У ПОШУКАХ СКАРБІВ
Тема: Декартові координати на площині.
Координати середини відрізка. Відстань між точками.
Дидактична мета: вчити учнів знаходити положення точки на площині,
визначати координати середини відрізка; знаходити
відстань між точками;
вчитися описувати геометричні фігури алгебраїчними
виразами.
Розвиваюча мета: розвивати просторову уяву; навики креслення; логіку
мислення; навики самоконтролю і взаємоконтролю.
Виховна мета: виховувати культуру праці (акуратність, увагу, культуру
письма і усної мови); наполегливість у праці;
почуття колективізму.
Засоби навчання: підручник «Геометрія 9кл.»; мультимедійна презентація; класна дошка; креслярські інструменти; комплекти наочностей; комп'ютер, мультимедійний проєктор.
Структура уроку
1. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
3. Вивчення нового матеріалу.
4. Вправи на закріплення нового матеріалу.
5. Підведення підсумків.
6. Домашнє завдання.
Зміст уроку
- Добрий день!
Сьогодні ми розпочинаємо вивчати нову тему: «Декартові координати на площині». Знання, які ви отримаєте під час наших уроків допоможуть вам побачити зв'язок, що існує між найважливішими геометричними фігурами і алгебраїчними рівняннями.
Починаємо ми вивчати тему з найпростішого – визначення положення точки на площині, знаходження середини відрізка і відстані між точками.
Частково ви вже знайомі з цією темою з курсу 6-го класу, а значить нам буде легше опановувати новий матеріал.
Ви об'єдналися у групи, які умовно мають назви: «Теоретики», «Логіки», «Піфагорійці», «Фізкультурники», «Діогени». Кожна група отримала своє завдання, яке повинна була виконати самостійно. І тепер ви маєте можливість поділитися своїми знаннями. Весь урок нам буде допомагати комп'ютер.
Все повинно мати свою назву. Я назвала наш урок «У пошуках скарбів, або Декартові координати на площині». А що це за скарби, і чи знайшли ми їх – відповідь на це ви дасте мені в кінці уроку.
- В деякому царстві, в деякому государстві жив цар. Дуже злий він був. Придумував різні завдання люду, а якщо хтось не виконував – голову рубав.
Одного разу викликав він свого служника і наказав йому піти туди – незнамо куди, і знайте – незнамо що. А Іван каже царю: «Піду, якщо координати вкажете». Довго думав цар, що таке координати, але так і не знайшов відповіді. Пошукаємо її разом.
- Слово надається групі «Теоретики».
Основні питання.
Завдання №1.
Побудувати на координатній площині точки А(3; -2), В(-2; 2), С(2; 4). Попарно сполучити ці точки відрізками. Яка фігура утворилась?
- Тепер всі разом виконаємо наступне завдання. Увага на екран.
Завдання №2.
Побудувати на координатній площині точки А(1; 4), В(4; 1), С(1; -2), Д(-2; 1). Попарно сполучіть ці точки і назвіть фігуру, яку отримали.
- А як знайти середину відрізка? Про це нам розкаже група «Логіків».
Основні питання.
- Повертаємось до нашого малюнка. Яким чином ще можна дізнатися координати точки К. (Довжину відрізка поділити на два).
- А що таке довжина відрізка? Як її знайти? З'ясуємо трошки пізніше.
А тепер трошки відпочинемо. Слово надається групі «Фізкультурники», яка повинна була підготувати фізкультхвилинку з використанням елементів геометрії, а саме – знать про різні види кутів.
Основні питання.
- Всі трохи відпочили і тепер виконаємо самостійне завдання.
Самостійна робота
В -1 В – 2
Визначити координати середини відрізка
АВ, якщо А(-4; 1), В(2; 3). СД, якщо С(3; 1), Д(3; -3).
К(х; у) - ? Е(х;у) - ?
Виконати відповідний малюнок.
- Перевіряємо. Взаємоконтроль.
х = (х1 + х2)/2
у = (у1 + у2)/2
х = (-4 +2)/2=-2 : 2 = -1 х = (3 + 3)/2 = 6 : 2 = 3
у = (1 + 3)/2 = 4 : 2 = 2 у = (1 + (-3))/2 = -2 : 2 = -1
К(-1; 2) Е(3; -1)
- В кого правильно виконане завдання – поставили 4 бали.
Коли відрізок паралельний вісі координат – його довжину знайти дуже просто. А якщо ні? Як тут бути? Відповідь на це питання нам дасть група «Піфагорейці».
Основні питання.
- Тепер всі разом виконуєм завдання №3.
Визначити відстань між точками А(1; 0,5), В(5; 3,5). (Усно). Увага, на екран.
Самостійна робота
Визначити відстань між точками А(-2; 6), В(4; -2).
Під час виконання самостійної роботи можна попросити допомоги у товариша.
Перевіряємо. Самоконтроль. (За правильно виконане завдання – 2 бали; виконане з допомогою – 1бал).
_________________ _______ ___
АВ = √(-2 – 4)2 + (6 – (-2))2= √(-6)2 + 82 =√100 = 10
- Ми навчилися позначати точки на координатній площині, визначати відстань між ними і визначати координати середини відрізка. Але виникає питання: «Яке практичне значення має цей матеріал?» Відповідь на це питання нам дає група «Діогени».
Основні питання.
- Повертаємось до початку уроку. Чи можемо ми сказати, що ми опанували всі питання нашої теми? А чи знайшли скарби? Які вони?
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. §3, № 72, 78,80.