Цей конспект стане в нагоді під час проведення уроку з історії України у 8 класі. Учням в доступній формі пояснено умови Андрусівського перемир'я та подана характеритика Петра Дорошенка як важливого історичного діяча.
ТЕМА УРОКУ: Андрусівське перемир’я. Петро Дорошенко .
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини в 60-х — на поч. 80-х рр. ХVІІ ст.; проаналізувати період правління гетьмана Петра Дорошенка, його внутрішню та зовнішню політику; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, аналізувати й узагальнювати історичні явища та події; виховувати бажання більше дізнатися про історію власної держави.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: презентація, портрети гетьмана П.Дорошенка, П.Тетері та І. Брюховецького, підручник, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Девіз уроку:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Гра «Герой. Дата. Подія.»
У грі бере участь увесь клас. Учитель проходить повз учасників гри і просить одного з них назвати героя по фото, іншого – дату, а третього – подію. Перший учень називає ім’я героя, наступний – дату, пов’язану з цим героєм, а третій – відповідну подію.
Евристична бесіда
1. Який період в історії України називають Руїною? Дайте йому визначення.
2. Коли та за яких обставин відбувається фактичний розпад Української держави на Правобережну і Лівобережну Гетьманщини?
3. Чому Павлу Тетері не вдалося утримати гетьманство?
4.З якими подіями пов’язане гетьманство Івана Брюховецького?
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Слово вчителя
Кінець 50 – х, перша половина 60 – х рр. ХУІІ ст.. для України дійсно був трагічним. Безперервно точилася громадянська війна. За володіння гетьманською булавою одночасно боролися кілька претендентів. У внутрішні справи України втручалися інші держави, велися військові дії, через це спустошувалися цілі райони, руйнувалося і без того занедбане господарство,масово гинули люди. Україна втрачала державну незалежність та економічну потугу. Але найтяжчий наслідок того періоду історії - втрата територіальної цілісності країни. Дніпро, який з’єднувавУкраїну, тепер розділяв Гетьманщину на Лівобережну і Правобережну.
ПЛАН
1.Андрусівське перемир’я та його наслідки для України.
2. Внутрішня та зовнішня політика Петра Дорошенка.
3. Корсунські статті (1669 р.)
Постановка проблеми
Петро Дорошенко є «Сонце Руїни» чи гетьман, який втянув Україну в турецьке ярмо?
1.Андрусівське перемир’я та його наслідки для України.
Українські землі, починаючи з другої половини 50-х рр.. XVII ст. стали місцем, де зіткнулись інтереси багатьох іноземних держав, в тому числі Московської держави та Речі Посполитої.
Проте обоє монархів розуміли можливі згубні наслідки обопільного протистояння, а тому в 1667 р. пішли на налагодження відносин. В результаті чого було підписано Андрусівський договір.
Тому важливим є висвітлення умов даного договору та його наслідків для реконструкції цілісної картини, що склалася в Україні в 1667 р.
У 1667 р. Польща й Росія підписують Андрусівське перемир’я (13,5 років), згідно з яким Польща і Росія припиняли бойові дії:
Таким чином, Московське царство та Річ Посполита зовсім не враховуючи інтереси української сторони поділили між собою Україну.
2. Внутрішня та зовнішня політика Петра Дорошенка.
У 1665 р. гетьманом Правобережної Гетьманщини став П. Дорошенко. Він виявився дуже здібним та хоробрим полководцем, а також розумним політиком.
Робота з документом
Документ 1. М. Аркас про П. Дорошенка
«Більш освічені українці, а поміж ними й Дорошенко, бачили, що коли Богдан, котрий підняв був на боротьбу за волю усю Україну, не зміг обійтися без того, щоб не піддатись під руку царя, то тепер і над-то треба було шукати чиєїсь міцної руки, щоб вона захистила знедолену, поруйновану, спустошену і вилюднену через постійні війни Україну. Думка Дорошенка була така: зібрати її усю до купи, а як пощастить, то й самостійною зробити. Розуміючи наміри Москви і добре знаючи порядки та становище Польщі, він поклав знайти собі захист десь окрім них. Він шукав міцної руки, а такої ніде було шукати, окрім як не у турецького султана». (Козацькі ватажки та гетьмани України. — Львів, 1991. — С. 88)
Питання до документу:
3. Корсунські статті (1669 р.)
У березні 1669 року гетьман скликав під Корсунем Старшинську раду. Окрім представників правобережних полків, у ній взяли участь козаки Лівобережжя й Запоріжжя. Рада ухвалила прийняти турецький протекторат, але присягнути відмовилася.
Одначе не все козацтво й не всі селяни Правобережжя підтримали таку угоду. Рішення старшини засудили й запорізькі козаки. Противники Дорошенка поширювали чутки, що він „запродав Україну в турецьке ярму”.
Звернемося до умов Корсунського договору і спробуємо визначити, чи дійсно вони були „ярмом” для України?
Роздатковий матеріал
1669 р. – Корсунські статті
(союзницький договір П. Дорошенко з Туреччиною):
Корсунські статті – договір, укладений правобережним гетьманом Дорошенком з Османською імперією і затверджений Загальною (Генеральною) військовою радою в Корсуні 12 березня 1669 р.
• Турецький султан обіцяв допомогти П. Дорошенку відвоювати в Речі Посполитої Галичину, Київщину, Волинь і розпочати війну з Московською державою за Лівобережну Україну.• Гетьман і старшина зобов’язувалися брати участь у війнах на боці Османської імперії, виставляючи козацьке військо.
• Укази султана з питань, які стосуються Гетьманщини, мали видаватися турецькою і українською мовами.
• Татарське військо, яке прибувало в Україну для допомоги гетьману, переходило в його підпорядкування і не мало права брати ясир
.• Турецький султан у майбутньому визнавав за Гетьманщиною всі українські землі від Перемишля і Самбора на заході до Севська і Путивля на сході.
• Титул гетьмана залишався довічно і спадково за родом Дорошенка.
• Київський митрополит підпорядковувався константино-польському патріарху;
.• Українське населення звільнялося від сплати податків і данини на користь турецького султана.
• На українських землях туркам і татарам заборонялося споруджувати мечеті.
• Кримський хан і турецький султан зобов’язувалися не укладати без згоди гетьмана договорів із Річчю Посполитою і Московською державою.
Питання до договору:
IV. Узагальнення та систематизація нового навчального матеріалу.
Метод «Займи позицію»
Петро Дорошенко є «Сонце Руїни» чи гетьман, який втянув Україну в турецьке ярмо?
Метод «Оцінювальне коло»
V. Підсумок уроку і оцінювання учнів.