Метою даного уроку є показати красу поетичного слова, уміння поетеси за допомогою художньої деталі, образу-символу малювати картини природи, навколишньої дійсності. Форма проведення уроку: огляд-презентація учнівських проектів.
Тема. У творчій лабораторії Лесі Українки.
Початок творчого шляху письменниці. Поетичні збірки „На крилах пісень”, „Думи і мрії”.
Мета: ознайомити учнів з поезією Лесі Українки; показати красу поетичного слова, уміння поетеси за допомогою художньої деталі, образу-символу малювати картини природи, навколишньої дійсності; викликати в учнів інтерес до творчого процесу, що породжує мистецькі шедеври, пояснити їх вплив на людину; розвивати критичне мислення, навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів, вміння висловлювати власні думки і почуття, навіяні поезією; прищеплювати учням любов до краси і сили художнього слова.
Обладнання: мультимедійний проектор, портрет Лесі Українки, збірки поезій, ілюстрації до її творів, класична музика.
Форма проведення уроку: огляд-презентація учнівських проектів.
Епіграф до уроку:
Якби мої думи німії
Та піснею стали без слова,
Вони б тоді більше сказали,
Ніж вся моя довга розмова.
Леся Українка
Хід уроку
I. Повідомлення теми та мети уроку
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні ми продовжуємо знайомство з творчістю Лесі Українки, почате в попередніх класах. Згадайте, які твори письменниці ви вивчали раніше? Чим подобається поезія?
- Які асоціації, пов’язані з ім’ям Лесі Українки, виникають у вас? (навчальний метод "Гронування")
глибокий ліризм поезії майстерність перекладу
тонке відчуття різнобічність поглядів
прекрасного Леся Українка
гордість, незалежність нескореність долі мужність і воля, боротьба стійкість, сила духу
патріотизм
ненависть до рабського існування активна життєва позиція
Для того, щоб глибше пізнати внутрішній світ поетеси, її почуття та найменші порухи душі, спробуймо зануритись у творчу лабораторію письменниці.
III. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання (шляхом тестування) проектується на мультимедійному проекторі
1. Яке справжнє ім’я Лесі Українки?
а) Марія Олександрівна Вілінська;
б) Ольга Петрівна Драгоманова;
в) Лариса Петрівна Косач;
г)Ганна Барвінок.
2. Під яким псевдонімом увійшла в історію української літератури мати Лесі Українки?
а) Маруся Чурай;
б) Ганна Барвінок;
в) Марко Вовчок;
г) Олена Пчілка.
3. Хто справив найбільший вплив на формування світогляду Лесі Українки?
а)Т.Г.Шевченко;
б) І.Я.Франко;
в) М.П.Драгоманов;
г) М.С.Грушевський.
4. Як називався перший вірш Лесі Українки?
а) „До мого фортепіано”;
б) „ Надія”;
в) „Красо України, Подолля…”;
г) „Contra spem spero”
5. Коли з’явилась I поетична збірка Лесі Українки „На крилах пісень”?
а) 1893 рік;
б) 1902 рік;
в) 1899 рік;
г) 1910 рік.
6. Як називалась II поетична збірка Лесі Українки?
а) „ Думи і мрії”;
б) „Відгуки”;
в) „З журбою радість обнялись”;
г) „ На білих островах”.
7. Який підручник написала для своїх молодших сестер Леся Українка у 1890 році?
а) „ Історія української літератури”;
б) „ Українська граматика до науки читання й писання”;
в) „ Стародавня історія східних народів”;
г) читанка „ Рідне слово”.
8. Де лікувалась Леся Українка впродовж 1909-1913 років?
а) у Трускавці;
б) в Єгипті;
в) в Криму;
г) в Болгарії.
9. Коли і де померла Леся Українка?
а) 28 серпня 1907 рік, м.Нальчик;
б) 19 липня 1913 рік, м.Сурамі;
в) 23 червня 1911 рік, с.Оленівка;
г) 13 березня 1927 рік, с.Германівка.
10. З якої збірки поезія „МІ. Колискова”?
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж ти, малесенький,
Пізній-бо час.
а) „ На крилах пісень”;
б) „Відгуки”;
в) „ Думи і мрії”;
г) поза збірками.
11. На якому тропі побудована поезія „ Стояла я і слухала весну…”?
а) порівняння;
б) епітет;
в) анафора;
г) метонімія.
12. Яку зброю мала на увазі Леся Українка в поезії „Слово, чому ти не твердая криця?..”
Месники дужі візьмуть мою зброю,
Кинуться з нею одважно до бою…
а) кинджал Нестора Гамбарашвілі;
б) шаблю гетьмана Мазепи;
в) просвіту народу;
г) художнє слово.
2. Евристична бесіда
- Що таке лірика? ліричний твір? ліричний герой?
( Лірика – один з основних літературних родів, в якому життя відображається через подачу почуттів, переживань і думок людини в певних обставинах, під впливом певних подій.
Ліричний твір – віршовий художній твір, що відзначається емоціональністю, ліризмом та ритмічно організованою мовою.
Ліричний герой – особа, думки і почуття якої виражаються в ліриці.)
- Доберіть синоніми до слова „ліричний”
(схвильований, емоційний, задушевний).
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Ви помітили, що клас поділений на окремі підгрупи, кожна з яких отримала випереджувальне домашнє завдання. Пропоную переглянути всі проекти та обговорити їх.
I поетична збірка „На крилах пісень” (цикли: „Сім струн”, „Сльози-перли”; поезії: „Сторононько рідна! Коханий мій краю”, „Сон літньої ночі”, „На роковини Шевченка”, „Вечірня година”).
II поетична збірка „Думи і мрії ” (цикли: „Мелодії” (поезії: „Знов весна і знов надії”, „Стояла я і слухала весну”, „Хотіла б я піснею стати”„Перемога”, „Давня весна”); „Невільничі пісні” (поезії: „І все-таки до тебе думка лине”, „Товаришці на спомин”, „Слово, чому ти не твердая криця?”).
Огляд учнівських проектів ( показ слайдів)
Учнівський проект І групи учнів (збірка "На крилах пісень",
цикл "Сім струн"):
Слайд 1
У першій половині 1893 року у Львові за допомогою і під безпосереднім наглядом І.Франка вийшла в світ перша збірка творів Лесі Українки
Слайд 2
Обкладинка і титул збірки Лесі Українки “ На крилах пісень ” 1904 р.
Слайд 3
“ Сім струн ” Автограф
Слайд 4
Лисенко слухає гру Лесі. Худ. В. Забашта. Олія. 1961
Слайд 5
"Сім струн" худ. В. Лучко. Гравюра. 1971
ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАХИСТУ ПРОЕКТУ:
1. Які основні думки висловлює автор у поезії „Сім струн”?
2. Яким чином у циклі перегукується поезія з музикою?
Учнівський проект ІІ групи учнів (збірка "На крилах пісень",
цикл “Сльози - перли”):
Слайд 1 (до поезії "На роковини Шевченка")
Слайд 2 (до поезії " Посвята Іванові Франкові")
Слайд 3 (до поезії "Вечірня година")
Слайд 4 (до поезії "Сон літньої ночі")
ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАХИСТУ ПРОЕКТУ:
1. Чи повторює поетеса образи та думки, що запам’яталися?
2. Які почуття викликала поезія „Сторононька рідна! Коханий мій краю”?
Учнівський проект ІІІ групи учнів (збірка "Думи і мрії",
цикл "Мелодії"):
Слайд 1
Вірші циклу"Мелодії", написані в 1893-1894рр., передають найсокровенніші переживання Лесі Українки.
Слайд 2 (до поезій "Знов весна, і знов надії…", " Стояла я і слухала весну…", "Давня весна")
Слайд 3 (до поезій "Хотіла б я піснею стати", "Перемога")
ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАХИСТУ ПРОЕКТУ:
1. Які мотиви поезії „Стояла я і слухала весну”?
2. Назвіть художні засоби, використані в поезії „Знов весна і знов надії”?
Учнівський проект ІV групи учнів (збірка "Думи і мрії",
цикл "Невільничі пісні"):
Слайд 1
Важливим етапом у творчості Лесі Українки був цикл політичної лірики “Невільничі пісні” (1895-1896).
Слайд 2
“Невільничі пісні”
Слайд 3
Справжньою перлиною між творами циклу є поезія “І все-таки до тебе думка лине”, безпосередньо звернена до рідного “занапащеного, нещасного краю”.
Знаємо, що вся лірика Лесі Українки наснажена гострим неспокоєм, породженим Шевченковою музою, який особливо виявляється при розгортанні патріотичного мотиву.
Слайд 4
У поезії “Слово, чому ти не твердая криця?” чи не найяскравіше висвітлилась провідна ідея громадської лірики Лесі Українки про єдність поетичного слова і революційного діла. В першій строфі цього вірша поетеса немовби сумнівається в силі слова, немовби наважується поставити його поряд з вояцькою зброєю, яка “зніма вражі голови з плеч”. Але наступні строфи розвіюють цей сумнів. Слово - зброя “гартована”, “іскриста”, “меч на катів”.
Слайд 5
Поезія “ Товаришці на спомин” конкретизує причини гіркого болю, який не полишає чесних людей, і водночас таврує збайдужілих, тих, хто змирився з рабським становищем. Героїня навіть бере на себе провину останніх, “кайданами прикутих до землі”, осуджує своїх краян як рабів, за яких немає “гірших в світі”, осуджує своїх краян як рабів, за яких немає “гірших в світі”.
Послання до приятельки переростає в послання до широких кіл національної громадськості, яка мала б засоромитися від того, що наша наука - це “скарб, закопаний в могилу”. Головне ж - відсутність у мільйонів почуття, національної гідності, політична сліпота, що привела до захисту ворогів, до того, що своїх поводарів оддано колонізаторам на поталу
ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАХИСТУ ПРОЕКТУ:
1. Які епітети вживає Леся Українка в поезії „І все-таки до тебе думка лине”?
2. Кого мала на увазі поетеса, говорячи про месників, що приймуть від неї
зброю в поезії „ Слово, чому ти не твердая криця?”
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
(Методичний прийом „Мікрофон”)
- Назвіть основні мотиви лірики Лесі Українки.
- Як письменниця ставиться до свого таланту?
- Чим для вас особисто є поезія?
- Які образи є наскрізними в поезії Лесі Українки?
- Що б ви взяли для себе з творчої лабораторії письменниці?
V. Підведення підсумків уроку, оцінювання
Заключне слово вчителя
До останньої хвилини життя не покидала Леся Українка своєї єдиної зброї – поетичного слова:
Інші будуть співці по мені,
Інші будуть лунати пісні,
Вільні, гучні, одважні та горді
Поєднаються в яснім акорді.
І полинуть у ті небеса,
Де сіяє одвічна краса;
Там на їх обізветься луною
Пісня та, що не згине зі мною.
„Нехай моїм останнім акордом буде молитва до сонця”, - говорила вона.
Поетеса вірила, що тільки сонячне тепло витіснить із нас дух рабської покори, зла, байдужості, бо українці – це ті люди, що можуть і вміють цінувати талант, шанувати розум, поважати людську гідність, вірити в торжество справедливості.
VI. Домашнє завдання "Вибери сам":
Для високого рівня:
Уявіть себе літературним критиком. Напишіть рецензію на першу поетичну збірку „На крилах пісень”, характеризуючи стиль поетеси в цілому.
Для достатнього рівня:
Виконайте ідейно-художній аналіз будь-якої поезії, почутої на уроці.
Для середнього рівня:
Визначте тему та ідею віршів з будь-якого циклу поезій Лесі Українки.
Для початкового рівня:
Вивчіть напам'ять будь-яку поезію Лесі Українки, почуту на уроці.
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бабишкін О. У мандрівку століть: Слово про Лесю Українку. – К., 1971.
2. Гуць М.В., Россошинська Н.Л. Леся Українка: Життя і творчість у док., фот., іл. Альбом (Вступна стаття О.Гончара. – К.:Рад. Школа, 1979.
3.Костенко Л. Поет, що ішов шляхами гігантів. – К., 1989.
4. Міщенко Л. Леся Українка. – К., 1986.
5. Українка Леся. Твори: В 2т. – К.: Наукова думка, 1986.(Б-ка укр. літ. Дожовт. укр. літ)
1