявляємо собі те, про що мріємо. Хтось мріє про кохання, хтось про новий телефон, хтось про спортивні досягнення, а хтось перемогу у відеогрі. Хтось мріє про подорож. А знаєте, мрії збуваються. Треба лише чітко уявляти те, чого бажаєш досягти, і наполегливо йти до мрії.
До речі, чи знаєте ви, чому у жодному творі Шевченка немає слова «мрія», «мріяти»? (Слухаємо відповіді учнів).
Тарас Шевченко не знав такого слова, бо воно з’явилося в українській мові вже після смерті Кобзаря. А створив його Михайло Старицький – український письменник і драматург. Слово «мрія» він уперше використав у вірші, який присвятив матері Лесі Українки (можливо, хтось пам’ятає її псевдонім) Олені Пчілці. Вона теж була поетесою, тож стала використовувати це слово у своїх творах, а потім його підхопили й читачі. Так слово пішло в народ і потрапило до словників.
Розділові знаки у реченнях із дієприслівниками
|
Правило |
Приклади |
Дієприслів-никовий зворот |
|
Марина, зробивши паузу, продовжила розповідь
Схопившись за гілляку руками, хлопець сплигнув на землю. |
|
Сидіти склавши руки. Тікати не чуючи ніг. Слухати затамувавши подих
|
|
Одиничний дієприслів-ик |
|
Наївшись, хлопці полягали спати. А сонце, захекавшись, потім зійшло. |
|
Родина слухала мене не перебиваючи. Співають ідучи дівчата. |
Презентація роботи груп.
Вправа 155. Записати речення, підкреслити д/з як члени речення, обґрунтуйте пунктограми.
Часом я засинав ще до вечері, дивлячись на зорі або на Десну.
Спотикаючись, учаться вище ноги піднімати.
Сашко ступив у човен і, набравши повну пригорщу води, хоробро вихлюпнув собі на спину.
Оповідки, легенди, перекази про Довбуша хлопчик слухав затамувавши подих
Учитель по черзі піднімає 6 капелюхів різних кольорів і пропонує учням підбити підсумки уроку.
Білий (факти) – що ми знаємо з даної теми?
Червоний (почуття) – які почуття виникають з цього приводу?
Чорний (негатив) – які недоліки були на уроці?
Жовтий (позитив) – які переваги наших знань? Що найбільше сподобалось на уроці?
Зелений (креатив) – які нові ідеї? Альтернативи?
Синій (рефлексія) – чого ми досягли? Що далі потрібно робити?
Оголошення оцінок, смайлики. (2 хв)
Розділові знаки у реченнях із дієприслівниками
|
Правило |
Приклади |
Дієприслів-никовий зворот |
|
Марина, зробивши паузу, продовжила розповідь
Схопившись за гілляку руками, хлопець сплигнув на землю. |
|
Сидіти склавши руки. Тікати не чуючи ніг. Слухати затамувавши подих
|
|
Одиничний дієприслів-ник |
|
Наївшись, хлопці полягали спати. А сонце, захекавшись, потім зійшло. |
|
Родина слухала мене не перебиваючи. Співають ідучи дівчата. |
Розділові знаки у реченнях із дієприслівниками
|
Правило |
Приклади |
Дієприслів-никовий зворот |
|
Марина, зробивши паузу, продовжила розповідь
Схопившись за гілляку руками, хлопець сплигнув на землю. |
|
Сидіти склавши руки. Тікати не чуючи ніг. Слухати затамувавши подих
|
|
Одиничний дієприслів-ник |
|
Наївшись, хлопці полягали спати. А сонце, захекавшись, потім зійшло. |
|
Родина слухала мене не перебиваючи. Співають ідучи дівчата. |