Конспект уроку з української мови в 7-му класі
Тема. «У пошуках козацьких скарбів» (Прислівник. Правопис прислівників. Узагальнення і систематизація вивченого)
Мета. Узагальнити і систематизувати знання, про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння; розвивати навички правильно писати прислівники; розвивати логічне та асоціативне мислення ; виховувати любов до рідного краю та почуття національної гідності; формувати навички навчально-пізнавальної, інформаційної та комунікативної компетенцій, а саме розвивати творчий потенціал учнів, уміння орієнтуватися в різноманітних ситуаціях, спілкуватися з учасниками квесту, працювати в команді; підвищити мотивацію до вивчення української мови.
Вчитися бачити прекрасне у звичайному, шанувати історичне минуле, духовні цінності, любити рідне слово.
Внутрішньопредметні зв’язки : лексикологія і фразеологія, культура мовлення, орфографія, орфоепія.
Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого.
Форма уроку: урок- пригода (квест).
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація ( слайд 1, 2).
ІІІ. Вступне слово вчителя.
1. Розминка
Вправа. Продовж речення «Я хочу, щоб ми провели цей урок (як?...)…»
ІV.Процесуально–діяльнісний етап.
2. Вправа. Заморочки (Правильно побудувати речення з розкиданих слів)
Мови(6), це(2), виражає(8), незмінювана(4), прислівник(1), частина(5), що(7), іншої(14), ознаки(15), самостійна(3), чи(11) , ознаку(9), предмета(13), дії(10), стану(12).
(Прислівник – це самостійна незмінювана частина мови, що виражає ознаку дії, стану, предмета чи іншої ознаки.)
!На основі цього завдання складається карта скарбів острова Хортиці.
Слово вчителя (текст на слайдах 5, 6 )
Острів Хортиця – це історична пам’ятка і місце, овіяне легендами. Найбільший серед річкових островів Європи, він став домівкою і фортецею для наших захисників – козаків. А в дуже давні часи сюди приходили молитися і виконувати свої магічні обряди біля священних дерев таємничі волхви. За переказами, саме вони схоронили на Хортиці великий скарб, який козаки ревно оберігали і примножували.
Урок, який я вам сьогодні пропоную, це урок – подорож, урок - пригода. Він так і зветься: «У пошуках козацьких скарбів». Щоб знайти цінності, які заховані у нашому уроці, вам потрібно буде виконати завдання, які закріплять ваші знання за темою «Прислівник» і допоможуть досягти поставленої мети.
А провідниками вам у цьому будуть відомі усім мультиплікаційні герої – козаки Тур, Грай і Око (слайд 7 )
Жоден із шукачів скарбів не вирушав у дорогу не підготовленим, а тому кожній групі потрібно буде зібрати власне спорядження (слайд 8 ).
3. «Зібратися в дорогу» (записати прислівники у потрібну колонку)
? ? ? Які вам відомі групи прислівників за значенням ?
Міри і ступеня, способу дії |
Місця і часу |
Причини і мети |
Пішки |
Навколо |
Наперекір |
Дуже |
Звечора |
Спересердя |
По - нашому |
Праворуч |
На зло |
Надзвичайно |
Щогодини |
Навмисно |
Легко |
Сьогодні |
Зопалу |
|
Довіку |
Згарячу |
Куди ж далі вирушати? Радилися – радилися козаки, і вирішили, що, мабуть, слід звернутися до козака Мамая, він же характерник, усе знає. Може, підкаже. Але ж дістатися до нього важко: на височезному кургані вартує. Все вище тай вище вирішили підійматися козаки ( слайд 9, 10 ).
4. «На курган до Мамая» (утворити ступені порівняння прислівників).
? ? ? Пригадаймо, як утворюються ступені порівняння прислівників.
Обережно –( обережніше, більш обережно, найобережніше, найбільш обережно).
Уважно –( уважніше, більш уважно, найуважніше, найбільш уважно).
Близько –( ближче, більш близько, найближче, найбільш близько).
Щедро – (щедріше, більш щедро, найщедріше, найбільш щедро).
Весело – (веселіше, більш весело…).
Дорого –( дорожче, більш дорого…).
Мало – (менше, найменше).
Та не легко Мамая викликати. Кожен козак свій позивний сигнал має. Не так його вимовиш – і не відізветься вартовий: не довіряє…По – всякому Грай, Тур і Око Мамая викликали: і вили по – вовчи, і пугикали по – совиному, і свистіли по – байбачому – не чує Мамай : спить міцно, не розбудиш (слайд 11 ).
5. «Ой хто в лузі, озовися…» (поставити наголос у прислівниках).
Високо, зозла, засвітла, босоніж, мимоволі, ліворуч, байдуже, завжди, шкода, позаторік, завидна, згарячу, залюбки, насміх, хороше, насамперед, очевидно, замолоду. Шкода (марно, даремно, шкода праці), позаторішній, завидно (заздрісно, завидки).
Прокинувся Мамай нарешті та й питає: «Чого прийшли?» - «Допоможи знайти дорогу до скарбів козацьких!» От почав їм характерник розповідати, та все примовками та приказками. А запорожці кивають головами, уважно слухають. А ви розумієте козацьку мову? Ану перевіримо, який ви товмач ( слайд12 ).
6. «У пошуках товмача» ( замінити фразеологізми синонімами – прислівниками).
1.Бігти не чуючи ніг – швидко 2.Намокнути до останньої нитки – наскрізь 3.Кинутися з усіх ніг – чимдуж, стрімко 4.Не мати кінця-краю – безкінечно 5.Йти як не своїми ногами – повільно 6.Опинитися просто неба – надворі |
1. Йти не знаючи дороги – навмання 2.Зробив як кіт наплакав – мало 3.Лягати разом з курми – дуже рано 4.Надворі хоч в око стріляй – темно 5.Шукати по гарячих слідах – відразу 6.Працює як сонна муха – повільно
|
1.Наобдній ноті – монотонно 2.Слово по слову – поступово 3. Бурмотіти під носа – невиразно 4.Знати як облупленого – дуже добре 5.Голкою ніде ткнути – тісно 6.Як сніг на голову – несподівано |
(Словник: товмач – перекладач)
Розтлумачили Мамаєві поради, пішли тим шляхом, що він вказував. Аж тут знову пригода - роздоріжжя : куди йти далі? Один каже: «Ліворуч», другий – «Праворуч», а третій – навпростець. Так сперечалися аж до вечора, мало не посварилися і вирішили кожен іти своїм шляхом. Як то кажуть, дасть Бог ще побачимося ( слайди 13, 14 ).
7. « У кожного своя дорога» (робота в групах)
Тур Від запропонованих слів уторити прислівники Ліва, рука – ліворуч О, північ – опівночі До, низ – донизу По, другий – по-друге По, мій – по-моєму В, зима – взимку Над, вечір – надвечір Не, весело - невесело |
Грай Замінити запропоновані прислівники синонімами Чудово – прекрасно Уміло – майстерно, вправно Радісно – весело Ясно – світло, сонячно Ніжно – лагідно Любо – мило Швидко – скоро Казково – чарівно, фантастично |
Око Дібрати антоніми Високо – низько Швидко – повільно Далеко – близько Вдень – уночі Темно – світло Добре – погано Весело – сумно Влітку – взимку Солодко - гірко |
Утомилися козаки в мандрах. Незчулися, як поснули, а коли прокинулися, побачили, що в човні Дніпром пливуть, на Хортицю рідну повертають.
«Ось де скарб наш», - загукали радісно. Почали на острові копати, аж скриню викопали. А як відімкнути – не знають. Знову до Мамая: порадь, де ключі взяти, щоб скарби відімкнути. А той їм і каже: «Слово усі замки відмикає»( слайд 15).
8.«Слово усі замки відмикає» (записати прислівники)
? ? ? Пригадаймо правила правопису прислівників.
По - суті, на щастя, зсередини, спересердя, збоку, до речі, до смаку, рік у рік, до побачення, без кінця – краю, вдосвіта, нестерпно, без жалю, безслідно, змалку, по-четверте, як-небудь, хоч-не-хоч, раз у раз, по-своєму, пліч-о-пліч.
Відімкнули козаки скриню – а там … порожньо!
Як, невже дарма старалися, невже давні рукописи обманюють? Зажурилися запорожці. А Мамай їм і гукає зі свого кургану: «Хлопці, справжній скарб – це не те, що блищить, а те, що в душі лежить!». Задумалися козаки…( слайди 16. 17 ).
А й справді, що для козака найдорожче?
(Воля, земля рідна, віра християнська, побратим вірний, батьки рідні, сім’я і родина, честь лицарська, …)
Запитання для роздумів: що було для козаків справжніми духовними цінностями?
V. Контрольно-рефлективний етап.
Вправа «Незакінчене речення»
-Сьогодні на уроці ми повторили…
-Мені було цікаво, тому що…
-Цей урок мене навчив цінувати…
VI. Оцінювання.
V. Домашнє завдання.
Повторити матеріал про прислівник.
Написати твір «Що для мене є справжніми духовними цінностями».
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Способу дії, міри і ступеня |
Місця і часу |
Причини і мети |
|
|
|
Довідка: безкінечно, стрімко, надворі, швидко, наскрізь, повільно. |
Довідка: темно, навмання, мало, дуже рано, повільно, відразу. |
Довідка: несподівано, невиразно, поступово, дуже добре, монотонно, тісно. |
ІІ група. Замінити запропоновані прислівники синонімами.
Чудово, уміло, радісно, ясно, ніжно, любо, швидко, казково.
ІІІ група. Дібрати до запропонованих прислівників антоніми.
Скупо, швидко, далеко, вдень, темно, добре, влітку, солодко.
! Запитання для роздумів: що для козаків було справжніми духовними цінностями?