20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "У селянській хаті. "

Про матеріал
Сьогодні ми поговоримо про українську селянську хату і спробуємо її зобразити, якою вона була всередині. Оскільки наші сучасні будинки дуже відрізняються від давньої селянської хатини, а ми з вами повинні знати своє минуле, свої звичаї і традиції, то ж я пропоную вам зануритися у світ української хати та її внутрішнього убранства.
Перегляд файлу

Тема: У селянській хаті.  Зображення кімнати у селянській хаті. Розміщення вікон, дверей,          печі, меблів.

Мета: виробити практичні навички зображення інтер’єру; розширити і поглибити знання дітей про  особливості українського інтер’єру вдосконалювати композицій компетентності; розвивати образно- просторове мислення та уяву, інтерес до знань та культурної спадщини українського народу; виховувати старанність.

Обладнання: макет порожньої кімнати, малюнки начиння сільської хати.

Візуальний ряд: картина М. Приймаченко «Сидить баба на печі, пряде кудель», тематичні  ілюстрації  оформлення кімнат у селянській хаті.

Техніка виконання: графічна, живописна або змішана (на вибір учня).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 1.  Створення емоційної атмосфери.

Я люблю свою хату , і подвір`я , й садок ,                                                                                 Де і сонця багато , і в жару холодок .                                                                                         Все для мене тут рідне : стіни білі , як сніг

І віконце привітне , і дубовий поріг .

І ряденця строкаті , й рушники на стіні ,                                                                                            Навіть дим в рідній хаті рідно пахне мені …

 


2.Бесіда за змістом вірша :                                                                                                                    1 . Про що говориться у вірші ?    ( про любов до хатини )     .

2 . Які стіни у хатині ? ( білі , як сніг ) .                                                                                        3 . А яке віконце ( привітне ) .

4 . Чим прикрашені ікони в хаті ? ( рушниками ) .                                                                                  5 . А які ряденці в оселі ? ( строкаті ) . ( Звертаю увагу на відповідь дітей повними реченнями ).

        - До слова хата доберіть слова, близькі за значенням.   (Будинок, оселя, житло)

 

 ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

  Сьогодні ми поговоримо про українську селянську хату і спробуємо її зобразити, якою вона була всередині. Оскільки наші сучасні будинки дуже відрізняються від давньої  селянської хатини, а ми з вами повинні знати своє минуле, свої звичаї і традиції, то ж я пропоную вам зануритися у світ української хати та її внутрішнього убранства.

 

ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

1. Складання сенкану

  - Складіть сенкан до слова хата:

                                              Побілена, старенька

                                              Стоїть, побудували, побілили.

                                              В садочку стоїть побілена хатинка

2. Слухання запису пісні «Хата моя, біла хата»

 - Діти, заплющіть очі і послухавши уривок з пісні спробуйте собі уявити цю біленьку хатинку.

                                               (Звучить запис пісні «Хата моя, біла хата»)

- Така хатинка постала у вашій уяві?

(демонструю ілюстрацію)

3. Розповідь вчителя

   Перед вами українська хата. В давнину на будівництво цієї оселі йшло багато часу, більше року. І була хата не цегляною, а дерев’яною чи глиняною. Спочатку треба було навозити з лісу дерева. Потім усі рідні, близькі, сусіди допомагали будувати житло . Найкращою порою для рубання вважалися три місяці.

- Які?  Чому?  (Грудень, січень, лютий, бо в цей час воно найтвердіше, найміцніше, а в літні місяці не

   рубали, оскільки в цей час по дереву кружляють соки, які роблять його крихким.)

- Чим вона покрита?(Соломою)

- Покрівлю хати із соломи чи очерету називали стріхою. Така хата взимку зберігала тепло, а влітку

   рятувала від спеки.

- Якого кольору глиняні хати? ( Вони білі.)

- Біла хата. Це обов'язкова національна прикмета українців. В народі казали, що біла барва - це символ  чистоти, морального здоров'я, душевної краси.

- Українська хата була поділена на три частини: сіни, світли­цю, комору.

    Сіни - невеличка вхідна кімната. 

    Світлиця - чиста, світла, парадна кімната в хаті. 

    Комора - приміщення призначене для зберігання продуктів,  ре­чей побутового чи господарського  вжитку.

4. Відеоподорож

  - Пропоную здійснити відео подорож до найбільшого музею під відкритим небом у Європі Національ-ного музею у архітектури та будівництва Музею у Пирогове.

 - Будьте уважними, зверніть особливу увагу на внутрішнє убранство хат, речі які в них є.

5. Словникова робота

  Інтер’єр – це внутрішнє оформлення кімнати: розміщення меблів, оформлення стін, вікон, розташування предметів побуту.

6. Робота в групах

   а) Гра-анаграма «Хто швидше знайде зашифровані слова».

КРСОВІНТЕР’ЄРАНС

НАПІЧСУВПІЛОЖРТ

ЛАВАКОРМИСНИКВ

ВІКРАСКРИНЯБРНЗ

7. Розповідь учителя з показом за макетом.

    Ще з давніх-давен люди  прагнули прикрасити своє житло та речі побуту. В українській хаті можна побачити майстерно вирізьблені дерев’яні меблі: стіл, лавки, полиці для посуду. Інтер’єр збагачували вишитими рушниками, іноді барвистими килимами, оздоблювали витинанками й мальовками. Адже хата для селянина була не лише помешканням, а  завжди є і залишається найпершим і найсильнішим оберегом.

Інтер’єр українського житла був типовим. За традицією піч розміщувалась у кутку біля дверей, «мисник» (шафа для посуду) – у протилежному кутку дверей. У найсвітлішому місці в хаті – попід вікнами причільної стіни проти печі – ставили широку лаву. Сидячи на лаві, шили та вишивали, а на свята садовили почесних гостей.  Між піччю і причільною стіною – «піл» або ліжко. Коли в хаті були немовлята, над ліжком підвішували колиску для дитини.

   У кутку, при печі, біля дверей стояли «кочерги»  біля мисника відро з водою. На покуті на полицях чи на стінах – ікони, прикрашені квітами і зіллям, прибрані вишиваними рушниками. До меблів також належала оздоблена скриня з майном  дівчат і жінок, жердки над полом для розвішування одягу. Ткані ряд-на на ліжку, вишиті подушки доповнювали багатобарвність інтер’єру.

 

V. Сприймання учнями творів мистецтва

 1. Робота з підручником (с.54-56)

  Розгляньте інтер’єр української хати як його зобразила Марія  Приймаченко. Репродукція картини нази-вається «Сидить баба на печі, пряде куделицю». Тут зображено інтер’єр селянської хати з розкішною уквітчаною піччю, на якій сидить баба. Хата вся наповнена рослинами і тваринами. Летить ластівка, несучи до хати добробут. Мирно співіснують кіт і миші: одна з мишей навіть бавиться з котячим хвостом. Колір  це основний компонент композиції М. Приймаченко.

      Фізкультхвилинка.

V. Практична діяльність учнів

  (малюю на дошці і пояснююю поступову побудову кімнати).

- Розмістіть вікна, двері, піч, меблі. Не забудьте «розписати» хату та «розвішати» рушники.

( вході роботи надаю індивідуальну допомогу учням)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Організація виставки робіт. Розгляд і аналіз робіт.

2. Вправа «Жива анкета».

   - Продовжити одну з фраз:

                                               Я дізнався (дізналася)

                                               Я навчився (навчилась)…    

                                               Мені вдалося…

3. Прибирання робочих місць.

 

docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Калініченко О.В., Калініченко В.В., Сергієнко В.В.)
Додано
29 березня
Переглядів
183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку