Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок у 8 класі "Андрусівське перемир'я. Петро Дорошенко"

Про матеріал

Цей конспект стане в нагоді під час проведення уроку з історії України у 8 класі. Учням в доступній формі пояснено умови Андрусівського перемир'я та подана характеритика Петра Дорошенка як важливого історичного діяча.

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Андрусівське перемиря. Петро Дорошенко .

Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини в 60-х — на поч. 80-х рр. ХVІІ ст.;  проаналізувати період правління гетьмана Петра Дорошенка, його внутрішню та зовнішню політику; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, аналізувати й узагальнювати історичні явища та події; виховувати бажання більше дізнатися про історію власної держави.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, портрети гетьмана П.Дорошенка, П.Тетері та І. Брюховецького, підручник, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

                   Девіз уроку:

          Видумуй, пробуй, твори!

          Розум, фантазію прояви!

          Активним і уважним будь

          І про кмітливість не забудь!

  1. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра «Герой. Дата. Подія.»

У грі бере участь увесь клас. Учитель проходить повз учасників гри і просить одного з них назвати героя по фото, іншого – дату, а третього – подію. Перший учень називає ім’я героя, наступний – дату, пов’язану з цим героєм, а третій – відповідну подію.

Евристична бесіда

1. Який період в історії України називають Руїною? Дайте йому визначення.

2. Коли та за яких обставин відбувається фактичний розпад Української держави на Правобережну і Лівобережну Гетьманщини?

3. Чому Павлу Тетері не вдалося утримати гетьманство?

4.З якими подіями повязане гетьманство Івана Брюховецького?

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Слово вчителя

Кінець 50 – х, перша половина 60 – х рр. ХУІІ ст.. для України дійсно був трагічним. Безперервно точилася громадянська війна. За володіння гетьманською булавою одночасно боролися кілька претендентів. У внутрішні справи України втручалися інші держави, велися військові дії, через це спустошувалися цілі райони, руйнувалося і без того занедбане господарство,масово гинули люди. Україна втрачала державну незалежність та економічну потугу. Але найтяжчий наслідок того періоду історії - втрата територіальної цілісності країни. Дніпро, який з’єднувавУкраїну, тепер розділяв Гетьманщину на Лівобережну і Правобережну.

ПЛАН

1.Андрусівське перемиря та його наслідки для України.

2. Внутрішня та зовнішня політика Петра Дорошенка.

3. Корсунські статті (1669 р.)

Постановка проблеми

Петро Дорошенко є «Сонце Руїни» чи гетьман, який втянув Україну в турецьке ярмо?

1.Андрусівське перемиря та його наслідки для України.

Українські землі, починаючи з другої половини 50-х рр.. XVII ст. стали місцем, де зіткнулись інтереси багатьох іноземних держав, в тому числі Московської держави та Речі Посполитої.

 Проте обоє монархів розуміли можливі згубні наслідки обопільного протистояння, а тому в 1667 р. пішли на налагодження відносин. В результаті чого було підписано Андрусівський договір.

Тому важливим є висвітлення умов даного договору та його наслідків для реконструкції цілісної картини, що склалася в Україні в 1667 р.

У 1667 р. Польща й Росія підписують  Андрусівське перемир’я  (13,5 років), згідно з яким Польща і Росія припиняли бойові дії:

http://i100rik.com.ua/wp-content/uploads/2013/11/Andrusovskoe_prmr.jpg

 

  • Правобережжя визнавалося під владою Польщі,
  • Лівобережжя та Київ – під владою Росії;
  • Запорозька Січ оголошувалася територією спільного управління Росії та Польщі.

Andrusovskoe_prmr_2.jpg

   Таким чином, Московське царство та Річ Посполита зовсім не враховуючи інтереси української сторони поділили між собою Україну. 

2. Внутрішня та зовнішня політика Петра Дорошенка.

250px-Petro_Doroshenko_19.jpg

У 1665 р. гетьманом Правобережної Гетьманщини став П. Дорошенко. Він виявився дуже здібним та хоробрим полководцем, а також розумним політиком.

Перегляд

НЕП Серія 67 Дорошенко Петро Дорофійович https://www.youtube.com/watch?v=mDCMCIctM-k

Запитання до відео

-         Коли гетьманська булава дісталася Петру Дорошенку?

-         Яка основна мета його діяльності?

Робота з підручником с.183-184

Завдання до тексту

-         Яку політику проводив гетьман Петро Дорошенко?

Робота з документом

Документ 1. М. Аркас про П. Дорошенка

«Більш освічені українці, а поміж ними й Дорошенко, бачили, що коли Богдан, котрий підняв був на боротьбу за волю усю Україну, не зміг обійтися без того, щоб не піддатись під руку царя, то тепер і над-то треба було шукати чиєїсь міцної руки, щоб вона захистила знедолену, поруйновану, спустошену і вилюднену через постійні війни Україну. Думка Дорошенка була така: зібрати її усю до купи, а як пощастить, то й самостійною зробити. Розуміючи наміри Москви і добре знаючи порядки та становище Польщі, він поклав знайти собі захист десь окрім них. Він шукав міцної руки, а такої ніде було шукати, окрім як не у турецького султана». (Козацькі ватажки та гетьмани України. — Львів, 1991. — С. 88)

Питання до документу:

  1. Якою була головна мета діяльності Петра Дорошенка відповідно до цього документу?
  2. Чому П. Дорошенко погодився на прийняття турецького протекторату? Що спонукало його до цього?

3. Корсунські статті (1669 р.)

У березні 1669 року гетьман скликав під Корсунем Старшинську раду. Окрім представників правобережних полків, у ній взяли участь козаки Лівобережжя й Запоріжжя. Рада ухвалила прийняти турецький протекторат, але присягнути відмовилася.

 Одначе не все козацтво й не всі селяни Правобережжя підтримали таку угоду. Рішення старшини засудили й запорізькі козаки. Противники Дорошенка поширювали чутки, що він „запродав Україну в турецьке ярму”.

 Звернемося до умов Корсунського договору і спробуємо визначити, чи дійсно вони були „ярмом” для України?

Роздатковий матеріал

1669 р. – Корсунські статті

(союзницький договір П. Дорошенко з Туреччиною):

Корсунські статті – договір, укладений правобережним гетьманом Дорошенком з Османською імперією і затверджений Загальною (Генеральною) військовою радою в Корсуні 12 березня 1669 р.

• Турецький султан обіцяв допомогти П. Дорошенку відвоювати в Речі Посполитої Галичину, Київщину, Волинь і розпочати війну з Московською державою за Лівобережну Україну.• Гетьман і старшина зобов’язувалися брати участь у війнах на боці Османської імперії, виставляючи козацьке військо.

• Укази султана з питань, які стосуються Гетьманщини, мали видаватися турецькою і українською мовами.

• Татарське військо, яке прибувало в Україну для допомоги гетьману, переходило в його підпорядкування і не мало права брати ясир

.• Турецький султан у майбутньому визнавав за Гетьманщиною всі українські землі від Перемишля і Самбора на заході до Севська і Путивля на сході.

• Титул гетьмана залишався довічно і спадково за родом Дорошенка.

• Київський митрополит підпорядковувався константино-польському патріарху;

.• Українське населення звільнялося від сплати податків і данини на користь турецького султана.

• На українських землях туркам і татарам заборонялося споруджувати мечеті.

• Кримський хан і турецький султан зобов’язувалися не укладати без згоди гетьмана договорів із Річчю Посполитою і Московською державою.

Питання до договору:

  1. Дайте оцінку цьому договору. Якими були умови протекторату Туреччини для України: вигідними чи обтяжливими?

IV. Узагальнення та систематизація нового навчального матеріалу.

Метод «Займи позицію»

Петро Дорошенко є «Сонце Руїни» чи гетьман, який втянув Україну в турецьке ярмо?

Метод «Оцінювальне коло»

V. Підсумок уроку і оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
1031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку