Урок у 7 класі "Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки в реченнях зі зворотом та одиничним дієприслівником"

Про матеріал
Розробка уроку для 7 класу. Тема "Дієприслівниковий зворот". Учні виводять правила уживання розділових знаків під час групової роботи.
Перегляд файлу

7 клас

Тема уроку: Дієприслівниковий зворот. Коми при одиничному дієприслівнику і дієприслівниковому звороті.

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям дієприслівникового зворота; формувати вміння знаходити дієприслівникові звороти в реченнях, визначати їх синтаксичну роль та розставляти розділові знаки; розвивати в учнів спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, почуття необхідності вивчати рідну мову.

Обладнання: підручник Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова, 7 клас, картки для групової роботи

Хід уроку:

  • Привітання, організація класу. (1 хв)
  • Ситуація успіху. (2 хв)

Підібрати і ввести дієприслівники у речення замість трьох крапок. Пояснити

вислови.

До роботи ………., а до танців  ……….. .

……… діло, гуляй сміло.

……….., не плач, а ……….. , не радій.

………., з лісу дров не наносиш.

Довідка: згубивши, знайшовши, зробивши, сидячи, плачучи, скачучи.

Вихід на нову тему (3 хв)

Я щодня наполегливо працюю, пам’ятаючи про заповітну мрію.

Знайдіть дієприслівник у реченні. Яку синтаксичну роль він виконує? Записати речення, згадати головні та другорядні члени речення. Як підкреслити частину речення після коми?

  • Визначення теми уроку. Запис до зошитів (3 хв)

Дієприслівниковий зворот.

  • Визначення мети уроку
  1. Вивчити, що називається дієприслівниковим зворотом.
  2. Навчитися бачити звороти у реченні.
  3. Зясувати, які розділові знаки ставляться у реченнях зі зворотами.
  4. Визначити синтаксичну роль дієприслівникових зворотів у реченні.

 

  • Робота з підручником
  1. Вправа 150 (усно). Назвати дієприслівникові звороти в реченнях. (2 хв)
  2. Робота в парах. Вивчити, з підручника визначення що називається дієприслівниковим зворотом. (3 хв)
  3. Вправа 151. Робота в парах. Дібрати до кожного речення відповідний дієприслівниковий зворот(Перше речення усі разом, далі 1й варіант виконує речення 2 і 3, а другий варіант 4 і 5). Важливо! Підкреслити у реченнях звороти. Обмін зошитами, взаємоперевірка. (7 хв)
  • Рефлексія (2 хв)

Згадайте мету уроку. Що уже зроблено?

Фізкультхвилинка. Чи у кожного є мрія? (2 хв)

Зараз я хочу, щоб ви подумали про свою мрію. Заплющуємо очі, уявляємо собі те, про що мріємо. Хтось мріє про кохання, хтось про новий телефон, хтось про спортивні досягнення, а хтось перемогу у відеогрі. Хтось мріє про подорож. А знаєте, мрії збуваються. Треба лише чітко уявляти те, чого бажаєш досягти, і наполегливо йти до мрії.   

До речі, чи знаєте ви, чому у жодному творі Шевченка немає слова «мрія», «мріяти»? (Слухаємо відповіді учнів).

Тарас Шевченко не знав такого слова, бо воно зявилося в українській мові вже після смерті Кобзаря. А створив його Михайло Старицький – український письменник і драматург. Слово «мрія» він уперше використав у вірші, який присвятив матері Лесі Українки (можливо, хтось пам’ятає її псевдонім) Олені Пчілці. Вона теж була поетесою, тож стала використовувати це слово у своїх творах, а потім його підхопили й читачі. Так слово пішло в народ і потрапило до словників. 

  • Групова робота. Розділові знаки у реченнях з дієприкметниковими зворотами (10 хв)

 

  1. Розподіл учнів на групи. Визначення ролей у групі. Інструктаж щодо роботи.
  2. Робота із таблицею.

 

Розділові знаки у реченнях із дієприслівниками

 

Правило

Приклади

Дієприслів-никовий зворот

 

Марина, зробивши паузу, продовжила розповідь

 

Схопившись за гілляку руками, хлопець сплигнув на землю.

 

Сидіти склавши руки.

Тікати не чуючи ніг.

Слухати затамувавши подих

 

Одиничний дієприслів-ик

 

Наївшись, хлопці полягали спати.

А сонце, захекавшись, потім зійшло.

 

Родина слухала мене не перебиваючи.

Співають ідучи дівчата.

Презентація роботи груп.

 

  • Робота з підручником (якщо залишається час 5 хв)

Вправа 155. Записати речення, підкреслити д/з як члени речення, обґрунтуйте пунктограми.

Часом я засинав ще до вечері, дивлячись на зорі або на Десну.

Спотикаючись, учаться вище ноги піднімати.

Сашко ступив у човен і, набравши повну пригорщу води, хоробро вихлюпнув собі на спину.

Оповідки, легенди, перекази про Довбуша хлопчик слухав затамувавши подих

 

 

  • Підбиття підсумків.  Метод 6 капелюхів мислення(3 хв)

Учитель по черзі піднімає 6 капелюхів різних кольорів і пропонує учням підбити підсумки уроку.

Білий (факти) – що ми знаємо з даної теми?

Червоний (почуття) – які почуття виникають з цього приводу?

Чорний (негатив) – які недоліки були на уроці?

Жовтий (позитив) – які переваги наших знань? Що найбільше сподобалось на уроці?

Зелений (креатив) – які нові ідеї? Альтернативи?

Синій (рефлексія) – чого ми досягли? Що далі потрібно робити?

 

Оголошення оцінок, смайлики. (2 хв)

  • Домашнє завдання. Впр 157 (всім), +Впр 154 (високий рів)

 

 

 

 

 

Розділові знаки у реченнях із дієприслівниками

 

Правило

Приклади

Дієприслів-никовий зворот

 

Марина, зробивши паузу, продовжила розповідь

 

Схопившись за гілляку руками, хлопець сплигнув на землю.

 

Сидіти склавши руки.

Тікати не чуючи ніг.

Слухати затамувавши подих

 

Одиничний дієприслів-ник

 

Наївшись, хлопці полягали спати.

А сонце, захекавшись, потім зійшло.

 

Родина слухала мене не перебиваючи.

Співають ідучи дівчата.

 

Розділові знаки у реченнях із дієприслівниками

 

Правило

Приклади

Дієприслів-никовий зворот

 

Марина, зробивши паузу, продовжила розповідь

 

Схопившись за гілляку руками, хлопець сплигнув на землю.

 

Сидіти склавши руки.

Тікати не чуючи ніг.

Слухати затамувавши подих

 

Одиничний дієприслів-ник

 

Наївшись, хлопці полягали спати.

А сонце, захекавшись, потім зійшло.

 

Родина слухала мене не перебиваючи.

Співають ідучи дівчата.

 

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
4096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку