Мета: формувати вміння описувати і показувати на карті: а) кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини, сучасної України; б) територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; розтлумачити поняття «контурна карта»; «історико-географічний регіон», «державний кордон»; позначати і надписувати на контурній карті названі історико-географічні регіони, прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Україна на картах упродовж історії.
Мета: формувати вміння описувати і показувати на карті: а) кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини, сучасної України; б) територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; поняття «історична карта», «контурна карта»; «історико-географічний регіон», «державний кордон»; позначати і надписувати на контурній карті названі історико-географічні регіони, прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: О.І. Пометун, І.А. Костюк, Ю.Б. Малієнко Історія України (Вступ до історії). — К.: Видавничій дім «Освіта»; ілюстрації.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація.
Розгадайте загадку
Країни без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води? Що це? Карта
Пригадайте визначення карта.
Як навчитися читати карту?
Яку інформацію може містити історична карта? Чим вона відрізняється від географічної карти?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Чи вдалося вам створити власну карту?
Представлення теми і мети уроку
Учитель. Певною мірою долучитися до створення історичних карт вам допоможе робота з контурною картою, яку ви заповнюєте самостійно.
Подивімося на карту України. Перед нами її минуле і сучасне. Сучасне - це 24 області й Автономна Республіка Крим. Минуле - це показані на карті поступові зміни її території, розселення народів, які жили й живуть в Україні.
Спочатку попрацюємо з сучасною картою України на форзаці підручника.
Виконати завдання в контурній карті:
Для називання різних частин нашої країни з давніх часів використовують такі назви, як Волинь, Полісся, Поділля, Галичина, Слобожанщина, Буковина, Закарпаття. Кожна з них мала свою історію, виникали вони за різних часів, тож усі є втіленням історичного минулого. Їх називають історичними. Уживані також етнографічні назви, наприклад Гуцульщина(Закарпаття, Галичина, Буковина). Названі так землі вирізняються самобутністю народного будівництва, одягу, господарськими заняттями, звичаями та традиціями, що сформувалися під впливом природного середовища та історичних особливостей. Довідатися про них можна в музеях народної архітектури та побуту. (форзац підручника карта):
Робота з картою
Розглянувши карту, дайте відповіді на запитання:
1. В якій області України розташоване місто Суми? До якого історичного регіону воно належить?
2. Які історичні регіони лежать на півночі, які - на заході, а які на сході нашої області? 3. Назви яких історичних регіонів указують на їхнє місцерозташування?
Територія України на картах змінювалася упродовж історії.
Давайте звернемося до вашого помічника на уроках історії – атласу- це збірник історичних, географічних карт, підібраних з певною метою і за певною схемою.
Прослідкуємо як змінювалися територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни, нової України.
Пригадайте що таке топоніми?
Хто з вас знає, що означає топонім «Україна»? імовірно означало свою землю, рідний край, батьківщина.
Назва нашої держави впродовж її існування була різною. Одна з перших - Русь, або, як стверджують чимало сучасних дослідників, Київська Русь з центром у Києві к.9 ст.
Карта с 86
У часи Русі зародилася і теперішня назва - Україна. Це слово вперше внесено в літопис і вказує на такі українські землі: Київщину, Переяславщину, Чернігівщину. Згадка ця припадає на 1187 рік.
Навесні 1187 р. русичі виступили проти половців. У поході брав участь переяславський князь Володимир Глібович. Він занедужав. Літопис так описує цю сумну новину: «/ принесли його в город його Переяславль на носилицях, і тут переставився він, місяця квітня у вісімнадцятий день, (...), і плакали по ньому всі переяславці. Він бо любив дружину, і золота не збирав, майна не жалів, а давав дружині; був же він князь доблесний і сильний у бою (...). За ним же Україна багато потужила».
Хронологічна задача
Позначте на лінії часу рік коли вперше було вжито слово «Україна» — Яке це століття? — Скільки років минуло від цієї події до проголошення незалежності України, до сьогодні?
Найбільшої могутності Київська Русь досягла за князів Володимира та Ярослава Мудрого. По смерті останнього наступає період роздробленості. Київ, залишаючись найбільшим містом руських земель, наприкінці ХІІ ст. почав втрачати значення загальнодержавної столиці. Володарі окремих князівств прагнули, щоб їхні столиці не поступалися Києву.
Волинський князь Роман Мстиславович 1199 р. заволодів Галичем й об’єднав волинську землю з центром у Володимирі та Галицьку землю з центром у м. Галичі в єдину Галицько-Волинську державу». Найбільше піднесення за князя Данила.
Формування просторових умінь
Використовуючи карту атласа, покажіть:
1. Територію Волинської землі, її столицю.
2. Територію Галицької землі, її столицю.
3. Кордони Галицько-Волинської держави.
Карта с 93
З XIV -XVI ст. Українські землі були під владою іноземних держав: ____________, ______________, ______________, ______________, _________________, ________________.
Лише з початком Національно-Визвольної війни українського народу проти польського панування _________ року під проводом _____________ _________________ утворилася Українська козацька держава – Військо Запорізьке або Гетьманщина. Через нестачу союзників проти Польщі та підписання угоди з _____________, з кінця XVII ст. стався розкол Української козацької держави на ________________ та _________________ Гетьманщину та перехід під контроль _______________ та ________________. Впродовж декількох століть Україна не матиме своєї держави та не полишає боротьбу за незалежність Лише у _________ остаточно її здобуде.
V. Закріплення знань учнів.
1. Як змінювалася територія України впродовж історії?
VІ. Домашнє завдання
1. Підготуватися до практичного, опрацювати запитання
1. Знайдіть різні версії, легенди походження назви міста Суми?
2. З ’ясуйте назви вулиць Перекопська, Козацький вал. З якими подіями пов’язані назви цих вулиць?
3) Чи є герб у вашого краю? Що він означає та коли був створений?
4) Знайдіть невелику інформацію про засновника міста Суми, його портрет.
5) Знайдіть невелику інформацію про меценатів міста Суми, їх портрети.