Урок 44.
Тема. «Сліпий музикант». Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших.
Мета:
навчальна: завершити аналіз повісті В. Короленка «Сліпий музикант»; працювати над створенням характеристики героя повісті;
розвивальна: розвивати навички виразного читання; формувати логічне мислення школярів; продовжити роботу над умінням визначати тему та ідею твору, проблематику й художню своєрідність;
виховна: виховувати прагнення до самовдосконалення; на прикладі героїв формувати гуманістичне ставлення до оточуючих та навколишнього світу.
Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Обладнання: ПК, проектор, учительська презентація, тексти твору, підручники, робочі зошити.
От і він зробив своє діло, і він не марно прожив на світі, йому говорили про це повні сили владні звуки, що стояли в залі, панували над юрбою.
Так, він прозрів… Замість сліпої і невтолимої егоїстичної мукиЮ він носить у душі відчування життя, він почуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про нещасних…
В. Короленко. «Сліпий музикант»
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово учителя: - Вся творчість та й суспільна діяльність В. Короленка наповнена співчуттям до бідних, знедолених. Заклики до революційних змін привели письменника до заслання, до в’язниці. Втім серцем він відчував, що революції покращать людське життя лише за умовою, що люди теж з часом зміняться на краще, що й людська душа удосконалиться.
2.Словник: революція, еволюція, виховання, навчання (слайд 7).
3.Мозковий штурм, підготовка до сприйняття тексту:
- Чи здатна змінюватися на краще невихована, неосвічена людина, байдужа до чужих страждань?
- Чи може досягнути чогось у житті людина без фахової освіти?
- Чи здатні багаті співчувати бідним?
- За якими ознаками можна впізнати егоїста?
4.Робота з підручником. Виразне читання уривку (с. 157) від слів «…зате дядько Максим…» до «Коли скласти нас обох докупи…»
ІV. Засвоєння нових знань.
І. Складання плану за прочитаним уривком
Життєвий шлях Максима Яценка
3.Навчання та виховання Петрика.
(Перед початком цієї роботи проводиться релаксація. Діти заплющують очі та уявляють чорний оксамит, що символізує душевний стан дядька Максима до того, як він зацікавився малюком).
Принципи й методи навчання та виховання Петрика на основі вивчення Максимом фізіології та психології:
V. Рефлексія
1.Повернення до епіграфу уроку:
- У чому полягаєх мета й заповітна мрія максима?
- Чи здійснилися сподівання педагога? У чому це проявилося?
- Чи виправдалися очікування громадянина? Як це виявилося?
2.Перелічимо риси характеру Максима:
VІ. Домашнє завдання: 1. Скласти план характеристики Максима Яценка. 2. Дізнатися про українські народні музикальні інструменти. 3. Згадати українські народні пісні.