Урок «У пошуках козацьких скарбів» (Прислівник. Правопис прислівників. Узагальнення і систематизація вивченого)»

Про матеріал
Урок – квест, зразок якого хочу запропонувати, побудовано за типом «змагання» : учителем створюється цікавий сюжет; учні (індивідуально або колективно згідно з сюжетом) проходять завдання (пошук інформації, розкриття таємниці тощо); усі завдання виконуються для отримання мети (відгадати пароль, знайти скарби тощо). Тобто акцент робиться на цікавому сюжеті, грі та змаганнях між учнями.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 7-му класі

 

          Тема. «У пошуках козацьких скарбів» (Прислівник. Правопис прислівників. Узагальнення і систематизація вивченого)

Мета. Узагальнити і систематизувати знання, про прислівник як самостійну частину мови; закріпити вміння розрізняти розряди прислівника, утворювати його ступені порівняння; розвивати навички правильно писати прислівники; розвивати логічне та асоціативне мислення ; виховувати любов до рідного краю та почуття національної гідності; формувати навички навчально-пізнавальної, інформаційної та комунікативної  компетенцій, а саме розвивати творчий потенціал учнів, уміння орієнтуватися в різноманітних ситуаціях, спілкуватися з учасниками квесту, працювати в команді; підвищити мотивацію до вивчення української мови.

Вчитися бачити прекрасне у звичайному, шанувати історичне минуле, духовні цінності, любити рідне слово.

        Внутрішньопредметні звязки : лексикологія і фразеологія, культура мовлення, орфографія, орфоепія.

       Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого.

       Форма уроку: урок- пригода (квест).

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація ( слайд 1, 2).

ІІІ.  Вступне слово вчителя.

      1. Розминка

Вправа. Продовж речення «Я хочу, щоб ми провели цей урок (як?...)…»

ІV.Процесуально–діяльнісний етап.

      2. Вправа. Заморочки (Правильно побудувати речення з розкиданих слів)

Мови(6), це(2), виражає(8), незмінювана(4), прислівник(1), частина(5), що(7), іншої(14), ознаки(15), самостійна(3), чи(11) , ознаку(9), предмета(13), дії(10), стану(12).

(Прислівник – це самостійна незмінювана частина мови, що виражає ознаку дії, стану, предмета чи іншої ознаки.)

!На основі цього завдання складається карта скарбів острова Хортиці.

      Слово вчителя (текст на слайдах 5, 6 )

      Острів Хортиця – це історична памятка і місце, овіяне легендами. Найбільший серед річкових островів Європи, він став домівкою і фортецею для наших захисників – козаків. А в дуже давні часи сюди приходили молитися і виконувати свої магічні обряди біля священних дерев таємничі волхви. За переказами, саме вони схоронили на Хортиці великий скарб, який козаки ревно оберігали і примножували.

      Урок, який я вам сьогодні пропоную, це урок – подорож, урок - пригода. Він так і зветься: «У пошуках козацьких скарбів». Щоб знайти цінності, які заховані у нашому уроці, вам потрібно буде виконати завдання, які закріплять ваші знання за темою «Прислівник» і допоможуть досягти поставленої мети.

      А провідниками вам у цьому  будуть відомі усім мультиплікаційні герої – козаки Тур, Грай і Око (слайд 7 )

      Жоден із шукачів скарбів не вирушав у дорогу не підготовленим, а тому кожній групі потрібно буде зібрати власне спорядження (слайд 8 ).

     3. «Зібратися в дорогу» (записати прислівники у потрібну колонку)

? ? ? Які вам відомі групи прислівників за значенням ?

Міри і ступеня, способу дії

Місця і часу

Причини і мети

Пішки

Навколо

Наперекір

Дуже

Звечора

Спересердя

По - нашому

Праворуч

На зло

Надзвичайно

Щогодини

Навмисно

Легко

Сьогодні

Зопалу

 

Довіку

Згарячу

 

      Куди ж далі вирушати? Радилися – радилися козаки, і вирішили, що, мабуть, слід звернутися до козака Мамая, він же характерник, усе знає. Може, підкаже. Але ж дістатися до нього важко: на височезному кургані вартує. Все вище тай вище вирішили підійматися козаки ( слайд 9, 10 ).

     4.  «На курган до Мамая» (утворити ступені порівняння прислівників).

? ? ? Пригадаймо, як утворюються ступені порівняння прислівників.

Обережно –( обережніше, більш обережно, найобережніше, найбільш обережно).

Уважно –( уважніше, більш уважно, найуважніше, найбільш уважно).

Близько –( ближче, більш близько, найближче, найбільш близько).

Щедро – (щедріше, більш щедро, найщедріше, найбільш щедро).

Весело – (веселіше, більш весело…).

Дорого –( дорожче, більш дорого…).

Мало – (менше, найменше).

       Та не легко Мамая викликати. Кожен козак свій позивний сигнал має. Не так його вимовиш – і не відізветься вартовий: не довіряє…По – всякому Грай, Тур і Око Мамая викликали: і вили по – вовчи, і пугикали по – совиному, і свистіли по – байбачому – не чує Мамай : спить міцно, не розбудиш (слайд 11 ).

      5. «Ой хто в лузі, озовися…» (поставити наголос у прислівниках).

Високо, зозла, засвітла, босоніж, мимоволі, ліворуч, байдуже, завжди, шкода, позаторік, завидна, згарячу, залюбки, насміх, хороше, насамперед, очевидно, замолоду.  Шкода (марно, даремно, шкода праці), позаторішній, завидно            (заздрісно, завидки).    

  Прокинувся Мамай нарешті та й питає: «Чого прийшли?» - «Допоможи знайти дорогу до скарбів козацьких!» От почав їм характерник розповідати, та все примовками та приказками. А запорожці кивають головами, уважно слухають. А ви розумієте козацьку мову? Ану перевіримо, який ви товмач ( слайд12 ).

6. «У пошуках товмача» ( замінити фразеологізми синонімами – прислівниками).

1.Бігти не чуючи ніг –  швидко

2.Намокнути до останньої нитки – наскрізь

3.Кинутися з усіх ніг – чимдуж, стрімко

4.Не мати кінця-краю – безкінечно

5.Йти як не своїми ногами – повільно

6.Опинитися просто неба – надворі

1. Йти не знаючи дороги – навмання

2.Зробив як кіт наплакав – мало

3.Лягати разом з курми – дуже рано

4.Надворі хоч в око стріляй – темно

5.Шукати по гарячих слідах – відразу

6.Працює як сонна муха – повільно

 

1.Наобдній ноті – монотонно

2.Слово по слову – поступово

3. Бурмотіти під носа – невиразно

4.Знати як облупленого – дуже добре

5.Голкою ніде ткнути – тісно

6.Як сніг на голову – несподівано

 (Словник: товмач – перекладач)        

 Розтлумачили Мамаєві поради, пішли тим шляхом, що він вказував. Аж тут знову пригода - роздоріжжя : куди йти далі? Один каже: «Ліворуч», другий – «Праворуч», а третій – навпростець. Так сперечалися аж до вечора, мало не посварилися і вирішили кожен іти своїм шляхом. Як то кажуть, дасть Бог ще побачимося ( слайди 13, 14 ).

      7. « У кожного своя дорога» (робота в групах)

Тур

Від запропонованих слів уторити прислівники

Ліва, рука – ліворуч

О, північ – опівночі

До, низ – донизу

По, другий – по-друге

По, мій – по-моєму

В, зима – взимку

Над, вечір – надвечір

Не, весело - невесело

Грай

Замінити запропоновані прислівники синонімами

Чудово – прекрасно

Уміло – майстерно, вправно

Радісно – весело

Ясно – світло, сонячно

Ніжно – лагідно

Любо – мило

Швидко – скоро

Казково – чарівно, фантастично

Око

Дібрати антоніми

Високо – низько

Швидко – повільно

Далеко – близько

Вдень – уночі

Темно – світло

Добре – погано

Весело – сумно

Влітку – взимку

Солодко - гірко

 

      Утомилися козаки в мандрах. Незчулися, як поснули, а коли прокинулися, побачили, що в човні Дніпром пливуть, на Хортицю рідну повертають.

«Ось де скарб наш», - загукали радісно. Почали на острові копати, аж скриню викопали. А як відімкнути – не знають. Знову до Мамая: порадь, де ключі взяти, щоб скарби відімкнути. А той їм і каже: «Слово усі замки відмикає»( слайд 15).

      8.«Слово усі замки відмикає» (записати прислівники)

? ? ? Пригадаймо правила правопису прислівників.

      По -  суті, на щастя, зсередини, спересердя, збоку, до речі, до смаку, рік у рік, до побачення, без кінця – краю, вдосвіта, нестерпно, без жалю, безслідно, змалку, по-четверте, як-небудь, хоч-не-хоч, раз у раз, по-своєму, пліч-о-пліч.

      Відімкнули козаки скриню – а там … порожньо!

     Як, невже дарма старалися, невже давні рукописи обманюють? Зажурилися запорожці. А Мамай їм і гукає зі свого кургану: «Хлопці, справжній скарб – це не те, що блищить, а те, що в душі лежить!». Задумалися козаки…( слайди 16. 17 ).

     А й справді, що для козака найдорожче?

(Воля, земля рідна, віра християнська, побратим вірний, батьки рідні, сімя і родина, честь лицарська, …)

     Запитання для роздумів: що було для козаків справжніми духовними цінностями?

     V. Контрольно-рефлективний етап.

Вправа «Незакінчене речення»

-Сьогодні на уроці ми повторили…

-Мені було цікаво, тому що…

-Цей урок мене навчив цінувати…

     VI. Оцінювання.

     V. Домашнє завдання.

     Повторити матеріал про прислівник.

     Написати твір «Що для мене є справжніми духовними цінностями».

 

 

 

 

 

Додаток 1

E:\7 клас\відкритий урок\5b8a30_4cf9d1dea2c8410d89d038689325206a.jpg

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

E:\7 клас\відкритий урок\kazak2.jpg

 

 

 

 

 

 

E:\7 клас\відкритий урок\107399674_407pxRRRRR_RSRR.png

 

E:\7 клас\відкритий урок\unnamed.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

  1. Розминка. Вправа «Продовж речення».
    Завдання: доповнити речення прислівниками.
    Я хочу, щоб ми провели цей урок…(як?)

 

  1. Вправа «Заморочки»
    Завдання: правильно побудувати речення з розкиданих слів.
    Мови, це, виражає, незмінювана, прислівник, частина, що, іншої, ознаки, самостійна, чи, ознаку, предмета, дії, стану.

 

 

  1. «Зібратися в дорогу».
    Завдання: записати прислівники у потрібну колонку.
    Навколо, наперекір, звечора, пішки, дуже, по-нашому, спересердя, праворуч, надзвичайно, на зло, навмисно, щогодини, легко, зопалу, сьогодні, згарячу, довіку.
     

Способу дії, міри і ступеня

 Місця і часу

Причини і мети

 

 

 

 

 

  1. Завдання: утворити ступені порівняння прислівників.
    Обережно, уважно, близько, щедро, весело, дорого, мало.

 

  1. Поставити наголос у прислівниках.
    Високо, зозла, засвітла, босоніж, мимоволі, ліворуч, байдуже, завжди, шкода, позаторік, завидна, згарячу, залюбки, насміх, хороше, насамперед, очевидно, замолоду.
  2. Замінити фразеологізми синонімами – прислівниками.
     
  1. Бігти не чуючи ніг.
  2. Намокнути до останньої нитки.
  3. Кинутися з усіх ніг.
  4. Не мати кінця-краю.
  5. Йти як не своїми ногами.
  6. Опинитися просто неба.

Довідка: безкінечно, стрімко, надворі, швидко, наскрізь, повільно.

  1. Йти не знаючи дороги.
  2. Зробив як кіт на плакав.
  3. Лягати разом з курми.
  4. Шукати по гарячих слідах.
  5. Надворі хоч в око стріляй.
  6. Працює як сонна муха.

Довідка: темно, навмання, мало, дуже рано, повільно, відразу.

  1. На одній ноті.
  2. Слово по слову.
  3. Бурмотіти під носа.
  4. Знати як облупленого.
  5. Голкою ніде тикнути.
  6. Як сніг на голову.

Довідка: несподівано, невиразно, поступово, дуже добре, монотонно, тісно.

  1. І група. Від запропонованих слів утворити прислівники.
    Ліва, рука; о, північ; до, низ; по, другий; по, мій; в, зима; над, вечір; не весело.


ІІ група. Замінити запропоновані прислівники синонімами.
Чудово, уміло, радісно, ясно, ніжно, любо, швидко, казково.


ІІІ група. Дібрати до запропонованих прислівників антоніми.
Скупо, швидко, далеко, вдень, темно, добре, влітку, солодко.

 

  1. Записати прислівники разом, окремо або через дефіс.
    По/суті, на/щастя, з/середини, с/пересердя, з/боку, до/речі, до/смаку, рік/у/рік, до/побачення, без/кінця/краю, в/до/світа, не/стерпно, без/жалю, без/слідно, з/малку, по/четверте, як/небудь, хоч/не/хоч, раз/у/раз, по/своєму, пліч/о/пліч.


! Запитання для роздумів: що для козаків було справжніми духовними цінностями?

 

  1. Скласти текст (2-3 речення) на козацьку тематику, використавши у ньому прислівники (хоча б 2-3).

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Війтик Наталія
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку