Тема: У селянській хаті. Зображення кімнати у селянській хаті. Розміщення вікон, дверей, печі, меблів.
Мета: виробити практичні навички зображення інтер’єру; розширити і поглибити знання дітей про особливості українського інтер’єру вдосконалювати композицій компетентності; розвивати образно- просторове мислення та уяву, інтерес до знань та культурної спадщини українського народу; виховувати старанність.
Обладнання: макет порожньої кімнати, малюнки начиння сільської хати.
Візуальний ряд: картина М. Приймаченко «Сидить баба на печі, пряде кудель», тематичні ілюстрації оформлення кімнат у селянській хаті.
Техніка виконання: графічна, живописна або змішана (на вибір учня).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Створення емоційної атмосфери.
Я люблю свою хату , і подвір`я , й садок , Де і сонця багато , і в жару холодок . Все для мене тут рідне : стіни білі , як сніг
І віконце привітне , і дубовий поріг .
І ряденця строкаті , й рушники на стіні , Навіть дим в рідній хаті рідно пахне мені …
2.Бесіда за змістом вірша : 1 . Про що говориться у вірші ? ( про любов до хатини ) .
2 . Які стіни у хатині ? ( білі , як сніг ) . 3 . А яке віконце ( привітне ) .
4 . Чим прикрашені ікони в хаті ? ( рушниками ) . 5 . А які ряденці в оселі ? ( строкаті ) . ( Звертаю увагу на відповідь дітей повними реченнями ).
- До слова хата доберіть слова, близькі за значенням. (Будинок, оселя, житло)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми поговоримо про українську селянську хату і спробуємо її зобразити, якою вона була всередині. Оскільки наші сучасні будинки дуже відрізняються від давньої селянської хатини, а ми з вами повинні знати своє минуле, свої звичаї і традиції, то ж я пропоную вам зануритися у світ української хати та її внутрішнього убранства.
ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
1. Складання сенкану
- Складіть сенкан до слова хата:
Побілена, старенька
Стоїть, побудували, побілили.
В садочку стоїть побілена хатинка
2. Слухання запису пісні «Хата моя, біла хата»
- Діти, заплющіть очі і послухавши уривок з пісні спробуйте собі уявити цю біленьку хатинку.
(Звучить запис пісні «Хата моя, біла хата»)
- Така хатинка постала у вашій уяві?
(демонструю ілюстрацію)
3. Розповідь вчителя
Перед вами українська хата. В давнину на будівництво цієї оселі йшло багато часу, більше року. І була хата не цегляною, а дерев’яною чи глиняною. Спочатку треба було навозити з лісу дерева. Потім усі рідні, близькі, сусіди допомагали будувати житло . Найкращою порою для рубання вважалися три місяці.
- Які? Чому? (Грудень, січень, лютий, бо в цей час воно найтвердіше, найміцніше, а в літні місяці не
рубали, оскільки в цей час по дереву кружляють соки, які роблять його крихким.)
- Чим вона покрита?(Соломою)
- Покрівлю хати із соломи чи очерету називали стріхою. Така хата взимку зберігала тепло, а влітку
рятувала від спеки.
- Якого кольору глиняні хати? ( Вони білі.)
- Біла хата. Це обов'язкова національна прикмета українців. В народі казали, що біла барва - це символ чистоти, морального здоров'я, душевної краси.
- Українська хата була поділена на три частини: сіни, світлицю, комору.
Сіни - невеличка вхідна кімната.
Світлиця - чиста, світла, парадна кімната в хаті.
Комора - приміщення призначене для зберігання продуктів, речей побутового чи господарського вжитку.
4. Відеоподорож
- Пропоную здійснити відео подорож до найбільшого музею під відкритим небом у Європі Національ-ного музею у архітектури та будівництва Музею у Пирогове.
- Будьте уважними, зверніть особливу увагу на внутрішнє убранство хат, речі які в них є.
5. Словникова робота
Інтер’єр – це внутрішнє оформлення кімнати: розміщення меблів, оформлення стін, вікон, розташування предметів побуту.
6. Робота в групах
а) Гра-анаграма «Хто швидше знайде зашифровані слова».
КРСОВІНТЕР’ЄРАНС
НАПІЧСУВПІЛОЖРТ
ЛАВАКОРМИСНИКВ
ВІКРАСКРИНЯБРНЗ
7. Розповідь учителя з показом за макетом.
Ще з давніх-давен люди прагнули прикрасити своє житло та речі побуту. В українській хаті можна побачити майстерно вирізьблені дерев’яні меблі: стіл, лавки, полиці для посуду. Інтер’єр збагачували вишитими рушниками, іноді барвистими килимами, оздоблювали витинанками й мальовками. Адже хата для селянина була не лише помешканням, а завжди є і залишається найпершим і найсильнішим оберегом.
Інтер’єр українського житла був типовим. За традицією піч розміщувалась у кутку біля дверей, «мисник» (шафа для посуду) – у протилежному кутку дверей. У найсвітлішому місці в хаті – попід вікнами причільної стіни проти печі – ставили широку лаву. Сидячи на лаві, шили та вишивали, а на свята садовили почесних гостей. Між піччю і причільною стіною – «піл» або ліжко. Коли в хаті були немовлята, над ліжком підвішували колиску для дитини.
У кутку, при печі, біля дверей стояли «кочерги» біля мисника відро з водою. На покуті на полицях чи на стінах – ікони, прикрашені квітами і зіллям, прибрані вишиваними рушниками. До меблів також належала оздоблена скриня з майном дівчат і жінок, жердки над полом для розвішування одягу. Ткані ряд-на на ліжку, вишиті подушки доповнювали багатобарвність інтер’єру.
V. Сприймання учнями творів мистецтва
1. Робота з підручником (с.54-56)
Розгляньте інтер’єр української хати як його зобразила Марія Приймаченко. Репродукція картини нази-вається «Сидить баба на печі, пряде куделицю». Тут зображено інтер’єр селянської хати з розкішною уквітчаною піччю, на якій сидить баба. Хата вся наповнена рослинами і тваринами. Летить ластівка, несучи до хати добробут. Мирно співіснують кіт і миші: одна з мишей навіть бавиться з котячим хвостом. Колір це основний компонент композиції М. Приймаченко.
Фізкультхвилинка.
V. Практична діяльність учнів
(малюю на дошці і пояснююю поступову побудову кімнати).
- Розмістіть вікна, двері, піч, меблі. Не забудьте «розписати» хату та «розвішати» рушники.
( вході роботи надаю індивідуальну допомогу учням)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
1. Організація виставки робіт. Розгляд і аналіз робіт.
2. Вправа «Жива анкета».
- Продовжити одну з фраз:
Я дізнався (дізналася)
Я навчився (навчилась)…
Мені вдалося…
3. Прибирання робочих місць.