На допомогу в роботі класному керівникові. Урок "Україна - європейська держава." Конспект уроку для 5 класу можна використовувати на класних годинах, годинах спілкування з класним керівником, на уроках історії.
Україна – європейська держава.
Мета: ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України; формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу; виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну; формувати почуття патріотизму та національної свідомості, виховувати любов до Батьківщини; розвивати мовлення та мислення, вміння працювати в групах.
Обладнання: пазли «Карта України», прапори з афоризмами відомих людей про патріотизм і єдність, плакати «Прапор України», «Гімн України», «Герб України», презентація «Моя країна», аудіозапис пісні «Моя країна» Андрій Князь та Катя Бойко , Світлана Весна «Мій рідний край», « Пливе кача Штурм Майдана», пісня « Молюсь за Україну», Гімн України, папір для побажань, олівці, презентація «Україна – єдина країна».
Учитель.
Моя Україно,
Я чую твій голос,
Пшеничний твій колос
У душу мені засіває зерно,
Моя Україно,
Колиско-калино,
Пізнати тебе мені щастя дано.
Пісня. «Моя країна». Андрій Князь та Катя Бойко .
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Учитель: І от ви знову в школі сіли за парти. Вітаю вас із першим уроком вашого першого дня в школі, в 5 класі.
ІI. Повідомлення теми першого уроку.
Учитель: Україна – це щедра земля під волошковим небом, це задумливі степи, широкі поля, густі ліси та гірські вершини. Це сині озера й річки, калина край вікна, журавель у небі і соловей у лузі. Це рідний дім, дорога в школу, це рідна мова й пісня колискова, це мама й тато , й вся родина. Це все наша Батьківщина, наша земля, наша Україна.
Учень. Україно моя, для мене ти єдина,
Як рідна мати, що дала життя.
І щастя дні і в лиховісні днини
До тебе повертаю звіддаля.
Учень. Вклоняюся рідним вербам і тополям
І припаду до рідної землі.
Що маю я таку щасливу долю,
Великий Боже, дякую тобі.
Учитель: А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури.
1. Кольори нашого державного прапора (жовтий і синій)
2. Розкажіть перші рядки національного Гімну (…)
3. Президент України (Петро Порошенко)
4. Дерево, яке освячується в церкві перед Пасхою. Воно охороняє від злих сил. (верба)
5. Старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями (коляда)
6. Кущ, оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (калина)
7. Дерево-символ, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат.(тополя)
8. Український народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з отворами (сопілка)
9. Чим прикрашають голову українські дівчата. (вінок)
10. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (рушник)
Перегляд презентації «Україна – єдина країна».
III . Слово вчителя: екскурс у минуле.
Учитель: Україна – країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої вікової героїчної боротьби за волю. Шлях України позначений високими степовими могилами, руїнами та прекрасними місцями.
Учитель: Україна сьогодні – незалежна держава, частина Європи, величезна територія з величезним населенням. А згадаємо її історичне минуле – безмежна боротьба, величний порив волі, вічна сутичка з людьми, котрі бажали розділити землю, на якій жили наші предки і житимуть наші діти.
Не оминають нашої пам’яті величні походи князів за часів Київської Русі, бунти під проводом Олекси Довбуша та Максима Залізняка, захист загальнонаціональних прав під час Першої і Другої Світових Воєн, від’єднання від СРСР і утворення самостійної держави. Люди боролися тому, що відчували себе частиною одного цілого, розуміли, що за них самих ніхто не побудує їхнього майбутнього. Нас роками відучували від мови, традицій, культури і навіть історії. Нас хотіли знищити, як націю.
Учитель. ЯК РОЗПОЧАЛАСЬ
ІСТОРІЯ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ.
Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. У середині 1980-х років XX століття знову розпочалась боротьба українського народу за незалежність. 24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України. Цей документ припинив існування Української Радянської Соціалістичної Республіки і проголосив створення незалежної держави — України. День прийняття цього Акту є національним святом. З того часу на території України мають чинність виключно Конституція і закони України. Щоб упевнитись у підтримці населення, Верховна Рада України закликала всіх громадян підтвердити своє рішення голосуванням — 1 грудня 1991 року під час референдуму за незалежність України. Проголошення незалежності України відкрило нову сторінку в її історії.
За п’ять років після здобуття незалежності 28 червня 1996 року Верховна Рада України утвердила Конституцію України. Столиця України - місто Київ.
IV. Вправа «Мікрофон».
Учень. Ми – патріоти - дочки і сини
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм!
Перегляд презентації «Моя країна».
Учитель:
Афоризми.
Учитель: Діти, ми з вами українці за національністю. А давайте поміркуємо, чи всі хто живе на території України є українцями за національністю? Хто ще проживає тут? Чи можемо ми сказати, що Україна – багатонаціональна країна?
Учитель: Батьківщина кожної людини починається з рідного міста чи села і об’єднує зовсім різних людей, які є патріотами своєї держави.
V. Робота в групах.
1. Розказати вірш українського поета .
2. Назвати прізвище та ім’я видатної людини України.
3. Заспівати українську пісню .
4. Назвати визначне місце на Україні.
5. Продовжити прислів’я :
• Вченому світ, а невченому…..тьма
• Гарно того вчити, хто хоче….. все знати.
• Голова не на те, щоб тільки …кашкета носити.
• Книга вчить як на …… світі жить.
• Людей питай, а свій розум …. май.
• Добрий початок, половина ….. діла.
• Маленька праця краща за велике …… безділля.
• Бджола мала, а й та …… працює.
• Вік живи – вік … учись.
Пісня. Світлана Весна «Мій рідний край».
Учитель: Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. Ми серцем і душею з тими, хто й у ці дні боронить нашу свободу на сході України, пам’ятаємо тих, хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього. Давайте хвилиною мовчання вшануємо їхню пам’ять… (хвилина мовчання)
Пісня. « Пливе кача Штурм Майдана»
VI. Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні).
Учитель: Дуже хочеться щоб в нашій країні панував мир…. А що б побажали ви один одному, нашій Україні? (Діти малюють і пишуть побажання, потім озвучують їх).
VII. Підсумок уроку.
Учитель: Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.
Пісня « Молюсь за Україну».